پاورپوینت کامل عباس محمود عقاد ۴۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عباس محمود عقاد ۴۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عباس محمود عقاد ۴۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عباس محمود عقاد ۴۹ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ولادت و خاندان
۲ تحصیلات و فعالیت علمی
۳ روزنامهنگاری و فعالیت سیاسی
۴ آثار و تألیفات
۵ دیدگاههای عقاد
۶ منبع
ولادت و خاندان
نویسنده بزرگ و ادیب توانا، عباس محمود عقّاد، در روز بیست و هشتم حزیران (تیرماه) سال ۱۸۸۹م/ ۱۳۰۶ق. در شهر أسوان از شهرهای کشورمصر به دنیا آمد و در سال ۱۹۶۴م/ ۱۳۸۳ق. از دنیا رفت و در همین شهر دفن گردید.
پدرش در «أسنا» به صرّافی اشتغال داشت، سپس با تغییر شغل، به عنوان دفتردار «مرکز اسناد» در شهر أسوان زندگی را گذراند. عباس بزرگترین فرزند از شش پسر زن دوم پدرش که خانمی کرد بود، به شمار میرفت.
عباس عقّاد در خانوادهای رشد کرد که پایبندی آنها به دین زبانزد همه بود. هنگامی که مردم در خواب بودند وی برای نماز صبح از خانه خارج میشد و تا بعد از طلوع آفتاب در مسجد به عبادت میپرداخت. مادرش هم زنی متدین و اهل نماز بود، به بیچارگان رسیدگی میکرد، صله رحم انجام میداد و با فقرا مهربان بود. عباس عقاد در منزل داییهایش جلساتی برای قرائت تفسیر قرآن، مطالعه کتابهای حدیثی و فقهی برگزار میکرد.
تحصیلات و فعالیت علمی
عقّاد دوره تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در سال ۱۸۹۶ م. در شهر أسوان آغاز کرد و با به پایان بردن آن در سال ۱۹۰۳ م. وارد دوره تحصیلات دبیرستان شده و در رشته برق و شیمی در مدرسه فنی قاهره به فراگیری دروس مربوط پرداخت و در رشته تلگراف در منطقه دمرداش به تحصیل ادامه داد.
وی در نهمین سال تحصیلیاش زندگی «ادبی» خود را آغاز کرد و با پذیرش مسئولیت اداره راه آهن «قنا» در سال ۱۹۰۴ م. و سپس انتقال به «زقازیق» و قاهره، در وزارت اوقاف به روزنامهنگاری اشتغال یافت.
از همان دوران نوجوانی، شخصیت قوی، هوش سرشار و عشق به مطالعه، عقّاد را به سوی جایگاه بلندی از علم و معرفت رهنمون ساخت، به گونهای که شیخ محمد عبده از آینده درخشان وی خبر داده بود. (حمدی السکوت، ۱۴۰۳ ق، ج۱، ص۹)
وی با اعتماد به نفسی که داشت به پرورش فکر و اندیشه خود پرداخت و با ایجاد ارتباط با اندیشمندان معاصر و فراگیری زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسه، مورد توجه بزرگان قرار گرفت. علاوه بر آن، به مطالعه آثار علمی و ادبی مشاهیری همانند تولستوی، آرنولد، هیوم، نیچه، جان استوارت میل و… پرداخت.
در سال ۱۹۳۴ م. برای پاسداشت تلاش علمی و ادبی عقّاد، جلسهای برگزار شد که در آن جمعی از دانشمندان، ادیبان، روزنامهنگاران و شخصیتهای سیاسی حضور داشتند.
در سال ۱۹۳۸ م. وی به عضویت انجمن زبان عربی قاهره درآمد و پس از آن نیز به عنوان عضو انجمن زبان عربیدمشق و بغداد انتخاب شد و در سال ۱۹۴۴ م. به عضویت مجلس شیوخ و در سال ۱۹۵۶ م. به عضویت مجلس فنون و ادبیات درآمد و بالاخره در سال ۱۹۶۰ میلادی جایزه تشویقی دولتی را دریافت کرد.
روزنامهنگاری و فعالیت سیاسی
آغاز قرن بیستم، صحنه درگیری میان حکومتها بود و در مصر سه حزب ملّی در راه اصلاح امور کشور فعالیت میکرد: ۱ـ حزب وطنی، به ریاست مصطفی کامل؛ ۲ـ حزب اصلاح قانون اساسی، به ریاست شیخ علی یوسف، نویسنده روزنامه «المؤید»؛ ۳ـ حزب امت.
