پاورپوینت کامل فرق «افق مبین» و «افق اعلی» از نظر مفسران و عارفان چیست؟ ۳۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فرق «افق مبین» و «افق اعلی» از نظر مفسران و عارفان چیست؟ ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فرق «افق مبین» و «افق اعلی» از نظر مفسران و عارفان چیست؟ ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فرق «افق مبین» و «افق اعلی» از نظر مفسران و عارفان چیست؟ ۳۱ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
بسیاری از مفسران معتقدند که «افق مبین» و «افق اعلی» دو اصطلاحاند که در حقیقت بیانگر یک واقعیتاند. افق مبین(افق روشن) به معناى ناحیهی ظاهر است، اما ظاهراً اشاره به «بِالْأُفُقِ الْأَعْلى»؛ یعنی بلندترین افق دارد.
معنای «افق مبین» این است که رسول خدا(ص)، جبرئیل را به صورت اصلیاش در آن سمتی که خورشید طلوع میکند که همان «افق اعلى» است، دیده بود.
بنابر این «بِالْأُفُقِ الْأَعْلى» یعنى افق مشرق، و منظور از اعلى سمت مشرق در روى زمین است.
برخی از مفسران معتقدند؛ منظور از «افق اعلی» ممکن است مشاهده به چشم دل، و «افق مبین» ذهن سرشار پیامبر(ص) باشد که مثل آئینه درخشان است و جبرئیل بر قلب مطهرش نازل شده او را میبیند و وحى الهى را درک میکند.
در تفسیری عرفانی از این آیات نیز گفته شده است که «افق مبین» نهایت تکمیل نفس است در علوم نظرى و ملکات علمى، در تطور(تکامل) قلبى به نوعى که دل عارف هم مرآت اسرار غیب باشد، و هم تماشاگه عالم شهادت.
اما «افق اعلى» عبارت از نهایت مقام روح است که آنرا مقام واحدیّت و حضرت الهیّت و الوهیّت مینامند.
پاسخ تفصیلی
حضرت جبرئیل امین(ع) هنگام ابلاغ وحی معمولاً به صورت انسانى خوشچهره بر پیامبر اسلام(ص) ظاهر میشد، و پیام الهى را به حضرتشان ابلاغ مینمود، اما در دو آیه از قرآن دو تعبیر «افق مبین» و «افق اعلی» آمده است که بیشتر مفسران معتقدند این تعابیر بیانگر آن است که جبرئیل دوبار بر پیامبر(ص) در چهره اصلیاش ظاهر گشت.
در این تفسیر، دو اصطلاح «افق مبین» و «افق اعلی» در حقیقت بیانگر یک واقعیتاند.
کلمه «افق مبین»[۱](افق روشن) به معناى ناحیهی ظاهر است، و ظاهراً اشاره به آیه «وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى»؛[۲] یعنی بلندترین افق دارد.
معنایش این است که پیامبر(ص) جبرئیل را که در افق مبین، و ناحیهی ظاهر قرار داشت دید، و آن همان افق اعلى است، افقى که بلندتر از سایر افقها است. البته بلندى به معنایى که مناسب با عالم ملائکه است.[۳]
بنابر این «بِالْأُفُقِ الْأَعْلى» یعنى افق مشرق، و منظور از اعلى سمت مشرق است در روى زمین بوده و سمت مشرق بالاتر از سمت مغرب است.[۴] چون خورشید از این افق صعود میکند.
میگویند: جبرئیل همیشه به صورت انسان بر پیامبر(ص) نازل میشد، حضرت از او خواست که به صورت اصلى خودش بر او نازل شود. جبرئیل نیز دوبار خودش را به صورت اصلى نشان داد، یکبار در زمین و بار دیگر در آسمان، هنگامى که حضرت در غار حراء بود جبرئیل از طرف مشرق و در افق اعلی بر حضرت ظاهر شد، و تمام سطح افق تا مغرب را پوشاند که پیامبر بر اثر آن غش کرد و افتاد، آنگاه جبرئیل به صورت انسانى ظاهر شد و حضرت را در آغوش کشید.[۵]
برخی نیز میگویند؛ دفعه دوم در آسمان در شب معراج نزدیک «سدره المنتهى» بود، در حالیکه جبرائیل در افق بالاترى قرار داشت.[۶]
برخی از مفسران، با ذوق عرفانی به این مسئله نگریسته و معتقدند؛ منظور از «افق اعلی» ممکن است مشاهده به چشم دل باشد، و «افق مبین» ذهن سرشار پیامبر(ص) باشد که مثل آئینه درخشان است و جبرئیل بر قلب مطهرش نازل شد او را میبیند و وحى الهى را درک میکند.
دلیل بر این معنا آیه شریفه: «قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِکَ».[۷] و آیه «إِنَّهُ لَتَنْزِیلُ رَبِّ الْعالَمِینَ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ عَلى قَلْبِکَ لِتَکُونَ مِنَ الْمُنْذِرِینَ»،[۸] است.[۹]
این افق مبین نمیتواند هیچیک از آفاق زمین و فضاى جهان که آفتاب و ستارگان در آن طلوع و غروب مینمایند باشد؛ زیرا این آفاق دریابنده و منعکس کننده انوار حسى است که خود آنها شعاعهایى از عقل و اراده برتر میباشند؛ برتر و وسیعتر از این آفاق، افق ذهن انسان است که در آن هزارها خورشید و ستارگان با حساب و دقت و بررسیهاى علمى، میدرخشد، و این فروغهاى ذهن، شعاع و پرتوى از حضرت جبرئیل است که به صورت الهام و کشف بر اذهان مستعد و ناآلوده میتابد.
افق ذهنى، میتواند دریافت کننده و تاباننده جوهر عقل و علم باشد که هیچگونه ناهنجارى در قواى ادراکى، و اختلالى در اقشار بدنى و عصبى و نفسانیاش نباشد و پردههاى تقالید و اوهام ذهنش را تیره نساخته باشد: «وَ ما صاحِبُکُمْ بِمَجْنُونٍ». و حجابهاى اصطلاحات و معارف محدود آنرا نپوشانده و برتر از همه آنان باشد: «وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى»، تا آن حقیقت اعلى را بنگرد و آنرا بنمایاند: «وَ لَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِینِ».
توضیح اینکه: در میان اذهان بشر، ذهنهاى سالمى که دچار اختلالها و پوششهاى اوهام و تقالید و آثار محیط نباشد، بس اندک است. آن ذهنهاى پاک و درخشان و درّاک نیز در میان دیوار معلومات اکتسابى محدود میگردد و در پرده مفاهیم و اصطلاحات و عناوینى که نمایاننده جزئى از اسرار و مظاهر وجود است، پوشیده میشود.
معلومات محدود، مانند چراغى در فضاى وسیع است که پیرامون چر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 