پاورپوینت کامل مراد از مبادله هدایت با گمراهی، فروش آیات خدا با قیمتی اندک و … که در آیات قرآن بدان اشاره شده چیست و چه افرادی مرتکب این اشتباهات می شوند؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مراد از مبادله هدایت با گمراهی، فروش آیات خدا با قیمتی اندک و … که در آیات قرآن بدان اشاره شده چیست و چه افرادی مرتکب این اشتباهات می شوند؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مراد از مبادله هدایت با گمراهی، فروش آیات خدا با قیمتی اندک و … که در آیات قرآن بدان اشاره شده چیست و چه افرادی مرتکب این اشتباهات می شوند؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مراد از مبادله هدایت با گمراهی، فروش آیات خدا با قیمتی اندک و … که در آیات قرآن بدان اشاره شده چیست و چه افرادی مرتکب این اشتباهات می شوند؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
خداوند در توصیف افرادی که راهی برای هدایت برایشان باز شده، اما گمراهی را ترجیح میدهند میفرماید: «آنان کسانى هستند که هدایت را به گمراهى فروختهاند و [این] تجارت آنها سودى نداده و هدایت نیافتهاند».
این آیه در مورد منافقان و نیز آن دسته از اهل کتابی است که دانش خود را – که میتواند راهی به سوی هدایت خود و دیگران باشد – پنهان میکنند و در نگاهی کلی هر فردی که راهی به هدایت دارد، اما بیراهه میرود، مشمول این دسته آیات خواهد بود، زیرا مقصود از هدایت، راه راست و هدایت الهی است و این عبارت اشاره به در دسترس بودن هدایت برای منافقان و اهل کتاب – و حتی مشرکان – دارد و اینکه موقعیتش برای آنها کاملاً فراهم بود؛ به طوری که به راحتی میتوانستند آنرا بپذیرند و راه رستگاری را بپیمایند، ولی آنان به سمت آن نرفتند و بیراهه و گمراهی را انتخاب کردند.
پاسخ تفصیلی
یکی از مشکلات جدی پیامبر اسلام(ص)، وجود منافقان و دانشمندانی از اهل کتاب بود که گاه و بیگاه، پنهان و آشکار، ضربه خود را به اسلام و مسلمانان وارد میکردند؛ لذا آیات بسیاری در مورد آنان بر پیامبر نازل شد.
در یکی از این آیات، خداوند در وصف منافقان میفرماید:
«و هنگامى که افراد با ایمان را ملاقات میکنند، میگویند: ما ایمان آوردهایم! [ولى] هنگامى که با شیطانهاى خود خلوت میکنند، میگویند: ما با شماییم! ما فقط [آنها را] مسخره میکنیم! آنان کسانى هستند که هدایت را به گمراهى فروختهاند و [این] تجارت آنها سودى نداده و هدایت نیافتهاند».[۱]
مشابه این عبارت در آیه دیگری از قرآن وجود دارد، که اندیشمندانی از اهل کتاب که دانش خود را پنهان میدارند را به عنوان مصداق دیگری از این سوداگران خسارتدیده اعلام میدارد و نیز بیان میدارد که آنان عذاب خدا را بر مغفرت او ترجیح دادند، پس چقدر مشتاقند به آتش دوزخ!.[۲]
در همین راستا و در نگاهی کلی میتوان گفت که از آیات مختلف قرآن چنین برداشت میشود که تمام افرادی که راهی به هدایت دارند، اما بیراهه میروند، مشمول این دسته آیات خواهند بود.[۳]
اکنون به بررسی یکی از این آیات خواهیم پرداخت:
تعبیر به «اشتروا الضلاله بالهدى» اشاره به در دسترس بودن هدایت برای آنان دارد و اینکه موقعیتش برای منافقان کاملاً فراهم بود؛[۴] به طوری که به راحتی میتوانستند آنرا بپذیرند و راه رستگاری را بپیمایند؛ ولی آنان به سمت آن نرفتند و بیراهه و گمراهی را انتخاب کردند. بنابر این، خریدن گمراهی در مقابل هدایت، استعاره بوده و به این معنا است که آنها به جای هدایت، ضلالت را پذیرفتند.[۵]
اما در این که مراد از هدایت الهی و راه راستی که در دسترس است، چیست؛ کمی اختلاف نظر وجود دارد:
الف. این هدایت، به معنای دین اسلام است[۶] که در ایمان آوردن به خداوند و پیامبر اسلام و قرآن تبلور پیدا میکرد. اما آنها دین اسلام را که راه هدایت بود نپذیرفتند و در مقابل به گمراهی رفتند.
ب. اینان مانند همه انسانها، دارای فطرت پاک بودند که بر توحید بنا شده بود: «فطرت خدا را که فطرت بشرى بر اساس آن نهاده شده است».[۷] پس منظور از هدایت، همین فطرت است که منافقان با رها کردن آن، گمراهی را به دست آوردهاند.[۸]
برخی مفسران هر دو وجه مذکور را محتمل دانستهاند[۹] و می توان به صورت کلی مقصود از هدایت در آیه «اشْتَرَوُا الضَّلالَهَ بِالْهُدى»، را راه راست و درست ذکر کرد.[۱۰]
از این آیه، نکته زیبایی نیز استفاده میشود که ذکر آن خالی از لطف نیست:
در باور مردم در معاملات، سه فرض را میتوان متصور شد؛ «سود»، «عدم سود» و «ضرر»!
اما از عبارت «فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ» اینگونه به دست میآید که برای محاسبه اعمال و نتیجه زندگی دنیایی تنها دو فرض متصور است؛ «ضرر» و «سود» ولی فرض «عدم سود» که ضرر نباشد، متصور نیست.[۱۱]
آری؛ به واقع ما در این دنیا مال التجاره بسیار با ارزشی داریم، نعمت عمر، سلامتی، جوانی، تفکر و … که اگر از اینها درست استفاده نکنیم و سودی نبریم، به واقع ضرر کردهایم؛ لذا در آخرت یا از افرادی هستیم که در مقابل این نعمتها، متاع مناسبی گرفتهایم و یا به مانند منافقان و اندیشمندان اهل کتاب از این معامله دنیایی هیچ سودی نبردهایم.
آنچه گفتیم را میتوان از سخن گرانبهایی از امام جواد(ع) نیز استنباط کرد:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 