پاورپوینت کامل دعای هفدهم صحیفه سجادیه/ شرح‌ها و ترجمه‌ها (بخش دوم) ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل دعای هفدهم صحیفه سجادیه/ شرح‌ها و ترجمه‌ها (بخش دوم) ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دعای هفدهم صحیفه سجادیه/ شرح‌ها و ترجمه‌ها (بخش دوم) ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل دعای هفدهم صحیفه سجادیه/ شرح‌ها و ترجمه‌ها (بخش دوم) ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :

فهرست دعاهای صحیفه سجادیه

متن دعای هفدهم صحیفه سجادیه

شرح و ترجمه دعا:

بخش اول – بخش دوم – بخش سوم – بخش چهارم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اشْغَلْهُ عَنَّا بِبَعْضِ أَعْدَائِک، وَ اعْصِمْنَا مِنْهُ بِحُسْنِ رِعَایتِک، وَ اکفِنَا خَتْرَهُ، وَ وَلِّنَا ظَهْرَهُ، وَ اقْطَعْ عَنَّا إِثْرَهُ.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَمْتِعْنَا مِنَ الْهُدَی بِمِثْلِ ضَلَالَتِهِ، وَ زَوِّدْنَا مِنَ الْتَّقْوَی ضِدَّ غَوَایتِهِ، وَ اسْلُک بِنَا مِنَ التُّقَی خِلَافَ سَبِیلِهِ مِنَ الرَّدَی.

اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْ لَهُ فِی قُلُوبِنَا مَدْخَلًا وَ لَا تُوطِنَنَّ لَهُ فِیمَا لَدَینَا مَنْزِلًا.

اللَّهُمَّ وَ مَا سَوَّلَ لَنَا مِنْ بَاطِلٍ فَعَرِّفْنَاهُ، وَ إِذَا عَرَّفْتَنَاهُ فَقِنَاهُ، وَ بَصِّرْنَا مَا نُکایدُهُ بِهِ، وَ أَلْهِمْنَا مَا نُعِدُّهُ لَهُ، وَ أَیقِظْنَا عَنْ سِنَهِ الْغَفْلَهِ بِالرُّکونِ إِلَیهِ، وَ أَحْسِنْ بِتَوْفِیقِک عَوْنَنَا عَلَیهِ.

اللَّهُمَّ وَ أَشْرِبْ قُلُوبَنَا إِنْکارَ عَمَلِهِ، وَ الْطُفْ لَنَا فِی نَقْضِ حِیلِهِ.

ترجمه‌ها

ترجمه انصاریان

بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، و شیطان را با سرگرم‌شدن به برخی دشمنانت از ما منصرف کن، و ما را به حسن رعایت خود از او حفظ فرما، و از حیله‌اش کفایت کن، و چنان کن که از ما بگریزد و نشان پایی از او برای ما نماند.

بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، و ما را از هدایتی که در دوام و پابرجایی مانند گمراهی او باشد بهره‌مند ساز، و در برابر تباهی او به ما توشه تقوا کرامت فرما، و خلاف راه هلاکت‌بار او ما را به راه تقوا رهنمون شو.

الهی در قلب ما برای او راهی قرار مده و برای وی در شئون زندگی ما منزلی فراهم نیاور.

بارخدایا ما را به هر باطل که در نظرمان بیاراید آگاه کن، و چون آگاهمان کردی ما را از آن حفظ کن، و به راه و روش جنگ با او بینایی ده، و ما را ملهم ساز که برای نبرد با او چه باید آماده کرد، و از خواب غفلتی که سبب گرایش به اوست بیدار کن، و به توفیق خود ما را در مسیر مبارزه با او یاری ده.

بارخدایا، قلوبمان را از انکار کارهای شیطان سرشار ساز، و برای درهم شکستن حیله‌هایش ما را چاره بیاموز.

ترجمه آیتی

بار خدایا، بر‌ محمد ‌و‌ خاندانش درود بفرست ‌و‌ شیطان را‌ از‌ ما‌ به‌ دشمنانت مشغول دار ‌و‌ ما‌ را‌ نیک نگه دار ‌و‌ از‌ او‌ در‌ پناه خود دار ‌و‌ مکر او‌ از‌ ما‌ دفع فرماى ‌و‌ چنان کن که‌ پشت کرده از‌ ما‌ بگریزد ‌و‌ نشان پاى او‌ از‌ زمین ما‌ برخیزد.

بار خدایا، بر‌ محمد ‌و‌ خاندانش درود بفرست ‌و‌ در‌ برابر ضلالت شیطان ما‌ را‌ از‌ هدایت خود بهره مند گردان ‌و‌ در‌ برابر تلاش او‌ به‌ گمراهى ما، ما‌ را‌ از‌ پرهیزگارى رهتوشه ساز. اگر او‌ ما‌ را‌ به‌ راه تباهى مى کشد، تو‌ ما‌ را‌ به‌ راه تقوى راه نماى.

بار خدایا، راه شیطان به‌ دلهاى ما‌ مگشاى ‌و‌ جایگاه او‌ در‌ آنچه از‌ ‌آن ماست قرار مده.

بار خدایا، حقیقت هر‌ باطل را‌ که‌ شیطان در‌ چشم ما‌ مى آراید به‌ ما‌ بشناسان. ‌و‌ چون شناساندى، ما‌ را‌ از‌ ارتکاب ‌آن باز دار. ‌و‌ به‌ ما‌ بیاموز که‌ چسان فریبش دهیم ‌و‌ ما‌ را‌ آگاه کن که‌ با‌ چه آلت ‌و‌ عدت با‌ او‌ جدال کنیم ‌و‌ از‌ خواب غفلت بیدارمان ساز که‌ بدو نگرویم ‌و‌ به‌ توفیق خود رفیق ما‌ گردان ‌و‌ در‌ پیکار به‌ خلاف او‌ یاریمان نماى.

بار خدایا، دلهاى ما‌ را‌ از‌ انکار اعمال او‌ لبریز کن ‌و‌ لطف خویش همراه ما‌ کن تا‌ رشته ‌ى‌ حیله هاى او‌ از‌ هم بگسلیم.

ترجمه ارفع

خدایا بر‌ محمد ‌و‌ آل‌ او‌ درود فرست ‌و‌ شیطان را‌ از‌ ما‌ منصرف کن ‌و‌ به‌ بعضى از‌ دشمنانت مشغول فرما ‌و‌ به‌ حسن التفاتت ما‌ را‌ از‌ شر او‌ حفظ نما، الها مکرش را‌ از‌ ما‌ دور ‌و‌ او‌ را‌ فرارى ده‌ ‌و‌ پایش را‌ از‌ ما‌ ببر.

پروردگارا بر‌ محمد ‌و‌ آل‌ او‌ درود فرست ‌و‌ ما‌ را‌ از‌ هدایت به‌ مانند آنچه که‌ شیطان گمراهمان مى کند بهره مند فرما ‌و‌ توشه ‌ى‌ ما‌ را‌ از‌ تقوى ضد آنچه فریبمان داده قرار ده‌ ‌و‌ برخلاف راه او‌ که‌ نابودى بود ما‌ را‌ به‌ راه تقوى سیر بده.

خدایا راه نفوذى از‌ ناحیه شیطان بر‌ دلهایمان بازمگذار ‌و‌ بدو اجازه مده تا‌ در‌ کنار ما‌ منزل گزیند.

الها آنچه از‌ باطل ‌و‌ خلاف برایمان آرایش مى دهد به‌ ما‌ بشناسان ‌و‌ هنگامى که‌ به‌ ما‌ شناساندى ما‌ را‌ محافظت فرما ‌و‌ به‌ آنچه فریبمان مى دهد آشنایمان کن ‌و‌ به‌ دل الهامى بخش که‌ براى دور کردنش مهیا باشیم ‌و‌ از‌ خواب غفلتى که‌ سبب میل به‌ او‌ مى شود بیدارمان فرما ‌و‌ با‌ توفیقات خودت ما‌ را‌ بر‌ مخالفت با‌ او‌ کمک نما.

