پاورپوینت کامل در قرآن فرق بین طریق، سبیل و صراط چیست؟ ۴۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل در قرآن فرق بین طریق، سبیل و صراط چیست؟ ۴۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل در قرآن فرق بین طریق، سبیل و صراط چیست؟ ۴۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل در قرآن فرق بین طریق، سبیل و صراط چیست؟ ۴۴ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
هر چند سبیل، طریق و صراط به معنای راه میباشند و از نظر معنا به هم نزدیکاند، اما تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند. طریق به معنای راهی است که صرفاً وسیلهای برای رساندن میباشد. حال این راهها چه مجازی و چه حقیقی، تفاوتی نمیکند. سبیل نیز به معنای راه است و اعم از هرگونه راهی است، چه ضلالت و چه هدایت باشد. صراط در اصل سراط با سین بوده و بیش از ۴۰ بار در قرآن ذکر شده است. صراط به صورت مفرد در قرآن ذکر شده و راهی است که به خیر منتهی میشود. صراط مانند بزرگ راهی است که راههای فرعی و یا کوچکتر مانند سبیل و طریق بدان منتهی میشوند.
پاسخ تفصیلی
در قرآن کریم کلمات متفاوتی که ظاهرا ًبه یک معنا هستند، به کار رفته است اما با دقت بیشتر در آیات، خواننده پی به معانی بیشتر و ژرفتری میبرد که آن کلمه را از دیگر کلمات هم معنای خود متمایز مینماید. از جمله این واژهها میتوان به سه واژه سبیل، صراط و طریق اشاره نمود که هر سه به معنای راه میباشند، اما هر یک ویژگیهای خاصی دارند که در ادامه آنها را بیان میکنیم. شایان ذکر است که بررسی این معانی به صورتی محدود انجام گرفته و ذکر تفصیلی آن در این مقاله نمیگنجد و علاقهمندان به مطالب تفصیلی را، به کتابهای تفسیری ارجاع میدهیم.
طریق
«طریق» به معنای راه است، راهی که با پا پیموده شود. راغب اصفهانی میگوید: طریق راهى که با پا پیموده و زده مىشود: «طَرِیقاً فِی الْبَحْرِ»؛[۱] راهى خشک در دریا. و از این معنا واژه طریق براى هر روشى که انسان در کارى خوب یا ناپسند در پیش مىگیرد استعاره شده است، در آیه آمده است: «وَ یذْهَبا بِطَرِیقَتِکمُ الْمُثْلى»؛[۲] آئین و روش نیکوى شما را از بین ببرند. «طَرِیقَه من النّخل» ردیف طولانى درختان خرما است که تشبیهى است به ادامه یافتن راه… طریق به معناى وسیله و یا واسطه نیز مىباشد: «نَالَ الشَّیءَ عَنْ طریق فُلان»؛ به وسیله فلانى به چیزى نایل شد: «وَضَلَ الَیهِ بِطَریق الوِراثَه»؛ آن چیز از راه وراثت بدو رسید.[۳]
همچنین در برخی از فرهنگ لغات به معانی، راه، شیوه، روش، آئین، مسلک، حال، حالت، عادت، خو، پیشه و شغل.آمده است.[۴] در قرآن کریم طریق به معانی مختلفی به کار رفته است که به چند مورد اشاره مینماییم.
۱. «لا لِیهْدِیهُمْ طَرِیقا»؛[۵] آنها را به راه هدایت نخواهد کرد. اعم از راه خوب یا بد؛ چرا که به گونه مطلق ذکر شده است.
۲. «إِلاَّ طَرِیقَ جَهَنَّم»؛[۶] مگر به سوى راه دوزخ. در اینجا تصریح به راه بد دارد که راه جهنم و دوزخ است.
۳. «یهْدِی إِلَى الْحَق وَ إِلى طَرِیقٍ مُسْتَقِیم»؛[۷] به سوى حقّ و راه راست هدایت میکند. در این آیه به معنای راه خوب که راه مستقیم است به کار رفته است.
۴.. «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِیقَه…»؛[۸] و اگر آنها (جن و انس) بر طریقه (ایمان) استقامت ورزند. در این آیه به راه ایمان معنا شده است.
۵. در این آیه: «إِذْ یقُولُ أَمْثَلُهُمْ طَرِیقَهً إِنْ لَبِثْتُمْ إِلاَّ یوْما»؛[۹] هنگامى که آنکس که از همه آنها روشى بهتر دارد مىگوید شما تنها یک روز درنگ کردید. به معنای طریقه و مسلک و شیوه ذکر شده است.
۶. اعم از راههای زمینی و آسمانی معنا شده است: «وَ لَقَدْ خَلَقْنا فَوْقَکمْ سَبْعَ طَرائِق»؛[۱۰] ما بر بالاى سر شما هفت راه (طبقه) قرار دادیم.
با توجه به معانی فوق و آنچه که در کتاب مفردات الفاظ قرآن آمده است، به نظر میرسد این معنا که طریق به معنای راهی باشد که صرفاً وسیلهای برای رساندن باشد به حقیقت نزدیکتر است. حال این راهها چه مجازی و چه حقیقی، تفاوتی نمیکند، بلکه صرفاً مراد در اینجا همان وسیله است که لاجرم طی کننده راه را به مقصد میرساند اعم از اینکه آن مقصد بد یا خوب، زمینی و یا آسمانی باشد.
