پاورپوینت کامل مختصری از زندگی ابن خلدون ارائه کرده و دیدگاه او را نسبت به شیعه بیان نمایید؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مختصری از زندگی ابن خلدون ارائه کرده و دیدگاه او را نسبت به شیعه بیان نمایید؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مختصری از زندگی ابن خلدون ارائه کرده و دیدگاه او را نسبت به شیعه بیان نمایید؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مختصری از زندگی ابن خلدون ارائه کرده و دیدگاه او را نسبت به شیعه بیان نمایید؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
«ابو زید، عبدالرحمن بن محمد بن محمد بن خلدون حضرمی إشبیلی» معروف به «ابن خلدون» در روز چهارشنبه اول ماه مبارک رمضان سال ۷۳۲ ق، در تونس متولد شد، در آنجا رشد و نمو کرد[۱] و در سال ۸۰۸ ق در تِلِمْسان -شهری است در مغرب(مراکش)[۲]- از دنیا رفت.[۳] نسب او به وائل بن حجر حضرمى (یمنى) میرسد که از اصحاب پیامبر اسلام(ص) بود.[۴]
نیاکان ابن خلدون، از مردم حضرموت بودند که پس از فتح اندلس به دست مسلمانان، با قوم خود به آن سرزمین هجرت کرده و نخست در قرمونه، سپس در اشبیلیه اقامت گزیدند. در اواسط قرن هفتم هجرى که اشبیلیه دستخوش تهدید مسیحیان قرار گرفت، خاندان خلدون اندلس را ترک گفته، نخست به سبته(شهری در نزدیکی مراکش فعلی) رفته و از آنجا راهى تونس گردیدند.[۵]
اساتید ابن خلدون
ابن خلدون، از علمای بسیاری مثل «وادی آشی» دانش آموخت[۶] و زبان عربی را از پدر خود «محمد بن محمد بن خلدون» و « أبی عبدالله سایری» و دیگران فرا گرفت.[۷]
او قرآن را از عبدالله بن سعد بن نزال و فقه را از قاضی ابن عبد السلام و دیگران فرا گرفت.[۸] استادان او در علوم معقول، محمد بن ابراهیم آبلى و در علوم منقول، یکى از پیشوایانِ محدّثان و نحویان مغرب، به نام ابو محمد عبد المهیمن الحضرمى بودند.[۹]
مناصب ابن خلدون
او در دربار سلطان ابوعنان در فأس (یکی از شهرهای بزرگ مراکش)، وظیفه نوشتن فرمانهاى همایونى را به عهده گرفت و پس از کشته شدن ابوعنان و در زمان سلطنت برادر او، ابوسالم، رئیس «دار الانشاء» و سپس متصدى دیوان دادرسى شد.[۱۰]
او صاحب مناصب مختلف شد. سپس به تونس برگشت و مورد اکرام سلطان قرار گرفت؛ اما در اثر بی احترامی به او در سال ۷۸۴ هـ ق به سوی مشرق کوچ کرد و در قاهره مصر سکنا گزید. و به جهت آوازه علمى مورد تکریم «برقوق» شاه مصر قرار گرفت. ابن خلدون در مدت اقامت در مصر، به ریاست قاضی القضاتی مصر رسید؛ اما به زودی عزل شد و عهدهدار ریاست مدرسه «بیبرسیه» شده، اما دوباره به منصب «قاضى القضاتی» منصوب شد که تا پایان عمرش متصدی این امر بود.[۱۱]
کلام مورّخان در مورد ابن خلدون
«ابن خلدون شخصی فصیح و دارای صورتی زیبا بود. او همچنین شخص عاقل و دارای لهجه خوبی بود».[۱۲]
لسان الدین ابن الخطیب در «الإحاطه» مینویسد: او دارای جایگاه بالا و همت عالی بود. در فنون عقلی و نقلی پیشتاز بود و دارای حافظهای بسیار قوی بود.[۱۳]
آثار و تالیفات ابن خلدون
ابن خلدون که به عنوان پیشرو طریقه علمى تاریخ یا در شمار پیشگامان فلسفه تاریخ،[۱۴] به نگارش چند کتاب اقدام کرد که عبارتاند از:
۱. «لباب المحصّل»: این کتاب، تلخیصى از کتاب محصل فخر الدین بن الخطیب رازی است. نصیر الدین طوسى، فیلسوف شیعى شرحى بر این اثر نوشته بود و در فهم رازى از آراى فلاسفه به طور اعم و درک مقام ابن سینا به طور اخص، اظهار تردید کرده بود. ابن خلدون در «لباب المحصل» تقریباً به بررسی تمام انتقادات خواجه نصیر پرداخت.
۳. «کتاب العبر و دیوان المبتدأ و الخبر…»، معروف به تاریخ ابن خلدون.[۱۵] ابن خلدون در مورد علت نامیدن این کتاب به این نام مینویسد: «از آنجا که این کتاب شامل اخبار عرب و بَربَر، خواه شهرنشینان و خواه بادیهنشینان آنان و پرتو افکنى پیرامون دولتهاى بزرگ معاصر آنان است، آنرا به این نام نامگذاری کردم».[۱۶]
شهرت و اعتبار علمى ابن خلدون مرهون مقدمه و کتاب اول او است که مجموعاً «مقدمه» نامیده میشود.
همچنین «لسان الدین خطیب»،[۱۷] که نخست در مغرب اقصى و آنگاه در اندلس با ابن خلدون آشنایى و دوستى معنوى پیدا کرده، ترجمه زندگى ابن خلدون را نوشته و به برخی تألیفات دوستش اشاره کرده که اکنون اثری از آنها در دست نیست؛ مانند «رسالهاى در منطق، رسالهاى در حساب، تلخیص برخى از نوشتههاى ابن رشد، شرح قصیده برده، تلخیص کتاب فخر رازى، شرح رجزى در اصول فقه».[۱۸]
بعضی از عقاید ابن خلدون درباره شیعه
در بررسی آثار ابن خلدون به نکات مهمی درباره نگرش او به شیعه میتوان دست یافت که البته در موارد بسیاری دور از انصاف بوده و در جای خودش به همه این شبهات جواب داده شده است[۱۹]:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 