خدایا دلهایمان را‌ از‌ انکار اعمال او‌ مملو ساز ‌و‌ در‌ از‌ بین بردن نیرنگهایش موفقمان فرما.

ترجمه استادولی

خدایا، بر‌ محمد ‌و‌ آل‌ او‌ درود فرست، ‌و‌ شیطان را‌ به‌ جاى ما‌ به‌ برخى از‌ دشمنانت سرگرم ساز، ‌و‌ ما‌ را‌ به‌ حفظ نیکوى خود از‌ شر او‌ نگاه دار، ‌و‌ مکر او‌ را‌ از‌ ما‌ بازدار، ‌و‌ او‌ را‌ از‌ ما‌ فرارى ده، ‌و‌ اثرش را‌ از‌ ما‌ قطع کن.

خدایا، بر‌ محمد ‌و‌ آل‌ او‌ درود فرست، ‌و‌ ما‌ را‌ به‌ اندازه گمراهى شیطان از‌ هدایت برخوردار ساز، ‌و‌ بر‌ ضد انحرافش از‌ تقوا توشه ده، ‌و‌ بر‌ خلاف راه هلاکت بارش به‌ راه تقوا ببر.

خدایا، براى او‌ در‌ دل هاى ما‌ راه نفوذ قرار مده، ‌و‌ او‌ را‌ در‌ آنچه در‌ اختیار ماست منزل مده.

خدایا، هر‌ باطلى را‌ که‌ در‌ نظر ما‌ حق جلوه داده به‌ ما‌ بشناسان، ‌و‌ چون شناساندى ما‌ را‌ از‌ ‌آن نگاه دار، ‌و‌ ما‌ را‌ به‌ راه مکر ‌و‌ حیله با‌ او‌ بینا گردان، ‌و‌ آنچه را‌ باید براى مبارزه با‌ او‌ آماده کنیم به‌ ما‌ الهام کن، ‌و‌ ما‌ را‌ از‌ خواب غفلتى که‌ از‌ اطمینان به‌ او‌ دست مى دهد بیدار ساز، ‌و‌ به‌ توفیق خود بر‌ ضد او‌ نیکو یارى ده.

خدایا، دل هاى ما‌ را‌ از‌ انکار رفتار او‌ سیراب ساز، ‌و‌ راه نقض زیرکانه حیله هاى او‌ را‌ به‌ ما‌ بیاموز.

ترجمه الهی قمشه‌ای

اى خدا درود فرست بر‌ محمد ‌و‌ آل‌ پاکش ‌و‌ ‌آن شیطان (پلید) را‌ از‌ وسوسه ‌ى‌ ما‌ مشغول به‌ برخى دشمنانت بدار ‌و‌ ما‌ را‌ از‌ شر او‌ به‌ حسن التفاتت محفوظ گردان ‌و‌ غدر ‌و‌ مکرش را‌ (به کرمت) از‌ ما‌ دفع ساز ‌و‌ کفایت فرما ‌و‌ پشت او‌ را‌ به‌ ما‌ ساز (و رویش را‌ از‌ ما‌ بگردان) ‌و‌ هرگونه وسوسه ‌و‌ مکر ‌و‌ حیله اش را‌ از‌ ما‌ قطع فرما

اى خدا درود فرست بر‌ محمد ‌و‌ آل‌ پاکش ‌و‌ همان قدر که‌ او‌ در‌ ضلالت ‌و‌ شقاوت است ما‌ را‌ از‌ هدایت (و سعادت) بهره مند گردان (و به‌ قدر بعد او‌ از‌ درگاه رحمتت ما‌ را‌ به‌ ‌آن درگاه مقرب ساز) ‌و‌ بر‌ ضد غوایت ‌و‌ گمراهى ما‌ را‌ زاد ‌و‌ راحله ‌ى‌ تقوا عطا فرما ‌و‌ ما‌ را‌ (به لطف ‌و‌ کرمت) بر‌ خلاف طریق هلاکت او‌ به‌ راه تقوا (و طریق سعادت) سلوک ده‌ (و رهبرى به‌ راه نجات فرما)

اى خدا (کرم کن و) راهى بر‌ او‌ به‌ خانه ‌ى‌ دلهاى ما‌ قرار مده (قلوب ما‌ را‌ از‌ رخنه ‌ى‌ وساوس او‌ محفوظ دار) بلکه بر‌ آنچه (از نعمتهاى تو) نزد ماست او‌ را‌ آنجا وطن ‌و‌ منزلگاه مده (یعنى نه تنها وسوسه او‌ را‌ از‌ قلب ما‌ دور دار بلکه تمام اعضاء ‌و‌ قواى ظاهر ‌و‌ باطن از‌ چشم ‌و‌ گوش ‌و‌ فکر ‌و‌ خیال ‌و‌ غیره را‌ از‌ وسوسه اش محفوظ دار)

اى خدا ‌و‌ ما‌ را‌ به‌ امور موهوم باطل (و اعمال قبیح) که‌ به‌ نظر حق ‌و‌ حقیقت زشت است او‌ زیبا جلوه گر مى سازد آگاه ساز ‌و‌ پس‌ از‌ آگاهى محفوظمان بدار (تا به‌ عنایتت فریب او‌ نخوریم) ‌و‌ هم در‌ مکر ‌و‌ حیلى که‌ با‌ ما‌ مى کند به‌ ما‌ بصیرت عطا کن (که دین ‌و‌ دنیا ‌و‌ آخرت ما‌ را‌ به‌ مکر ‌و‌ حیله شیطان جن ‌و‌ انس از‌ ما‌ نگیرد) ‌و‌ آنچه براى دفع مکر شیطان تهیه اش لازم است ‌آن را‌ به‌ ما‌ الهام فرما ‌و‌ ما‌ را‌ از‌ خواب غفلت اعتماد به‌ مکر شیطان بیدار دار ‌و‌ به‌ حسن توفیق خود یارب ما‌ را‌ بر‌ مخالفت او‌ یارى فرما

اى خداى من‌ ‌و‌ قلوب ما‌ (و دلهاى پاک ما) اشراب ‌و‌ مملو از‌ انکار ‌و‌ دشمنى با‌ عمل او‌ گردان (یعنى دل ما‌ را‌ از‌ اعمال ‌و‌ افکار ‌و‌ رفتار شیطان بیزار ساز) ‌و‌ در‌ نقض ‌و‌ ویران کردن اساس مکر ‌و‌ حیلتش بر‌ ما‌ به‌ لطف یارى کن.

ترجمه سجادی

خداوندا بر‌ محمّد ‌و‌ خاندانش درود فرست ‌و‌ او‌ را‌ به‌ جاى ما‌ به‌ برخى دشمنانت سرگرم نما ‌و‌ ما‌ را‌ با‌ نیکىِ نگهدارى ات از‌ او‌ نگهدار. ‌و‌ حیله او‌ را‌ از‌ ما‌ دور کن ‌و‌ او‌ را‌ از‌ ما‌ فرارى ده. ‌و‌ اثرش را‌ از‌ ما‌ قطع کن.

خداوندا بر‌ محمّد ‌و‌ خاندانش درود فرست ‌و‌ ما‌ را‌ به‌ اندازه گمراهى او، از‌ رستگارى ات بهره مند گردان. ‌و‌ بر‌ ضدّ گمراهى او، ما‌ را‌ از‌ پرهیزکارى توشه ده. ‌و‌ برخلاف راه هلاکت بارش، ما‌ را‌ به‌ راه پرهیزکارى ببَر.

خداوندا براى او‌ در‌ دل هاى ما‌ راه ورودى قرار نده. ‌و‌ او‌ را‌ در‌ آنچه نزد ماست، منزل نده.

