پاورپوینت کامل آیا امام علی(ع) فرزندشان امام حسن(ع) را از توسل و شفیع قراردادن دیگران بازداشتند؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیا امام علی(ع) فرزندشان امام حسن(ع) را از توسل و شفیع قراردادن دیگران بازداشتند؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا امام علی(ع) فرزندشان امام حسن(ع) را از توسل و شفیع قراردادن دیگران بازداشتند؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا امام علی(ع) فرزندشان امام حسن(ع) را از توسل و شفیع قراردادن دیگران بازداشتند؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

مسئله شفاعت از مسلمات شیعه و برگرفته از نص قرآن کریم است. بنابراین، با توجه به ادله شفاعت، نفی شفاعت امکان ندارد و اگر آیات یا روایاتی در نفی شفاعت آمده است، باید آن‌را با در نظر گرفتن دیگر آیات و روایات معنا کرد. اما این‌که مراد امام علی(ع) از این عبارت که «خداوند تو را مجبور به برگزیدن شفیع نکرده است» چیست؟ چند احتمال در معنای کلام حضرت وجود دارد که به برخی از آنها، اشاره می‌شود:
۱. منظور از شفیعی که در این‌جا نفی شده است؛ شفیعی است که در شفاعت، مستقل است.
۲. احتمال دیگر این است که مقصود امام علی(ع) از نفی شفیع، شفیعی است که حاجب و مانع از ارتباط مستقیم انسان با خداوند باشد.
۳. احتمال سومی نیز وجود دارد که برخی مطرح کردند و آن این‌که ممکن است مراد حضرت(ع) نفی لزوم و ضرورت پناه بردن به شفیع است. توضیح بیشتر در پاسخ تفصیلی بیان می‌شود.

پاسخ تفصیلی

در پاسخ به این سؤال باید گفت؛ مسئله شفاعت از مسلمات شیعه و برگرفته از نص قرآن است. در کتب کلامی و تفسیری به صورت مفصل به ادله شفاعت پرداخته شده است.[۱] برای اطلاع بیشتر در موضوع شفاعت پاسخ‌های: ۳۵۰، ۴۴۰، ۸۶۷۷، ۱۰۰۷۹، ۲۹۷۵۶ را مطالعه کنید.
با توجه به ادله شفاعت، نفی شفاعت امکان ندارد و اگر آیات یا روایاتی در نفی شفاعت آمده، باید آن‌را با در نظر گرفتن سایر آیات و روایات معنا کرد. به عنوان مثال در قرآن آمده است: «یَوْمٌ لا بَیْعٌ فِیهِ وَ لا خُلَّهٌ وَ لا شَفاعَهٌ»؛[۲] روزى که در آن نه خرید و فروشى است، نه رابطه دوستى و نه شفاعتی وجود دارد. با در نظر گرفتن سایر آیات معلوم می‌شود مراد از شفاعت در این آیه و آیات مشابه آن، شفاعت مستقل و خارج از اذن الهی است و کسى در آن روز مستقل در شفاعت نیست. پس شفاعت براى غیر خدا هست، اما با اذن خدا.
حال که این مطلب روشن شد، مشخص می‌شود که مراد امام علی(ع) از عبارت «و لم یلجئک إلى من یشفع لک إلیه»؛ خداوند تو را مجبور به برگزیدن شفیع نکرده است، نه نهی و منع از شفاعت است و نه نفی آن. اما این‌که مراد آن‌حضرت از این عبارت چیست؟ چند احتمال در معنای کلام حضرت وجود دارد که به برخی از آنها، اشاره می‌نماییم:
۱. منظور از شفیعی که در این‌جا نفی شده است؛ شفیعی است که در شفاعت، مستقل باشد. به بیان دیگر، خداوند تدبیر و سرپرستی کاری را به صورتی که مستقل در عمل باشد به کسی واگذار نکرده است؛ نظیر بیانی که امام سجاد(ع) در دعای ابو حمزه ثمالی دارند و به درگاه خداوند عرضه می‌دارند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی وَکَلَنِی إِلَیْهِ فَأَکْرَمَنِی وَ لَمْ‏ یَکِلْنِی‏ إِلَى النَّاسِ فَیُهِینُونِی»؛[۳] حمد از آن خدایی است که با واگذاری کاری‌های من به خودش و به عهده گرفتن امور من، مرا تکریم و احترام کرده است و کارهای مرا به دیگران واگذار نکرده، تا آنها مرا بی‌احترامی کنند و از ارزش و احترام من بکاهند.
۲. احتمال دیگر این است که مقصود امام علی(ع) از نفی شفیع، شفیعی است که حاجب و مانع از ارتباط مستقیم انسان با خداوند باشد؛ نظیر دربانان پادشاهان که انسان‌های عادی و توده مردم، نمی‌توانند مستقیماً و بدون واسطه با پادشاه ارتباط برقرار کنند؛ پادشاهان و صاحبان قدرت دنیایی این‌گونه هستند که در پس پرده نهان هستند و افراد عادی فقط از طریق واسطه می‌توانند در خواست خود را به آنان برسانند. شاهد و گواه بر این‌که منظور امام علی(ع) نفی این‌گونه شفیع است، سخنان آن‌حضرت است که قبل از این عبارت آمده است. ایشان می‌فرماید: آگاه باش آن‌که خزائن آسمان‌ها و زمین در اختیار او است به تو اجازه دعا داده، و اجابت آن‌را ضمانت نموده، و دستور داده از او بخواهى تا ببخشد، و رحمتش را به طلبى تا رحمت آرد، و بین خودش و تو کسى را حاجب قرار نداده و تو را مجبور به توسل به واسطه ننموده است.[۴]
با این بیان آشکار می‌شود نفی شفیع به یکی از این دو معنا (مستقل یا حاجب و

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.