پاورپوینت کامل علامه حلی که بود؟ ۴۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل علامه حلی که بود؟ ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل علامه حلی که بود؟ ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل علامه حلی که بود؟ ۴۳ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
حسن بن یوسف بن على بن مطهر حلّى ملقب به علامه حلّى (۶۴۸ – ۷۲۶ق) از علمای برجسته و نامدار جهان اسلام و مذهب شیعه است.
علامه حلى(ره) ادبیات عرب، علم فقه، اصول، حدیث و کلام را نزد اساتید بزرگ و نامداری آموخت تا اینکه در زُمره دانشمندان بزرگ قرار گرفت.
او در زمینههاى مختلف علمى، براى مبتدیان و متوسطان و سطح عالى کتاب نوشته است و ابتکار او در این زمینه نوشتن کتابهایى در هر سطح به شیوههاى مختلف میباشد. برخی از تألیفات علامه حلی، عبارتاند از: «إرشاد الأذهان إلى أحکام الإیمان»، «تبصره المتعلمین فی أحکام الدین»، «تذکره الفقهاء» و «الألفین».
پاسخ تفصیلی
شیخ جمال الدین، ابو منصور، حسن بن یوسف بن على بن مطهر حلّى ملقب به علامه حلّى(ره) در ماه رمضان سال ۶۴۸ق در شهر حلّه عراق به دنیا آمد[۱] و در ماه محرم سال ۷۲۶ق در همان شهر از دنیا رفت و در یکى از صحنهاى روضه امیر المؤمنین على(ع) در نجف اشرف دفن گردید.[۲] او از علمای برجسته و نامدار جهان اسلام و مذهب شیعه است.
پدر او شیخ سدید الدین یوسف بن على بن مطهر حلّى از علماى برجسته و نامدار و داراى مقام علمى و اجتماعى بود.[۳]
تحصیلات و شخصیت علمی
علامه حلى(ره) ادبیات عرب، علم فقه، اصول، حدیث و کلام را نزد اساتید بزرگ و نامداری آموخت تا اینکه در زُمره دانشمندان قرار گرفت. او هیچ فرصتى را براى تحصیل علم از دست نمیداد و بیشتر وقت خود را صرف تدریس و تألیف میکرد و حتى زمانى که حوادث روزگار او را در کنار سلطان محمد خدابنده قرار داد، تدریس و تألیف او همچنان استمرار داشت.[۴]
شرحهاى او بر سه کتاب «منطق تجرید»، «حکمت تجرید» و «شرح اشارات» خواجه نصیر الدین طوسى و نیز دیگر تألیفاتش نشانگر برجستگی علمی او میباشد که این برتری مورد تأیید معاصرانش نیز بوده است.
علامه حلی(ره) از نگاه علمای اسلام
در شأن علمى و معنوی علامه، نقلهای بسیارى از علما به ما رسیده که جمعآورى تمامشان نیاز به تألیف کتابى مستقل دارد. اما در این مختصر به گوشهای از آنها میپردازیم:
۱. وقتى از خواجه نصیر الدین طوسى(متوفای ۶۷۲ق) هنگام بازگشت از حلّه درباره مشاهداتش سؤال کردند در جواب گفت: «رأیت خرّیتاً ماهراً و عالماً إذا جاهد فاق»؛[۵] که مقصودش از راهنمای زبردست، «محقق حلّى» و از دانشمند پیروز، «علامه حلّى» بود.