خداوندا ‌و‌ آنچه از‌ باطل براى ما‌ آراسته، به‌ ما‌ بشناسان. ‌و‌ چون شناساندى، ما‌ را‌ از‌ ‌آن نگهدار. ‌و‌ ما‌ را‌ به‌ راه فریب دادنش، آگاه کن. ‌و‌ آنچه براى (دور ساختن) او‌ باید آماده سازیم، به‌ ما‌ الهام فرما. ‌و‌ ما‌ را‌ از‌ خواب غفلت ‌و‌ فراموشى، که‌ به‌ سبب میل ‌و‌ اعتماد به‌ اوست، بیدار گردان. ‌و‌ به‌ توفیق خود ما‌ را‌ بر‌ ضدّ او، نیکو یارى نما.

خداوندا ‌و‌ دل هاى ما‌ را‌ از‌ انکار او‌ سیراب ساز ‌و‌ راه باطل نمودن نیرنگ هاى او‌ را‌ به‌ ما‌ لطف فرما.

ترجمه شعرانی

خدایا درود ‌بر‌ محمد ‌و‌ ‌آل‌ ‌او‌ فرست ‌و‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ یکى ‌از‌ دشمنان خود سرگرم ‌کن‌ ‌و‌ ‌ما‌ ‌را‌ ‌به‌ رعایت خود ‌از‌ ‌شر‌ ‌او‌ نگاهدار ‌و‌ مکر ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌ما‌ دفع ‌کن‌ چنانکه پشت ‌به‌ جانب ‌ما‌ کرده بگریزد ‌و‌ نشان پاى برجا نگذارد

خدایا درود ‌بر‌ محمد ‌و‌ خاندان ‌او‌ فرست ‌و‌ ‌ما‌ ‌از‌ هدایت برخوردار ‌کن‌ ‌گر‌ ‌چه‌ ‌او‌ ‌از‌ ضلالت برخوردار است ‌و‌ ‌ما‌ ‌را‌ ‌از‌ پرهیزکارى توشه ‌ده‌ ولو اینکه ‌او‌ تباهکار است ‌و‌ ‌ما‌ ‌را‌ ‌در‌ راه تقوى سالک گردان ‌که‌ ‌بر‌ خلاف طریقت ‌او‌ است ‌و‌ ‌به‌ هلاکت ‌مى‌ انجامد

خدایا راه درون شدن ‌در‌ ‌دل‌ ‌ما‌ ‌را‌ ‌بر‌ روى ‌او‌ فرابند ‌و‌ منزلگاهى براى ‌او‌ نزدیک ‌ما‌ آماده مکن

خدایا ‌هر‌ باطلى ‌را‌ ‌که‌ پیش چشم ‌ما‌ زیبا جلوه دهد ‌ما‌ ‌را‌ ‌بر‌ ‌آن‌ آگاه گردان ‌و‌ چون آگاه کردى ‌از‌ ‌آن‌ بازدار ‌و‌ ‌ما‌ ‌را‌ بینا گردان ‌که‌ چگونه ‌با‌ ‌او‌ نبرد کنیم ‌و‌ ‌در‌ ‌دل‌ ‌ما‌ افکن ‌که‌ ‌به‌ ‌چه‌ آلت آماده دفع ‌او‌ گردیم ‌و‌ ‌ما‌ ‌را‌ ‌از‌ خواب غفلت بیدار ‌کن‌ ‌تا‌ میل بدو نکنیم. ‌و‌ ‌ما‌ ‌را‌ ‌به‌ توفیق خود ‌بر‌ ‌وى‌ مدد ‌کن‌

خدایا انکار عمل ‌او‌ ‌را‌ ‌با‌ ‌دل‌ ‌ما‌ درآمیز ‌و‌ ‌در‌ شکستن افسون ‌و‌ نیرنگ ‌او‌ براى ‌ما‌ چاره سازى ‌کن‌.

ترجمه فولادوند

بار خدایا! درود بر‌ محمد ‌و‌ خاندان وى، ‌و‌ او‌ را‌ با‌ برخى از‌ دشمنانت چنان سرگرم بدار که‌ از‌ ما‌ رخ برتابد ‌و‌ ما‌ را‌ از‌ او‌ نیک نگاه دار ‌و‌ از‌ وى در‌ پناه خود گیر ‌و‌ نیرنگش را‌ از‌ ما‌ دفع فرما ‌و‌ آنگونه کن که‌ به‌ هزیمت از‌ ما‌ پشت کند ‌و‌ روى در‌ گریز نهد ‌و‌ نشان پایى هم از‌ او‌ بر‌ جاى نماند.

بار خدایا! درود بر‌ محمد ‌و‌ خاندان وى، ‌و‌ در‌ برابر گمراهى شیطان ما‌ را‌ از‌ رهنمود خود بهره مند فرماى ‌و‌ رغم تلاش وى در‌ گمراه ساختن ما، ما‌ را‌ از‌ تقوى ره‌ توشه مرحمت کن ‌و‌ اگر وى ما‌ را‌ به‌ طریق ناصواب مى کشاند، تو‌ ما‌ را، بر‌ خلاف وى، به‌ راه پرهیزگارى هدایت فرماى.

خدایا! براى او‌ در‌ دلهاى ما‌ راه در‌ آمدنى قرار مده ‌و‌ در‌ نزد ما‌ منزلى براى وى مگدار!

بار خدایا! ‌و‌ هر‌ باطلى را‌ که‌ در‌ دیده ‌ى‌ ما‌ خوش جلوه مى دهد، ‌آن را‌ نیک به‌ ما‌ بشناسان ‌و‌ آنگاه که‌ ‌آن را‌ شناساندى، ما‌ را‌ از‌ ‌آن نگاهدار ‌و‌ ما‌ را‌ به‌ ترفندهاى شیطان بینا ساز ‌و‌ به‌ ما‌ الهام فرما که‌ براى دفاع در‌ برابر او‌ چه آماده کنیم ‌و‌ از‌ خواب غفلتى که‌ از‌ غفلت ‌و‌ اعتماد به‌ او‌ دست مى دهد ما‌ را‌ بیدار گردان ‌و‌ با‌ توفیقى که‌ به‌ ما‌ عنایت مى کنى ما‌ را‌ یارى فرماى!

بار خدایا! انکار عمل او‌ را‌ به‌ خورد دلهاى ما‌ ده‌ ‌و‌ لطف فرما تا‌ رشته ‌ى‌ مکر وى از‌ هم بگسلیم.

ترجمه فیض الاسلام

بار خدایا ‌بر‌ محمد ‌و‌ ‌آل‌ ‌او‌ درود فرست، ‌و‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ جاى ‌ما‌ ‌به‌ بعضى دشمنانت مشغول ساز، ‌و‌ ‌با‌ نیکى نگهداریت ‌ما‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌او‌ نگهدار، ‌و‌ مکر ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌ما‌ دور دار، ‌و‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌ما‌ فرار ده، ‌و‌ نشانه ‌ى‌ پایش ‌را‌ ‌از‌ ‌ما‌ ببر (او ‌را‌ ‌از‌ آمدن نزد ‌ما‌ جلوگیرى فرما)

بار خدایا ‌بر‌ محمد ‌و‌ ‌آل‌ ‌او‌ درود فرست، ‌و‌ ‌ما‌ ‌را‌ ‌از‌ رستگارى، ‌در‌ برابر گمراهى ‌او‌ بهره مند گردان، ‌و‌ ‌ما‌ ‌را‌ خلاف گمراهى ‌او‌ ‌از‌ تقوى ‌و‌ پرهیزکارى توشه ده، ‌و‌ خلاف راه ‌او‌ ‌که‌ راه تباهى است ‌ما‌ ‌را‌ ‌به‌ راه پرهیزکارى ببر

