پاورپوینت کامل واژه‌های برگرفته از ریشه «خرص» در قرآن، معنایشان چیست و «خراصون» که مورد نفرین قرار گرفته‌اند، چه کسانی هستند؟ ۱۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل واژه‌های برگرفته از ریشه «خرص» در قرآن، معنایشان چیست و «خراصون» که مورد نفرین قرار گرفته‌اند، چه کسانی هستند؟ ۱۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل واژه‌های برگرفته از ریشه «خرص» در قرآن، معنایشان چیست و «خراصون» که مورد نفرین قرار گرفته‌اند، چه کسانی هستند؟ ۱۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل واژه‌های برگرفته از ریشه «خرص» در قرآن، معنایشان چیست و «خراصون» که مورد نفرین قرار گرفته‌اند، چه کسانی هستند؟ ۱۲ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

 

قرآن کریم در آیه ۱۰ سوره الذاریات می‌فرماید:«قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ»؛(مرگ بر دروغ‌پردازان).

در ریشه‌یابی این واژه باید گفت؛ «خرص» به معناى هر سخنى است که تنها از روى گمان و تخمین و بدون علم و دانش زده شود. از آن‌جا که چنین سخنانى بیشتر دروغ از آب درمی‌‏آید؛ لذا کذّاب دروغ‌پرداز را هم «خراص» گفته‌‏اند.

اما این‌که مراد خداوند از «خراصون» در قرآن چه کسانى هستند -به قرینه آیات بعد- نزدیک‌‏ترین احتمال به ذهن این است که مراد همان کسانى هستند که بدون علم و بدون دلیل علمى، در مورد قیامت و روز جزا داورى کرده و می‌‏کنند، و در برپایی آن از روى گمان و تخمین، شک و تردید نموده، و منکر آن می‌‏شدند.

و جمله «قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ» نفرینى است بر آنان که کشته شوند. و این نوع از نفرین کنایه‌ای از طرد و محروم شدن آنها از رستگارى است.

البته برخی کلمه «قتل» را به معناى«لعن» گرفته‌اند[۱]که برگشت این ترجمه نیز به همان معنایی است که گفته شد.[۲]


[۱]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی‏، محمد جواد، ج ‏۹، ص ۲۳۱، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، ۱۳۷۲ ش؛ ابن عربی، ابو عبدالله محیی الدین محمد، تفسیر ابن عربی، تحقیق، رباب، سمیر مصطفی، ج ‏۲، ص ۲۸۵، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، ۱۴۲۲ ق.

[۲]. ر. ک: طباطبائی، سید محمد حسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏۱۸، ص ۳۶۷، قم، دفتر انتشارات اسلامی‏، چاپ پنجم‏، ۱۴۱۷ ق؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏۲۲، ص ۳۱۶، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ اول، ۱۳۷۴ ش.

 

پرسش های مرتبط