پاورپوینت کامل معنای جعل بسیط چیست و چه تفاوتی با جعل تألیفی دارد؟ ۱۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل معنای جعل بسیط چیست و چه تفاوتی با جعل تألیفی دارد؟ ۱۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معنای جعل بسیط چیست و چه تفاوتی با جعل تألیفی دارد؟ ۱۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل معنای جعل بسیط چیست و چه تفاوتی با جعل تألیفی دارد؟ ۱۸ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

«خورشید وجود دارد»، «خورشید گرم است».

تفاوت جعل بسیط با جعل تألیفی، همان تفاوت دو مثال بالا است که یکی در صدد اثبات اصل وجود خورشید بوده؛ اما دیگری – بعد از مفروض‌دانستن وجود خورشید – به دنبال اثبات موضوع دیگری برای آن است.

به عبارت دیگر «جعل بسیط» عبارت از ایجاد شىء یا افاضه‌ی آن است. آنچه مورد تعلق این جعل یا ایجاد است چیزى جز اصل هستى که آن‌را «وجود نفسى» نیز می‌گویند نیست. این‌‌گونه نوع از جعل با مفاهیمی؛ مانند «جعل متعدى به واحد»، «مفاد کان تامه» و «مدلول هل بسیطه» در ارتباط است.

اما «جعل تألیفى» چیزى است که همخوان با مفاهیمی؛ مانند «فعل متعدى به دو مفعول»، «مفاد کان ناقصه» و «مدلول هل مرکبه» می‌باشد؛ زیرا آنچه مورد تعلق جعل تألیفى واقع می‌‌شود در حقیقت چیزى جز «وجود رابط» نیست.

پاسخ تفصیلی

پس از آن‌‌که یک موجود از مبدأ فاعلى خویش به وجود می‌آید، در تقرر ذاتى خویش نیازمند فاعل نیست؛ زیرا ثبوت ذات یک شی‌ء براى خود آن شی‌ء از جمل ضروریات به ‌شمار می‌‌آید. به عنوان مثال گفته می‌شود انسان، در هستى خویش نیازمند علت است، ولى همین انسان در مقام انسانیت خویش که آن‌را تقرر ذاتى یا تقرر ماهوى می‌‌نامند، به هیچ‌‌وجه نیازمند علت نیست. به این ترتیب می‌‌توان گفت انسان به عنوان یک موجود، اگرچه همیشه ممکن الوجود است، ولى در عین ‌حال پیوسته واجب الانسانیه است. به عبارت دیگر، در این باب می‌‌توان گفت همان‌‌گونه که اصل هستى، همواره به دو قسم رابط و نفسى تقسیم می‌‌گردد؛ جعل یا ایجاد نیز پیوسته به دو قسم زیر تقسیم می‌شود: جعل بسیط و جعل تألیفى.

جعل بسیط

«جعل بسیط» عبارت است از: ایجاد شیء یا افاضه‌ی آن. آنچه مورد تعلق این جعل یا ایجاد واقع می‌‌شود چیزى جز اصل هستى که آن‌را «وجود نفسى» نیز می‌‌گویند نیست. این‌‌گونه جعل یا ایجاد را در اصطلاح اهل ادب، «فعل متعدى به واحد» می‌‌نامند. مطابق اصطلاح علماى نحو مى‌توان آن‌را «مفاد کان تامه» نیز به ‌شمار آورد؛ زیرا مفاد کان تامه چیزى جز اصل هستى که آن‌را وجود بسیط نیز می‌‌نامند، نیست. این معنا را علماى فن منطق، «مدلول هل بسیطه» نامیده‌‌اند.

جعل تألیفی

«جعل تألیفى» چیزى است که در اصطلاح اهل ادب، «فعل متعدى به دو مفعول» خوانده می‌‌شود. به عبارت دیگر، می‌‌توان آن‌را «مفاد کان ناقصه»، یا «مدلول هل مرکبه» به ‌شمار آورد؛ زیرا آنچه مورد تعلق جعل تألیفى واقع می‌‌شود چیزى جز «وجود رابط» نیست.

وجود رابط

«وجود رابط» عبارت است از: چیزى که بین یک شیء و عوارض آن، رابط واقع می‌‌شود. ب

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.