پاورپوینت کامل منشأ پیدایش دین چیست؟ آیا نمیتوان نظریه مارکس را که میگوید دین، ابزاری در دستان قشر مرفه برای بهرهبرداری از قشر زحمتکش است را با واقعیت جوامع دینمدار منطبق دانست؟! ۲۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل منشأ پیدایش دین چیست؟ آیا نمیتوان نظریه مارکس را که میگوید دین، ابزاری در دستان قشر مرفه برای بهرهبرداری از قشر زحمتکش است را با واقعیت جوامع دینمدار منطبق دانست؟! ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل منشأ پیدایش دین چیست؟ آیا نمیتوان نظریه مارکس را که میگوید دین، ابزاری در دستان قشر مرفه برای بهرهبرداری از قشر زحمتکش است را با واقعیت جوامع دینمدار منطبق دانست؟! ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل منشأ پیدایش دین چیست؟ آیا نمیتوان نظریه مارکس را که میگوید دین، ابزاری در دستان قشر مرفه برای بهرهبرداری از قشر زحمتکش است را با واقعیت جوامع دینمدار منطبق دانست؟! ۲۷ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
اگرچه برخی منشأ دین را اموری مانند ترس، نادانی، ابزاری در دست زورمداران و … اعلام کردهاند؛ اما واقعیت این است که دین همزاد فطرت انسانها بود، و دینمداران واقعی از دین برای هدایت خود و دیگران بهره میجویند.
البته در این میان مدعیان دروغینی هم وجود داشته و دارند که دین را ابزاری برای فریب دیگران قرار میدهند، و این واقعیتی است که در قرآن نیز بارها بدان اشاره شد که نیازی نیست تا به سخن مارکس و دیگران استناد کنیم!
بر این اساس، اگر مدعیان پیروی از دین، دینمدار واقعی باشند، قهرا عملکرد آنان تا حد امکان به گسترش عدالت، پاکدستی، رفع تبعیض، و ظلم خواهد انجامید؛ چنانکه در طول تاریخ افراد زیادی با عمل به دین و ترویج آن در جامعه توانستهاند در این راه گام بردارند؛ اما با این وجود کم نبودند افرادی که دین را تنها ابزاری برای فریب مردم و بهرهگیری آنان قرار داده و حتی مانند یزید با استفاده نادرست از مفاهیم دینی مردم را به کشتن فرزند پیامبر(ص) تحریک میکردند! و این فرایند مثبت و منفی بهرهگیری از دین، همواره و در طول تاریخ نیز جریان داشته و خواهد داشت!
بنابر این، سادهاندیشانه است که سوء استفادهها از دین را دلیلی بر آن بدانیم که دین جز ابزاری برای منفعتطلبان نیست و منکر وجود دینمدارانی مانند علی بن ابیطالب(ع) شویم که حتی در زمان فرمانروایی خود، دین را ابزاری برای منفعتطلبی شخصی و اطرافیان خود قرار ندادند.
پاسخ تفصیلی
- اولین نکتهای که باید به آن توجه کرد، این است که باید بین منشأ پیدایش دین و منشأ گرایش به دین فرق گذاشت. بسیاری از اشتباهات از خلط بین این دو سرچشمه میگیرد. نظریه مارکس یا فروید و امثال آنها، باید در باب منشأ گرایش به دین مطرح شود، نه منشأ خود دین! مبحث منشأ دین یک بحث کلامی یا فلسفی است. متکلمان و فیلسوفان در این زمینه میگویند:
منشأ و علت فاعلی دین، همان اراده الهی است که در قالب وحی به پیامبران الهام کرده، آنان نیز به مردم ابلاغ نمودند؛ اما گرایش به دین میتواند یک بحث روانشناسی یا جامعهشناسی یا فلسفی باشد.[i]
- پیرامون چگونگی پیدایش دین در میان مردم و اینکه آیا دین در نهایت از میان خواهد رفت یا نه؟ فرضیّههای متعددی ابراز شده است:
۱-۲. دین زاییده ترس است؛ زیرا بشر از طبیعت میترسید، و همین ترس سبب شد تا او به فکر ساخت دین بیفتد.
۲-۲. علّت پیدایش دین، جهل و نادانى بشر است؛ زیرا او میخواست حوادث جهان را علتیابی نماید و چون علّتها را نمیشناخت، علّتی ماوراء طبیعى براى حوادث در نظر میگرفت.
۳-۲. دلیل گرایش مردم به دین، علاقهاى است که آنان به نظم و عدالت دارند؛ یعنی چون در دنیا از طرف طبیعت یا اجتماع، بیعدالتى میبینند، براى اینکه تسکینى جهت دردهای درونى خود بیابند، دین را براى خویشتن میسازند!
صاحبان این فرضیّهها معتقدند که اگر علم را توسعه دهیم، دین خود بخود از میان میرود. یعنی داناشدن مساوى با بیدینی خواهد بود! اما این باور نادرست است و علم جایگزین دین نیست؛ چون هرچه علم پیشرفت کرد، دین همچنان باقى ماند و به عنوان یک نمونه کوچک، لوئی پاستور که انقلابی در دانش نوین به وجود آورد، هیچگاه از دین رویگردان نشد.
۴-۲. فرضیه دیگری علت پیدایش دین را آن میداند که دین وسیلهاى است براى کسب امتیاز در جامعههاى طبقاتى. این فرضیّه مارکسیستها است که معتقدند:
بشر در ابتدا و هنگامی که زندگىاش ابتدایى و قبیلهاى بود، زندگى اشتراکى داشت و در آن زمان اساساً دینى وجود نداشت؛ به علل خاصّى موضوع مالکیّت پیدا شد و جامعه طبقاتى و فئودالیسم به وجود آمد، بعد از فئودالیسم نیز کاپیتالیسم پیدا شد، طبقه حاکم و محکوم، ظالم و مظلوم و رنجبر و زحمتکش به وجود آمد و در این جامعه، طبقه حاکمه براى اینکه منافع خود را حفظ کند، دین را اختراع کرد تا طبقه محکوم در مقابل او قیام نکند. آنگاه دین، از طرف طبقه ظالم و حاکم به وسیله و اف
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 