پاورپوینت کامل آیا توسل موجب گمراهی است و اصلا آیا برای توسل دلیلی داریم؟ ۳۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیا توسل موجب گمراهی است و اصلا آیا برای توسل دلیلی داریم؟ ۳۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا توسل موجب گمراهی است و اصلا آیا برای توسل دلیلی داریم؟ ۳۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا توسل موجب گمراهی است و اصلا آیا برای توسل دلیلی داریم؟ ۳۰ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

نه تنها توسل موجب گمراهی نیست بلکه راه و وسیله ای برای قرب الی الله است. و این که امام رضا (ع) بیمار را شفا می دهد دلیل اصلی صحت توسل نمی باشد ولی مؤید خوبی بر این امر است، البته بعد از آن که با دلایل عقلی و نقلی آن را ثابت کردیم . نظام جهان نظام عِلّی و معلولی است و همان طور که در دنیای مادی برای رسیدن به اهداف باید اسباب آن فراهم باشد در نظام زندگی معنوی و ملکوتی هم چنین نظامی استوار است، همانطور که قرآن هم به مؤمنان می گوید : از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید و برای تقرب به او وسیله ای بجویید.

پاسخ تفصیلی

توسل هم دلیل عقلی دارد و هم دلیل نقلی و شفای بیماری هم که به عنوان دلیل صحت توسل مطرح شده دلیل اصلی نیست ،بله می توان از آن به عنوان یک مؤید استفاده کرد. از طرفی پاسخی هم که طرف مقابل به او داده نوعی مغالطه است ؛زیرا ما در جایی می توانیم از عموم «هر کس به گمراهی خود پافشاری کند گمراهترش می کنیم» استفاده کنیم که موضوع گمراهی را اثبات کنیم ، در اینجا اگر بخواهیم به استدلال، صورت منطقی بدهیم چنین می شود :

ص ) توسل پافشاری به گمراهی است

ک ) هر کس به گمراهی خود اصرار کند ما گمراهترش می کنیم

در نتیجه هر کس به توسل اصرار کند ما گمراهترش می کنیم

هر استدلالی علاوه بر صورت منطقی صحیح نیاز به مقدمات درست و صحیح دارد ،در این استدلال ،مقدمه اول که «توسل پافشاری به گمراهی است» فقط یک ادعاست که هیچ دلیلی ندارد .

به عبارتی آن ها گمان کرده اند که توسل هیچ دلیلی ندارد و از همین گمان نادرست خود، این مقدمه را استخراج کرده که توسل اصرار به گمراهی است ،در حالی که أمر کاملا برعکس می باشد و نه تنها توسل دلیل دارد بلکه دلائل محکم و متقنی دارد که هر کس آن را بشنود از توسل به عنوان بهترین وسیله برای قرب الی الله استفاده می کند .

توسل در اصطلاح عبارت است از اینکه انسان چیزی را به عنوان وسیله ،به درگاه خداوند عرضه کند تا این که خداوند دعای او را قبول کرده و به مطلوبش برساند .

مجرا بودن اسباب برای رسیدن به مقصود چه در زندگی مادی و چه در زندگی معنوی، یک امر فطری و عقلی محسوب می شود. حتی موجودات نباتی و حیوانی نیز از این امر مستثنی نیستند .

اساساً نظام آفرینش نظام اسباب و مسببات است چنان که امام صادق(ع) می فرمایند: خداوند إبا دارد از این که امور را به جز از طریق اسبابش به جریان بیندازد، لذا برای هر چیزی سببی قرار داد .

[۱]

آدمی در زندگی عادل و طبیعی خود، با به کار گیری عقل و فطرت خویش پیوسته در پی جستجوی اسباب و وسایل عادی و طبیعی، برای رفع نیازهای مادی زندگی بوده است، اساسا این همه پیشرفت و تحول شگرف در زندگی مادی انسان، از طریق توسل به اسباب مناسب هر پدیده و کشف روابط علی و معلولی آن فراهم شده است .نکته اساسی در این میان آن است حیات انسان تنها در همین زندگی مادی خلاصه نمی شود بلکه زندگی معنوی و ملکوتی او اساسی ترین بخش از حیات آدمی را تشکیل می دهد و نظام حاکم بر آن نیز بر اساس نظام سببی و مسببی استوار است ،با این فرق که در نظام زندگی طبیعی، انسان با بهره گیری از عقل و دانش تجربی توان شناسایی اسباب مناسب را دارد ،لکن در زندگی معنوی شناسایی اسباب تعالی انسان و نحوه تمسک به آن، نوعا خارج از قلمرو عقل و تجربه بشری می باشد لذا عقل انسان ضرورت وجود اسباب تقرب بین او و خداوند را به خوبی تشخیص می دهد ولی در شناسایی مصادیق آن،خود را به شدت محتاج منابع دینی می یابد .

قرآن به مؤمنان امر می کند که در جستجوی وسیله به سوی خدا باشند .«

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ وَ جَهِدُوا فى سبِیلِهِ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ »

[۲]

؛ای مؤمنان از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید و برای تقرب به او وسیله ای بجویید، و در راه خدا جهاد کنید، باشد که رستگار شوید .

این آیه به روشنی می رساند که تقرب به خدا در گرو وسیله یا وسایلی است که در پرتو آنها قرب معنوی به دست می آید .حالا این وسیله چیست ؟

روایات بسیاری در کتب روایی شیعه و اهل سنت پیامبر اسلام و اهل بیت او را بهترین وسیله تقرب به خدا معرفی کرده است.

[۳]

بحث نقلی توسل هم در روایات شیعه و هم در روایات اهل تسنن بسیار فراوان است و با این همه کثرت روایی جایی برای شک و شبهه در آن باقی نمی ماند .

برای مطاله بیشتر در این زمینه، به نمایه های زیر مراجعه کنید:

فلسفه توسل به اهل بیت ۱۳۲۱ (سایت: ۱۳۱۶)
.

توسل و شفاعت از نگاه اهل سنت ۴۸۸۹ (سایت: ۵۷۷۷)
.

اعتقاد اهل سنت به توسل قبل از ابن تیمیه ۲۱۴۳ (سایت: ۲۲۶۱)
.


[۱]

. نک: کلینی، الکافی، ج۱، ص ۱۸۳
،دار الکتب الاسلامیه، ۱۳۶۵.

[۲]

مائده ، ۳۵

[۳]

نهج البلاغه ،خطبه ۱۰۶

پرسش های مرتبط

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.