بار خدایا براى ‌او‌ ‌در‌ دلهاى ‌ما‌ جائى قرار مده، ‌و‌ ‌در‌ آنچه نزد ‌ما‌ است جایگاهى آماده مساز

بار خدایا باطل ‌و‌ نادرستى ‌را‌ ‌که‌ براى ‌ما‌ ‌مى‌ آراید ‌به‌ ‌ما‌ بشناسان، ‌و‌ چون ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ ‌ما‌ شناساندى ‌ما‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌آن‌ نگهدارى کن، ‌و‌ ‌ما‌ ‌را‌ ‌به‌ آنچه ‌که‌ ‌او‌ ‌را‌ بفریبیم بینا فرما، ‌و‌ بدل ‌ما‌ بیافکن چیزى ‌که‌ براى دور ساختن ‌او‌ آماده سازیم، ‌و‌ ‌از‌ خواب غفلت ‌که‌ ‌به‌ سبب ‌آن‌ اعتماد ‌و‌ میل ‌به‌ ‌او‌ است بیدارمان گردان، ‌و‌ ‌به‌ توفیق خود ‌ما‌ ‌را‌ ‌بر‌ مخالفت ‌او‌ نیکو یارى نما

بار خدایا ‌و‌ زیر بار نرفتن کردار ‌او‌ ‌را‌ ‌در‌ دلهاى ‌ما‌ آبیارى کن، ‌و‌ درشکستن (از بین بردن) چاره جوئیهاى ‌او‌ ‌ما‌ ‌را‌ توفیق عطا فرما.

شرح‌ها

دیار عاشقان (انصاریان)

«اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ اشْغَلْهُ عَنَّا بِبَعْضِ أَعْدَائِک وَ اعْصِمْنَا مِنْهُ بِحُسْنِ رِعَایتِک

وَ اکفِنَا خَتْرَهُ وَ وَلِّنَا ظَهْرَهُ وَ اقْطَعْ عَنَّا إِثْرَهُ

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ أَمْتِعْنَا مِنَ الْهُدَى بِمِثْلِ ضَلاَلَتِهِ

وَ زَوِّدْنَا مِنَ الْتَّقْوَى ضِدَّ غَوَایتِهِ وَ اسْلُک بِنَا مِنَ التُّقَى خِلاَفَ سَبِیلِهِ مِنَ الرَّدَى

اَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْ لَهُ فِی قُلُوبِنَا مَدْخَلاً وَ لاَ تُوطِنَنَّ لَهُ فِیمَا لَدَینَا مَنْزِلاً

اَللَّهُمَّ وَ مَا سَوَّلَ لَنَا مِنْ بَاطِل فَعَرِّفْنَاهُ وَ إِذَا عَرَّفْتَنَاهُ فَقِنَاهُ وَ بَصِّرْنَا مَا نُکایدُهُ بِهِ

وَ أَلْهِمْنَا مَا نُعِدُّهُ لَهُ وَ أَیقِظْنَا عَنْ سِنَهِ الْغَفْلَهِ بِالرُّکونِ إِلَیهِ وَ أَحْسِنْ بِتَوْفِیقِک عَوْنَنَا عَلَیهِ

اَللَّهُمَّ وَ أَشْرِبْ قُلُوبَنَا إِنْکارَ عَمَلِهِ وَ الْطُفْ لَنَا فِی نَقْضِ حِیلِهِ»:

“الهى بر محمد و آل محمد درود فرست، و شیطان این منبع خباثت و آلودگى را بجاى سرگرم شدن به اغواى ما، سرگرم بعض دشمنانت کن، و ما رابه حسن رعایت خود که جلوه لطف و رحمت بى نهایت آن حضرت است از شر او نگاهدار، و نیرنگ این مکار حیله گر را از ما دور ساز، و قدمش را قطع کن.

الهى بر محمد و آل محمد درود فرست، و ما را از هدایتى بهره مند ساز که تدارک ضلالت او را بنماید، و در برابر گمراهیش و ضد جنایتش بما توشه تقوا ده، و ما را در مسیر تقوا و پرهیزکارى که خلاف راه اوست براه انداز.

الهى اى معشوق عاشقان، اى محبوب محبان، اى چاره بیچارگان، براى او در دلهایمان دریچه مگذار، و هرگز جایگاهى براى در زندگیمان مده.

الهى این دشمن خطرناک، و این ظرف شرارت، هر باطل و امر نادرستى را که برایمان بیاراید بما بشناسان، و پس از شناسائى، ما را از آن نگهدار، و روش مبارزه با او، و آماده سازى ابزار این مبارزه را بما الهام فرما، و ما را از خواب غفلت که موجب تمایل به اوست بیدار کن، و بوسیله توفیق خود ما را علیه او یارى فرما، و انکار کارش را در دلمان بیامپز،و در گسستن بند حیله هایش بما لطف فرما”.

وجود مقدس حضرت زین العابدین در مناجاتى به پیشگاه حضرت حق عرضه مى دارد:

اِلهى اَشْکو اِلَیک عَدُوَّا یضِلُّنى، وَ شَیطاناً یغْینى، قَدْ مَلَا بِالْوِسْواسِ صَدْرى،وَ اَحاطَتْ هَواجِسُهُ بِقَلْبى،یعاضِدُ لِىَ الْهَوى، وَ یزَینُ لى حُبَّ الدُّنْیا، وَ یحُولُ بَینى وَ بَینَ الطّاعَهِ وَ الزُّلْفى:(۴۸)

خداوندا به تو شکایت مى آورم از دشمنى که مرا به ضلالت مى کشد، و شیطانى که مرا به گمراهى مى برد، سینه ام را به وسواس پر کرده، و دلم را از صداهاى پنهانش در احاطه خود گرفته، هواى نفس را در این راه براى به هلاکت انداختن من به یارى گرفته، عشق به مادیات را در برابرم آرایش داده، و بین من و طاعت و سعادتم فاصله شده.

اوصاف و اعمال شیطان و راه مبارزه با او با اسلحه عبادت و محبت و رحمت و تقوا یعنى خویشتن دارى و پرهیز از گناه و این که استعاذه به حضرت حق از طریق این چهار حقیقت میسر است دانستید، اکنون لازم است به نکاتى بسیار مهم در این زمینه توجه کنیم:

دوست گرفتن شیطان و قبول ولایت و سرپرستى او عاقبتش عذاب است

کسى که در این صحنه با عظمت حیات، و با بودن این همه وسائل سعادت و خوشبختى، خود را از ولایت حضرت رب و انبیا و ا مامان معصوم، بخاطر دو روز زود گذر دنیا و لذات و شهوات آن محروم سازد، و سرپرستى و هدایت آنان را قبول نکند، و بجاى آن زیر چتر ولایت شیطان برود، که البته تنها ماندن از خدا و انبیا و امامان و کثرت گناه، قهراً انسان را در سایه شوم ولایت و دوستى شیطان برده و آدمى را مستحق عذاب شدید الهى در قیامت خواهد کرد، و از نور عقل و عدل و ایمان و آخرت و رحمت الهى به ظلمت جهل و ظلم و بى اعتقادى و مادیت و لعنت ابدى سوق خواهد داد، در این زمینه به دو آیه از آیات قرآن مجید این سند زنده تمام حقایق هستى توجه کنید:

«کتِبَ عَلَیهِ اَنَّهُ مَنْ تَوَلاّهُ فَانَّهُ یضِلُّهُ وَیهْدیهِ اِلى عَذابِ السَّعیرِ»:(۴۹)

مقرر است هر کس ولایت و سرپرستى و دخالت شیطان را در زندگى قبول کند، بطور مسلم شیطان او را گمراه مى سازد و به آتش سوزان راهنمائیش مى کند.

