پاورپوینت کامل بصیر (اسم الله) ۲۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل بصیر (اسم الله) ۲۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بصیر (اسم الله) ۲۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل بصیر (اسم الله) ۲۴ اسلاید در PowerPoint :
بصیر: بینا، آگاه به حقایق از راه شهود، از اسما و صفات الهى
بصیر، صفت مشبهه بر وزن فعیل، از ریشه (بـصـر) و به معناى بیناى همیشگى[۱] است.
لغتشناسان معانى متفاوت دیگرى نیز براى آن ذکر کردهاند؛ مانند: مبصر و بینا،[۲] عالِم و آگاه[۳] وضریر و نابینا.[۴]
واژه بصیر به عنوان یکى از اسماى حسناى الهى، ۴۲ بار در قرآن کریم به کار رفته است. در این میان ۱۰ بار به همراه صفت «سمیع» (سوره نساء/۴، ۵۸، ۱۳۴؛ سوره اسراء/۱۷، ۱؛ سوره حج/۲۲، ۶۱، ۷۵؛ سوره لقمان/۳۱ ، ۲۸؛ سوره غافر/۴۰ ۲۰، ۵۶؛ سوره شورى/۴۲، ۱۱؛ سوره مجادله/۵۸، ۱) و ۵ بار با صفت خبیر (سوره اسراء/۱۷، ۱۷، ۳۰، ۹۶؛ سوره فاطر/۳۵، ۳۱؛ سوره شورى/۴۲، ۲۷) و ۲۷ بار به تنهایی به کار رفته است.
هر چند در برخى آیات به فراگیر بودن متعلق بصیر تصریح گردیده: «اِنَّهُ بِکُلِّ شَىء بَصیر» (سوره ملک/۶۷، ۱۹) یا متعلق آن به صورت مطلق بیان شده و شامل همه چیز مىگردد: «کانَ رَبُّکَ بَصیرا» (سوره فرقان/۲۵، ۲۰)؛ امّا در اغلب موارد انسان ها و کارهاى آنان به عنوان متعلق این صفت الهى واقع شده است: «واللّهُ بَصیرٌ بِالعِباد» (سوره آل عمران/۳، ۱۵)، «واللّهُ بَصیرٌ بِما یَعمَلون». (سوره بقره/۲، ۹۶)
در آیاتى چند مواردى از کارهاى نیک و بد انسانها مطرح و در پایان، بصیر بودن خداوند یادآورى شده است؛ همچون: اداى امانت و داورى به حق (سوره نساء/۴، ۵۸)، اعمال خیرى که انسانها پیش مىفرستند (سوره بقره/۲، ۱۱۰)، انفاق (سوره بقره/۲، ۲۶۵)، پیکار مؤمنان با کافران (سوره انفال/۸، ۳۹) و جهاد و هجرت (سوره انفال/۸، ۷۲) در بخش اعمال نیک و مجادله کافران با آیات خداوند (سوره غافر/۴۰، ۵۶)، آرزوهاى دور و دراز یهودیان (سوره بقره/۲، ۹۶) و طلاق دادن زنان (سوره بقره/۲، ۲۳۷) در بخش کارهاى ناشایست و مرجوح و نیز ایمان به عنوان کار نیک و کفر به عنوان فعل ناپسند که هر دو در آیه «هُوَ الَّذى خَلَقَکُم…» (سوره تغابن/۶۴، ۲) یکجا متعلق بصیر قرار گرفته است.
به طور کلى از کاربرد بصیر در آیات مورد بحث مىتوان نوعى تشویق و ترغیب بندگان به نیکی ها و نهى و تحذیر انسان ها از بدی ها و زشتی ها را استفاده کرد، چنان که لحن تهدیدآمیز بعضى از آیات در این زمینه به روشنى قابل فهم است: «اعمَلوا ما شِئتُم اِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیر» (سوره فصلت/۴۱، ۴۰)، از این رو برخى فایده شناخت صفت بصیر در خداوند را اهتمام بیشتر آدمى به مراقبت و حسابرسى اعمال خویش دانستهاند.[۵]
بصیر به معناى بینا[۶] از اسما و صفات ایجابی[۷]، ذاتى و ازلى خداست.[۸] بینایى در موجودات مادى گرچه به واسطه و کمک ابزار و آلت خاص مادى (چشم) صورت مىپذیرد؛ اما خداوند به سبب مبرا بودن از احتیاج به اسباب و مواد، بدون ابزار و آلات مىبیند. مؤید این مطلب، روایاتى از معصوم علیه السلام در تبیین سمیع و بصیر با این مضمون است که خداوند مىبیند؛ نه با ابزار چشم و مانند دیدن مخلوقات و مىشنود؛ نه به وسیله گوش و مانند شنیدن آنان.[۹]
برخى به این نکته توجه کردهاند که بصر و سمع (مبدأ وصف بصیر و سمیع) در کنار سایر قواى حسى (لامسه، ذائقه، شامه) که در مرتبه بدن هستند، قرار نگرفته و هم سنخ آنها به شمار نمىآید تا اثبات آن مستلزم نقص در ذات خداوند باشد. آنچه در شمار قواى حسّى یاد شده قرار دارد و مادى بوده، از مراتب بدن به شمار مىآید، چشم (عین) و گوش (اذن) است. در حالى که بصیر و سمیع به معناى بینا و شنواست؛ نه به معناى دارنده چشم و گوش. البته اطلاق تنها دو وصف سمیع و بصیر از این رو نیز مىتواند باشد که آنچه د
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 