پاورپوینت کامل آیا روایت مربوط به آداب قیام، رکوع و سجده در نماز صحیح است؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیا روایت مربوط به آداب قیام، رکوع و سجده در نماز صحیح است؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا روایت مربوط به آداب قیام، رکوع و سجده در نماز صحیح است؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا روایت مربوط به آداب قیام، رکوع و سجده در نماز صحیح است؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

با توجه به راویان این حدیث؛ می‌توان آن‌را معتبر و صحیح دانست. برای دیدن گزارشی از راویان؛ به پاسخ تفصیلی مراجعه شود.

پاسخ تفصیلی

بررسی سندی روایت مذکور که درباره آداب ظاهری نماز است، و کلینی آن‌را در «الکافی» آورده، به شرح زیر است:
«عَلِیٌّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى وَ مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنْ حَرِیزٍ عَنْ زُرَارَهَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: إِذَا قُمْتَ فِی الصَّلَاهِ فَلَا تُلْصِقْ قَدَمَکَ بِالْأُخْرَى‏ …».[۱]
ترجمه حدیث:
امام باقر(ع) به زراره فرمود: «در حال قیام، پایت را به هم مچسبان، بلکه حداقل سه بند انگشت و حداکثر یک وجب میان دو قدم فاصله بینداز. شانه‌هایت را فرو انداز و دست‌ها را به طور آزاد رها کن. مشت را گره مکن. دو کف دست را روى ران و بالاى زانو قرار بده و به محل سجده‌ات نگاه کن.
در حال رکوع، پاهایت را در یک خط قرار ده و میان دو پا یک وجب فاصله بگذار، دو کف دست را بر روى زانوها گذاشته؛ و موقع رکوع دست راست خود را قبل از دست چپ بر روى زانو بگذار و انگشتان دست را باز کن و زانو را در مشت بگیر.
به هنگام رکوع، موقعى که انگشت دست‌ها به سر زانو برسد، حداقل رکوع، حاصل می‌شود، اما دوست دارم کف دست‌ها را بر روى زانو استوار کنى و انگشت‌ها را از هم باز کنى. و نیز، پشت خود را قوز مکن و گردن خود را صاف و کشیده نگهدار. و چشم خود را روى پاهایت بینداز.
به هنگام سجده، با گفتن اللَّه اکبر، دست ها را بلند کن و بعد از اللَّه اکبر خود را به خاک بینداز: ابتدا دست‌ها را با هم بر زمین بگذار و بعد از آن زانوها را. در حال سجده، ساعد خود را همانند درندگان بر زمین فرش مکن، بر روى زانوها نیز، مگذار و نه روى ران‌ها، بلکه همانند مرغى که می‌خواهد پرواز کند، بازوها را از بدنت جدا نگهدار. دست‌ها را در کنار زانوها بر زمین مگذار و نه در کنار صورتت، بلکه حد وسط و برابر شانه‌هایت بر زمین بگذار، آن‌جا که از خط مستقیم زانوها به خارج منحرف باشد. به هنگام سجده دوم، دست‌ها را به طرف زمین دراز کن و چون برخاستى، آرام به سوى خود جمع کن.
اگر به هنگام سجده، دست‌ها را بر روى فرش بگذارى، مانعى ندارد ولى بهتر آن است که دست‌ها را نیز بر خاک بنهى. در حال سجده، انگشت‌ها را باز مکن، بلکه به هم بچسبان. در حال تشهد، هر دو زانو را به زمین بچسبان و تا حدى میان هر دو زانو فاصله بینداز: به این صورت که پشت پاى چپ روى زمین باشد و پشت پاى‏ راست، روى کف پاى چپ قرار بگیرد. باسن باید روى زمین باشد و انگشت بزرگ پاى راست بر روى زمین استوار بماند. مبادا بر روى پاهایت بنشینى که هم در فشار و آزار باشى و هم بر روى زمین ننشسته باشى، بلکه ران‌ها بر روى ساق‌ها و باسن بر روى قدم‌ها نشسته باشد، و در نتیجه آمادگى تشهد و دعاى کافى را از دست بدهى».
سند این روایت دارای پیچیدگی است به طوری که سه سند با هم ادغام شده است که به تفکیک نوشته می‌شود:
سند اول: محمد بن یعقوب عن علی بن ابراهیم عن ابیه عن حماد بن عیسی عن حریز عن زراره عن ابی جعفر(ع) قال: …
سند دوم: محمد بن یعقوب عن محمد بن إسماعیل عن الفضل بن شاذان عن حماد بن عیسى عن حریز عن زراره عن أبی جعفر(ع) قال: ….‏
سند سوم: محمد بن یعقوب عن محمد بن یحیى عن أحمد بن محمد عن حماد بن عیسى عن حریز عن زراره عن أبی جعفر(ع) قال: …
ابتدا راویان واقع شده در سندها بررسی و سپس حکم نهایی درباره هر سند بیان می‌شود:
۱. علی بن ابراهیم به هاشم قمی: نجاشی وی را انسان مورد اعتماد و ثقه در حدیث می‌شناسد و می‌گوید: وی کتاب‌هایی هم تألیف کرده است.[۲]
۲. پدر علی بن ابراهیم؛ یعنی ابراهیم بن هاشم: وی از محدثین بزرگی است که احادیث زیادی در منابع حدیثی از او بر جا مانده است. اشخاصی مانند علامه حلی[۳] و علامه محسن امین[۴] وی را از ثقات و بزرگان حدیث دانسته‌اند.
۳. حماد بن عیسی: مشهور به «غریق

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.