پاورپوینت کامل در اسلام، منجمین از چه ارزش و جایگاهی برخوردارند؟ ۵۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل در اسلام، منجمین از چه ارزش و جایگاهی برخوردارند؟ ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل در اسلام، منجمین از چه ارزش و جایگاهی برخوردارند؟ ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل در اسلام، منجمین از چه ارزش و جایگاهی برخوردارند؟ ۵۰ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
انصراف کلمه «نجوم» در زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) و حتی برخی از ائمه اطهار(ع)، با آنچه امروزه از علم نجوم قصد میشود، متفاوت بوده است. در زمانهای گذشته، علم نجوم به معنای تحقیق و پژوهش پیرامون ستارگان، کمتر شیوع داشته و بیشتر از این علم برای پیشگویی کردن و فال زدن استفاده میشده است. حتی گاه نحس بودن و یا خوب بودن روزها را به وسیله ستارگان پیشبینی میکردند. این نحوه استفاده و فراگیری علم نجوم، مورد مخالفت پیامبر بوده و ائمه نیز از آن منع کردهاند و عموم روایاتی که رویکرد منفی به نجوم داشتهاند، اشاره به این موضوع داشته و آنرا رد کردهاند.
اما در برخی از روایات، رویکرد مناسب و مثبتی نسبت به علم نجوم وجود دارد و از آنها میتوان نگاه کلی اسلام به علم نجوم را به دست آورد و حتی در برخی از آنها امام وارد مباحث ستارهشناسی میشود و پیرامون آن صحبت میکند. مجموع اینها نشان از رویکرد مثبت اسلام به علم نجوم است.
پاسخ تفصیلی
نوع نگاه اسلام به علم نجوم و منجم، از جمله مسائلی است که بحثهای بسیاری پیرامون آن شکل گرفته و حتی کتابهای مختلفی در ذیل آن نگارش یافته است.[۱] علت این بحثها و اختلافات، وجود روایتهای مختلفی است که در این مختصر تلاش خواهیم کرد، تعدادی از آنها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
قبل از بحث و بررسی روایات، باید به این نکته توجه داشت که انصراف کلمه «نجوم» در زمان پیامبر اکرم(ص) و حتی برخی از ائمه اطهار(ع)، با آنچه امروزه از علم نجوم قصد میشود متفاوت بوده است. در زمانهای گذشته، علم نجوم به معنای تحقیق و پژوهش پیرامون ستارگان، کمتر شیوع داشته و بیشتر از این علم برای پیشگویی کردن و فال زدن استفاده میشده است. شاید علت اصلی اختلاف در روایات، همین جهت بوده باشد و بعضی از قرائن نیز به همین جهت اشاره دارند.
در اینجا نجوم به دو معنای مذکور را بررسی کرده و روایات ذیل آنها را نیز میآوریم:
۱. علم نجوم به معنای پژوهش پیرامون ستارگان و استفاده مناسب از آن
در برخی از روایات، رویکرد مناسبی نسبت به علم نجوم وجود دارد و از آنها میتوان نگاه کلی اسلام به علم نجوم را به دست آورد و تنها مواردی که استثناء شده را از این حکم جدا دانست. برخی از این روایات از این قرار هستند:
راوی خطاب به امام صادق(ع) میگوید: قربانت، مردم نظر در نجوم را روا نمیدانند و من از آن خوشم مىآید، و اگر به دینم زیان دارد، به چیزى که زیان به دینم دارد، نیاز ندارم و اگر زیان به دینم ندارد، به خدا که من آنرا دوست دارم و مطالعه آنرا دوست دارم، امام(ع) فرمود: «چنان نیست که گویند، به دینت زیان نمیرساند…».[۲]
از امام صادق(ع) پرسیده شد: قربانت، به من بگو علم نجوم چیست؟ آنحضرت فرمود: «از دانش پیغمبران است». پرسیده شد: على بن ابیطالب آنرا میدانست؟ امام(ع) فرمود: «داناترین مردم به آن بود».[۳]
محمد و هارون دو فرزند سهل به امام صادق(ع) نامهای نوشتند که همانا پدر و جد ما در علم نجوم تحقیق میکردند. آیا تحقیق و نظر در این مسئله جائز است؟ امام(ع) در جواب آنها نوشت: «آری».[۴]
