پاورپوینت کامل احمد کسروی که بود و چه دیدگاههایی داشت؟ ۲۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل احمد کسروی که بود و چه دیدگاههایی داشت؟ ۲۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل احمد کسروی که بود و چه دیدگاههایی داشت؟ ۲۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل احمد کسروی که بود و چه دیدگاههایی داشت؟ ۲۴ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
احمد کسروی(م ۱۳۲۴ش) از چهرههای جنجالی تاریخ معاصر ایران و موضوع مناقشات بسیاری بوده است. احمد کسروی، تمام مذاهب کشور ایران را مورد هجوم قرار داد و در کتب خود بارها به این موضوع صریحاً اعتراف میکند که قصد وی نابودی تمام مذاهب از جمله مذهب اهل سنت میباشد. او موضعگیریهای شدید – و گاه غیر منصفانه – در مقابل اعتقادات دینی، بویژه فرهنگ شیعی داشت.
پاسخ تفصیلی
احمد کسروی، دانشمند و مورّخ و زبانشناس ایرانی، در سال ۱۲۶۹ شمسی در تبریز متولّد و در سال ۱۳۲۴ در تهران به دست یکی از اعضای فدائیان اسلام به قتل رسید.
احمد کسروی از چهرههای جنجالی تاریخ معاصر ایران و موضوع مناقشات بسیاری بوده است. کسروی از دو جنبه در تاریخ معاصر اهمیت یافته است: نخست از منظر تاریخنگاری بویژه تاریخ مشروطیت،[۱] و دیگر از منظر موضعگیریهای شدید – و گاه غیر منصفانه – در مقابل اعتقادات دینی، بویژه فرهنگ شیعی![۲]
دو کتاب او به نامهای «تاریخ مشروطه ایران» و «تاریخ هجده ساله آذربایجان» از مهمترین آثار مربوط به تاریخ جنبش مشروطهخواهی ایران است و هنوز به آنها استناد میشود.[۳]
هجوم کسروی به ادیان و مذاهب اسلامی
احمد کسروی، تمام مذاهب کشور ایران را مورد هجوم قرار داد و هرگز به مذهب اهل سنت گرایش پیدا نکرد، اگر چه وی بیشترین حمله را به مذهب شیعه – که اکثریت مردم ایران پیرو آن بودند – انجام داد، ولی مخالفت خود را با ادیان الهی هرگز پنهان نکرده و در کتب خود بارها به این موضوع صریحاً اعتراف میکند که قصد وی نابودی تمام مذاهب از جمله مذهب اهل سنت میباشد. وی اینکار را برای کشور ضروری میدانست و اینرا از آرزوهای همیشگی خود میداند.[۴]
او برای بنا نهادن دینی جدید سعی کرد که از هر دینی، قسمتی از آنرا گرفته و به نظر خود دین جدیدی که تابع مقتضیات زمان باشد بنا گذارد. او عقیده دارد که دین، تابع مقتضیات زمان است و در مراحل مختلف بشر، ضرورت پیدایش دینی نو با سلاح عقلی و اخلاقی نو اجتناب ناپذیر است.[۵]
احمد کسروی با عقاید ادیان الهی نیز به شدّت مخالفت میکند و معاد، وحی و معجزه را زیر سؤال میبرد. برای نمونه؛ او معاد را اینگونه زیر سؤال میبرد: «…کسی که مرده، تن او لاشهای بیش نمیباشد که بیش از چند روز از هم خواهند پاشید … حال اگر بهجای دفن، او را بسوزانند، سوزانیدهاند. از دید دین باکی نمیباشد…». [۶]
یا درباره وحی میگوید: «وحی را چنین گرفتهاند که به یک پیغمبری فرشتهای از آسمان میآید و از سوی خدا دستورهایی میآورد و آن فرشته نیز جبرئیل است … ولی همه اینها پندارهای عامیانه است».[۷]
احمد کسروی معجزه را دروغ میداند: «جای گفتوگو نیست که اینها دروغ است … من میخواهم بگویم کسی که به راهنمایی گروهی برخاسته به معجزه چه نیاز دارد؟ اساساً معجزه به کار او ارتباط ندارد و نتیجهای از آن در دست نتواند بود…». [۸]
وی علاوه بر حمله به ادیان الهی به فرهنگ و سنّت ایرانی هجوم میبرد و ضمن اعتراف به جشن کتابسوزی خود، به دفاع و توجیه این عمل زشت خود میپردازد.[۹]
هجوم کسروی به شیعه
در فضای نسبتاً باز بعد از شهریور ۱۳۲۰هـ ش، سماجت و لجاجتی که کسروی در طرح مباحث ضد شیعی خرج میداد، علما را به تکاپو واداشت و اثرات منفی مقابله با علما در دوره رضاشاه را تا حدودی خنثی کرد. جنبشی پرتحرک به راه افتاد. نهضتی که علیه اندیشههای کسروی در میان عالمان دینی شروع شده بود، به تولید حجم زیادی از منابع مکتوب فرهنگی منجر گردید.[۱۰]
اندیشههای ضد شیعی کسروی، ضمن آن
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 