«وَالَّذینَ کفَرُوا اَوْلیاؤُهُمُ الطّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ اِلَى الظُّلُمات اُولئِک اَصْحابُ النّارِهُمْ فیها خالِدُونَ»:(۵۰)

و آنان که بجاى صراط مستقیم راه کفر گزیدند سرپرست و دخالتگر در زندگیشان موجودى سرکش و عاصى وطاغى یعنى شیطان است. شیطان آنها را از جهان نور به تاریکى گمراهى مى برد، این گروه اهل آتش و در آن همیشگى و جاویدند.

امیر المؤمنین علیه السلام مى فرماید:

اَلْفِتَنُ ثَلاثٌ: حُبُّ النَّساءِ وَ هُوَ سَیفُ الشَّیطانِ، وَشُرْبُ الْخَمْرِ و هُوَ فَخُّ الشَّیطانِ، وَ حُبُّ الَّدینارِ وَ الدَّرْهَمِ وَ هُوَ سَهْمُ الشَّیطانِ:(۵۱)

فتنه ها سه چیز است: عشق بیرون از حد به زنان که انسان را تبدیل به حیوان شهوت ران و جداى از حقایق خواهد کرد و آن شمشیر شیطان است. خوردن شراب که دام و تله و تور و قفس شیطان است.و عشق مفرط به دینار ودرهم و طلا و نقره که انسان را برده و بنده ثروت کند و آن تیر شیطان به قلب و جان آدمى است.

از ابن عباس روایت شده آنچه در زندگانى مخالف قرآن مجید است آن را از گامهاى شیطان بحساب بیاورید:

ما خالَفَ الْقُرآنَ فَهُوَ مِنْ خُطُواتِ الشَّیطانِ:(۵۲)

عبادت شیطان خلاف عهد انسان با خداست:

نظام خلقت انسان، که نظام احسن تقویمى است، و عقل و شعور او، و این همه نعمت ظاهرى وباطنى که از باب رحمت حق به انسان عنایت شده، نشانگر این حقیقت است که انسان متعهد به عبادت حق است، متعهد به عهد تکوینى و متعهد به عهد تشریعى.

روى این حساب اگر عبادت حضرت حق را رها کند و در گردونه عبادت و پیروى شیطان قرار گیرد، خلاف عهد تکوین و تشریع نموده، و به خیانت بزرگى دست زده!!

در عبادت خدا سعادت دنیا و آخرت بدست مى آید، و در عبادت شیطان شقاومت ابدى نصیب انسان مى شود.

در عبادت خدا، خوشنودى حق و بهشت ابد و کرامت و شخصیت به انسان اضافه مى شود، و در اطاعت از شیطان تمام خدا داده ها از دست مى رود، و جز فقر و بدبختى و تیره روزى و تهیدستى چیزى در بساط حیات باقى نمى ماند.

خداوند بزرگ در روز قیامت بندگان و بردگان و مطیعان شیطان را مورد سرزنش و ملامت قرار مى دهد و به آنان این چنین نهیب سخت مى زند:

«وَ امْتازُوا الْیوْمَ اَیهَا الْمُجْرمُونَ. اَلَمْ اَعْهَدْ اِلَیکمْ یا بَنى آدَمَ اَنْ لاتَعْبُدُوا الشَّیطانْ اِنَّهُ لَکمْ عَدُوٌ مُبینٌ»:(۵۳)

در تفسیر این دو آیه در تفسیر نمونه مى خوانیم: جدا شوید امروز اى گنهکاران، شما بودید که در دنیا خود را در صفوف مؤمنان جا زده بودید و گاه به رنگ آنان در مى آمدید، و از حیثیت و اعتبارشان استفاده مى کردید، امروز صفوف خود را از آنها جدا سازید، و در چهره اصلى خود ظاهر شوید.آیا با شما عهد نکردم اى فرزندان آدم که شیطان را پرستش و اطاعت مکنید که او دشمن آشکار شماست.

این عهد و پیمان الهى از طرق مختلف از انسان گرفته شده و بارها این معنى را به او گوشزد کرده است.نخست آن روز که فرزندان آدم در زمین نشو و نما کردند این خطاب به آنها شد:

«یا بَنى آدَمَ لایفْتِنَنَّکمُ الشَّیطانُ کما اَخْرَجَ اَبَوَیکمْ مِنَ الْجَنَّهِ ینْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیرِیهُما سَوْاتِهِما اِنَّهُ یریکمْ هُوَ وَ قَبیلُهُ مِنْ حَیثُ لاتَرَوْنَهُمْ اِنّا جَعَلْنا الشَّیاطینَ اَوْلیاءَ لِلَّذینَ لایؤْمِنُونَ»:(۵۴)

اى فرزندان آدم شیطان شما را نفریبد، همانگونه که پدرتان را از بهشت بیرون کرد، و لباسشان را از بدنشان خارج ساخت تا عورتشان را براى آنها آشکار کند، چه اینکه او پیروانش شما را مى بینند و شما آنها را نمى بینید، ما شیاطین را اولیاى کسانى قرار دادیم که ایمان نمى آورند.

پس همین اخطار بطور مکرر بر زبان رسولان الهى جارى شد، چنانکه در سوره زخرف مى خوانیم:

«وَلا یصُدَّنَّکمُ الشَّیطانُ اِنَّهُ لَکمْ عَدُوُّ مُبینٌ»:

و از گامهاى شیطان پیروى مکنید که او براى شما آشکارى است.

از سوى دیگر این پیمان در عالم تکوین بزبان اعطاى عقل به انسان نیز گرفته شده است، چرا که دلایل عقلى به روشنى گواهى مى دهد انسان نباید فرمان کسى را اطاعت کند که از روز نخست کمر به دشمین او بسته، او را از بهشت بیرون کرده و سوگند به اغواى فرزندانش خورده است.

از سوى سوم با سرشت و فطرت الهى همه انسانها بر توحید، و انحصار اطاعت براى ذات پاک پروردگار، نیز این پیمان از انسان گرفته شده است، و به این ترتیب نه با یک زبان که با چندین زبان این توصیه الهى تحقق یافته و این عهد و پیمان سرنوشت ساز امضا شده است.

این نکته نیز قابل توجه است که عبادت در جمله «لا تَعْبُدُوا الشَّیطانَ» بمعنى اطاعت است، زیرا عبادت همیشه به معنى پرستش و رکوع و سجود نمى آید، بلکه یکى از صورتهاى آن همان اطاعت کردن است.

در سوره مؤمنون مى خوانیم که فرعون و اطرافیان بعد از مبعوث شدن

موسى و هارون گفتند:

«اَنُؤْمِنُ لِبَشَرَینِ مِثْلِنا وَ قَوْمُهُما لَنا عابِدُونَ»:(۵۵)

آیا ما به دو انسانى که همانند ما هستند ایمان بیاوریم، در حالى که قوم آنها عبادت و اطاعت ما مى کردند.

و در آیه شریفه سوره توبه مى خوانیم:

«اِتَّخَذُوا اَحْبارَهُمَ وَ رُهْبانَهُمْ اَرْباباً مِنْ دُونِ اللّهِ وَ الْمَسیحَ بْنَ مرْیمَ وَ ما اُمِرُوا اِلاّ لِیعْبُدُوا اِلهاً واحِداً»:(۵۶)

آنها دانشمندان و راهبان خود را معبودانى در برابر خدا قرار دادند، هم چنین مسیح فرزند مریم را، در حالى که جز به عبادت خداوند یگانه که هیچ معبودى جز او نیست دستور نداشتند.

