پاورپوینت کامل تفاوت میان گوهر دین و صدف دین در چیست؟ و آیا واقعا چنین تفکیکی در آموزه‌های دینی وجود دارد و آنچه ارزش‌مند است، تنها گوهر دین می‌باشد و نه صدف آن؟! ۴۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تفاوت میان گوهر دین و صدف دین در چیست؟ و آیا واقعا چنین تفکیکی در آموزه‌های دینی وجود دارد و آنچه ارزش‌مند است، تنها گوهر دین می‌باشد و نه صدف آن؟! ۴۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تفاوت میان گوهر دین و صدف دین در چیست؟ و آیا واقعا چنین تفکیکی در آموزه‌های دینی وجود دارد و آنچه ارزش‌مند است، تنها گوهر دین می‌باشد و نه صدف آن؟! ۴۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تفاوت میان گوهر دین و صدف دین در چیست؟ و آیا واقعا چنین تفکیکی در آموزه‌های دینی وجود دارد و آنچه ارزش‌مند است، تنها گوهر دین می‌باشد و نه صدف آن؟! ۴۹ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

تعبیر از محتوای دین به صدف و گوهر با این نگاه که تنها گوهر دین ارزش‌مند بوده و صدف آن ارزش چندانی ندارد، سخنی نیست که بتوان آن‌را پذیرفت؛ زیرا صدف و گوهر دین، چه به معنای اهداف متوسط و نهایی آن باشد، و چه به معنای فروع و اصول آن باشد، و چه به معنای قشر و لُبّ آن و شریعت و طریقت و حقیقت آن باشد، همه ارزش‌مند می‌باشند، اگرچه به لحاظ کیفیت، می‌توان مراتب و درجاتی را برای آنها در نظر گرفت که بعضی از مراتب آن قوی و بعضی ضعیف است. اما در عین حال این مراتب ضعیف و قوی همگی ارزش‌مند بوده و تأثیرگذاری متقابل در یکدیگر دارند.

پاسخ تفصیلی

یکی از مباحث در حوزه‌ی دین‌پژوهی، مسئله‌ی گوهر و صدف دین است. بدین صورت که آیا می‌توان معارف دینی را به گوهر و صدف، رتبه‌بندی نمود؟ یعنی همان‌‌‌گونه که برخی از اشیای گرانبها در طبیعت، مانند مروارید در پوسته و پوششی که چندان ارزش‌مند نیست نگه‌داری می‌شوند، آیا می‌توان گفت که دین نیز چنین است که برخی از دستورات دین تنها به منزله‌ی صدف و پوسته بوده و ارزش ذاتی ندارد؟!

در این صورت، این سؤال مطرح می‌شود که گوهر دین چیست؟ و صدف آن کدام است؟ نقش صدف چیست؟ آیا صدف دین صرفا وسیله و ابزاری برای رسیدن به گوهر است و پس از رسیدن به گوهر دیگر نیازی به آن نیست؟ یا این‌که نقش آن قوام و برپادارندگی گوهر است که هیچ‌گاه گوهر و مغز دین بدون پوسته و صدف محقق نمی‌شود؛ به بیان دیگر، صدف برای پاسداری از حریم گوهر است، به گونه‌ای که اگر صدف نباشد، آن درّ و گوهر از بین می‌رود؟

برای پاسخ این پرسش‌ها، باید به چند نکته اشاره کرد:

  1. منظور از دین در مبحث گوهر و صدف چیست؟

مراد از دین در این مسئله، تدیّن‌ و دین‌‌داری نیست؛ بلکه مراد از دین، مجموعه‌ گزاره‌های اعتقادی و اخلاقی و احکام عملی است؛ زیرا مراد از دین، اگر تدین و دین‌‌داری باشد می‌توان گفت: سخن از گوهر و صدف دین تقریبا مورد اتفاق همگان است، چنان‌که در اسلام، گوهر دین‌داری، معرفت توحیدی و شناخت صفات جمال و جلال الهی است، به گونه‌ای که منشأ اعمال صالح گردد. و اگر انسان کاری را بدون معرفت انجام دهد و یا در انجام آن کار، نیت خالصانه و الهی و توحیدی نداشته باشد و آن کار را به قصد تقرب به خدا انجام ندهد، کار انجام‌شده اگرچه به ظاهر نمادی از دین‌داری است، اما در واقع بی‌ارزش خواهد بود و اثری بر آن مترتب نخواهد شد.[۱]

اما اگر مراد از دین، مجموعه گزاره‌های اعتقادی و اخلاقی و احکام عملی باشد؛ این بحث مطرح می‌شود که آیا بخشی از دین به منزله‌ی صدف است؟ یا همه‌ی دین گوهرند و صدف اصلا در حریم دین راه ندارد؟ زیرا می‌توان گفت: گوهر دین، اصل واحدی به نام توحید است، به گونه‌ای که همه‌ی مسائل اعتقادی و اخلاقی و احکام عملی، باید تفصیل همان توحید باشد و به توحید بازگشت کند.[۲]

  1. مراد از گوهر و صدف دین چیست؟

مطلب دومی که در رابطه با مسئله‌ی مورد نظر جای گفت‌وگو دارد، تبیین مفهوم گوهر و صدف دین است که آیا تنها یک برداشت از گوهر و صدف دین ارائه شده و یا دیدگاه‌های متفاوتی در ارتباط با آن وجود دارد؟

در این زمینه باید گفت که در تبیین مقصود از گوهر و صدف دین، نظرات متفاوتی وجود دارد.