صراط
«صراط» نیز یکی دیگر از واژههایی است که به معنای راه است. «صراط» در اصل «سراط» با «سین» بوده و بیش از ۴۰ بار در قرآن ذکر شده است. هر چند که صراط به معنای راه است، اما معانی دیگری نیز برای آن ذکر کردهاند. راغب اصفهانی، صراط را به معنای راه مستقیم ذکر کرده است.[۱۱] در کتاب قاموس قرآن صراط به معنای راه خدا آمده است.[۱۲] به دین «صراط» گفته شده؛ زیرا سالکش را به بهشت میرساند، همچنانکه «صراط» روندهاش را به مقصد میرساند.[۱۳]
در لغت صراط به معنای راه ذکر شده است، اما معنای دیگر صراط صرفاً به واسطه اضافه شدن صراط به کلمات دیگر ایجاد شده است، نه اینکه صراط به چند معنا آمده باشد. همچنین واژه صراط که فقط به صورت مفرد میآید یک راه بیش نیست که پایانش خیر است و به خدای متعال ختم میشود.
در اینجا به چند مورد از واژه صراط که در آیات مختلف قرآن ذکر شده است، اشاره میکنیم.
۱. صراط به راه خدا اطلاق شده است: «إِنَّ رَبِّی عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیم»؛[۱۴] پروردگار من بر صراط مستقیم است.
۲. راه پیامبر خدا: «إِنَّک لَمِنَ الْمُرْسَلِین، عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیم»؛[۱۵] تو قطعاً از رسولان(خداوند) هستى، بر راهى راست(قرار دارى).
۳. راه تمسک به قرآن: «فَاسْتَمْسِک بِالَّذِی أُوحِی إِلَیک إِنَّک عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیم»«آنچه را بر تو وحى شده محکم بگیر که تو بر صراط مستقیم هستى»[۱۶]
۴. راه ایمان آورندگان واقعی: «وَ إِنَّ اللَّهَ لَهادِ الَّذِینَ آمَنُوا إِلى صِراطٍ مُسْتَقِیم»؛[۱۷] و خداوند کسانى را که ایمان آوردند به سوى صراط مستقیم هدایت مىکند.
۵. راه نعمت داده شدگان: «صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِم»؛[۱۸] راه آنها که بر آنان نعمت دادى.
سبیل:
«سبیل» به معنای راه است، اعم از هر گونه راهی، چه راه ضلالت باشد، چه راه هدایت باشد: و یا راه معمولى.[۱۹] برخی دیگر گفتهاند که سبِیل: راهى است نرم که سهل گذر و هموار باشد.[۲۰]
در قرآن کریم نیز سبیل در معانی گفته شده به کار رفته است که به تعدادی از آنها اشاره میشود.
۱. مطلق راه، راه سفر: «وَ لا جُنُباً إِلاَّ عابِرِی سَبِیل»؛[۲۱] و همچنین هنگامى که جنب هستید، مگر اینکه مسافر باشید.
۲. راه راست: «وَ مَنْ یتَبَدَّلِ الْکفْرَ بِالْإِیمانِ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِیل»؛[۲۲] کسى که کفر را با ایمان مبادله کند(و آنرا بجاى ایمان بپذیرد) از راه مستقیم (عقل و فطرت) گمراه شده است.
۳. راه حل مشکل، راه چاره و نجات: «فَأَمْسِکوهُنَّ فِی الْبُیوتِ حَتَّى یتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلاً»؛[۲۳] اگر گواهى دادند آنان (زنان) را در خانههاى(خود) نگاه دارید تا مرگشان فرا رسد، یا اینکه خداوند راهى براى آنها قرار دهد.
۴. گناه، عقوبت و سرزنش: «ما عَلَى الْمُحْسِنِینَ مِنْ سَبِیل»؛[۲۴] بر نیکوکاران راه مؤاخذه نیست.
۵. راه مؤمنان: «وَ مَنْ یشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَینَ لَهُ الْهُدى وَ یتَّبِعْ غَیرَ سَبِیلِ الْمُؤْمِنِینَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِیرا»؛[۲۵] کسى که بعد از آشکار شدن حق از در مخالفت با پیامبر در آید و از راهى جز راه مؤمنان پیروى کند، ما او را به همان راه که مىرود مىبریم و به دوزخ داخل مىکنیم و جایگاه بدى دارد.
۶. راه و رفتار گناهکاران: «وَ کذلِک نُفَصِّلُ الْآیاتِ وَ لِتَسْتَبِینَ سَبِیلُ الْمُجْرِمِین»؛[۲۶] و این گونه، آیات [خود] را به روشنى بیان میکنیم تا راه و رسم گناهکاران روشن شود.
۷. راهی میان حق و باطل: «إِنَّ الَّذینَ یکفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یریدُونَ أَنْ یفَرِّقُوا بَینَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعْضٍ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 