پاورپوینت کامل آیا امام رضا(ع) در ارتباط با صوفی فرمود، کسی به آنان نمی‌گرود مگر از روی مکر و حیله، گمراهی و یا حماقت؟! ۱۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیا امام رضا(ع) در ارتباط با صوفی فرمود، کسی به آنان نمی‌گرود مگر از روی مکر و حیله، گمراهی و یا حماقت؟! ۱۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا امام رضا(ع) در ارتباط با صوفی فرمود، کسی به آنان نمی‌گرود مگر از روی مکر و حیله، گمراهی و یا حماقت؟! ۱۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا امام رضا(ع) در ارتباط با صوفی فرمود، کسی به آنان نمی‌گرود مگر از روی مکر و حیله، گمراهی و یا حماقت؟! ۱۲ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

صرف نظر از عقاید صوفیه که مخلوطی از باورهای درست و نادرست بوده و باید هر کدامشان جداگانه مورد بررسی قرار گیرد، به بررسی روایت اشاره شده در پرسش می‌پردازیم.

این روایت در کتاب‌‌هایی که از منابع کهن اولیه به شمار می‌آیند، یافت نشد و اولین منبع در دست‌رسی که آن را نقل کرده است، کتاب حدیقه الشیعه منتسب به «مقدس اردبیلی» متوفای ۹۹۳(قرن دهم)است.[۱] و منابع بعدی نیز به نقل از ایشان، این روایت را ذکر کرده‌اند.[۲]

به هر حال جدا از موضوع اعتبار سند، متن و ترجمه روایت چنین است:

امام رضا(ع) فرمود: «لا یقول بالتصوّف أحد إلّا لخدعه، أو ضلاله، أو حماقه و أمّا من‏ سمّى‏ نفسه‏ صوفیاً للتقیه فلا إثم علیه‏»؛[۳]

کسی خود را صوفی اعلام نمی‌کند، مگر از روى مکر و حیله، یا گمراهى و  یا حماقت، اما کسى که خود را از روی تقیه صوفى بنامد، گناهی مرتکب نشده است».

 در بعضى از روایات دیگر علامت و نشان این افراد آن است که به نام گذاشتن بر خود اکتفا نماید، اما به عقاید باطل آنها قائل نشود.[۴]

در مورد این روایت باید گفت:

  1. از نگاه سندشناسی، سندی برای این حدیث ذکر نشده است؛ تا بتوان در مورد آن اظهار نظر کرد. به هر حال، این روایت از روایاتی نیست که از دیدگاه دانش رجال، روایتی صحیح و یا ثقه ارزیابی شود.
  2. اشخاصی که راه افراط و تفریط را پیموده و تنها جنبه‌ای از دین را مورد توجه قرار داده و از دیگر تعالیم آن غافل می‌باشند، مورد تأیید اسلام نیستند. خواه نامشان صوفی باشد و یا هر نام دیگری.

در نگاهی دیگر، افرادی که خود را از جامعه اسلامی جدا ساخته و روش جدید منحصر به فردی که در اسلام به آن اشاره نشده را ارائه می‌کنند، باید دید که هدفشان چیست؟ آنان یا در صدد فریب افراد و معرفی خود به عنوان الگو می‌باشند و یا آن‌که واقعاً نمی‌دانند که مسیرشان درست نیست و یا آن‌که ساده‌لوح‌اند؛ از این‌رو، محتوای این روایت برای هر بدعت‌گذاری می‌تواند قابل قبول باشد.

  1. قسمت پایانی روایت ناظر به آن است که اگر شرایط جامعه به گونه‌ای باشد که معارف ناب اسلامی را نتوان با آزادی گسترش داد و موانعی در این مسیر وجود داشته با
      راهنمای خرید:
    • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
    • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
    • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.