پاورپوینت کامل نظر متکلمان امامیه، معتزله و اشاعره در باره هدف فاعلی خداوند در آفرینش چیست؟ ۳۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نظر متکلمان امامیه، معتزله و اشاعره در باره هدف فاعلی خداوند در آفرینش چیست؟ ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نظر متکلمان امامیه، معتزله و اشاعره در باره هدف فاعلی خداوند در آفرینش چیست؟ ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نظر متکلمان امامیه، معتزله و اشاعره در باره هدف فاعلی خداوند در آفرینش چیست؟ ۳۹ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
یکی از مسائل مهم علم کلام هدفداری افعال خداوند است. امامیه و معتزله طرفدار غایت و هدف داشتن کارهای خداوند هستند؛ حکیم بودن خداوند را که در قرآن مکرر به آن تصریح شده است، همین گونه تفسیر کردند که او در کارهای خود غرض و هدف دارد و از روی کمال دانایی کارها را برای اغراض و اهداف مشخص انجام میدهد. اما اشاعره منکر غرض و هدف داشتن خداوند شدند و مفهوم حکمت را چنین توجیه میکردند که آنچه خداوند انجام میدهد حکمت است، نه اینکه آنچه حکمت است، خدا انجام میدهد.
البته امامیه به دلیل برخورداری از راهنماییهای اهل بیت(ع) به معارف برتری دست یافتهاند و به همین جهت امتیاز ویژهای بر دیگر فرقههای مسلمان دارند.
در نظر محققان امامیه هدف خداوند در افعال، تحقق بخشیدن نظام خیر است که آن نظام خیر عین ذات خدا است؛ زیرا تجلی ذات خداوند است. توضیح و تفصیل این مطالب در پاسخ تفصیلی بیان میشود.
پاسخ تفصیلی
مقدمه
ابتدا نگاه کوتاهی به سیر تاریخی و تاریخچه علمی این بحث میاندازیم: بحثهای کلامی آنچنانکه از کتابهای تاریخی استفاده میشود از قرن اول هجری(نیمه دوم) آغاز شد؛ در میان بحثهای کلامی ظاهراً از همه قدیمیتر بحث «جبر و اختیار» است. بحث «جبر و اختیار» خود به خود بحث «عدل» را به میان آورد؛ زیرا رابطه مستقیمی میان اختیار و عدل از یک طرف و جبر و نفی عدل، از طرف دیگر وجود دارد؛ یعنی تنها در صورت اختیار است که تکلیف، پاداش و کیفر عادلانه مفهوم و معنا پیدا میکند؛ متکلمان اسلامی از اینجا دو دسته شدهاند: دستهای که از همان ابتدا معتزله نامیده شدند، طرفدار عدل و اختیار و دسته دیگر یعنی گروه اهل حدیث که بعدها اشاعره نامیده شدند طرفدار جبر و اضطرار گردیدند. این عده در مورد عدل خداوند میگفتند معنای عادل بودن خداوند این نیست که از قوانین قبلی به نام قوانین عدل پیروی میکند، بلکه این است که او منشأ عدل است؛ آنچه او انجام میدهد عدل است نه اینکه آنچه عدل است او انجام میدهد؛ عدل مقیاس فعل پروردگار نیست؛ فعل پروردگار مقیاس عدل است. «آنچه آن خسرو کند شیرین بود». اما معتزله که طرفدار عدل بودند میگفتند عدل خود حقیقتی است و پروردگار به حکم اینکه حکیم است کارهای خود را با معیار و مقیاس عدل انجام میدهد. از اینجا قهراً مسئله دیگری پیش آمد که نوعی توسعه نسبت به مسئله عدل محسوب میشود و آن مسئله «حسن و قبح ذاتی» است. آیا به طور کلی کارها دارای صفت ذاتی حسن یا صفت ذاتی قبح میباشند؟ چون سخن از صفات ذاتی افعال به میان آمد قهراً پای عقل و استقلال عقلی به وسط کشیده شد. آیا عقل در ادراک حسن و قبح اشیا استقلال دارد یا نه؟ معتزله به شدت طرفدار حسن و قبح عقلی شدند و گفتند ما به روشنی درک میکنیم افعال ذاتاً متفاوتاند و به وضوح درک میکنیم عقول ما بدون نیاز به ارشاد شرع، این حقایق را درک میکند. اما اشاعره حسن و قبح عقلی را انکار کردند و گفتند: اولاً؛ حسن و قبح، اموری نسبی و تابع شرایط محیطی و زمانی هستند و ثانیاً؛ عقل مستقلاً نمیتواند حسن و قبح اشیا را ادراک کند، بلکه تابع شرع است. کم کم نوبت به مسئله چهارم رسید که زاییده مسائل قبلی است و آن اینکه آیا افعال ذات باری تعالی معلل به اغراض و غایات هستند یا نه؟[۱]
هدفداری خداوند
یکی از مسائل مهم علم کلام هدفداری افعال خداوند است. توضیح اینکه: انسانها در کارهایی که انجام میدهند هدف و غرضی را در نظر میگیرند. حکیمان اثبات کردهاند که هیچگاه کار بیهدف از انسان سر نمیزند؛ حال آیا کارهای خداوند نیز مانند کارهای انسان دارای هدف است؟ یا اینها از مختصات انسان است و تعمیم آن در باره خداوند نوعی تشبیه و قیاس گرفتن خالق به مخلوق است؟
معتزله طرفدار غایت و هدف داشتن کارهای خداوند شدند؛ حکیم بودن خداوند را که در قرآن مکرر به آن تصریح شده است همین گونه تفسیر کردهاند که او در کارهای خود غرض و هدف دارد و از روی کمال دانایی، کارها را برای اغراض و اهداف مشخص انجام میدهد. اما اشاعره منکر غرض و هدف داشتن خداوند شدند و مفهوم حکمت را که در قرآن کریم مکرر آمده است؛ مانند مفهوم عدل توجیه کردهاند؛ یعنی گفتند آنچه خداوند انجام میدهد حکمت است؛ نه این که آنچه حکمت است خدا انجام میدهد. از نظر معتزله افعال باری تعالی برای یک سلسله مصلحتها است؛ ولی از نظر اشاعره غلط است که بگوییم افعال خدای متعال به جهت یک سلسله مصلحتها است. چیزهایی که مصلحت نامیده میشود مخلوق خدا است.[۲]
در طول این مباحث فرقه امامیه هرچند در کنار فرقه معتزله از اصولی که بیان شد طرفداری کرد، ولی به دلیل برخورداری از راهنماییهای اهل بیت(ع) به معارف برتری دست یافتهاند که فرقه معتزله از آن بیبهره است.
دلایل طرفین
در هر صورت استدلالی که برای نظریه معتزله و امامیه میتوان بیان کرد این است: اگر خداوند در افعال خود هدف و غرض نداشته باشد، موجب میشود که کارهای خداوند عبث و بیهوده باشد؛ کار بیهوده و عبث، قبیح و زشت است و از خداوند حکیم، عمل قبیح و زشت سر نمیزند.
البته اشاعره نیز برای نظریه خود چنین استدلال میکنند: هدف و غرض داشتن در فعل نشان دهنده نقصان فاعل است و خداوند کمال محض است و هیچ نقصان ندارد؛ بنابراین هدف ندارد. اینان در توضیح اینکه چگونه هدف داشتن نشانه نقصان فاعل است میگویند: هر فاعلی که فعلی را برای هدفی انجام میدهد در واقع میخواهد خود را به کمال برساند و نقصی را از خود دور کند؛ بنابراین هدف داشتن مخصوص فاعلهایی است که ناقص و مستکمل باشند و بخواهند با فعل خود نقصی را بر طرف کنند و به کمال برسند، در حالیکه خداوند فاعل کامل است نه فاعل مستکمل.
در پاسخ استدلال اشاعره چنین گفته شده است: هدف داشتن فاعل در صورتی موجب نقص فاعل میشود که غرض از فعل و نفع آن به فاعل بر گردد؛ اما اگر منفعت فعل نصیب دیگری شود، موجب نقصان فاعل نخواهد شد.[۳]
به همین جهت اندیشمندانی که این مباحث را پیگیری میکردند برای
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 