پاورپوینت کامل بر اساس آیاتی از قرآن، خداوند حافظ جان و کردار انسانها است، پس چرا خدا در آیهی ۱۰۴ سورهی انعام میگوید: «و ما انا علیکم بحفیظ»؛ (من نگاهبان شما نیستم)؟! ۲۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل بر اساس آیاتی از قرآن، خداوند حافظ جان و کردار انسانها است، پس چرا خدا در آیهی ۱۰۴ سورهی انعام میگوید: «و ما انا علیکم بحفیظ»؛ (من نگاهبان شما نیستم)؟! ۲۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بر اساس آیاتی از قرآن، خداوند حافظ جان و کردار انسانها است، پس چرا خدا در آیهی ۱۰۴ سورهی انعام میگوید: «و ما انا علیکم بحفیظ»؛ (من نگاهبان شما نیستم)؟! ۲۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل بر اساس آیاتی از قرآن، خداوند حافظ جان و کردار انسانها است، پس چرا خدا در آیهی ۱۰۴ سورهی انعام میگوید: «و ما انا علیکم بحفیظ»؛ (من نگاهبان شما نیستم)؟! ۲۲ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
ابتدا باید گفت که در زبان عربی و در هر زبانی، یک کلمه میتواند با توجه به قرائن و شواهد پیرامونی، دارای معانی گوناگونی باشد؛ از اینرو تا مشخص نشده است که دو کلمه در دو جایگاه متفاوت دارای یک معنا هستند، نباید در مورد اختلاف آنها سخن گفت. نکتهی دیگر آنکه در قرآن کریم، گاه خدا از زبان خود سخن گفته و گاه سخن دوستان و دشمنان خود را نقل میکند؛ لذا ممکن است دو سخن متعارض وجود داشته باشد، اما گوینده آن یک نفر نباشند.
با توجه به آنچه گفته شد، باید گفت خدای متعال در آیاتی از قرآن خود را حفیظ معرفی میکند، بدین معنا که هیچ کار و فعالیتی در هستی از نگاه و قدرت او دور نیست.
در همین راستا در آیهای میفرماید: «وَ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءَ اللَّهُ حَفِیظٌ عَلَیْهِمْ»؛[۱]
کسانى که غیر خدا را ولىّ خود برگزیدند خداوند حساب اعمال آنها را نگهمیدارد، و از نیّتهایشان آگاه است تا به موقع حساب آنها را برسد و کیفر لازم را به آنها بدهد.
سپس روى سخن را به پیامبر(ص) کرده، میفرماید:
«وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ»؛ تو مأمور نیستى که آنها را مجبور به قبول حق سازى. وظیفه تو تنها ابلاغ رسالت، و رسانیدن پیام خدا به همه بندگان است.
این تعبیر، بیانگر واقعیتی است که خداوند میخواهد بندگان آزاد باشند و راه او را با اراده و اختیار خود بپویند؛ چرا که ارزش واقعى ایمان و عمل صالح در همین است، و ایمان و عمل اجبارى ارزش معنوى ندارد.[۲]
در آیهای دیگر حضرت هود(ع) خطاب به مشرکان میگوید: «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ ما أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَیْکُمْ»؛[۳] اگر شما از راه حق روى برتابید به من زیانى نمىرسد؛ چرا که من رسالت خویش را به شما ابلاغ کردم.
سپس همانگونه که بتپرستان او را تهدید کرده بودند، او به طرز شدیدترى آنها را به مجازات الهى تهدید میکند و میگوید: «وَ یَسْتَخْلِفُ رَبِّی قَوْماً غَیْرَکُمْ وَ لا تَضُرُّونَهُ شَیْئاً»؛ اگر شما دعوت حق را نپذیرید خداوند بزودى شما را نابود کرده و گروه دیگرى را جانشین شما میکند و هیچگونه زیانى به او نمیرسانید.
و بعد از آن میگوید: «إِنَّ رَبِّی عَلى کُلِّ شَیْءٍ حَفِیظٌ»؛ این را هم بدانید که پروردگار من حافظ همه چیز و نگاهدارنده هر گونه حساب است. نه فرصت از دست او میرود، نه موقعیت را فراموش میکند، نه پیامبران و دوستان خود را به دست فراموشی میسپارد، و نه حساب هیچکس از علم او بیرون است، بلکه همه چیز را میداند و بر هر چیز مسلط است.
این واقعیت در آیات فراوانی از قرآن تکرار شده است؛ مانند:
«لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ»؛[۴] تو سیطره و غلبه بر آنها ندارى. و «ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّارٍ»؛[۵] تو موظف به اجبار آنها نیستى.
اما در آیهی ۱۰۴ سورهی مائده که در پرسش آمده است، خداوند ابتدا میفرماید: «قَدْ جاءَکُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ»؛[۶] دلائل و نشانههاى روشن در زمینه توحید و نفى هر گونه شرک براى شما آمد. کلمه «بصائر»، معمولاً در بینش فکرى و عقلانى به کار برده میشود، و گاهى به تمام امورى که باعث درک و فهم مطلب است، اطلاق میگردد، و در این آیه شریفه، به معناى دلیل و شاهد و گواه آمده است.[۷]
سپس براى اینکه روشن سازد این دلایل به قدر کافى حقیقت را آشکار میسازد و جنبهی منطقى دارد، میگوید: «فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِیَ فَعَلَیْها»؛ آنهایى که به وسیله این دلائل چهره حقیقت را بنگرند به سود خود گام برداشتهاند، و آنها که مانند نابینایان از مشاهدهی آن خود را محروم سازند به زیان
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 