جالب این که در روایتى از امام باقر و امام صادق علیهما السلام که در ذیل این آیه آمده چنین مى خوانیم:

«اَما وَ اللّهِ ما دَعَوْهُمْ اِلى عِبادَهِ اَنْفُسِهِمْ، وَلَوْ دَعَوْهُمْ ما اَجابُوهُمْ وَلکنْ اَحَلُّوا لَهُمْ حَراماً وَ حَرَّمُوا عَلَیهِمْ حَلالا فَعَبَدُوهُمْ مِنْ حَیثُ لایشْعُرُونَ»:(۵۷)

به خدا سوگند دانشمندان و راهبان، ملت یهود و نصارى را به عبادت خویشتن دعوت نکردند، و اگر دعوت مى کردند هرگز یهود و نصارى دعوتشان را اجابت نیم نمودند، ولى آنها حرامى را براى ایشان حلال و حلالى را حرام کردند، و آنهاپذیرا شدند و باین ترتیب بدون توجه آنان را پرستش کردند.

نظیر همین معنى با تفاوت مختصرى در روایات دیگر نیز وارد شده است.

از جمله در روایتى از امام صادق علیه السلام مى خوانیم:

«مَنْ اَطاعَ رَجُلا فى مَعْصِیهِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدهُ»:(۵۸)

کسى که انسانى را در معصیت پروردگار اطاعت کند اورا پرستش کرده است.

و در حدیث دیگرى از امام باقر علیه السلام آمده است:

مَنْ اَصْغى اِلى ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَاِنْ کانَ النّاطِقُ یؤَدّى عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَاللّهَ، وَ اِنْ کانَ النّاطِقُ یؤَدّى عَنِ الشَّیطانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّیطانَ:(۵۹)

کسى که به سخن گوئى گوش فرا دهد و سخنش را بپذیرد اورا پرستش کرده، اگر ناطق حکم خدا را مى گوید پرستش خدا کرده، و اگر از طرف شیطان سخن مى گوید پرستش شیطان کرده است.

مولاى متقیان امیر المؤمنین على علیه السلام درباره پیروان و عبادت کنندگان شیطان مى فرماید:

اِتَّخَذُوا الشَّیطانَ لِاَمْرِهِمْ مِلاکاً، وَاتَّخَذَهُمْ لَهُ اَشْراکاً،فَباضَ وَ فَرَخَ فِى صُدُورِهِمْ، و دَبَّ وَ دَرَجَ فى حُجُورِهِمْ،فَنَظَرَ بِاَعْینِهِمْ، و نَطَقَ بِاَلْسِنَتِهِمْ، فَرَکبَ بِهِمُ الَّزلَلَ،وَ زَینَ لَهُمُ الْخَطَلَ، فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِکهُ الشَّیطانُ فى سُلْطانِهِ، وَ نَطَقَ بِاْباطِلِ عَلى لِسانِهِ:(۶۰)

آنان در کارشان شیطان را سرمشق خویش قرار دادند، و شیطان نیز آنان را به عنوان وسیله و دام خویش برگزید، و در سینه هاى ایشان تخم کینه گذاشت، و آن تخم ها جوجه درآورد، و آن جوجه ها در دل آنان پرورش یافتند و با آنها یکى شدند تا آنجا که با چشم آنها مى دیدند، و با زبان آنها سخن مى گفتند، پس با نیروى آنها بر مرکب گمراهى سوار شدند، و گفتار تباه در نظرشان زیبا جلوه نمود.کار آنان به کار کسى ماند که کارگزار شیطان است و سخنان باطل را بر زبانش نهاده است.

و در خطبه ۶۴ مى فرماید:

وَ الشَّیطانُ مُوَکلٌ بِهِ، یزَینُ لَهُ الْمَعْصِیهَ لِیرْکبَها، وَ یمْنیهِ التَّوْبَهَ لِیسَوَّفَها، اِذا هَجَمَتْ مَنِیتُهُ عَلَیهِ اَغْفَلَ ما یکونُ عَنْها:

و شیطان پیوسته با آدمى همراه است، معصیت و گناه را براى او مى آراید تا مرتکب آن شود، و او را به توبه کردن امیدوار مى کند تا توبه اش را به تاخیر اندازد، و در حالى که از یاد مرگ غافل است در کام مرگ فرو رود.

و در خطبه ۱۲۱ مى فرماید:

اِنَّ الشَّیطانَ یسَنَّى لَکمْ طُرُقَهُ، وَ یریدُ اَنْ یحُلَّ دینَکمْ عُقْدَهً عُقْدَهً،وَ یعْطریکمْ بِالْجَماعَهِ الْفُرْقَهِ الْفِتْنَهَ، فَاصْدِفُوا عَنْ نَزَعاتِهِ وَ نَفَثاتِهِ، وَ اقْبَلُوا النَّصیحَهَ مِمَّنْ اَهْداهااِلَیکمْ، وَ اعْقِلُوها عَلى اَنْفُسِکمْ:

همانا شیطان راههاى گمراهى خویش را بر شما آسان مى کند، و مى خواهد با گشود. گره استوارى، دین شما را سست گرداند و بجاى اتحاد، تفرقه و در اثر تفرقه فتنه و فساد تولید نماید. از افسون هاى او روى گردان شوید و از کسى که پند و اندرز را براى شما به ارمغان آورده است بپذیرید و آن را براى خویش نگهدارید.

در زمینه برنامه هاى شیطان به خطبه هاى ۱۴۴،۱۲۷،۱۲۹،۱۳۸،۱۹۲،۱۵۷، و جملات خطبه هاى ۱۷،۳۱،۵۳،۶۹،۷۳،۷۶،۸۳،۱۹۲،۱۴۷،و۱۸۱ مراجعه کنید.

شیطان دشمن قسم خورده انسان است:

او پس از آنه از اطاعت حق نسبت به سجده آدم سرپیچى کرد، و مورد غضب و لعنت و رجم حضرت رب قرار گفت در پیشگاه خداوند از باب لجبازى با خدا و حسادت نسبت به آدم و فرزندانش قسم یاد کرد که تا روز قیامت به گمراه کردن انسانها بجز مخلصین از عباد خدا اقدام کند.

خداوند در آیات سوره اعراف و حجر و اسرا و ص بترتیب آیات ۱۶ ۱۷ ۳۹ـ ۶۰ـ ۸۳ ـ۸۴ از قسم خوردن او براى گمراه کردن فرزندان آدم یاد مى کند، در این زمینه به آیه شریفه سوره اعراف از آیات دیگر مفصل تر است توجه کنید:

«قالَ فَبِما اَغْوَیتَنى لَاَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَک الْمُسْتَقیمَ ثُمَّ لآتِینَّهُمْ مِنْ بَینِ اَیدیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ اَیمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَلا تَجِدُ اَکثَرَهُمْ شاکرینَ»:(۶۱)

او در ابتداى کلامش با کمال وقاحت و بى شرمى گمراهى خود را به حضرت حق که رحمت بى نهایت است نسبت داد و در این زمینه مرتکب جنایت شد.

اکنون: گفت که مرا گمراه ساختى بر سر راه مستقیم تو کمین مى کنم و آنها را از راه بر مى برم، تا همانطور که من گمراه شدم، آنها نیز به گمراهى بیفتند. من نه تنها بر سر راه آنها کمین مى کنم بلکه از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ و خلاصه از چهار طرف به سراغ آنها مى روم، با چنین هجومى که به آنان مى برم اکثر آنها را شکرگزار نخواهى یافت.

مجمع البیان در توضیح آیه بالا روایت مهمى از حضرت باقر علیه السلام بدین مضمون نقل مى کند:

” ثَمَّ لَآ تِینَّهُمْ مِنْ بَینِ اَیدِیهِمْ”مَعْناهُ:اُهَوَّنُ عَلَیهِمْ اَمْرَ الْآخِرَهِ،”وَ مِنْ خَلْفِهِمْ”آمُرُهُمْ بِجَمْعِ الْاَمْوالِ وَ الَبُخْلِ بِها عَنِ الْحُقوقِ لِتَبْقى لِوَرَثَتِهِمْ،”وَ عَنْ اَیمانِهمْ”اُفْسِدُ عَلَیهِمْ اَمْرَ دینِهِمْ بِتَزَیینِ الضَّلالَهِ وَ تَحْسینِ الشُّبْهَهِ،”وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ”بِتَحْبیبِ اللَّذّاتِ اِلَیهِمْ وَ تَغْلِیبِ الشّهَواتِ عَلى قُلُوبِهِمْ:(۶۲)

“منظور از آمدن شیطان به سراغ انسان از پیش رو سبک و ساده جلوه دادن آخرت در نظر آدمى است، تا جائیکه براى آبادى عالم آخرت کارى انجام ندهد.

