پاورپوینت کامل آیا اینکه در روایات آمده: پیامبر گرامی اسلام(ص) همه هدیهها را میپذیرفتند، با پرهیز از اموال شبههناک منافات ندارد؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آیا اینکه در روایات آمده: پیامبر گرامی اسلام(ص) همه هدیهها را میپذیرفتند، با پرهیز از اموال شبههناک منافات ندارد؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا اینکه در روایات آمده: پیامبر گرامی اسلام(ص) همه هدیهها را میپذیرفتند، با پرهیز از اموال شبههناک منافات ندارد؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا اینکه در روایات آمده: پیامبر گرامی اسلام(ص) همه هدیهها را میپذیرفتند، با پرهیز از اموال شبههناک منافات ندارد؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
هدیهای که از مسلمانان دریافت مینماییم اصل اولیه حلال بودن آن است؛ بنابراین در صورتی که آنرا قبول کردیم لازم است از آن استفاده نموده و اجازه از بین بردن آنرا نداریم؛ زیرا این کار از مصادیق اسراف بوده که حرام است. روایتی که از پیامبر (ص) در پرسش آمده نیز ممکن است از همین قبیل باشد که پیامبر اکرم(ص) هدیه را رد نمیکردند و از طرفی هم میدانیم که آنچه از مسلمانی بگیریم و ندانیم حلال است یا حرام، از دیدگاه اسلام حلال به شمار میآید. بر این اساس، توصیه اولیه نیز این است که بر همین منوال عمل شود. البته توجه به این مسئله نیز ضروری است که روایات مربوط به پذیرش هدیه به صورت مطلق نیست و در برخی از آنها چنین آمده که رسول خدا(ص) هدیه شخص کافر یا منافق را نمیپذیرفت. اما راجع استفاده نکردن برخی از آنان از غذاهایی که آگاهی از حلیت آن ندارند به معنای حرام بودن آن غذا نیست و استفاده نکردن آنان در برخی اوقات از غذاهای مباح و حلال ممکن است به جهت امر دیگری مانند رام کردن نفس و عادت ندادن آن به راحت طلبی است که استفاده از نعمتهای الهی به صورت کامل آنان را از مسیر تهذیب دور ننماید ولی این بدان معنا نیست که استفاده دیگران منع شرعی داشته باشد
پاسخ تفصیلی
نخست از با مقدمه باید گفت؛ اشیائی که پیرامون ما وجود دارند و ما از حلیت و حرمت آن و همچنین طهارت و نجاست آن اطلاعی نداریم، پاکاند و غذای تنها خصوصیت ندارد، بلکه شامل لباس و آنچه در بازار مسلمانان وجود دارد نیز میشود و نیاز به جستوجو نیست؛ از اینرو روایاتی را در این زمینه بیان میکنیم و سپس به موضوع پرسش می پردازیم:
۱. محمد بن أبی نصر میگوید، از امام کاظم(ع) پرسیدم؛ شخصى به بازار مىرود و پوستینى میخرد، در حالیکه نمیداند این پوستین از حیوانى تهیه شده است که آنرا تذکیه کردهاند، یا تذکیه نشده (یعنى حیوان را به طریق شرعى ذبح کردهاند، یا ذبح شرعى نکردهاند، بلکه به طریق دیگر آنرا کشتهاند). در این صورت آیا جایز است در آن لباس چرمی نماز بخواند؟ آنحضرت فرمود: بلى جایز است، بله (اینگونه است)! بر شما لازم نیست تفحص و جستوجو نمایید. امام باقر(ع) فرمود: خوارج با نادانى خود کار را بر خویشتن تنگ و دست و پا گیر کردند، همانا دین اسلام از این قبیل (تنگى آفرینىها و دشوارسازیها) بازتر و گشادهتر است.[۱]
۲. اسماعیل بن عیسى از امام رضا(ع) در باره پوست حیوانات و پوستینی که شخص از بازار مردم مناطق کوهستانی میخرد سؤال کرد؛ آیا لازم است از فروشنده یا از دیگران سؤال شود که آنرا تذکیه کردهاند یا نه، در صورتى که فروشنده شیعه نباشد؟ آنحضرت فرمود: اگر مشرکان و کافران آنرا میفروشند بر شما لازم است که راجع به آن پرس و جو و تحقیق کنید (که بر شما مسلّم شود آنرا از مسلمانان خریده یا ایشان آنرا تذکیه کردهاند) ولى اگر دیدید که فروشندگان خود نماز میخوانند در این صورت لازم نیست در باره تذکیه آن پرسش و تحقیق کنید.[۲]
۳. امام صادق(ع) فرمود: پدرم به افرادی پول میداد که به بازار روند و با آن پنیر برای حضرت خریداری نمایند و پدرم نام خدا را بر زبان جاری میکرد و آنرا میخورد و از آن سؤال نمیکرد (که آیا مایه آن از حیوان تذکیه شده تهیه شده است یا غیر آن).[۳]
این روایات بیانگر این نکته است که آنچه از ناحیه مسلمانان به دست ما میرسد استفاده از آن منعی ندارد و تا یقین به حرمت یا نجاست آن نداشته باشیم میتوانیم از آن استفاده کنیم.
روایتی که از پیامبر (ص) در پرسش آمده نیز ممکن است از همین قبیل باشد که پیامبر اکرم(ص) هدیه را رد نمیکردند و از طرفی هم میدانیم که آنچه از مسلمانی بگیریم و ندانیم حلال است یا حرام، از دیدگاه اسلام حلال به شمار میآید و بر این اساس، توصیه اولیه نیز این است که بر همین منوال عمل شود.
البته توجه به این مسئله نیز ضروری است که روایات مربوط به پذیرش هدیه به صورت مطلق نیست و در برخی از آنها چنین آمده که رسول خدا(ص) هدیه شخص کافر یا منافق را نمیپذیرفت:
ابراهیم کرخى گفت: از حضرت امام صادق(ع) درباره مردى که
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 