عقّاد در فعالیت سیاسی، به حزب امت تمایل داشت و از استقلال کامل مصر دفاع میکرد. وی قصد داشت در نشریه «الجریده» به تبلیغ این حزب بپردازد، اما موفق به این کار نشد، از این رو، به سراغ نشریه «الدستور» به مسئولیت محمد فرید وجدی رفت و به تدوین مقالات در آن پرداخت تا آنکه این نشریه متوقف شد. در چنین اوضاعی و با وجود اختناق سیاسی شدید، وی به شهرش بازگشت و پس از دو سال به قاهره برگشت و برای مجله «البیان» که مسئولیت آن را عبدالرحمان برقوقی به عهده داشت، مقاله مینوشت.
از سال ۱۹۱۲ تا ۱۹۱۴ م. با تمایل پیدا کردن به آرای افرادی همانند کارلایل و نیچه مطالبی را برای مجله عکاظ نوشت و با آغاز جنگ جهانی اول به تدریس در مدارس آزاد پرداخت و پس از خاتمه جنگ به مطبوعات برگشت و در نشریاتی همانند «الاهرام»، «الجهاد»، «البلاغ»، «الکتله»، «الاساس» و… قلم میزد و از این طریق به تدریج شهرت یافت و نوشتهها و آرایش پخش گردید تا این که به حزب «الوفد» پیوست و از سعد زغلول تقدیرنامه دریافت کرد. به دنبال درگیریهای داخلی میان احزاب مصر، اسماعیل صدقی به ریاست رسید و دستور الغای قانون اساسی و زندانی کردن عقّاد را صادر کرد. عقّاد در طول نه ماه حبس، از مبارزه برای نجات کشور و نوشتن مقالات در نشریات و حمله به اسماعیل صدقی دست برنداشت.
قبل از جنگ جهانی دوم، وضعیت سیاسی ـ فرهنگی مصر بیش از پیش بد شد و مصطفی نحّاس طرح دوستی با انگلیس را اعلان و در سال ۱۹۳۶ م. معاهدهای جهت بهبود روابط میان مصر و بریتانیا منعقد کرد. عقّاد از این حرکت نحّاس، برآشفت و معاهده مذکور را مورد حمله قرار داد و ضدّ نازیها، فاشیستها و استعمار به مبارزه برخاست. (بروکلمان، ص۲۹۱ـ۲۹۲)
آثار و تألیفات
عقّاد در عرصههای مختلف ادبی قلم زد. ارزیابی و نقد و بررسی افکار سیاسی، اجتماعی و ادبی از جمله کارهای او به حساب میآید. در زمینه شعر و ادبیات جدید عربی حرفهای تازهای داشت. وی تلاش میکرد تا بتواند روح بلند امّت را نه بر اساس نامها، حوادث و رویدادهای تاریخی، بلکه طبق مظاهر طبیعت و عواطف بلند انسانی و فطرت پاک بشری معرفی کند و آزاداندیشی را در فضای علمی ـ فرهنگی جامعه رواج دهد. «عشق» و «طبیعت» از مهمترین موضوعاتی است که در اشعار عقّاد جلوهگر است. در «عشق» حسن سیرت و زیبایی باطن مورد نظر است و در «طبیعت» سخن از عظمت آفرینش است که در قلب شاعر و شاعر در قلب آن، جای میگیرد.
افراد زیادی همچون حنّا فاخوری، خیرالدین زرکلی، منیر بعلبکی، ابراهیم شکری، اسامه انور عکاشه، یوسف ادریس و دیگران، از ویژگیهای عقاد سخن گفته و هر کدام، گوشهای از اندیشهها، رفتار و زندگی فرهنگی ـ اجتماعی وی را ستودهاند. به نظر میرسد بیشتر باید بر نگرش جامع وی به تاریخ گذشته اسلام و دغدغههای امروز بشر، تأکید نمود. در این راستا، اگر به عناوین و موضوعات بیش از یکصد کتاب و مقاله وی نظر افکنیم به خوبی درمییابیم که سخن خوب گفتن در اکثر زمینهها، از روح بلند و اندیشه اصلاحگرانه وی نشأت میگیرد.
اندیشه جهانی، فراملّی و فرادینی عقّاد زمینه یکپارچگی و وحدت جامعه بشری را نوید میدهد. تدوین کتابهایی مانند «النازیه و الادیان السماویه»، «عبقریه المسیح» و «ابو الانبیاء الخلیل ابراهیم» از همزیستی مسالمتآمیز با ادیان دیگر حکایت میکند. چنان که سخن گفتن از اندیشهورزان شرقی و غربی در نوشتههایی همانند «التعریف بشکسبیر»، «ابن رشد»، «القائد الاعظم محمد علی جناح»، «سن یاتسن أبو الصین»، «برنارد شو» و… عقّاد را در زمره وحدتطلبان جهانی قرار داد.
عقّاد در معرف
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 