پاورپوینت کامل چرا در روایتی؛ نافله نماز عصر چهار رکعت دانسته شده و از نافله عشاء خبری نیست؟ ۲۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل چرا در روایتی؛ نافله نماز عصر چهار رکعت دانسته شده و از نافله عشاء خبری نیست؟ ۲۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چرا در روایتی؛ نافله نماز عصر چهار رکعت دانسته شده و از نافله عشاء خبری نیست؟ ۲۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل چرا در روایتی؛ نافله نماز عصر چهار رکعت دانسته شده و از نافله عشاء خبری نیست؟ ۲۳ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
هرچند، چنین روایتی نقل شده است، ولی محدّثین و فقهای شیعه در ذیل این روایت به چند نکته توجه دادهاند؛ مانند اینکه گفتهاند: اکتفا کردن پیامبر خدا(ص) به خواندن چهار رکعت نافله عصر، هیچ منافاتی با استحباب چهار رکعت دیگر ندارد؛ زیرا شاید پیامبر(ص) در صدد بیان آن بودند که فضیلت چهار رکعت نافله عصر بیشتر از چهار رکعت دیگر است.
پاسخ تفصیلی
در روایتی نقل شده است که؛ امام باقر(ع) در بیان کیفیت نماز پیامبر اسلام(ص) فرمود: «حضرتشان در روز هیچ نمازى بجا نمیآورد تا هنگام زوال آفتاب، و چون آفتاب از خط نصف النهار میگذشت هشت رکعت نماز (نافله ظهر) که آنرا نماز «اوّابین» مینامید بجا میآورد؛ در این ساعت است که درهاى آسمان گشوده شده و دعاها مستجاب میگردد، و بادهاى رحمت الهى میوزد، و خداوند سبحان نظر شفقت و مرحمت به آفریدگان میافکند، و چون سایه، یک ذراع میگذشت چهار رکعت نماز ظهر و بعد از ظهر نیز دو رکعت نماز میگزارد، بعد از آن [با فاصله] دو رکعت نماز دیگر بجا میآورد، سپس هنگامى که سایه، یک ذراع دیگر میگذشت چهار رکعت نماز عصر را میخواند.
پس از آن دیگر نمازى نمیخواند تا غروب آفتاب، و چون آفتاب غروب میکرد؛ یعنى آفتاب از نظرها پنهان میشد ابتدا سه رکعت نماز مغرب را بجا میآورد و پس از آن چهار رکعت دیگر (نافله مغرب) میخواند، و بعد تا موقعى که شفق (یا سرخى پدید آمده در آسمان در جانب مغرب) برطرف شود، دیگر نمازى نمیخواند، و وقتى شفق از بین میرفت نماز عشا را بجا میآورد.
سپس رسول خدا(ص) به بستر یا خوابگاه خود رفته و تا نیمه شب، هیچ نمازى نمیخواند، و وقتى نیمه شب میگذشت هشت رکعت [نماز شب] میگذارد و در ربع آخر شب سه رکعت نماز (دو رکعت به نام شفع و یک رکعت به نام وتر) بجا میآورد و در آن سه رکعت سوره “حمد” و “قل هو الله أحد” را میخواند و میان سه رکعت را با سلام فاصله میانداخت، و سخن میگفت و اگر کارى داشت بدان امر میکرد و از مصلّاى خود بیرون نمیرفت تا رکعت سوّم وتر را بجا آورد و در آن رکعت پیش از رکوع قنوت میخواند، سپس سلام میداد و دو رکعت نافله صبح را اندکى پیش از فجر و گاه همزمان با آن و گاه اندکى پس از آن بجا میآورد، بعد دو رکعت نماز صبح را در صبح صادق که سفیدى در عرض افق پدیدار گشته و خوب روشن میگشت میخواند. این نمازى بود که رسول خدا(ص) تا هنگامى که خداوند عزّ و جلّ ایشان را قبض روح فرمود؛ بر آن مداومت داشت».[۱]
محدّثین و فقهای شیعه در ذیل این روایت به چند نکته توجه دادهاند:
۱. اکتفا کردن پیامبر خدا(ص) به خواندن چهار رکعت نافله عصر، هیچ منافاتی با استحباب چهار رکعت دیگر (بر اساس روایات دیگر) – که جمعاً هشت رکعت میشود – ندارد؛ زیرا شاید پیامبر(ص) در صدد بیان آن بودند که فضیلت چهار رکعت نافله عصر بیشتر از سایر رکعات آن است، لذا به چهار رکعت بسنده نمودند.[۲]
۲. این روایت دلالت دارد بر اینکه پیامبر خدا(ص) کمتر از این، نماز نخواندهاند؛[۳] یعنی بیان حداقلی نافله نماز عصر است، اما این منافات ندارد با اینکه بیشتر از این مستحب نباشد که در روایات صحیح دیگر آمده است.
روایتی نیز وجود دارد که این توجیه را تأیید میکند: ابوبصیر میگوید از امام صادق(ع) درباره تعداد رکعات نمازهای نافله شبانهروزی پرسیدم و آنحضرت فرمود: «مستحب است که کمتر از این نباشد (یُسْتَحَبُّ أَنْ لَا یُقْصَرَ عَنْه): چهار رکعت هنگام زوال شمس؛ بعد از ظهر، دو رکعت؛ قبل از عصر، دو رکعت؛ بعد از مغرب، دو رکعت؛ بعد از نماز عشاء، دو رکعت؛ هنگام سحر، هشت رکعت؛ دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر؛ سپس دو رکعت قبل از نماز صبح».[۴] عبارت «یُسْتَحَبُّ أَنْ لَا یُقْصَرَ عَنْه» دلالت بر خواندن حداقلی تعداد نوافل شبانهروزی برای عموم مردم دارد؛ یعنی کسی اگر می خواهد نوافل را بخواند، شایسته است که کمتر از این تعداد نخواند.[۵]
۳. علامه طباطبایی(ره) درب
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 