پاورپوینت کامل آیا پیامبر اسلام(ص) فرمودند که خودداری از ازدواج در آخر الزمان ایرادی ندارد؟! ۲۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیا پیامبر اسلام(ص) فرمودند که خودداری از ازدواج در آخر الزمان ایرادی ندارد؟! ۲۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا پیامبر اسلام(ص) فرمودند که خودداری از ازدواج در آخر الزمان ایرادی ندارد؟! ۲۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا پیامبر اسلام(ص) فرمودند که خودداری از ازدواج در آخر الزمان ایرادی ندارد؟! ۲۴ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

در برخی از کتاب‌های روایی اهل‌سنت[۱] روایتی از ابن مسعود از پیامبر اکرم(ص)، – با اندک تفاوت‌ها و اضافاتی-، این‌گونه نقل شده است:
«بر مردم، روزگاری خواهد آمد که دینِ هیچ دین‌داری سالم نمی‌ماند؛ چنان‌که از سر کوهی به سر کوهی دیگر و از سوراخی به سوراخ دیگر برود؛ مانند آن روباهی که می‌خواهد بچه‌های خود را نجات دهد».
گفتند: چنین زمانی کی خواهد آمد؟
فرمود: «هنگامی که به معیشت و زندگی جز از راه حرام نتوان رسید. چنین زمانی مجرّد ماندن و ترک ازدواج حلال خواهد بود».
اصحاب گفتند: ای رسول خدا! همیشه ما را به ازدواج امر می‌فرمایی؟
فرمود: «بله، ولی وقتی چنین روزگاری فرا رسد، هلاکت فرد در دست پدر و مادر خویش است و اگر آنان نبودند پس به دست همسر و اولاد خویش و اگر نبودند به دست خویشاوندان و همسایگان او است».
گفتند: ای رسول خدا! پدر و مادر، همسر و اولاد، خویشاوندان و همسایگان عامل هلاکت می‌گردند؟
فرمود: «او را شماتت و سرزنش می‌کنند که زندگی وسیع نداری و او را به کارها و امور دشوار و خلاف شرع تکلیف می‌نمایند تا آن‌که به جایگاه‌های هلاکت وارد کنند».
برخی منابع شیعی نیز این روایت را نقل کرده‌اند،[۲] اما به نظر می‌رسد مستندشان همان منابع اهل‌سنت باشد.
به هر حال روایت فوق به جهت سندی قابل استناد نیست؛ چون خبر شاذّ است[۳] که به آن در مورد مسائل بنیادی عقیدتی و احکام اعتنا نمی‌شود. به‌علاوه؛ از جهت محتوایی مخالف با روایات متواتر دیگر است که توصیه به ازدواج با همسر مؤمن در هر زمانی می‌کنند و اعلام می‌نماید که ازدواج آثار زیادی در دین‌داری انسان دارد.[۴] بله، این خود انسان است که باید با اراده و توکل بر خدا سعی و تلاش کند که اشتغال به دنیا و تأمین معیشت زندگی او را از مسیر خداوند منحرف نکند و به تعبیری؛ با رفتار خود، خویش را در معرض گناه و انحراف و دین‌گریزی قرار ندهد، و باید دانست که با ازدواج و تشکیل خانواده نیز در آخر الزمان می‌توان دین خود را حفظ کرد.
نهایت چیزی که ممکن است بتوان در توجیه این روایت گفت آن است که تشریفات زاید زندگی در آخر الزمان، مدیریت خانواده را دشوارتر کرده و افرادی که ارتباط کمتری با خدا دارند، بیشتر در معرض آسیب از راه کسب مال حرام می‌باشند و این روایت نمی‌خواهد خودداری از ازدواج را توصیه کند، بلکه تنها در صدد گوشزد کردن مخاطرات آن است.


[۱]. أبو نعیم اصفهانی(م ۴۳۰ق)، أحمد بن عبد الله، حلیه الأولیاء و طبقات الأصفیاء، ج ۲، ص ۱۱۸، مصر، السعاده، ۱۳۹۴ق؛ أبو شجاع دیلمی(م ۵۰۹ق)، شیرویه بن شهردار، الفردوس بمأثور الخطاب، ج ۵، ص ۴۴۷ – ۴۴۸، بیروت، دار الکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۴۰۶ق؛ بوصیری کنانی(م ۸۴۰ق)، أحمد بن أبی بکر، إتحاف الخیره المهره بزوائد المسانید العشره، ج ۸، ص ۷۳، ریاض، دار الوطن للنشر، چاپ اول، ۱۴۲۰ق؛ ابن حجر عسقلانی(م ۸۵۲ق)، أبو الفضل أحمد بن علی، المطالب العالیه بزوائد المسانید الثمانیه، ج ۱۷، ص ۶۲۰، سعودی، دار العاصمه، دار الغیث، چاپ اول، ۱۴۱۹ق.

[۲]. ابن فهد حلی(م ۸۴۱ق)، احمد، التحصین فی صفات العارفین من العزله و الخمول، ص ۱۳، قم، مدرسه الإمام المهدی(عج)، چاپ دوم، ۱۴۰۶ق؛ محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۱، ص ۳۸۸، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، ۱۴۰۸ق؛ ابن أبی الحدید، عبدالحمید بن هبه الله، شرح نهج البلاغه، ج ۱۰، ص ۴۷، قم، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، چاپ اول، ۱۴۰۴ق.

[۳]. به روایتی گفته می‌شود که تنها دارای یک سند و راویان آن ثقه باشند، اما از جهت متن مخالف روایتی است که مشهور آن‌را نقل کرده‌اند. به روایت شاذ، نادر نیز می‌گویند. ر. ک: «معنای حدیث شاذ و معلل»، سؤال ۳۲۷۰۳.

[۴]. ر. ک: «فلسفه ازدواج در اسلام»، سؤال ۱۳۰۰؛ «شرایط ازدواج موفق»، سؤال ۲۷۷۶؛ «ترک ازدواج»، سؤال ۲۴۷۸.

پرسش های مرتبط

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.