پاورپوینت کامل حضرت سلیمان(ع) از خدا خواست تا حکومتى به ایشان عطا کند که بعد از وی سزاوار هیچکسی نباشد. آیا این دعا بوی بخل نمیدهد؟! از آنسو حکومت امام مهدى(ع) گستردهتر از حکومت سلیمان(ع) خواهد بود، پس چگونه سلیمان(ع) چنین درخواستی از خداوند داشت؟ آیا ما نیز میتوانیم در قنوت نماز چنین درخواستی از خداوند داشته باشیم؟ ۳۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حضرت سلیمان(ع) از خدا خواست تا حکومتى به ایشان عطا کند که بعد از وی سزاوار هیچکسی نباشد. آیا این دعا بوی بخل نمیدهد؟! از آنسو حکومت امام مهدى(ع) گستردهتر از حکومت سلیمان(ع) خواهد بود، پس چگونه سلیمان(ع) چنین درخواستی از خداوند داشت؟ آیا ما نیز میتوانیم در قنوت نماز چنین درخواستی از خداوند داشته باشیم؟ ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حضرت سلیمان(ع) از خدا خواست تا حکومتى به ایشان عطا کند که بعد از وی سزاوار هیچکسی نباشد. آیا این دعا بوی بخل نمیدهد؟! از آنسو حکومت امام مهدى(ع) گستردهتر از حکومت سلیمان(ع) خواهد بود، پس چگونه سلیمان(ع) چنین درخواستی از خداوند داشت؟ آیا ما نیز میتوانیم در قنوت نماز چنین درخواستی از خداوند داشته باشیم؟ ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حضرت سلیمان(ع) از خدا خواست تا حکومتى به ایشان عطا کند که بعد از وی سزاوار هیچکسی نباشد. آیا این دعا بوی بخل نمیدهد؟! از آنسو حکومت امام مهدى(ع) گستردهتر از حکومت سلیمان(ع) خواهد بود، پس چگونه سلیمان(ع) چنین درخواستی از خداوند داشت؟ آیا ما نیز میتوانیم در قنوت نماز چنین درخواستی از خداوند داشته باشیم؟ ۳۱ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
قرآن کریم در آیهی ۳۵ سورهی «صاد» یکی از دعاها و درخواستهای حضرت سلیمان(ع) از خداوند را نقل میکند که درخواستی منحصر به فرد بوده و در میان پیامبران پیشین و پسین گزارش نشده است:
پروردگارا، مرا ببخش و به من حکومتی عطا کن که بعد از من سزاوار هیچکسی نباشد:
«رَبِّ اغْفِرْ لی وَ هَبْ لی مُلْکاً لا یَنْبَغی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ».
پیرامون این دعای سلیمان دو پرسش مطرح شده است:
یکی اینکه با توجه به مقام حضرت سلیمان(ع) که از انبیای بزرگ بود، آیا این درخواست بوی بخل و حسادت نمیدهد؟!
و دیگر اینکه بر اساس عقیدهی مسلمانان حکومت امام مهدی(عج) حکومتى جهانى و گستردهتر از حکومت حضرت سلیمان(ع) است؛ پس چگونه ممکن است که ایشان چنین درخواست ناممکنی را از خداوند داشته باشد؟!
مفسران قرآن کریم پیرامون حکومت بینظیری که مورد درخواست سلیمان(ع) بود، مباحثی را مطرح کردهاند که به صورت خلاصه در این نوشتار بیان میشود:
- برخی معتقدند پیامبران(ع) از خداوند چیزى را درخواست نمیکنند، مگر آنکه در آن اجازه و اذن داشته باشند؛ لذا ممکن است خداوند به سلیمان آموخته باشد حکومتی را درخواست کند که براى دیگرى نباشد؛[۱] چرا که چنین حکومتی برای او به صلاح دین بود؛ اما همان حکومت براى غیر او به مصلحت نبود.[۲] لذا اگر یکى از ما هم از خداوند درخواست کند که خدایا به من ثروتى بده که از همه بیشتر باشد در صورتى که صلاح دین در آن باشد، چنین دعایی نیکو و پسندیده خواهد بود، و این درخواست را نمیتوان به بخل و حسادت تأویل کرد.
- درخواست سلیمان(ع) به این صورت بود که گفت: خدایا به من پادشاهى و ملکى عنایت کن که نشانهاى براى پیامبرى من باشد، و کسان دیگر از افرادى که من به سوی آنها مبعوث شدهام چنین قدرت و حکومتی نداشته باشند. چنانکه گفته میشود: من پس از تو از کسى اطاعت نمیکنم؛ یعنى تا تو هستى از غیر تو اطاعت نمیکنم.[۳] و به عبارت دیگر، «بعد» در این درخواست به معنای زمانی نبوده، بلکه به معنای رتبهای در زمان خود میباشد.
