پاورپوینت کامل در مزار شریف افغانستان بارگاهی وجود دارد که برخی آنرا مزار امام علی(ع) میپندارند. حقیقت ماجرا چیست؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل در مزار شریف افغانستان بارگاهی وجود دارد که برخی آنرا مزار امام علی(ع) میپندارند. حقیقت ماجرا چیست؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل در مزار شریف افغانستان بارگاهی وجود دارد که برخی آنرا مزار امام علی(ع) میپندارند. حقیقت ماجرا چیست؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل در مزار شریف افغانستان بارگاهی وجود دارد که برخی آنرا مزار امام علی(ع) میپندارند. حقیقت ماجرا چیست؟ ۲۷ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
آنچه در باره انتساب بارگاه واقع در شهر مزارشریف به امام علی(ع) آمده، معتبر نیست و با واقعیات تاریخی و روایات معتبر و متواتر دیگر همخوانی ندارد. چندین امام به زیارت مزار امام علی(ع) در نجف رفته و امام صادق(ع) در روایتی صریحاً مرقد علی(ع) را نجف اشرف اعلام نموده است.
انتقال پیکر مقدس ایشان از نجف به مزار شریف نیز هیچ مستند معتبری ندارد و چنین انتقالی – بویژه توسط ابومسلم خراسانی و به درخواست امام صادق(ع) – از هیچ توجیه منطقی برخوردار نیست.
با این وجود، به احتمال قوی، فردی که در مزار شریف دفن شده، یکی از امامزادگان خوشنامی است که در قرن پنجم میزیست و در نام، کنیه و یا لقب، اشتراکاتی با امام علی(ع) داشت و همین اشتراک، منجر به بروز چنین اشتباهی شده است.
به هرحال، احترام این بارگاه محفوظ میباشد. بویژه آنکه اکنون محل تجمعی برای عبادت پروردگار شده است.
پاسخ تفصیلی
در مزار شریف افغانستان، بارگاهی منسوب به امام علی(ع) وجود دارد که برخی اهلسنت آن دیار بر این باورند که پیکر حضرتشان از نجف به آنجا منتقل شده است؛ اما شیعیان ضمن احترام به آن بارگاه، معتقدند که مزار امام علی(ع) در نجف قرار دارد.
در تحلیل این موضوع، ابتدا به برخی منابعی که این بارگاه را به امام علی(ع) منتسب، میدانند اشاره خواهیم کرد:
۱. کهنترین منبعی که در این زمینه یافتیم، کتاب «الاشارات الی معرفه الزیارات»، تألیف «ابوالحسن علی بن ابیبکر هروی» (م ۶۱۱ ق) است. در این کتاب چنین آمده است: «در ناحیه بلخ روستایی به نام خیر[۱] است که قبری در آن ظاهر شد و به غلط خیال میکنند آن قبر علی بن ابیطالب است و این صحیح نیست».[۲]
این عبارت نشان میدهد که چنین قبری در گذشته وجود نداشت و بعدها ظاهر شد و به اشتباه به امام علی(ع) نسبت داده شد.
۲. معین الدین محمد اسفزاری (م ۸۹۹ ق) در کتاب «روضات الجنات فی اوصاف مدینه هرات» آورده است که قبر امام علی(ع) در سال ۸۸۵ ق آشکار شد.[۳] البته از میان چهار نسخهای که در اختیار محقق این کتاب بود، این موضوع تنها در یکی از آنها وجود داشت.[۴]
۳. بخش عمده کتاب «تاریخچه مزارشریف» منسوب به عبدالغفور لاری (م ۹۱۲ ق) به معرفی این بارگاه اختصاص دارد.[۵]
۴. غیاث الدین محمد حسینی معروف به خواندمیر(م ۹۴۲ ق) ماجرای کشف این مزار را در هر دو کتابش «تاریخ حبیب السیر» و «تاریخ روضه الصفا» آورده است.[۶]
در نقد و بررسی این نقلها نکاتی بیان میشود:
از اولین کتاب یادشده بر میآید که شایعه مدفون بودن امام علی(ع) در مزارشریف دست کم از قرن ششم وجود داشته است، اما بر اساس منبع دوم، در اواخر قرن نهم چنین شایعهای تقویت شده و بارگاه مجللی برای آن مزار ساخته شد و به دنبال آن بود که روز بروز اعتقاد مردم آن سامان به اینکه آنجا مزار امام علی(ع) است تقویت شد و در کتابهای بعدی بیشتر به آن دامن زده شد و شاخ و برگهایی نیز به آن اضافه شد.
به عنوان نمونه ادعایی مطرح شد که در آنجا سنگی یافت شد که این عبارت بر آن نقش بسته بود: «هذا قبر اسد الله اخ رسول الله على ولى الله»![۷]
همانگونه که مشاهده میکنید داستانسرایی در این نقلها مشهود است، و گویا عدهای در منابع کهنتر، اضافاتی افزودهاند تا مستند معتبرتری برای اثبات انتساب این مزار به امام علی(ع) ارائه کنند و مشاهده میکنیم – چنانچه اشاره شد – نقل این ماجرا، تنها در یک نسخه از چهار نسخه «روضات الجنات» وجود دارد که خود احتمال تحریف را افزون میکند.
در همین راستا برخی مدعی شدهاند که پیکر امام علی(ع) به دستور امام صادق(ع) و توسط ابومسلم خراسانی از نجف به مزار شریف منتقل شده است! اما چنین ادعایی در هیچ منبع قابل استنادی از شیعه و اهلسنت گزارش نشده است، با آنکه بعید است چنین حادثه مهمی در قرن دوم هجری رخ داده باشد و هیچ گزارشی از آن نداشته باشیم!
علاوه بر آنکه میدانیم روابط میان امام صادق(ع) و ابومسلم خراسانی، روابط حسنهای نبود، حتی گزارش شده است که حضرتشان نامه دعوت به همکاری او را آتش زده است.[۸] بر این اساس، چنین درخواستی از ابومسلم برای انتقال پیکر – آ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 