پاورپوینت کامل خیرخواهی ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل خیرخواهی ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خیرخواهی ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل خیرخواهی ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ضرورت خیرخواهى‌
۲ منزلت خیرخواهى‌
۳ خیرخواهی؛ ویژگى پیامبران‌
۴ آداب خیرخواهى‌
۵ آثار خیرخواهى‌
۶ پانویس
۷ منابع

ضرورت خیرخواهى‌

انسان مسلمان باید خود را در غم و شادی دیگران شریک بداند؛ یعنی آنچه را برای خود می خواهد، برای دیگران نیز خواهان باشد و آنچه را برای خود آرزو می کند، برای دیگران نیز آرزومند باشد. در این حال، اگر موفقیت و کمالی نصیب دیگران شود، لذت می برد. رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: اَحْبَبَ لِلنّاسِ ما تُحِبُّ لِنَفْسِکَ. آنچه برای خود می پسندی، برای دیگران نیز بخواه.

یکی دیگر از جنبه های خیرخواهی مسلمان آن است که همواره اندیشه صائب و تجربیات اندوخته خویش را بدون کم‌ترین شائبه در اختیار همنوعان خود گذارند و این کار را صرفاً از روی دلسوزی و خیرخواهی انجام دهد. امیرمؤمنان صلوات اللّه علیه، اجتماعى را که فاقد «نصیحت گر» و «نصیحت‌پذیر» باشد، فاقد خیر و نیکى می داند: «لاخَیْرَ فى‌ قَوْمٍ لَیْسُوا بِناصِحینَ وَلایُحِبُّونَ النَّاصِحینَ»[۲] در مردمى که ناصح نباشد و ناصحان را دوست نداشته باشند، خیرى نیست.

اهمیت این نحوه از خیرخواهی به حدی است که در روایات تاکید شده دانشمندان و آگاهان اگر از خیرخواهى امتناع ورزند و دیگران را راهنمایى نکنند، خیانت پیشه کرده‌‌اند.

امام باقر علیه السلام مى‌فرماید: «الْعُلَماءُ فى‌ انْفُسِهِمْ خانَهٌ انْ کَتَمُوا النَّصیحَهَ»؛[۳] دانشمندان اگر نصیحت را پنهان دارند، خود خائنند.

بر این اساس، بر آگاهان و مجرّبان فرض است که نسبت به جامعه‌ خیرخواهى کنند. امام باقر علیه السلام می فرمایند: «یَجِبُ لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ النَّصیحَهُ»[۴] خیرخواهى مؤمن بر مؤمن، واجب است.

منزلت خیرخواهى‌

با توجه به مطالب یاد شده، خیرخواهى در فرهنگ انسان ساز اسلام از منزلتى والا برخوردار شده، در ردیف اصول اخلاق اجتماعى جاى مى‌گیرد و نصیحت گر مقامى بس رفیع مى‌یابد.

رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمود: دین یعنى خیرخواهى. پرسیدند: براى چه کسى؟ فرمود: براى خدا، پیامبرش، پیشوایان دین و انبوه مسلمانان.[۵] و در سخنى دیگر انسان کوشا در اطاعت و نصیحت گر را در برخى مقامات، همراه خویش دانسته، مى‌فرماید: «ما نَظَرَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ الى‌ وَلِىّ لَهُ یَجْهَدُ نَفْسَهُ بِالطَّاعَهِ لِامامِهِ وَالنَّصیحَهِ الَّا کانَ مَعَنا فِى الرَّفیقِ الْاعْلى‌».[۶]

خداوند به دوستدار خود – که خویشتن را در پیروى از پیشوایش و خیرخواهى (براى او) به زحمت افکنده باشد – نظر نمى‌کند مگر آن که وى (در اثر نظر لطف الهى) در جایگاه برتر (بهشت) با ما خواهد بود.

از این رو امیرمؤمنان علیه السلام مى‌فرماید: «اصحابى که بیش از دیگران، مسلمانان را نصیحت مى‌کردند نزد پیامبر صلى الله علیه و آله جایگاه برترى داشتند.[۷]

امام صادق علیه السلام فرمود: «عَلَیْکَ بِالنُّصْحِ لِلَّهِ فِى خَلْقِهِ فَلَنْ تَلْقاهُ بِعَمَلٍ افْضَلَ مِنْهُ»[۸] بر تو باد که به خاطر خدا در میان خلق او خیرخواهى کنى (یا خیرخواهِ خلق خدا باشى) که او را با کردارى بهتر از نصیحت ملاقات نخواهى کرد.
آنچه یاد شد، نمونه‌اى از ارج گذارى اسلام و پیشوایان معصوم به موضوع خیرخواهى نسبت به رهبرى و آحاد جامعه اسلامى است.

خیرخواهی؛ ویژگى پیامبران‌

نصیحت و خیرخواهى- به معناى واقعى کلمه – از اصول ادیان الهى به شمار مى‌رود و همه پیامبران، بدان متصف بودند و با تمام وجود تلاش‌ مى‌کردند مردم را به راه خیر و صلاح، رهنمون شوند و در این راه از هیچ کوششى دریغ نداشتند.

خداوند، از خیرخواهى و دلسوزى رسول اکرم صلى الله علیه و آله چنین یاد مى‌کند: «لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ الَّا یَکُونُوا مُؤْمِنینَ».[۹] گویا از شدت اندوهِ این که آنها ایمان نمى‌آورند، مى‌خواهى جانت را از دست بدهى!

این آیه و آیه ششم سوره کهف، تصریح دارند که رسول خدا صلى الله علیه و آله جان خویش را در راه نصیحت و هدایت مردم در طبق اخلاص نهاده بود و بدون هیچ گونه چشمداشتى، آنان را به خیر و صلاح دعوت مى‌کرد.

انسان مسلمان هم باید خود را در غم و شادی دیگران شریک بداند؛ یعنی آنچه را برای خود می خواهد، برای دیگران نیز خواهان است و آنچه را برای خود آرزو می کند، برای دیگران نیز آرزومند است. در این حال، اگر موفقیت و کمالی نصیب دیگران شود، لذت می برد و این اوج خیرخواهی است. مسلمانان عضو خانواده ی بزرگ اسلامی اند و باید در غم و شادی یکدیگر شریک باشند. پس بکوشیم به فرمایش رسول اکرم صلی الله علیه و آله جامه ی عمل بپوشانیم و چنین احساسی را در خویشتن خویش پدید آوریم، آنجا که می فرمایند: اَحْبَبَ لِلنّاسِ ما تُحِبُّ لِنَفْسِکَ. آنچه برای خود می پسندی، برای دیگران نیز بخواه.

دیگر پیامبران الهى نیز این ویژگى را در حد اعلا دارا بودند که قرآن مجید به عنوان نمونه، از چهار نفر آنان یاد کرده است:

حضرت نوح علیه السلام؛ آن حضرت، ۹۵۰ سال به تبلیغ آیین آسمانى خویش پرداخت و به ویژگى نصیحت گرى خویش اشاره کرد و فرمود: «ابَلّغُکُمْ رِسالاتِ رَبّى‌ وَانْصَحُ لَکُمْ وَاعْلَمُ مِنَ اللَّهِ ما لاتَعْلَمُونَ»؛[۱۰] من پیام‌هاى پروردگارم را به شما ابلاغ مى‌کنم و خیرخواه شما هستم و از خداوند چیزهایى مى‌دانم ک

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.