بر اساس این تفسیر، حکومت برتر درخواستی منحصر به زمان حیات سلیمان(ع) بود و منافاتی با حکومت جهانی و مطلقهی امام مهدی(ع) ندارد.
- منظور از حکومت گسترده، ثواب آخرت و بهشت است: سید مرتضى علم الهدى در اینباره میگوید: جایز است که سلیمان از خداوند چنین درخواست کند که اى خدا، در آخرت به من از ملک و ثواب بهشت چنان عطا کن که کسى پس از من مستحق آن نباشد؛ زیرا در آن هنگام مسئلهی تکلیف برچیده شد و احدى نمیتواند با عمل و کردار خود مستحق چیزى شود و سزاوار ثواب سلیمان گردد.[۴]
- سلیمان با این درخواستش از خداوند معجزهاى را میخواهد که مخصوص او باشد، همانگونه که «عصا» و «ید بیضا» مخصوص موسی(ع) و «ناقه» مخصوص صالح(ع) و «معراج» و «قرآن» مخصوص پیامبر اسلام(ص) بود.
به این مضمون روایت مرفوعى از رسول خدا(ص) نقل شده است که آنحضرت نماز اقامه کرد و سپس فرمود: شیطان بر من آشکار شد تا نمازم را باطل کند، ولى خداوند مرا قدرت داد که او را از خودم دفع کنم و تصمیم گرفتم که او را در جاى محکمى بسته و محبوس کنم تا شما هنگام بامداد آمده و او را تماشا کنید، ولى به یاد سخن سلیمان افتادم که گفت: «هَبْ لِی مُلْکاً لا یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی»، پس خداوند او را به حالت بد و صورت زشتى طرد کرده و بازگردانید.[۵]
- منظور سلیمان از این درخواست منع قدرت از پیامبران(ع) نبود، بلکه منظور پادشاهان بودند؛[۶] زیرا ترسید که بعد از او حکومت وسیع به دیگران داده شود که حدود الهی را رعایت نکنند. مانند سخن ملائکه هنگام خلقت حضرت آدم(ع) که به خدا گفتند[۷]: «أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ».[۸]
- برخی از مفسران البته با نگاه عرفانی به این موضوع نگریسته و میگویند؛ اولا: ذوق و درخواست پیامبران مانند افراد عادى نیست؛ چرا که آنان صاحب ولایت کلیه و مظهر صفات جبروتیه الهیه و داراى مقام عصمت هستند و در اعمال و رفتار آن بزرگواران اسرار و رموزى نهفته است که منحصر به خودشان بوده و کسى که در مرتبهی آنان نیست هرگز نمیتواند به اسرار اعمال آنها پى ببرد.
ثانیا: آن قدرى که ما بتوانیم در مورد آنها بگوییم، این است که آنان فانى در حق تعالى گردیدهاند؛ لذا به حق میگویند، به حق میشنوند، به حق ادراک میکنند، به حق خواهش میکنند، و چون هر موجودى به قدر خود نمایندهی اوصاف الهى و مظهرى از مظاهر ربوبى است، اگر آنان از امور دنیوى چیزى درخواست کنند شاید میخواستند در آن، اوصاف الهى و فیوضات رحمانى را بینند، و ممکن است غرض حضرت سلیمان(ع) از درخواست چنین سلطنتى که مافوق تمام سلطنتها باشد، چنین بود که مظهر و نمایندهی سلطنت الهى گردد و در سلطنت خود سلطنت حقیقى خدا را بنگرد؛ زیرا که براى احدى شناسایى حق تعالى و صفات او ممکن نیست، مگر به قدر وعاء و ظرفیت وجود خودش و به قدر کمالاتى که به وى افاضه نموده و در وى مندرج گردانیده است.[۹]
اما اینکه آیا ما میتوانیم درخواستها و دعاهای پیامبران را در قنوتمان از خداوند بخواهیم، باید گفت: در قرآن کریم، دعاهای زیادی از پیامبران وجود دارد که خواندن این دعاها در قنوت نماز برای ما نیز مستحب است؛[۱۰] مانند دعای حضرت ابراهیم(ع) که اینچنین از خدا درخواست میکند: «رَبّ اجْعَلْنىِ مُقِیمَ الصَّلَوهِ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 