پاورپوینت کامل این عبارت را توضیح دهید: «علم به علت از آن نظر که علت است، مستلزم علم به معلول است»؟ ۱۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل این عبارت را توضیح دهید: «علم به علت از آن نظر که علت است، مستلزم علم به معلول است»؟ ۱۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل این عبارت را توضیح دهید: «علم به علت از آن نظر که علت است، مستلزم علم به معلول است»؟ ۱۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل این عبارت را توضیح دهید: «علم به علت از آن نظر که علت است، مستلزم علم به معلول است»؟ ۱۲ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
در توضیح مطلب مورد پرسش چند نکته را باید توجه داشت:
۱. مقصود از علت، علّت تامّه است که وجود معلول را ایجاب میکند و به آن ضرورت میدهد. علّت تامّه همان امرى است که وجود معلول، مستند به آن است و فقط مستند به آن میباشد؛ یعنى امکان ندارد وجود معلول از امر دیگری ناشى شود.[۱]
۲. علم عبارت است از: حضور معلوم نزد عالم.[۲]
۳. نسبت میان علم به معلول و علم به علت همان نسبتى است که میان خود معلول و خود علت برقرار میباشد؛ چون علم کاملاً مطابق با معلوم است.[۳]
۴. مقصود از علم به علت از آن نظر که علت است، این است که علم به علت به آن خصوصیتی که علت است؛ یعنى علم به همان جهت و حیثیتى که شىء از آن جهت علت میباشد.
حال با توجه مطالب گذشته میتوان گفت؛ علم به علت از آن جهت که علت است، مستلزم علم به معلول است؛ به بیان دیگر، هنگامی که به علت آگاهی حاصل شود، در واقع علم به تمام کمالات وجود معلول حاصل شده است؛ زیرا همهی کمالات معلول در نزد علت حاصل است، و بیان کردیم که علم عبارت است از: حضور معلوم نزد عالم و معلول با تمام وجود خود نزد علت حاصل است، بلکه معلول جلوهای از جلوههای علت است. یعنی بعد از شناختهشدن علت، معلول چیزی از خود ندارد که ناشناخته باقی بماند.
[۱]. ر. ک: طباطبائی، سید محمد حسین، نهایه الحکمه، ص ۲۶۱، قم، مؤسسه نشر اسلامی، چاپ پنجم، ۱۴۰۴ق.
[۲]. ر. ک: علامه طباطبائی، سید محمد حسین، بدایه الحکمه، ص ۱۷۳ – ۱۷۶، قم، مؤسسه نشر اسلامی، بیتا.
[۳]. ر. ک: نهایه الحکمه، ص ۲۶۱.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 