پاورپوینت کامل آیا اگر خداوند ما را پس از مردن، دوباره به دنیا برمیگرداند، ما اصلاح میشدیم؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آیا اگر خداوند ما را پس از مردن، دوباره به دنیا برمیگرداند، ما اصلاح میشدیم؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا اگر خداوند ما را پس از مردن، دوباره به دنیا برمیگرداند، ما اصلاح میشدیم؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا اگر خداوند ما را پس از مردن، دوباره به دنیا برمیگرداند، ما اصلاح میشدیم؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
اولاً بازگشت دوباره به دنیا از روی میل و خواستهی افراد، موجب میشود که نظام آفرینش و بعثت انبیای الهی عبث و بیهوده باشند. ثانیاً بر فرض محال که این افراد به دنیا برگردند، معلوم نیست اعمال خوبی انجام دهند؛ چون دنیا همان دنیا و آنها نیز دارای همان هوا و هوسها خواهند بود. چنانکه بارها در دنیا به بیپایگی آن پی بردند، ولی دوباره فریفتهی آن گشتند و برای رسیدن به لذات آن، مرتکب اعمال ناشایست شدند.
پاسخ تفصیلی
سنت الهی بر این قرار گرفته است که هرچیزی به سوی کمال و تکامل حرکت نماید. خداوند انسان را در این دنیا خلق کرد و به دو نیروی عقل(حجت درونی) و وحی(حجت بیرونی) مجهز نمود تا مسیر کمال بپیماید؛ بنابراین اگر بنا باشد انسان بعد از مردن از روی میل و خواستهی خود، دوباره به دنیا بازگردد موجب میشود که نظام آفرینش و بعثت انبیای الهی بیفایده و بیهوده باشد؛ و این مخالف سنت الهی است.
علاوه بر این، بر فرض محال که این افراد به دنیا برگردند، معلوم نیست اعمال خوبی انجام دهند؛ چون دنیا همان دنیا و انسان هم از اختیار برخوردار است و آنها نیز دارای همان هوای نفس و وسواس شیطانی و قریحهی عناد و تکبر و طغیان خواهند بود؛ در نتیجه همان عوامل و چیزهایی که آنان را امروز وادار به مخالفت با حق و تکذیب آیات خدا کرده، بر فرض برگشت به دنیا، به جای خود باقی است.[۱]
به همین جهت قرآن میفرماید: (آنها همچنان به راه غلط خود ادامه میدهند) تا زمانى که مرگ یکى از آنان فرارسد، میگوید: «پروردگار من! مرا بازگردانید! شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم!» (ولى به او میگویند:) چنین نیست! این سخنى است که او به زبان میگوید (و اگر بازگردد، کارش مانند گذشته است)! و پشت سر آنان برزخى است تا روزى که برانگیخته شوند![۲]
گفتنی است؛ خداوند در پاسخ درخواست آنها کلمهی «کلاّ» (چنین نیست) میآورد که این کلمه در کلام عرب هم برای منع و جلوگیری میآید و هم برای ابطال ادعا و گفتار طرف مقابل؛ یعنی احتمال دارد آیه به دو مطلب اشاره نماید. یکی اینکه این بهانهای بیش نیست و باعث نمیگردد تا بازگشت به دنیا میسر گردد. دوم اینکه نفی ادعای آنها که میگویند اگر ما به دنیا بازگردیم گذشته را جبران میکنیم و عمل صالح انجام میدهیم. خداوند میفرماید این یک ادعای بیاساس و توخالی است و اگر به دنیا بازگردند همان برنامهی قبلی را ادامه خواهند داد.[۳]
علاوه براین، از کلمهی «لعل»(شاید) در آیه فهمیده میشود که این افراد از وضع آیندهی خود نیز اطمینان کامل ندارند و کم و بیش میدانند که این پشیمانی و ندامت معلول شرایط خاصی است که در آستانهی مرگ برای آنها ایجاد شده است و چه بسا اگر به دنیا هم بازگردند همان روش قبلی را ادامه میدهند.[۴]
به هر حال، آنچه مهم است این است که برگشت فایدهای ندارد. چنانکه خداوند در آیهای دیگر میفرماید: «اگر به دنیا بازگردند به همان اعمالی که از آنها نهی شده بودند بازمیگردند».[۵] پس بیداری آنها موقتی است و پا برجا نیست.[۶]
اینگونه افراد مثل کفار و افراد گناهکاری هستند که وقتی در طوفانهای دریا گرفتار میشوند و در آستانهی مرگ و نابودی قرار میگیرند از خداوند تقاضای کمک میکنند، ولی بعد از نجات دوباره به اعمال گذشته برمیگردنند.
به عبارت دیگر، همین افراد چه بسا بیپایگی دنیا را فهمیدند و حوادثی برایشان اتفاق افتاد که مرگ را به چشم خود دیدند، ولی دوباره فریفته دنیا گشته و برای رسیدن به لذات آن مرتکب اعمال ناشایست شدند.
[۱]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۷، ص ۵۴، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق.
[۲]. «حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون. لعلی اعمل صالحاً فیما ترکت کلاّ انّها کلمه هو قائلها…». مؤمنون، ۹۹ – ۱۰۰.
.[۳] نک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۱۴، ص ۳۱۲، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ اول، ۱۳۷۴ش؛ المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۵، ص ۶۷.
[۴]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه: شیخ آقابزرگ تهرانی، تحقیق، قصیرعاملی، احمد، ج ۷، ص ۳۹۳، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی تا؛ فاضل مقداد، جمال الدین، کنز العرفان فی فقه القرآن، تحقیق، قاضی، سید محمد، ج ۹، ص ۲۱۲، قم، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، چاپ اول، ۱۴۱۹ق.
.[۵] «و لو رودا لعادوا لما نهوا عنه» انعام، ۲۸.
[۶]. تفسیر نمونه، ج ۵، ص ۲۰۰.
پرسش های مرتبط
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 