علاوه بر این روایات که حکم کلی را بیان کردهاند؛ در برخی از روایات گفتوگویی میان امام و برخی از شیعیان در مورد ستارگان شکل میگیرد و امام در مورد ستارگان توضیحاتی میدهد و به نوعی مباحث ستارهشناسی را با یکدیگر مطرح میکنند: هشام خفّاف مىگوید: امام صادق(ع) به من فرمود: «نظر تو درباره ستارگان چیست؟» گفتم: در عراق کسى نیست که از من به ستارگان آگاهتر باشد. فرمود: «چرخش فلک نزد شما چگونه است؟» هشام مىگوید: من کلاه خود را از سرم برداشتم و آنرا چرخى دادم. امام(ع) فرمود: «اگر چنین است که تو مىگویى پس چرا بنات النعش و جدى و فرقدان در همه دهر یک روز به سوى قبله نچرخند؟» گفتم: این مسئلهاى است که از آن آگاهى ندارم و از هیچیک از اهل حساب هم چنین چیزى را نشنیدم. امام فرمود: «ستاره سکینه چند جزء از تابندگى زهره را دارد؟» هشام گفت: به خدا سوگند این ستارهاى است که تاکنون نشنیدهام و نشنیدم کسى از مردم نام آنرا ببرد. امام فرمود: «سبحان اللَّه، شما یک ستاره را به کلّى نادیده گرفتهاید پس بر چه اساس حساب مىکنید؟» سپس فرمود: «زهره چند جزء از پرتو ماه را دارد؟» هشام گفت: این چیزى است که جز خدای عزّ و جلّ کسى از آن آگاهى ندارد. فرمود: «ماه چند جزء از پرتو خورشید را دارد؟» گفتم: این را هم نمىدانم. فرمود: «راست گفتى…».[۵]
همچنین امام در مطالبی که پیرامون توحید و تفکر در آن به مفضل میگوید، بحث تفکر در ستارهها و جهان بالا و شگفتیهای آنها را لازم میشمرد و میگوید: «اکنون تفکّر کن در ستارهها که بعضى از سال ظاهر مىشوند و گاهى پنهان مىشوند؛ مانند ثریا، جوزا، دو شعرا و سهیل؛ زیرا که اگر همگى در یک وقت ظاهر مىشدند، استدلال به ظهور هر یک بر فصول و احوال مختلفه نمىتوانست کرد چنانچه به طلوع بعضى استدلال مىکنند بر نضج میوهها، و به بعضى بر بار گرفتن شتران، و به بعضى به دخول بعضى از فصلها و چنانچه بعضى از کواکب را گاه باطن و پنهان قرار داده و بعضى را دایم الظهور گردانیده که هرگز پنهان نمىگردد؛ مانند بنات النعش صغرى که هفت ستارهاند و این به جهت مصالحی است…».[۶]
از مجموع اینها حکم جواز و حتی ارزش تفکر و پژوهش در نجوم به معنای امروزی آن به دست میآید و این موارد حتی به وسیله روایاتی که علم را به صورت کلی تأیید میکنند، نیز اثبات میشود. با این حال، از این مطالب استثنائاتی وجود دارد که در ذیل بدان میپردازیم:
۲. پیشبینی وقایع به وسیله علم نجوم
در قدیم الایام مرسوم بوده که به وسیله ستارگان از آینده پیشبینی کرده و حتی گاه نحس بودن و یا خوب بودن روزها را به وسیله ستارگان حدس میزدند. این نحوه استفاده و فراگیری علم نجوم، مورد مخالفت پیامبر بوده و ائمه نیز از آن منع کردهاند. در اینجا تعدادی از روایات که در این زمینه نقل شدهاند را ذکر میکنیم:
زندیقى از امام صادق(ع) پرسید که چه میفرمایى درباره کسى که گمان میکند، هر تدبیرى در این جهان بروز پیدا میکند، تدبیر ستارههای هفتگانه است؟ امام(ع) فرمود: «نیاز دارند دلیلى بیاورند که تدبیر این جهان بزرگ و جهان کوچکتر همه از تدبیر ستارگانی است که در فلک میچرخند، و در جایگاه خود میگردند، و مجبورانی که ایست ندارند، و روندگانى که باز نایستند. راستى هر کدام از آن ستارگان گماشتهاند و در فرمان دیگرى، چون بندههایى واداشته و باز داشته، و اگر قدیم و ازلى بودند، از حالى به حالى دگرگون نمیشدند». گفت: در علم نجوم چه میفرمایید؟ فرمود: «آن دانشى است کم سود و پر زیان؛ زیرا جلو مقدر را نگیرد و از ناگوارى جلوگیری نکند، اگر منجم به بلایى خبر دهد از قضایش رهایى نبخشد، اگر به خیرى گزارش دهد، نتواند در آن شتاب ورزد، و اگر به او بدى برسد، نتواند دفعش کند، منجم با علم خدا در مبارزه است که پندارد قضاى خدا را از خلقش میگرداند».[۷]
زمانی که امام علی(ع) خواست به سوى نهروان برود منجمى آمد و گفت: یا امیر المؤمنین! در این ساعت مرو، سه ساعت از روز گذشت، برو. امیر المؤمنین فرمود: «چرا؟» گفت: اگر در این ساعت بروى به تو و یارانت آزار و زیان سختى میرسد، و اگر در آن ساعت که گفتم بروى پیروز میشوى و به هر چه خواهى میرسى.[۸] آنحضرت فرمود: «آیا تصور مىکنى به ساعتى راهنمایى مىنمایى که هر کس در آن ساعت حرکت کند زیان و ضرر از او دور مىشود؟ و بر حذر مىدارى از ساعتى که هر کس در آن حرکت نماید زیان و ضرر وى را احاطه مىکند؟ آنکس که تو را در این گفتار تصدیق کند قرآن را تکذیب کرده، و به گمان خود از طلب یارى خدا در به دست آوردن مطلوب و دفع مکروه بىنیاز شده. بنابر گفتار تو سزاوار است کسى که به گفته تو عمل کند تو را ستایش نماید نه خدا را؛ زیرا به خیال تو، آن که او را به ساعتى راهنمایى کرده که در آن منفعت برده و از زیان در امان مانده، تویى». سپس رو به مردم کرد و فرمود: «اى مرد
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 