پاورپوینت کامل واژه «یقظه» که در متون عرفانی کاربرد بسیاری دارد، به چه معنا است؟ آیا منشأ قرآنی و روایی دارد؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل واژه «یقظه» که در متون عرفانی کاربرد بسیاری دارد، به چه معنا است؟ آیا منشأ قرآنی و روایی دارد؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل واژه «یقظه» که در متون عرفانی کاربرد بسیاری دارد، به چه معنا است؟ آیا منشأ قرآنی و روایی دارد؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل واژه «یقظه» که در متون عرفانی کاربرد بسیاری دارد، به چه معنا است؟ آیا منشأ قرآنی و روایی دارد؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
واژه «یقظه» در لغت از ریشه «یقظ» و به معنای بیداری و توجّه است. مشتقات این ریشه در قرآن و روایات نیز وجود دارد. در متون عرفانی؛ «یقظه»؛ به معنای بیدارى از خواب غفلت بوده و موجب آن معرفت و تجلّى انوار الهى در قلوب است.
اگرچه آیات فراوانی در قرآن به بیداری از غفلت پرداخته، اما در این کتاب مقدس، از ریشه «یقظ»، تنها یک مورد – آن هم به معنای لغوی – در قرآن وجود دارد. البته این ریشه با همان معنای کاربردی آن در عرفان، در روایات اسلامی فراوان مشاهده میشود.
پاسخ تفصیلی
«یقظه» در لغت؛ از ریشه «یقظ» به معنای بیداری و توجّه بوده[۱] و نقیض خواب است.[۲] – در همین راستا «إیقاظ» مصدرِ «أیقظ» به معنای بیدارکردن فردی از خواب است.[۳] یک آیه از قرآن کریم و روایات فراوانی این ریشه را مورد استفاده قرار دادهاند. متون عرفانی نیز بسیار از این ریشه بهره بردهاند.
یقظه در عرفان
در متون عرفانی؛ «یقظه» به معنای بیدارى از خواب غفلت است که به دنبال معرفت و تجلّى انوار الهى در قلوب حاصل خواهد شد[۴] و به تعبیر خواجه عبد الله انصاری(متوفای ۴۸۱ق): «یقظه» اول ظهور نور حیات حقیقى در دل بنده نیازمند است، به جهت مشاهده پرتو نور تنبّه الهى [که مبدأ و منشأ کشش است].[۵]
در کتابهای عرفانی؛ با استفاده از آیه شریفه «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا للهِ»[۶] موضوع «یقظه» مورد بررسی قرار گرفته است و در همین ارتباط گفته شده است: یعنى اى محمّد! بگو: به شما پند میدهم که از خواب غفلت براى بندگى و عبادت خدای تعالى بیدار شوید. «قَوْمَه» – مصدر فعل «تَقُومُوا»[۷] -، به معنای تیقّظ و بیدارى از خواب غفلت و نهضت و برجستن از تیرگى فترت است.[۸]
آدمى در ابتداى نشأت و دوران کودکی، به جهت تکمیل بناى بدن، مدّتى در تمتّعات و لذات طبیعى سپری کرده و حیوانیّت وى قوّت گرفته است و وقتی قواى وى کامل گشت، نور عقل، چراغ هدایت او میگردد و خود را در پرتو آن نور، غرق در ظلمات و تاریکیهای طبیعى میبیند؛ از اینرو نهضت سعادت ازلى وى را برمیانگیزاند و صداى نداى «أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا للهِ» به گوش هوش وى رسانده میشود. این بپاخاستن از خواب غفلت، «یقظه» نامیده میشود.[۹]
یقظه از نگاه قرآن
در آیات قرآن تنها یک کلمه از ریشه «یقظ» مییابیم که آن نیز به معنای لغوی است:
« وَ تَحْسَبُهُمْ أَیْقاظاً وَ هُمْ رُقُود»[۱۰] و با آنکه آنان(اصحاب کهف) خفته بودند، گمان میکردی که آنان بیدارند.
ولی آیات بسیاری وجود دارند که بدون استفاده از ریشه «یقظ» اما ناظر به همان معنای عرفانی «یقظه» میباشند؛ مانند «قیام لله»(که توضیحش بیان شد)، «ذکر» و …
کلمه «ذکر» گاهی در مقابل نسیان واقع میشود که در این صورت به معنای فراموش نکردن و ادامه توجّه است،[۱۱] و گاهی نیز به معنای یادآوری است؛[۱۲] یعنی، توجّهی که پس از نسیان و فراموشی بر انسان عارض میشود.
آیات فراوانی از ریشه «ذکر» در قرآن وجود دارد که نشان از اهمیّت یادآوری و توجّه و تنبّه دارد:[۱۳]
«فَاذْکُرُونی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لی وَ لا تَکْفُرُون»،[۱۴] «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا الله ذِکْراً کَثیراً».[۱۵] و …
به یک معنا میتوان گفت که تمام آیات انذار و تبشیر، برای زدودن آثار غفلت، بیداری مردم از خواب غفلت و تنبّه و تذکّر نازل شده است؛ پس یکی از مهمترین رسالتهای پیامبران، بیداری و تنبّه مردم و یا همان «یقظه» بوده است؛ چنانکه امام علی(ع) فرمود: «ای مردم! خداوند پیامبری به سوی شما فرستاد تا بهوسیله آن بیماریهای [روحی و اخلاقی] شما را برطرف سازد و شما را از غفلت، بیدار نماید(و یوقظ به غفلتکم)».[۱۶]
یقظه از نگاه روایات
در روایات اسلامی به صورت وسیع به مسئله «یقظه» و بیداری – به همان معنای مصطلح عرفانی آن – پرداخته شده است که در ذیل به نمونههایی اشاره میشود:
۱. امام علی(ع): «أَ مَا مِنْ دَائِکَ بُلُولٌ أَمْ لَیْسَ مِنْ نَوْمَتِکَ یَقَظَه»؛[۱۷] آیا دردت را درمان، و خوابت را بیدارى نیست؟
۲. امام علی(ع): «فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ یَقَظَهٍ فِی الْأَبْصَارِ وَ الْأَسْمَاعِ وَ الْأَفْئِدَه»؛[۱۸] با نور یقظه و بیداری، چشمها و گ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 