پاورپوینت کامل برصیصا ۳۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل برصیصا ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل برصیصا ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل برصیصا ۳۸ اسلاید در PowerPoint :
راهبى عابد و زاهد که با اغواگرى شیطان بدفرجام شد.
برصیصا را برخى در لغت، برگرفته از واژه «صیصا» در زبان آرامى و به معناى سینهبند مرصّع اسقف اعظم یا کاکل هاى کلاه او دانستهاند که یادآور برترین مقام کلیساست.[۱] برصیصا شخصیتى شبه تاریخى است که نام و سرگذشت او به صورت نمونهاى عبرتآموز از تلاش بى وقفه شیطان براى اغواى انسان و نیز امکان بدفرجامى آدمى به رغم سابقه درخشان، بازتابى عمدتاً گسترده در منابع تاریخى،[۲] تفسیرى،[۳] حدیثى،[۴] اخلاقى[۵] و کلامى[۶] مسلمانان یافته است. گاه به سبب شباهت در سرگذشت و سرنوشت، نام برصیصا در کنار ابلیس و بلعم باعورا یاد مىشود که هر سه به رغم پیشینه درخشان در عبادت و بندگى خدا، بدفرجام و کفرآیین شدند.[۷]
نام و سرگذشت برصیصا در قرآن نیامده است؛ اما همه مفسران شیعه[۸] و سنى[۹] هر چند با دیدگاه و چند و چونى متفاوت، در ارتباط با آیه ۱۶ سوره حشر/۵۹ داستان او را آوردهاند:
«کَمَثَلِ الشَّیطنِ اِذ قالَ لِلاِنسنِ اکفُر فَلَمّا کَفَرَ قالَ اِنّى بَرىءٌ مِنکَ اِنّى اَخافُ اللّهَ رَبَّ العلَمین»؛چون حکایت شیطان که به انسان گفت کافر شو و چون [وى] کافر شد گفت من از تو بیزارم زیرا من از خدا پروردگار جهانیان مى ترسم.
این تمثیل درباره تحریک و فریب یهود بنىنضیر از سوى منافقان مدینه است.[۱۰] در پى پیمانشکنى بنىنضیر در جریان دسیسه کشتن پیامبر صلى الله علیه و آله و بر اساس توافق حاصل شده، آنان باید خانه و دارایى خود را رها ساخته، جلاى وطن مىکردند.[۱۱] (نک: سوره حشر/۵۹، ۲، ۶) منافقان با وعده همیارى و همراهى در صورت جنگ با پیامبر صلى الله علیه و آله یا جلاى وطن (سوره حشر/۵۹،۱۱) بنىنضیر را به مخالفت با تصمیم یاد شده و خوددارى از کوچ اجبارى تحریک کردند.[۱۲]
خداوند با دروغگو خواندن منافقان، از همیارى و همراهى نکردن آنها و رویگردانیشان از بنىنضیر در صورت جنگ و جلاى وطن خبر داده (سوره حشر/۵۹،۱۲) و آنان را همانند شیطان مىنامد که به سبب دشمنى دیرینه و با وعدههاى دروغین و وسوسه انگیزش به اغواگرى انسان مىپردازد و هنگامى که آدمى در دام کفر گرفتار آمد و درمانده شد از او برائت و بیزارى مىجوید.[۱۳] (سوره حشر/۵۹،۱۶)
این که «انسان» به معناى جنس آن و آیه بیانگر تعامل شیطان با نوع بنىبشر است یا این که به شخصى معین در حادثهاى خارجى و تاریخى اشاره دارد مورد اختلاف است. گروهى از مفسران شیعه[۱۴] و شمارى از اهل سنت[۱۵] به پیروى از مجاهد «ال» در «الانسان» را به معناى جنس دانستهاند. این دیدگاه با سیاق[۱۶] و مفهوم[۱۷] آیه و کاربردهاى دیگر «انسان» در قرآن که به معناى جنس آمده سازگار است. (براى نمونه نک: سوره یوسف/۱۲، ۵؛ سوره اسراء/۱۷، ۵۳؛ سوره فرقان/۲۵، ۲۹؛ سوره معارج/۷۰، ۱۹؛ سوره تین/ ۹۵،۴؛ سوره عصر/۱۰۳،۲) بر اساس این دیدگاه که آلوسى آن را به جمهور مفسران نسبت داده است.