پاورپوینت کامل آیا سند خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)، در کتاب «دلائل الامامه» محمد بن جریر طبری صحیح است؟ ۲۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آیا سند خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)، در کتاب «دلائل الامامه» محمد بن جریر طبری صحیح است؟ ۲۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا سند خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)، در کتاب «دلائل الامامه» محمد بن جریر طبری صحیح است؟ ۲۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا سند خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)، در کتاب «دلائل الامامه» محمد بن جریر طبری صحیح است؟ ۲۸ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
در کتاب «دلائل الامامه» محمد بن جریر طبری(ره)، اسناد متعددی برای خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) آمده است. این خطبه در کتابهای متعددی از کتب قدماء آورده شده است و از آنچنان شهرتی برخوردار است که نمیتوان آنرا انکار کرد. اگرچه برخی از راویان این حدیث به طور کلی تضعیف شدهاند، ولی راویان بزرگی؛ مانند محمد بن مفضل و احمد بن محمد بن سعید و هارون بن موسی تلعکبری، به این حدیث نقل شده از این اشخاص اعتماد کردهاند که نشان از وجود قرائنی بر صحت این حدیث در اعتقادشان بوده است.
پاسخ تفصیلی
در کتاب «دلائل الامامه» محمد بن جریر طبری(ره)، اسناد متعددی برای خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) آمده است. این خطبه در کتابهای متعددی از کتب قدماء آورده شده است و از آن چنان شهرتی برخوردار است که نمیتوان آن را انکار کرد.
محمد بن جریر بن رستم طبری، از علمای امامیه است[۱] و کتاب او به نام «دلائل الامامه» درباره موضوعات مربوط به امامت هر یک از ائمه(ع) و حضرت زهرا(س) است.
وی در ذیل بیان مسائل مهم مرتبط با زندگی حضرت زهرا(س) به موضوع فدک میپردازد، او تحت عنوان «حدیث فدک» برای ورود به خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)، ابتدا سند خود را به این حدیث، به چندین طریق نقل میکند، از جمله سندهایی که برای این خطبه نقل کرده، همان سندی است که در پرسش آمده است.
سند حدیث چنین است: «و أخبرنی أبو الحسین محمّد بن هارون بن موسى التّلعکبری، قال: حدّثنا أبی (رضی اللّه عنه)، قال: حدّثنا أبو العبّاس أحمد بن محمّد بن سعید الهمدانی، قال حدّثنی محمّد بن المفضّل بن إبراهیم بن المفضّل بن قیس الأشعری، قال: حدّثنا علی بن حسّان، عن عمّه عبد الرحمن بن کثیر، عن أبی عبد اللّه جعفر بن محمّد(ع)، عن أبیه، عن جدّه علی بن الحسین، عن عمّته زینب بنت أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب(ع)، قالت: لمّا أجمع أبو بکر على منع فاطمه (ع) فدکا….».[۲]
بررسی سند حدیث خطبه فدک
۱. محمد بن هارون بن موسی التلعکبری: وی از عالمان امامی مذهب و از دوستان و همدرسان رجالی مشهور؛ نجاشی است که نجاشی؛ برخی از کتابها را به واسطه او از پدرش هارون بن موسی نقل کرده است. محمد بن هارون در حدود سال ۴۰۸ هـ.ق از دنیا رفت.[۳]
۲. هارون بن موسی تلعکبری: نجاشی درباره او میگوید: هارون بن موسی از بنی شیبان است، او شخص آبرومند و دارای وجاهتی است که ثقه و مورد اعتماد است، کتابی به نام «الجوامع فی علوم الدین» دارد. من به همراه فرزندش محمد بن هارون در منزلش بودیم که مردم برای قرائت احادیث، به محضرش مشرف میشدند».[۴]
۳. احمد بن محمد بن سعید همدانی: وی یکی از بزرگان علمای امامیه است که در علم حدیث مشهور و در حفظ فراوان حدیث؛ معروف بوده است. او موثّق و جایگاه بزرگی در میان اصحاب امامیه داشته است.[۵]
۴. محمّد بن مفضّل بن إبراهیم بن مفضّل بن قیس أشعری: کنیه وی ابوجعفر و از علمای کوفه بود که ثقه و مورد اعتماد است. از جمله کتابهای او «التقیه» و «مجالس الائمه» است.[۶]
۵. علی بن حسان: به این نام در بین راویان به دو شخصیت بر میخوریم؛ یکی علی بن حسان واسطی و دیگری علی بن حسان هاشمی است. علی بن حسان واسطی؛ ثقه و مورد اعتماد است[۷] ولی علی بن حسان هاشمی، تضعیف شده است.[۸] یکی از راههای تشخیص آن دو؛ این است که به کسانی که از آن دو روایت نقل کردهاند یا کسانی که این دو از آنان روایت نقل کردهاند دقت کرد و به اصطلاح علوم حدیث، دقت در راوی و مروی عنه، برای تشخیص این دو از یکدیگر مهم است.
علی بن حسان هاشمی همان کسی است که از عمویش؛ عبدالرحمان بن کثیر نقل میکند. در این روایت هم، علی بن حسان از عمویش عبد الرحمن بن کثیر نقل روایت کرده است که طبیعتاً منظور از علی بن حسان، همان علی بن حسان هاشمی است.[۹]
از جایی که علی بن حسان که از عمویش عبدالرحمان بن کثیر روایت نقل میکند، در اسناد کتاب «کامل الزیارات» قرار دارد و بنا بر نظر برخی از بزرگان میتوان وی را ثقه دانست ولی چون توثیق علی بن حسان به دلیل وجودش در اسناد کتاب کامل الزیارات، با تصریح برخی مانند نجاشی، تعارض دارد، نمیتوان وی را ثقه دانست.[۱۰]
۶. عبدالرحمان بن کثیر: وی مورد اشکال علمای امامیه قرار گرفته به حدی که به او، جعل حدیث را نسبت دادهاند.[۱۱]
۷. بعد از عبدالرحمان بن کثیر، سلسله سند این خطبه به امام صادق(ع) میرسد و ایشان از پدر شان؛ امام باقر(ع) و ایشان از امام سجاد(ع) و ایشان از حضرت زینب(س) که واقعه مربوط به غصب فدک را دیده و خطبه مادر گرامیشان را درباره این واقعه نقل میکنند.
اگرچه دو نفر انتهای این سند به طور کلی مورد تضعیف قرار گرفتهاند، ولی راویان بزرگی همچون محمد بن مفضل و احمد بن محمد بن سعید و بعد از آن هارون بن موسی تلعکبری، به این حدیث نقل شده از آن دو اعتماد کردهاند که نشان از وجود قرائنی بر صحت این حدیث، در اعتقادشان بوده است.
از طرفی؛ همانطور که گفته شد، محمد بن جریر طبری این حدیث ر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 