و منظور از پشت سر این است که آنان را بجمع آورى مال و ثروت و بخل ورزى از پرداخت حقوق واجبه و باقى گذاردن درهم و دینار برا ورثه سوق مى دهم.

و مقصود از طرف راست، ضایع کردن امور معنویت بوسیله ایجاد شک و تردید و شبهات، و آرایش دادن امور ضلالت و گمراهى در نظر اولاد آدم. ومسئله طرف چپ جلوه دادن لذات مادى و شهوات در برابر انسان است، که با این چهار برنامه وضع انسان بگونه اى شود که تمام نعمت هاى الهى بدست او، در مسیر غلط قرار گیرد، و از دایره شکر که عالى ترین خصلت است خارج گردد”.

الهى راه دور، ایمان ضعیف، دشمن بسیار،عمل اندک، اخلاق فاسد، قلب رنجور، سینه تنگ، دست خالى است.

الهى اگر لطف و عنایت و کرم و رحمتت دست ما را نگیرد، به چاه هلاکت درافتیم.

الهى با قدرتت دشمن را از ما بران، دست ما را به دامن رضا و خشنودى خود رسان.

الهى ده اثر بر اشک و آهم *** تو باش اندر همه حالى پناهم

مهیا ساز اسباب نجاتم *** ده از مهر على بر کف براتم

مبر دستم از این شاخ ولایت *** به توحیدم ده آن سان استقامت

که اصل و فرع و نخل و برگ و بارم *** یک آید در نظر از صد هزارم

مرا در بندگى ثابت قدم کن *** کریما از کرم بر ما کرم کن

مکن محتاج یا رب جز به خویشک *** نما مجموع این حال پریشم

زبستان ولایت ده نصیبم *** مکن محروم از امنیجیبم

خیال بى نیازى سوخت جانم *** خود این قیدیست زانهم وارهانم

نما از بى نیازى بى نیازیم *** بدرگاه نیاز آور تو بازم

به معراج محبت ده مقامم *** به بزم عاشقى ده بار عامم

در هر صورت مواظب باشیم ابلیس و جنود او بر ما ولایت و حکومت پیدا نکنند، که قبول این ولایت مساوى با خسران و زیان و ضرر جبران ناپذیر است.

«وَ مَنْ یتَّخِذْ الشَّیطانَ وَلِیاً مِنْ دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبیناً:(۶۳)

و کسى که ولایت شیطان را در برابر ولایت حق انتخاب کند پس به حقیقت در خسات رافتاده آنهم خسارتى آشکار.

امام صادق علیه السلام مى فرماید:

یقُولُ اِبْلِیسُ لِجُنُودِهِ:اَلْقُوا بَینَهُمُ الْحسدَ وَ الْبَغْىَ فَاِنَّهُما یعْدِلانِ عِنْدَ اللّهِ الشِّرْک:(۶۴)

ابلیس به لشگرش مى گوید مردم را دچار حسد و تجاوز کنید، که بار سنگین این دو گناه در نزد خداوند مساوى شرک است.

و نیز از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمود:

قالَ اِبْلیسُ:خَمْسَهٌ لِیسَ لى فیهِنَّ حیلَهٌ وَ سائِرُ النّاسِ فِى قَبْضَتى: مَنِ اعْتَصَمَ بِاللّهِ عَنْ نِیه صادِقَه وَ اتَّکلَ عَلَیهِ فِى جَمیعِ اُمُورِهِ، وَمَنْ کثُرَ تَسْبیحُهُ فِى لَیلِهِ وَ نَهارِهِ، وَ مَنْ رَضِىَ لِاَخیه الْمُؤْمِنِ ما یرْضاهُ لِنَفْسِهِ، وَ مَنْ لَْم یخْزَعْ عَلَى الْمُصیبَهِ حَتّى تُصیبَهُ،وَ مَنْ رَضِىَ بِما قمَ اللّهُ لَهُ وَ لَمْ یهْتَمَّ لِرِزْقِهِ:(۶۵)

شیطان گوید: پنج کس اند که در آنها برایم چاره نیست، زیرا آن پنج چیز حصن محکم الهى است که هر کس در آنست به او دسترسى ندارم، و دیگر مردم در سایه ولایت و حکومت منند.

کسى که با نیتى راستین به خدا متوسل شود و در تمام امورش بجناب او تکیه کند، کسى که تسبیحش در شب و روز فراوان باشد، و آن که آنچه براى خود رضایت مى دهد براى برادر مؤمنش رضایت دهد، و هر که در مصیبت جزع نکند، و آن که به داده خدا در امر روزى خوشنود باشد، و براى بدست آوردن آن خودکشى نکند.

حضرت رضا علیه السلام مى فرماید:

بَینَما مُوسَى بْنُ عِمْرانَ جالِسٌ اِذْ اَقْبَلَ اِبْلیسُ، قالَ مُوسى علیه السلام:فَاَخْبِرنى بِالذِّنْبِ الَّذى اِذا اَذْنَبَهُ ابْنُ آدَمَ استْتَحْوَذْتَ عَلَیهِ،فَقال:اِذا اَعْجَبَتْهُ نَفْسُهُ،وَ اسْتَکبَرَ عَمَلَهُ،وَ صَغُرَ فى غَینِهِ ذَنْبُهُ:

موسى نشسته بود، ابلیس نزد او آمد، به او فرمود مرا آگاه کن از گناهى که وقتى انسان مرتبک مى شود به او چیره مى گردى،پاسخ داد، وقتى دچار خود بزرگ بینى شود، و عمل نیکش را زیاد ببیند، و گناه در نظرش کوچک آید.

آثار ولایت شیطان آنقدر زیاد است، که شمردن و توضیحش کتاب مستقلى مى طلبد، به همین خاطر در هر فصلى مجبورم به گوشه اى ناچیز از جنایات او اشاره کنم، که همین اندازه براى بیدارى جامعه جهانى کافى است.

برخورد عجیب شیطان در دادگاه الهى با پیروانش

کسانى که تصور مى کنند در قیامت تمام گناهان خود را به گردن شیطان مى انازند، و خود را در پیشگاه حق معذور مى دهند،و خداوند هم عذر آنان را مى پذیرد، تصور باطل و بیجائى دارند، چرا که براى شیطان در برابر اراده و اختیار انسان تسلطى نیست، انسان با کمال قدرت مى تواند با شیطان مخالفت کند و نسبت به او کفر بورزد، و او در دادگاه عدل الهى همین معنا را به رخ گناهکاران و عاصیان مى کشد، و عذر آنان را در پیشگاه حق عذرى باطل و پوچ مى نمایاند.

