پاورپوینت کامل آیا سوگند امام علی(ع) بر ترک برخی کارهای مجاز، منافات با دستور قرآن که تحریم مباحات را ممنوع کرده ندارد؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آیا سوگند امام علی(ع) بر ترک برخی کارهای مجاز، منافات با دستور قرآن که تحریم مباحات را ممنوع کرده ندارد؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا سوگند امام علی(ع) بر ترک برخی کارهای مجاز، منافات با دستور قرآن که تحریم مباحات را ممنوع کرده ندارد؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا سوگند امام علی(ع) بر ترک برخی کارهای مجاز، منافات با دستور قرآن که تحریم مباحات را ممنوع کرده ندارد؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
خداوند از فیض و رحمت خود – جز مواردی اندک – بیشتر آنچه در اختیار بشر است را پاک و حلال اعلام کرده و استفاده از آنها را مجاز دانسته، و سپس فرمود که از آنها استفاده کنید و خودسرانه آنها را بر خود حرام نکنید:
«یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَیباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَکمْ»؛[۱] ای کسانی که ایمان آوردهاید چیزهای پاکیزهای را که خدا برایتان حلال کرده، بر خود حرام نکنید.
در مورد این آیه، نظراتی ارائه شده است:
۱. نباید معتقد به حرمت چیزهایی باشید که خداوند حلال کرده است.
۲. نگویید که آنها حراماند.
۳. آنچه حلال است را برای مردم حرام نکنید.
۴. خودتان نیز از استفاده از چیزهای حلال، خودداری نکنید.
۵. چیزهای حلال را به وسیله نذر یا قسم بر خود حرام نکنید.[۲]
این آیه، خروج از مقام تسلیم و رضا و التزام و انقیاد، تعدی و تجاوز نسبت به حدود خدا را نکوهش کرده، و مرتکبش را سزاوار عقاب معرفی نموده است. به عبارت دیگر، مقصود از تحریم حلال که مورد نهی آیه قرار گرفته است، آن است که انسان استفاده حلال را ترک نکند؛ چون ترک حلال با ایمان به خدا و آیات او در تضاد است؛ لذا خداوند اجتناب از امور حلال که فطرت بشر آنرا پاک میداند، و هیچگونه پلیدی در آنها نیست، بیجهت دانسته و آنها را دوست نمیدارد.[۳]
با این وجود، در برخی از روایات ذکر شده است که امام علی(ع) در ماجرای خاصی، برخی امور حلال را بر خود حرام نموده است:
۱. امام صادق(ع) فرمود: این آیه دربارهی امام علی(ع) و بلال و عثمان بن مظعون نازل شد؛ چون آنحضرت(ع) سوگند یاد کرده بود که هیچگاه – تا زنده است- در شب نخوابد، و همه شبها را به عبادت بسر برد… بعد از آن بود که رسول خدا(ص) دستور داد تا مردم برای نماز جمع شوند. سپس بالای منبر رفت و فرمود: دلیلش چیست که برخی افراد، استفاده از روزی پاکیزه را بر خود حرام کردهاند؟! هان ای مردم آگاه باشید، من که پیشوایتان هستم، شبها میخوابم، و با زنان ازدواج میکنم، اینگونه نیست که همهی روزها را روزه بگیرم، اکنون اگر کسی بر خلاف رویکرد من رفتار کند، از من نیست. آن سه نفر برخاستند و عرض کردند: اکنون تکلیف ما که سوگند یاد کردهایم چیست؟! در جوابشان این آیهای نازل شد که با پرداخت کفاره نیازی به التزام به آن سوگند نیست:
« … فَکفَّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَهِ مَساکینَ مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِیکمْ …».[۴]، [۵]
۲. برخی مفسران در ذیل آیه نقل کردهاند: روزی رسول خدا(ص) در مورد عواقب وخیم دنیا موعظه نموده، و قیامت و احوال آنرا برای مردم توصیف میکرد. آنان چنان ترسیدند و به گریه افتادند که به دنبال آن، ده نفر از مسلمانان در منزل عثمان بن مظعون گرد آمده و بنا گذاشتند که همواره روزها را روزه بگیرند، شبها را به عبادت بپردازند، هیچگاه در بستر نخوابند، گوشت و چربی نخورند، با زنان نزدیکی نکنند، از استعمال عطر خودداری نموده و لباس مویی و زبر بپوشند. خلاصه یکباره دنیا را ترک گفته و به سیاحت در گرداگرد زمین بپردازند. آن ده نفر عبارت بودند از: امام علی(ع)، ابوبکر، عبداللَّه بن مسعود، ابوذر غفاری، سالم مولی ابی حذیفه، عبداللَّه بن عمر، مقداد بن اسود، سلمان فارسی، معقل بن مقرن، عثمان بن مظعون.
گفته شده است؛ امام علی(ع) تصمیم گرفت تا همواره شبها بیدار بماند، بلال تصمیم گرفت تا همواره روزها روزه بگیرد و عثمان تصمیم گرفت که هیچگاه با همسرش همبستر نشود.
این خبر به رسول خدا(ص) رسید و آنها را مورد مؤاخذه قرار داد. آنها گفتند ما غرض بدی نداشتیم، غرض ما جز خیر نبود. حضرت(ص) فرمود: من مأمور نیستم چنین روشی را تبلیغ کنم، سپس فرمود: جان شما هم حقی به گردن شما دارد. پس برای اینکه هم حق خدا و هم حق خودتان را ادا کرده باشید، گاهی افطار کنید، پارهای از شبها را بخوابید و در پارهای از آن به عبادت بپردازید؛ زیرا میبینید که من نیز همین رفتار را دارم، هم عبادت میکنم و هم میخوابم، هم روزه میگیرم و هم افطار میکنم، گوشت و چربی میخورم و به
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 