[۱۸] معناى آیه عام و فراگیراست و مىتواند درباره همه آدمیان صادق باشد،[۱۹] بر این اساس، شیطان با وعدههاى دروغین، زیبا جلوه دادن بهرهمندی هاى زندگى و آرزوهاى رنگارنگ و دور و دراز، انسان را به وادى کفر مىکشاند و هنگامى که دروغ بودن وعدهها آشکار شد، آدمى را بىهیچ یار و یاورى رها ساخته، از او بیزارى مىجوید.[۲۰] چنین مضمونى در برخى دیگر از آیات نیز آمده است که مىتواند مؤیّد دیدگاه یاد شده باشد. (نک: سوره ابراهیم/۱۴،۲۲؛ سوره فرقان/۲۵،۲۹)
دسته دوم از مفسران «ال» را به معناى «عهد» و «انسان» را اشاره به شخصى معین مىدانند. ابنجوزى هم، این دیدگاه را به جمهور مفسران نسبت مىدهد[۲۱] که با ادعاى گفته شده آلوسى در تناقض است. برخى بکار رفتن صیغههاى ماضى (قال و کفر) و امر (اکفر) را در آیه مؤیّد این دیدگاه دانستهاند، با این استدلال ضعیف و شکننده که صیغههاى یاد شده نشان مىدهد که محتواى آیه در زمان گذشته روى داده و شخصى معین، مورد خطاب شیطان بوده است. در غیر این صورت باید صیغه مضارع بکار مىرفت.[۲۲]
این دسته از مفسران در تعیین مصداق انسان، به اختلاف گراییدهاند؛ برخى بر اساس دیدگاه زمخشرى که بدون اشاره به مصداق انسان، آیه را مربوط به اغواگرى شیطان نسبت به مشرکان قریش در جریان جنگ بدر مىداند،[۲۳] انسان را اشاره به ابوجهل دانستهاند. بنابراین نظر، محتواى آیه همان است که در آیه ۴۸ سوره انفال/۸ به گونه روشنتر و مبسوطترى آمده است:[۲۴] «واِذزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیطنُ اَعملَهُم و قالَ لاغالِبَ لَکُمُ الیَومَ مِنَ النّاسِ واِنّى جارٌلَکُم فَلَمّا تَراءَتِ الفِئَتانِ نَکَصَ عَلى عَقِبَیهِ و قالَ اِنّى بَرِىءٌ مِنکُم اِنّى اَرى ما لاتَرَونَ اِنّى اَخافُ اللّهَ». در مقابل، اغلب مفسران دسته دوم با اشاره به داستانى مشهور، مصداق «انسان» را برصیصا خواندهاند.
بر اساس این حکایت، برصیصا، راهبى از بنىاسرائیل است که روزگارى دراز در صومعهاى دور از مردم، زاهدانه به عبادت خدا پرداخته و بنا به روایتى، مستجاب الدعوه شده است. شیطان که خشمناک از پرهیزگارى، ریاضت و عبادت هاى پیوسته برصیصا، سالها بىهیچ توفیقى در پى فریب او بود سرانجام با وسوسههاى خود، وى را بر آن مىدارد تا با زنى درآمیزد و سپس از ترس رسوایى او را کشته، مدفون سازد.
راز این رسوایى که آشکار مىشود، برصیصا را به صلیب مىکشند. در این هنگام شیطان در آخرین مرحله از اغواگری هایش، در برابر دیدگان او ظاهر شده، از نقش اصلى خود در رقم خوردن چنین سرنوشتى براى برصیصا و نیز رهاسازى او در صورت سجده بر وى خبر مىدهد. برصیصا ناامید از همه جا و با سجدهاى به اشارت، کافر شده و شیطان بدون هیچ کمکى از وى بیزارى جسته، در کام مرگ ره
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 