۲- ۱. برخی گوهر و صدف دین را در نگرشی به اهداف دین مورد بررسی قرار داده و می‌گویند: دین ‌دارای اهداف متعدد طولی است و این اهداف به یک هدف اعلی و غایت قصوا منتهی می‌شود و گوهر دین آن هدف اعلی و غایت قصوا است. در نتیجه صدف آن، همان اهداف متوسط دین خواهد بود.[۳]

در این‌که دین اهدافی دارد و این اهداف به صورت پیاپی در طول یکدیگر قرار گرفته و هدف نهایی دین یکی است، جای تردید نیست. اما این‌که هدف نهایی دین چیست و اهداف متوسط آن کدام‌اند؟ دین‌پژوهان عمیق و ژرف‌اندیش، هدف اساسی دین و احکام و روش‌های تربیتی آن‌را تنها توحید، و تمام اهداف دیگر را مقدمات آن هدف عالی می‌دانند به طوری که انسان و جامعه‌ی انسانی با طی این اهداف متوسط می‌تواند بر بام بلند آن هدف متعالی صعود کند.

بنابراین، هدف عالی دین، توحید و به تعبیر اهل معرفت رسیدن به مقام فنای فی الله است و اهداف بلندی مانند سعادت در زندگی اخروی، ساختن جامعه‌ی نمونه و یا تأمین عدالت اجتماعی در زندگی دنیوی و …، تماما اهداف متوسط دین هستند که ارزش آنها به غایت نهایی، یعنی توحید است.

۲- ۲. برخی در تبیین مراد از گوهر و صدف دین، از مسئله‌ای به نام ذاتیات و عرضیات دین استمداد می‌کنند و می‌گویند: تمایز بین وجوه ذاتی از وجوه عرضی موجب توفیق بیشتر در به دست آوردن گوهر دین می‌شود. اینان در بیان مراد از ذاتیات دین، امور ماهوی و گوهری دین را پیام‌هایی می‌دانند که پیامبران اگر در هر کجا بوده و در هر محیط و در هر زمانی ظهور می‌کردند، ناچار به ابلاغ آنها بودند و مصادیق آن‌را مقاصد شارع می‌‌دانند و می‌گویند: مقاصد شارع همان ذاتیات دین است. و آن ذاتیات عمدتا عبارت‌اند از:

 الف) آدمی خدا نیست بلکه بنده است.(اعتقاد)

ب) سعادت اخروى مهم‌ترین هدف زندگی آدمی و غایت اخلاق دینی است.(اخلاق)

ج) حفظ دین، عقل، جان، نسل و مال مهم‌ترین مقاصد شارع در حیات دنیوی است.(فقه)

دیگر قوانین اجتماعی اسلام برای حفظ و تأمین این مقاصد فقهی وضع شده‌اند.[۴]

به عبارت دیگر، غایت اصلی دین، آبادانی آخرت بوده و زندگی دنیوی تابعی از زندگی اخروی است:

دین مرامی است که در اصل برای آخرت می‌آید و دنیا تابع آن است. و یا آن‌که اسلام عقیدتی، عین ذاتیات و اسلام تاریخی، عین عرضیات دین است.[۵]

مسئله‌ی ذاتیات و عرضیات با این نگاه، جای تحلیل و نقد گسترده‌ای دارد؛ اما آیا واقعا ذاتیات دین، به کشف گوهر دین یاری می‌رساند و چگونه؟

زیرا فردی که چنین نظریه‌ای را مطرح کرده در بیان عرضیات دین، اموری را ذکر می‌کند که نه تنها مقوم دین نیست، بلکه خارج و در تضاد با دین است؛ مثل جعل، وضع و تحریف که در واقع با دین بی‌گانه است و یا فقه را از عرضیات دین می‌داند، در حالی‌که در همان مقاله، فقه را یکی از مصادیق ذاتیات دین ذکر می‌کند، با صرف نظر کردن از این‌گونه نقدها، اگر مراد ایشان در بیان ذاتیات دین همان باشد که سعادت حیات اخروی در پرتو آن تأمین شود، در این صورت می‌توان گفت این نظر با نظری که در بند قبل گفته‌شد تفاوت چندانی نداشته و دیگر نظر جدیدی نخواهد بود.

۲- ۳. بعضی در تبیین گوهر و صدف دین از تعابیر اهل معرفت در ادبیات عرفانی سود می‌جویند و گوهر دین را لُبّ دین و یا حقیقت دین می‌دانند و صدف دین را قشر دین و شریعت و طریقت می‌دانند[۶] و از همین‌جا این پندار پیش آمده است که آیا با رسیدن به لُبّ و مغز باید قشر و پوسته را به دور انداخت و با رسیدن به بام حقیقت باید نردبان شریعت را به کناری نهاد؟!

ما به این پرسش، پاسخ منفی می‌دهیم؛ چرا که قشر و پوسته، اگرچه در مقایسه با گوهر اصلی، ‌ارزش چندانی ندارد، اما در هر جا، حافظ و نگهبان او است؛ از این‌رو باید توجه داشت که کنار زدن قشر، در نهایت باعث زوال دین‌داری خواهد شد؛ پس باید ضمن توجه به حقیقت و مغز از قشر و شریعت نیز غافل نبود؛ چرا که قرآن کریم عبادت را نردبان یقین می‌داند و می‌فرماید: «فَسَبِّحْ بحِمْدِ رَبِّکَ وَ کُن مِّنَ السَّاجِدِین. وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتىَ‏ یَأْتِیَکَ الْیَقِین»؛[۷](پروردگارت را تسبیح و حمد گو و از سجده کنندگان باش و پروردگارت را عبا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.