پاورپوینت کامل صفت و ویژگی «قوی» برای خدا چه تفاوتی با همین ویژگی در مخلوقات دارد؟ ۳۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل صفت و ویژگی «قوی» برای خدا چه تفاوتی با همین ویژگی در مخلوقات دارد؟ ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل صفت و ویژگی «قوی» برای خدا چه تفاوتی با همین ویژگی در مخلوقات دارد؟ ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل صفت و ویژگی «قوی» برای خدا چه تفاوتی با همین ویژگی در مخلوقات دارد؟ ۳۵ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
صفت «قوى»، یکی از صفات الهی و به معنای شدّت قدرت و نیرومندی است.
از آنجایی که تمام موجودات در رابطه با قدرت خداوند ایجاد میشوند، روشن است که قدرتى برتر از قدرت حق تعالى نیست.
بنابراین، هر چیزى جز خداوند، که به قدرتمندى توصیف شود، در مقایسه با چیزى است که از او ضعیفتر باشد، امّا همین قوى به نسبت شیء قدرتمند برتر از خود ضعیف به شمار میآید.
بدینسان هر قدرتمندى نسبت به ما فوق، ناتوان است، تا این سلسله به قدرت خداوند منتهى شود، اما خداوند قدرتمندى است که در مقایسه با تمام اشیاء، ناتوانى در آن راه ندارد.
در آیاتی از قرآن کریم و نیز برخی از دعاها و اذکار به ویژگی «قوّت» برای پروردگار اشاره شده است.
پاسخ تفصیلی
یکی از صفات ثبوتی خداوند، صفت «قَویّ» است که در آیاتی از قرآن بدان اشاره شده[۱] و در دعاها و اذکار گوناگون، پروردگار را با این نام میخوانیم.[۲]
برای روشن شدن معنای آن، در بخشهای ذیل به آن میپردازیم.
واژهشناسى «قوىّ»
صفت «قوى»، بر وزن فعیل به معناى فاعل از مادّه «قوى» و «قوّه» است که بر شدّت نیرومندی دلالت دارد[۳] و خلافِ «ضعیف» است.[۴]
صفت «قوىّ»، در قرآن
صفت قوی و الفاظ هممعنای آن؛ مانند «قوّه» در قرآن و حدیث به کار رفته است که در بخشهای ذیل بیان میشود:
الف. در قرآن کریم، خداى سبحان با کلمه «قوى»، و «قوه» وصف شده است؛ مانند:
«إِنَّ اللَّهَ قَوِی شَدیدُ الْعِقاب»؛[۵] همانا خدا نیرومندِ سخت کیفر است.
«إِنَّ اللَّهَ قَوِی عَزیزٌ»؛[۶] یقیناً خدا نیرومندِ شکستناپذیر است.
«إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّهِ الْمَتین»؛[۷] خداوند روزیدهنده و صاحب قوّت و قدرت است.
کلمه «ذو القوه» یکى از اسماء خداى تعالى و به معناى «قوى» است، با این تفاوت که این کلمه از کلمه «قوى» رساتر است. و کلمه «متین» نیز یکى از اسماء خداى تعالى است که به معناى نیرومندى است که هیچ کارى ناتوانش نمیکند. و تعبیر به این سه اسم براى این است که بر انحصار روزى دادن در خداى تعالى دلالت کند، و بفهماند که خدا در رساندن رزق به روزیخواران – با همه کثرتى که دارند- ناتوان و ضعیف نمیشود.[۸]
ب. لفظ «قوّه» گاهی در معنای قدرت بکار میرود، چنانکه قرآن میفرماید:
«خُذُوا ما آتَیناکُمْ بِقُوَّهٍ».[۹]
و گاهی استعداد و آمادگی که در چیزی است، «قوه» نامیده میشود.
