پاورپوینت کامل تبرک ۳۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تبرک ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تبرک ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تبرک ۳۲ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ واژه شناسی تبرک
۲ تبرک به مثابه یک پدیدار
۳ منشأ نیروی ماورائی
۴ انتقال برکت
۵ تبرک در گفتمان اسلامی
۶ پانویس
۷ منابع
واژه شناسی تبرک
واژه تبرک مشتق از ریشه «ب ر ک» سامی و به معنای نزدیکی و قرابت است. در زبان مندایی از گویش های شرقی زبان آرامی [۱] ER, IX/15؛ [۲] واژههایی همچون بَراخه به معنای نماز و دعای روزانه [۳] و بَرَخَتا به معنای تقدیس کردن [۴] و دعا کردن به کار میرود. در زبان عبری نیز براخاه به معنای دعا، آرزوی توفیق، تقدیس و التفات الاهی برای خیر و سعادت به کار رفته است.[۵]
واژه عربی بَرَکَه هم به معنای نیکبختی، فزونی و دعای روحانیان برای جماعت در پایان نماز است.[۶] در زبان فارسی واژه تبرّک واژهای دخیل از عربی است که در برابر کلماتی مثل فرخنده داشتن، همایون داشتن، خجسته داشتن و میمنت[۷] [۸] به کار میرود.
تبرک به مثابه یک پدیدار
انسان دیندار به قلمروی مقدس باور دارد. این قلمرو متعالی و به کلی متفاوت از قلمرو زندگی روزمره طبیعی و غیرمقدس است ولی میتواند بر آن اثر گذارده یا در آن تجلی یابد.[۹] تبرک در واقع القا و اثرگذاری امر قدسی ــ در عامترین وجه ــ بر عناصر عالم غیرقدسی و ارتقای کیفیت آنهاست.
این ارتقای کیفیت میتواند به صورت تقویت مادی عناصر و یا به شکل گونهای ارتقای وجودی آنها باشد. بنابراین تبرک همواره نوعی تجلی امر قدسی در وجه رحمانی است. خطاب و پیام رحمانی به هر شکل ــ خواه به شکل وحی و الهام، یا به شکل التفات و انتساب ــ حاوی عنصر برکت و رضا و خشنودی الاهی نیز هست. از این رو، تبرک در برابر لعن و نفرین قرار دارد که نشانی از ناخشنودی الاهی است [۱۰] در عمل تبرک میتوان ۳ عنصر را شناسایی کرد، یکی برقراری ارتباط با عالم قدسی یا قلمرو «امر به کلی متفاوت» که منشأ نیروی ماوراء طبیعی مؤثر است، دیگر انتقال دادن این نیرو به موجود یا شیء و سه دیگر ارتقای وجودی آن موجود یا شییء.[۱۱]
منشأ نیروی ماورائی
جستجو برای فهم برکت را میتوان در آراء رابرت مارت (۱۸۶۶-۱۹۴۳م)، انسانشناس انگلیسی یافت. وی با رویکردی تکاملگرایانه باور به «قابلیت مثبت امر ماوراء طبیعی» را سادهترین شکل دین میداند و برای توصیف این پدیده واژه «مانا»، رایج در برخی از زبانهای شاخه اقیانوسیه را وام میگیرد که به معنای نیرویی ماوراء طبیعی و غیرشخصی است که با جایگیرشدن در مردم یا اشیاء آنها را تقویت میکند و به آنها قدرت اثرگذاری و سودمندی میدهد.[۱۲].۳۴۶
امیل دورکیم از همان واژه مانا برای توصیف نیروی غیرشخصی درتوتم بهره میگیرد و آن را با مفاهیم مشابهی در میان اقوام مختلف دیگر همارز میداند.[۱۳] نیز مشابهت با «فَرّ» یا «فرّه» و «خرّه» نزد ایرانیان باستان،[۱۴] به این ترتیب مانا یک نام نوعی برای مفاهیم مشابه با مفهوم برکت است که در میان فرهنگهای مختلف مصادیقی از آن را میتوان یافت.
انتقال برکت
میتوان نحوه انتقال برکت به عناصر عالم طبیعت، یا عمل تبرک را تحت ۳ مقوله کلی قرار داد: یکی انتقال تبرک از طریق تماس با یک عنصر متبرک. در این حالت لمس یک قدیس یا لمس عنصری متبرک یا شیئی آیینی میتواند باعث برکت یافتن باشد، مانند استلام حجرالاسود توسط زائران کعبه در مناسک حج و عمره، یا لمس ضریح یا صندوق قبر ائمه اطهار و اولیا که به نوبه خود به سبب تماس و ارتباط با شخصیت مقدس مدفون متبرک تلقی میشود. تقدس و تبرک قدمگاهها و پدیدههای طبیعی مثل چشمهها، درختها، غارها و احجار منسوب به مقدسان را نیز میتوان از همین سنخ دانست. همچنین میتوان به لمس جای پای حضرت محمد صلی الله علیه و آله در سنگ به نیت برکت [۱۵] اشاره کرد.
در جعرانه ــ در ۴ فرسنگی شمال مکه ــ نیز در سنگی، گودی هایی وجود دارد که گفتهاند پیامبر صلی الله علیه و آله در آنها آرد ساخته است. از اینرو، مردم در آن گودی ها آرد میسازند و از آن نانی متبرک میپزند.[۱۶] همینطور تبرک جستن با لمس پیامبر صلی الله علیه و آله و یا اجزاء بدنی او (مثل مو و ناخن) و اشیائی (مانند جام، جامه، اضافه آب وضو و بقایای خوردنی و آشامیدنی) که در تماس با آن حضرت بودهاند.[۱۷] [۱۸]
شیوه دیگر انتقال برکت از راه تشابه با امری متبرک است. این شباهت علاوه بر این که خودمایه برکت است، در عین حال میتواند قدرت برکتدهی را هم پدید آورد. به عبارت دیگر تمثال و نماد امر متبرک به گونهای با آن هم ذات میشود و خود میتواند مایه برکت باشد. آویختن تصاویری از مکانهای مقدسی مثل کعبه و یا مشاهد مشرفه در خانهها یا محل کار نمونهای از تبرک با واسطه شباهت است. همینطور بهرهگیری از شمایل قدیسان مذهبی ــ که به ویژه در مسیحیت رواج دارد ـ مصداقی دیگر از این شیوه انتقال برکت است. تبرکجویی به واسطه شباهت
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 