پاورپوینت کامل واژههای «حقب» و «أحقاب» در قرآن کریم به چه معنا است؟ ۲۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل واژههای «حقب» و «أحقاب» در قرآن کریم به چه معنا است؟ ۲۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل واژههای «حقب» و «أحقاب» در قرآن کریم به چه معنا است؟ ۲۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل واژههای «حقب» و «أحقاب» در قرآن کریم به چه معنا است؟ ۲۱ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
واژهی «أحقاب» از ریشهی «حقب»[۱] به معنای زمانهای بسیار و روزگاران طولانی است که آغاز و انجام آن مشخص نباشد.[۲] این کلمه جمع است و در اینکه مفردش چیست، اختلاف نظر وجود دارد. برخی مفرد آنرا «حُقْب» به ضم اول و سکون دوم دانسته و گروهی نیز مفردش را «حُقُب» با دو ضمه میدانند. برخی نیز معتقدند که احقاب، مفردش «حَقْب» به فتح اول و سکون دوم بوده، و مفرد «حُقُب» هم «حِقْبه» – به کسر اول و سکون دوم – است.[۳]
قرآن کریم در دو آیه از واژههای ریشه «حقب» استفاده کرده است:
- «لابِثِینَ فِیها أَحْقاباً»؛[۴] (طغیانگران) مدّتهای طولانی در آن(جهنم) میمانند.
- «وَ إِذْ قالَ مُوسی لِفَتاهُ لا أَبْرَحُ حَتَّی أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَینِ أَوْ أَمْضِی حُقُباً»؛[۵] هنگامی که موسی به دوست خود گفت: دست از جستوجو برنمیدارم تا به محل تلاقی دو دریا برسم، هر چند مدت طولانی به راه خود ادامه دهم.
زمانهای نقل شده برای أحقاب
احقاب به معنای دهر(روزگار) و مدت زمانی طولانی است که آغاز و انجامش مشخص نباشد.[۶] با این وجود در برخی روایات و متون دینی، مدت زمانهای مشخصی نیز برای این «أحقاب» ذکر شده است که بدون بررسی سندی و محتوایی به برخی از آنها اشاره میکنیم:
- یک سال
در بعضی از تفاسیر آمده است که احقاب چند سال است و حقب یکسال است و هر سال سیصد و شصت روز است و هر روز آن به اندازه هزار سالی است که انسان آنرا میشمارد.[۷]
- چهل سال
برخی در ذیل آیه «لابِثِینَ فِیها أَحْقاباً» گفتهاند که هر حقب چهل سال است که هر روز آن برابر با هزار سال دنیا است.[۸]
- شصت سال
از رسول خدا(ص) نقل شده است: کسی که وارد آتش شده است از آن خارج نمیشود مگر آنکه به مدت احقاب در آن باشد. و هر حقب شصت و اندی سال است و هر سال سیصد و شصت روز، و هر روز آن به اندازه هزار سالی است که شما میشمارید! پس کسی دلخوش نباشد که به این زودیها از آتش خارج شود».[۹]
- هشتاد سال
روایت مشابهی با روایت قبل از پیامبر(ص) وجود دارد تنها با این تفاوت که هر حقب را هشتاد و اندی سال اعلام میکند.[۱۰]
گزارش دیگری نیز نقل شده است که بر اساس آن امام علی(ع) از فرد غیر مسلمانی به نام هلال هجری پرسید که شمار حقب در کتاب خود چه مقدار یافتهاید؟ هلال گفت هشتاد سال، هر سالی دوازده ماه، هر ماهی سی روز و هر روزی هزار سال.[۱۱]
امام صادق(ع) در تفسیر قول خدای متعال «لابِثِینَ فِیها أَحْقاباً»[۱۲] فرمود: أحقاب هشت دوره است و «حُقْبَه» هشتاد سال است، و هر سال سیصد و شصت روز، و هر روزی مانند هزار سال دنیایی است.[۱۳]
- هفده هزار سال
برخی از مفسران هر حقبی را هفده هزار سال اعلام کردهاند.[۱۴]
- هفتاد هزار سال
و برخی دیگر از آنان، نیز عدد هفتاد هزار سال را اعلام کردهاند. [۱۵]
- بیش از هفتصد و پنجاه میلیون سال
برخی نیز چنین نگاشتهاند که احقاب شامل چهل و سه حقب است که هر حقبی هفتاد خریف و هر خریفی هفتصد سال و هر سالی سیصد و شصت روز است و هر روزی هزار سال دنیایی است.[۱۶] که مجموع این ارقام، رقمی بیش از هفتصد و پنجاه میلیون سال خواهد ش
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 