پاورپوینت کامل آیا «واو مع» در اصل، همان «واو عطف» است، یا آن‌که دارای معنای کاملاً مستقلّی می‌باشد؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیا «واو مع» در اصل، همان «واو عطف» است، یا آن‌که دارای معنای کاملاً مستقلّی می‌باشد؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا «واو مع» در اصل، همان «واو عطف» است، یا آن‌که دارای معنای کاملاً مستقلّی می‌باشد؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا «واو مع» در اصل، همان «واو عطف» است، یا آن‌که دارای معنای کاملاً مستقلّی می‌باشد؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

یکی از حروف الفبا، واو مفرده است که در علم نحو برای آن ۱۵ قسم استقرا و بیان شده است. یکی از اقسامش واو عاطفه و قسم دیگرش واو به معنای مع است که بنابر قول برخی از علمای نحو، ما بعدش را به عنوان مفعول معه نصب می‌دهد.
در «واو مع» اختلاف است که آیا یک واو مستقل است، یا این‌که در اصل، عاطفه بود و هنگامی که جای مع قرار گرفت از معنای عطفی دست کشیده است. تفصیل آن در پاسخ تفصیلی ذکر خواهد شد.
علمای نحو و مفسران در هیچ آیه‌‌ای از آیات قرآن کریم، دیدگاه واحدی در مورد واو معیت ندارند، بلکه در مواردی که واو را به معنای مع گرفته‌‌اند احتمال عاطفه بودن آن‌را هم داده و در برخی موارد حتی عاطفه بودن را ترجیح بر معیت داده و سخنی از معیت واو به میان نیاوردند. هر چند از نظر نحوی صلاحیت معیه بودن وجود داشته است.

پاسخ تفصیلی

یکى از حروف الفبایى که در علم نحو از آن بحث شده، واو مفرده است که در علم نحو برای آن ۱۵ قسم استقراء و بیان شد. یکی از اقسام آن، «واو عاطفه» و قسم دیگرش «واو مع» می‌‌باشد که مورد سؤال واقع شده؛ از این‌رو از ذکر دیگر اقسام واو خودداری کرده و سخن را پیرامون این دو قسم پیگیری می‌کنیم.
معنای واو عاطفه، مطلق الجمع بین معطوف و معطوف علیه می‌باشد؛ یعنى حکم معطوف علیه را به معطوف می‌دهد و مبین این نکته است که هردوى اینها داراى آن حکم هستند، ولی هرگز نظر به مسئله تقدم یا تأخر و یا تقارن، معطوف با معطوف علیه ندارد.[۱]
در این‌که واو مع همان واو عطف است یا این‌که غیر واو عطف است، بین علمای نحو اختلاف دیدگاه وجود دارد. برخی می‌گویند: «واو مع در اصل واو عطف است، اما وقتی به معنای مع بیاید از معنای عطف دست کشیده، بلکه دلالت بر مصاحبت و همراهی ما بعد واو با ماقبلش در زمان یا مکان واحد دارد.[۲] از این‌رو عرب واو به معنای مع را در جایی استعمال می‌کند که صلاحیت داشته باشد، آن واو عاطفه واقع شود.[۳]
این گروه برای دیدگاه خود سه دلیل اقامه کرده‌‌اند:
۱. اگر «واو مع» در اصل، عاطفه نباشد باید مختصه باشد و لازمه‌‌اش جر دادن به اسم است.
۲. اگر اصل در واو عاطفه نباشد هر آینه جایز می‌باشد تقدم مابعدش بر فعل در حالی‌‌که تقدم مابعدش بر فعل ممتنع است.
۳. جایز نیست واو معیت استعمال شود، مگر هنگامی که عطف جایز باشد.[۴]
گروه دیگر می‌گویند: «واو مع» غیر از «واو عطف» است؛ زیرا «واو عطف» برای تشریک معطوف با معطوف علیه در حکم است، اما «واو مع» اقتضای تشریک ندارد، بلکه فقط دلالت بر مصاحبت می‌کند و بس، چه این‌که مابعد واو صلاحیت مشارکت با ماقبلش را در حکم داشته باشد مانند جئت و زیداً،[۵] چه صلاحیت مشارکت را نداشته باشد مانند سرت و الطریقَ[۶] که در هر صورت واو بر این مشارکت دلالت نمی‌کند و معنای دلالی آن فقط مصاحبت است و معنای مشارکت از آن قصد نشده است. بنابراین همین عدم قصد مشارکت، مانع می‌شود از این‌که عطف، اصل باشد.[۷]
فرق بین واو مع و عاطفه
۱. «واو مع» موجب اشتراک مابعد با ماقبلش در حکم نمی‌شود، بلکه فقط مفید اقتران و نزدیکی در زمان است، بر خلاف «واو عاطفه» که موجب اشتراک مابعد در حکم ماقبلش می‌شود، چه این‌که با او در زمان نزدیکی داشته باشد یا نداشته باشد.[۸]
۲. «واو مع» موجب ملابسه و مقاربه مابعد با ماقبلش می‌شود، ولی «واو عطف» موجب ملابسه و مصاحبت بین معطوف و معطوف علیه نمی‌شود.[۹]
۳. «واو مع» بنابر قولی[۱۰] عامل است و مابعدش را نصب می‌دهد به عنوان مفعول معه،[۱۱] ولی «واو عاطفه» عامل نیست.
واو مع در قرآن
مصداقی یقینی و قطعی از «واو مع» در قرآن نیامده است، ولی در برخی از آیات مانند آیه: «فَأَجْمِعُوا أَمْرَکُمْ وَ شُرَکاءَکُمْ»،[۱۲] و آیه: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ»،[۱۳] علمای نحو و مفسران قرآن هم احتمال عاطفه بودن داده‌‌اند، هم مع بودن، که هر دو احتمال برای خود قائلینی دارد.[۱۴]
اما واو در آیه: «قُلْنا یا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّهَ»،[۱۵] را که مورد پرسش کاربر می‌باشد از نظر نحوی، هم می‌تواند عاطفه باشد، هم واو به معنای مع؛ زیرا اسمی که بعد از واو قرار می‌گیرد دارای پنج حالت است[۱۶] که در یک حالت، نصب و عطفش مساوی می‌باشد و آن در جایی است که ضمیر رفع متصل به سبب ضمیر رفع منفصل تأکید شود.[۱۷] در آیه مورد اشاره نیز ضمیر رفع متصل در «اُسکن»[۱۸] به وسیله ضمیر رفع منفصل اَنتَ تأکید شده است. بنا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.