۲. ابن حجر عسقلانی(متوفای ۸۵۲ق): «ابن یوسف بن مطهر حلّی، عالم شیعه و پیشوا و مؤلف آنان است. او نشانه خدا در تیزهوشی بود. کتاب المختصر ابن حاجب را شرح زیبایی نمود… او بسیار خوش اخلاق و خوش برخورد بود».[۶]
۳. سید مصطفی تفرشی(متوفای ۱۰۴۴ق): «علامه حلی آن قدر فضیلت و شأن و اعتبار دارد که بهتر آن است که توصیف نشود، چون توصیفها و تعریفهای من چیزی بر شأن او نمیافزاید! او بیش از ۷۰ جلد کتاب دارد که هر کدام نشانگر نوعی از فضیلت و نبوغ و علم و دانش اوست».[۷]
۴. صاحب روضات الجنات (متوفای ۱۳۱۳ق) میگوید: «چشم زمان به مثل و مانند او مزیّن نگشته است و بالهاى امکان به سطح بیان فضائل بسیارش نمیرسد. از اندیشمندان قبل و بعد او، هیچ کس شبیه او نبوده است و تاکنون کسى ثناى لایق به حال او را نگفته است اگر چه همه ثناهایى که براى دیگران گفته شده از لقبهاى زیبا و علوم شریف همه را براى او نیز گفتهاند پس سزاوار است که از توصیف او چشم بپوشیم».[۸]
۵. محدّث نوری(متوفای ۱۳۲۰ق): «علامه حلی شیخ بزرگوار و جلیل القدر، اقیانوس علوم، غواص فضائل و حکمتها، حافظ ناموس هدایت و ارشاد، شکننده ناقوس ضلالت، پاسدار حریم دین، زائل کننده آثار فسادگران. او در جمع علما و دانشمندان اسلام، همانند بدر (ماه شب چهارده) در میان ستارگان میدرخشد و نسبت به دشمنان و بدخواهان سیاهدل، شدیدتر از عذاب زهرناک و برندهتر از شمشیر مسموم است. او دارنده مقامات فاخره و کرامات درخشان و سعادتهای ظاهری است. او زبان گویای فقها و متکلمین، محدّثین، مفسرین و ترجمان حکما و عرفای سالکین متبحر است. او فردی است که لقب آیت الله تام و کامل، شایسته اوست. رحمتها و عنایات خاص خدا شامل حال او باد».[۹]
۶. سید محسن امین عاملی(۱۳۷۷ق): علامه حلّى، ملقب به «علاّمه على الإطلاق» گشته است و هیچکس در هیچ زمانى چنین لقبى را که مورد اتفاق جمیع علما باشد بهدست نیاورده است. لقب «آیه اللّه» را نیز علما به او دادهاند.[۱۰]
اساتید علامه حلی
۱. شیخ سدید الدین حلّى(پدر علامه)
۲. محقق حلّى(دایى علامه)
۳. خواجه نصیر الدین طوسى
۴. ابن میثم بحرانى (شارح نهج البلاغه)
۵. على بن موسی بن طاوس
۶. احمد بن موسی بن طاوس
۷. نجم الدین جعفر بن محمد بن جعفر، معروف به ابن نماى حلّى.[۱۱]
شاگردان
علامه حلی، یکى از علمایى است که شاگردان زیادى تربیت کرده است؛ از جمله:
۱. فخر المحققین( فرزند علامه) ۲. قطب الدین رازى(شارح شمسیه) ۳. تاج الدین محمد بن قاسم بن معی حسنى حلّى ۴. محمد بن على جرجانى ۵. تقى الدین ابراهیم بن حسین بن على عاملى ۶. جمال الدین حسینى مرعشى.[۱۲]
عصر علامه حلی
علامه حلی در دوران کودکى خویش شاهد ترس و وحشت عظیمى بود که بر مردم شهر حلّه بهواسطه هجوم مغولان به بغداد مسلط شده بود.[۱۳]
فعالیتهاى اجتماعى
سلطان محمد خدابنده (متوفای ۷۱۶ق)، از سلاطین داراى ذوق سلیم و صفات نیک است که علم و علما را دوست میداشت. علما و از جمله علامه حلّى در این زمان فرصت خوبى براى نشر معارف اهل بیت پیدا کردند؛ از اینرو در زمان این سلطان، علم و دانش رونق تام و رواج بسیارى یافت.[۱۴]
علامه حلی وقتی از حلّه به بغداد میآید، سلطان محمد به دنبال ملاقاتی که با او داشته و پس از گفتوگوهای علمی، شیعه میشود.[۱۵] از آن به بعد سلطان شیفته او میگردد.[۱۶] در این مدت ظاهراً به خواهش و ابتکار علامه دو مدرسه به دستور سلطان ساخته شد؛ یکى در شهر سلطانیه در کنار قبه عظیم مشهور به قبه سلطانى که تا الآن باقى است و دیگرى مدرسه سیّار که در ایام مسافرت سلطان همراه او حمل میشد و علامه و سایر اساتید نیز همراه او در تمام مسافرتهایش حضور داشتند و در این مدرسه به تدریس و تألیف اشتغال داشتند.[۱۷]
در اثر تلاشهاى علامه حلی و مصاحبت با سلطان؛ حلّه، جایگاه علمى خویش را باز یافت و موطن اصلى براى علم و علما گردید و پشتوانهاى براى مدرسه سیّار گشت. حلّه در این زمان مرکز تشیع شد و علم آنقدر شکوفا گردید که گفتهاند در آن زمان، در این شهر چهارصد مجتهد وجود داشته است.[۱۸]
پس از مرگ سلطان محمد خدابنده، علامه به حلّه بازگشت و مشغول تألیف و تدریس و تربیت علما و تقویت مذهب و ارشاد مردم شد.
ابتکار در احادیث
یکى از ابتکارات علامه حلی تقسیم احادیث به اقسامى است که امروزه نزد علما متداول است. در قدیم علماى شیعه احادیث را یا ضعیف میدانستند و یا صحیح،[۱۹] ولى علامه ح
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 