ولی با توجه به موارد استعمال «قوّه» در قرآن میتوان گفت:
قوه مرتبه شدید قدرت و نیرومندی است، خواه قدرت بدنی باشد، چنانکه میفرماید: «قالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنّا قُوَّهً»،[۱۰] یا قوّت روحی چنانکه میفرماید: «یا یحْیی خُذِ الکِتابَ بِقُوَّهٍ».[۱۱] و یا مقصود نیروهای کمک دهنده چنانکه حضرت لوط آرزو میکند که ای کاش نیرو و قدرتی میداشت تا بدکاران را از عمل زشت باز میداشت: «لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّهً»[۱۲] و نظیر همین است گفتار وزیران ملکه سبأ که خود را چنین توصیف کردند: «نَحْنُ اُولُوا قُوَّهٍ وَ اُولُوا بَأْسٍ شَدِیدٍ»؛[۱۳] ما داراى قدرت و مالک وسایل رزمى سختى هستیم.[۱۴]
معناى نیرومندى خداوند
امام صادق(ع): «پروردگار ما ـ که بزرگ است شکوه او ـ نیرومند نامیده شده است، به دلیل آفرینش بزرگِ نیرومندش که مانند زمین را و آنچه را روى آن است، اعم از کوهها، دریاها، شنها و درختان، آفریده است و آنچه از آفریدههاى جنبنده که بر روى آن است، اعم از انسان و حیوان، و گرداندن بادها و ابر رام شده سنگین بار از آب فراوان و خورشید و ماه و بزرگی آن دو و بزرگىِ فروغ آن دو که دیدگان به آن نمیرسند و پایان آنرا در نمییابند و ستارگان روان و گردش فلک و بزرگی آسمان و آفریدههاى سترگ و آسمان بر افراشته بر فراز ما که در هوا جاى گرفته و زمین گستردهاى که زیر آن است و آنچه از آفریدههاى گران بر آن است … از اینرو، نیرومند نامیده شده است، نه آن گونه که از آفریدهها میشناسیم و [با دست] سخت و محکم میگیرند و اگر نیرومندى او به نیرومندى آفریدهها میمانست، همانندى بر او واقع میشد و [خدا] تاب افزونى میداشت و آنکه تاب افزونى داشته باشد، ناقص است و آنچه ناقص باشد، تام نیست و آنچه تام نباشد، عاجز و ناتوان است و خداوند متعال به چیزى همانند نمیگردد و تنها به دلیل آفرینش [آفریدههاى] نیرومند، گفتیم که او نیرومند است».[۱۵]
ویژگیهاى نیرومندى خداوند
۱. پیامبر خدا(ص): «ستایش، خداى راست که … احاطه به همه اشیا و چیرگى بر همه چیز و نیرومندى در همه چیز، از آنِ اوست».[۱۶]
۲. پیامبر خدا(ص): «خدایا! تو آن زندهاى که نمیمیرى … و آن نیرومندى که ناتوان نمیشوى و آن بردبارى که شتاب نمیکنى».[۱۷]
۳. امام على(ع): «خدایا! من از تو درخواست میکنم … به نیرویت که با آن، همه چیز را مقهور ساختى و همه چیز به آن، گردن نهاد و همه چیز در برابر آن، رام شد».[۱۸]
۴. امام على(ع) ـ در بیان معناى «اللّه اکبر» در اذان ـ : «سخن او(اذانگو) که “الله اکبر”، معانى بسیار دارد؛ … معنای سوم “الله اکبر”؛ یعنى خدا بر همه چیز توانا است و بر هر چه بخواهد، توان دارد. نیرومند به دلیل تواناییاش و بسیار توانا بر آفریدگانش، و نیرومند به ذات خود است. توانایى او بر همه اشیا استوار است. هر گاه به چیزى حکم کند، تنها میگوید: “باش!”، پس به وجود میآید».[۱۹]
۵. امام کاظم(ع): «هر نیرومندى، در برابر نیرومندى خدا، ناتوان است».[۲۰]
با همین نگاه است که در دعاهای مختلفی ذکر «یا قَویّ» آمده است؛[۲۱] مانند: «یَا قَوِیُّ ارْحَمْ ضَعْفِی».[۲۲]
نتیجهگیری
با توجه به قرآن و احادیث:
یک. صفت «قوى» به عنوان صفت ذاتى و صفت فعلى خداوند بکار میرود. قوى بودن خدا به عنوان صفت ذاتى، به معناى ضعیف نبودن اوست و جمله «قَوِی لَا تَضْعُف»؛[۲۳] نیرومندى هستى که ناتوان نمیشوى، به این معنا اشاره دارد.
و نیرومندى خداى متعال، به عن
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 