پاورپوینت کامل چگونه در سوره توبه، به خداوند و پیامبر(ص) دیدن در آینده نسبت داده شد؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل چگونه در سوره توبه، به خداوند و پیامبر(ص) دیدن در آینده نسبت داده شد؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چگونه در سوره توبه، به خداوند و پیامبر(ص) دیدن در آینده نسبت داده شد؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل چگونه در سوره توبه، به خداوند و پیامبر(ص) دیدن در آینده نسبت داده شد؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
در این مورد چند پاسخ که از سوی مفسران ارائه شده یا میتوان از سخنان آنان استفاده کرد بیان میکنیم:
۱. هر چند علم خداوند به همه چیز حضوری است، بلکه قبل از تحقق اشیا خداوند به همه چیز علم دارد، اما در اینجا بحث روی علم خداوند نیست و خداوند نفرموده سیعلم الله، بلکه فرموده فسیری. کلمه «یری» به معنای دیدن و علم به مبصر است و دیدن پس از تحقق اشیا محقق میشود.
۲. منظور از اعمال در اینجا خود اعمال نیست، بلکه آثار و نتایج اعمال است و این معلوم است که آثار و نتایج بعداً محقق میشوند و در حال عمل وجود ندارند.
۳. این آیه در صدد بیان مقام سلطنت و حکومت خداوند است. توضیح این مطالب در پاسخ تفصیلی بیان میشود.
پاسخ تفصیلی
خداوند متعال در این به پیامبر اسلام(ص) دستور مىدهد که به همه مردم این موضوع را ابلاغ کن و بگو اعمال و وظائف خود را انجام دهید، و بدانید هم خدا و هم رسولش و هم مؤمنان اعمال شما را خواهند دید: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ».[۱] در این آیه شریفه نکات جالب و مهمی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
۱. کسى تصور نکند اگر در خلوتگاه یا در میان جمع عملى را انجام مىدهد از دیدگاه علم خدا مخفى و پنهان مىماند، بلکه علاوه بر خداوند، پیامبر(ص) و مؤمنان نیز از آن آگاهاند. توجه و ایمان به این حقیقت اثر عمیق و فوق العادهاى در پاکسازى اعمال و نیات دارد. معمولاً اگر انسان حس کند حتى یک نفر مراقب او است وضع خود را چنان مىکند که مورد ایراد نباشد تا چه رسد به اینکه احساس نماید که خدا و پیامبر و مؤمنان از اعمال او آگاه مىشوند. این آگاهى مقدمه پاداش و یا کیفرى است که در جهان دیگر در انتظار او است.[۲]
۲. جمله «ستُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَهِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»؛ دلالت میکند بر اینکه جمله «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ» ناظر به قبل از قیامت و مربوط به دنیا است؛ زیرا میفرماید: «سپس برمیگردید به عالم غیب و شهادت»، پس معلوم می شود این دیدن قبل از برگشتن به عالم قیامت و مربوط به دنیا است.[۳]
۳. این آیه شریفه ناظر به بحث عرضه اعمال به معصومین(ع) است که در مکتب اهل بیت(ع) روایات زیادی در این زمینه وارد شده است.[۴]
اما این پرسش که چرا خداوند رؤیت اعمال ما را با فعل “سَیَری” (خداوند بعدا یا بزودی می بیند) میآورد؟ و مگر آگاهی خداوند حضوری نیست؟ و آگاهی پیامبر(ص) و ائمه نیز آیا حضوری نیست که آنها جلوتر از ما میبینند؛ زیرا آنان چشم و گوش خداوند (عین الله الناظره و اذنه الواعیه) هستند؟
در اینجا چند پاسخ که از سوی مفسران ارائه شده، یا میتوان از سخنان آنان استفاده کرد بیان میکنیم:
۱. برخی از مفسران با عنایت و توجه به کلمه «یری» خواستند این اشکال را اینگونه پاسخ دهند که کلمه «یری»، به معنای دیدن و علم به مبصر است و دیدن پس از تحقق اشیا محقق میشود. این پاسخ هر چند به صورت تصریح یا اشاره مورد تأیید برخی از مفسران قرار گرفته است،[۵] ولی قبول اینگونه تمایز بین اقسام علم خداوند مشکل است؛ یعنی نمیتوان بین «یری» (علم به دیدنیها) و مطلق علم خداوند تفاوت قائل شد؛ زیرا تمام اقسام علم خداوند حضوری است.
۲. از سخنان برخی از مفسران میتوان جواب دیگری را استنباط کرد و آن اینکه منظور از اعمال در اینجا خود اعمال نیست، بلکه مقصود آثار و نتایج اعمال است؛ یعنى آن آثار و خواصى که به عنوان مثال در کارهای خوب وجود دارد، که عبارت است از شیوع تقوا و اصلاح شئون اجتماع اسلامى، و امداد فقراء در زندگى، و خیر و برکت در اموال خود؛ اینها را هم خدا مىبیند و هم رسول و هم خود مؤمنان در میان خود؛ لذا در آیه مورد بحث فرمود بزودى خدا و رسول و مؤمنان عمل شما را مىبینند. این احتمال نیز نمیتواند مقبول باشد؛ زیرا دیدن اینگونه آثار اختصاص به خداوند، پیامبر(ص) و مؤمنان ندارد، بلکه کافران و منافقان نیز میتوانند این آ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 