وَ قالَ الشَّیطانُ لَمّا قُضِىَ الْامْرُ اِنَّ اللّهَ وَعَدَ کمْ وَعْدَ الْحَقَّ وَ وَعَدْتُکمْ فَاَخْلَفْتُکمْ وَ ما کانَ لى عَلَیکمْ مِنْ سُلْطان اِلاّ اَنْ دَعَوْتُکمْ فَاسْتَجْبَتُمْ لِى فَلا تَلُومُونى وَ لُومُوا اَنْفُسِکمْ ما اَنَا بِمُصْرِخِکمْ وَ ما أنْتُمْ بِمُصْرخِىَّ اِنّى کفَرْتُ بِما اَشْرَکتُمُونِ مِنْ قَبْلِ اِنَّ الظّالِمینَ لَهُمْ عَذابٌ اَلیمٌ:(۶۶)

و شیطان هنگامى که کار حساب بندگان شایسته و ناصالح پایان پذیرفت،و هر کدام به سرنوشت و پاداش و کیفر قطعى خود رسیدند، و به پیروان خود چنین گوید:

خداوند به شما وعده حق داد، و من نیز به شما وعده دادم(وعده اى پوچ و بى ارزش)سپس از وعده هاى خود تخلف جستم، من بر شما تسلط و اجبار و الزامى نداشتم، تنها این بود که از شما دعوت کردم،شما هم با میل و اراده خود پذیرفتید،بنابراین مرا هرگز سرزنش نکنید بلکه خویشتن را سرزنش کنید که چرا دعوت شیطنت آمیز و ظاهرالفساد مرا پذیرفتید، خودتان کردید که لعنت بر خودتان باد، به هر حال نه من مى توانم در برابر حکم قطعى و مجازات پروردگار به فریاد شما برسم، و نه شما مى توانید فریادرس مى باشد.

من اکنون اعلام مى کنم که از شرک شما درباره خود و این که اطاعت مرا در ردیف اطاعت خدا قرار دادید بیزارم و به آن کفر مىورزم.

اکنون فهمیدم که این شرک در اطاعت، هم مرا بدبخت کرد و هم شما را، همان بدبختى و بیچارگى که راهى براى اصلاح و جبران وجود ندارد.

بدانید براى ستمکاران قطعاً عذاب دردناکى است.

شیطان دردادگاه الهى به این ترتیب پاسخ داندان شکنى به همه کسانى که گناهان خویش را به گردن او مى اندازند و او را عامل انحرافات خود مى شمرند و به او لعنت مى فرستند مى دهد، و این طرز منطق عوامانه را که گروهى از گنهکاران براى تبرئه خویش دارند مى کوبد.

با توجه به این آیه شریفه که صریحاً از آن استفاده مى شود براى شیطان نسبت به اراده و اختیار انسان تسلطى نیست، در هنگامى که گرفتار دعوت شیطان شدید با پناه بردن بخدا و یاد قیامت، و قرار گرفتن در عبادت و عمل صالح و کار خیر، با او مقابله کنید که در این جنگ و جهاد اکبر، حضرت حق پشتیبان شماست، و پیروزى شما بر این دشمن نابکار حتمى است.

عَنِ النَّبِىَّ صلّى اللّه علیه و آله قالَ لِاَصْحابِهِ:اَلا اُخْبِرُکمْ بِشَىْء اِنْ اَنْتُمْ فَعَلْتُمُوهُ تَباعَدَ الشّیطانُ عَنْکمْ کما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ المَغْرِبَ؟قالُوا:بَلى.قالَ:الصَّوْمُ یسَوَّدُ وَجْهَهُ،وَ الصَّدَقَهٌ تَکسِرُ ظَهَرَهُ،وَ الْحُبُّ فِى اللّهِ وَ الْمُوازَرَهُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ یقْطَعُ دابِرَه،وَاْلاِسْتِغْفارُ یقْطَعُ وَتینَهُ:(۶۷)

رسول خا صلى اللّه علیه و آله به یارانش فرمود:شما را خبر ندهم به چیزى که اگر انجام دهید شیطان ازشما فاصله مى گیرد، چون فاصله مشرق از مغرب؟گفتند چرا فرمود:روزه رویش را سیاه مى کند، صدقه پشتش را مى شکند، دوستى براى خدا و همدستى با عمل صالح ریشه اش را قطع مى نمایند، و استغفار از گناه را مى زند.

آرى اجراى برنامه هاى الهى، و عمل به دستورات انبیا، و پیروى از آل محمد صلوات اللّه علیهم، و حرکت در صراط مستقیم باعث شکست قطعى شیطان،در زمان حمله و هجوم به انسان است.و افتادن در شهوات و لذات حرام، و بى پروائى در گناه عامل پیروزى این دشمن خطرناک به انسان است.

حضرت صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه زیر مى فرماید:

«وَشارِکهُمْ فِى الْامْوالِ وَالْاوْلادِ وَ عِدْهُمْ»:(۶۸)

و در اموال و اولاد با آنان شریک شو و به وعده هاى دروغ آنان را بفریب.

مَنْ لَمْ یبالِ ما قالَ وَ ما قیلَ فیهِ فَهُوَ شِرْک شَییطان، وَ مَنْ لَْم یبالِ اَنْ یراهُ النّاسُ مُسیئاً فَهُوَ شِرْک شَیطان، وَ مَنِ اغْتابَ اَخاهُ الْمُؤْمِنَ مِنْ غَیرِ تِرَه بَینَهُما فَهُوَ شِرْک شَیطان، وَ مَنْ شُغِفَ بِمَحَبَّهِ الْحَرامِ وَ شَهْوَهِ الزَّنا فَهُوَ شِرْک شْیطان:(۶۹)

کسى که باک ندارد چه مى گوید و درباره اش چه مى گوید شریک شیطان است.کسى که باک ندارد، مردم او را بدکار ببینند، و کسى که بدون عذر شرعى و خصومت فقهى و جدائى مجاز از برادر مؤمنش غیبت کند، و آن که دل به محبت حرام و لذت زنا داده شریک شیطان است.

آرى میل بخوبى ها، و شوق عبادت و ذوق اطاعت، و آراستگى به حسنات باعث جلب رحمت حق و کمک حضرت ربّ العزّه به انسان، و شوق به حرام و ذوق به معصیت، و آلودگى به رذائل علت سلطه شیطان و شریک شدن او در زندگى انسان است.

ما مى توانیم با روى آوردن به خدا از طریق ایمان و اخلاق و عمل صالح او را که دشمنى آشکار است از خود برانیم و از شرشّ در دنیا و آخرت راحت شویم.

صفت هایى که در انسان ضرور است *** بدین سان در بروز و در ظهور است

حمیت، بروّ تجرید و توکلّ *** ورع استار سر عفو و تحمّل

وقار و کسر نفس و حلم و شفقت *** سخا و عدل باصحت است و همت

مروت شکر و حزم و حسن و گفتار *** سیاست با مکافاتست هشدار

ادب انصاف و اخلاص و امانت *** رضا صدق و فنا صبر و صداقت

سهولت آدمیت مهر و تقوا *** ثبات و جدّ و جهد است و تولاّ

تواضع علم و حکمت با شهامت *** صله ارحام آنگه دان قناعت

علو همتت گر رهبر آید *** عبادت با کرامت همسر آید

نباشد گر بدین اوصاف همسر *** نه انسان بل زحیوانست کمتر

نظر عرفانى به مسئله شیطان:

آنچه در نظام آفرینش است و بهره اى از هستى دارد، و جنبه وجودى براى او متعین است، آفریده اللّه مى باشد و خیر و رحمت است. ولى هر چه نقص است نظیر زشتى و نازیبائى جنبه فقدان و عدمى و کمبود و نارسائى داشته که نتوانسته فیض را از اللّه دریافت کند.

یک اصل این است که این قبیل نقصها بخدا برنمى گردد، چون جنبه هستى و وجودى ندارد. شیطان در جهان آفرینش یک موجود است، و وجود او در کل نظام هستى خیر و رحمت است، کا ر او که براى آن کار آفرینده شده است خیر و رحمت است، چنانکه وجود فرشته در نظام خلقت خیر و رحمت است.

کار شیطان جز وسوسه و دعوت به بدى نیست، ولى وسوسه و دعوت به بدى براى انسانى که باید با نبرد در جهاد اکبر پیروز شود خیر و رحمت است.

اگر گناه در عالم نمى بود، اگر دعوت به گناه نمى بود، اگر وسوسه به گناه نمى بود، فقط و فقط راه صواب بود

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.