پاورپوینت کامل بداء ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل بداء ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بداء ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل بداء ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ معناشناسی

۱.۱ واژه «بداء» در لغت
۱.۲ «بداء» در اصطلاح

۲ در روایات شیعه و سنی
۳ در آیات قرآن
۴ بداء و قضاء و قدر
۵ پانویس
۶ منابع

معناشناسی

واژه «بداء» در لغت

«بداء» از ماده «ب ـ د ـ و» و در لغت به معناى ظاهر شدنى آشکار است.[۱] به گفته برخى به صحرانشین از آن رو «بادى» گفته مى‌شود که وى هنگام سکونت در شهر و قریه، در ساختمانها و محیط اجتماع پنهان است؛ ولى هنگامى که به بیابان مى‌رود در فضایى باز و گسترده که سایه‌اى در آن نیست آشکار مى‌شود.[۲]

«بداء» در اصطلاح

«بداء» اگر به رأى و عقیده استناد یابد، در صورتى که شخص مسبوق به رأیى نباشد به معناى پیدایش رأى، و گرنه به معناى تغییر رأى است.[۳] بداء در اصطلاح به معناى تغییر مقدرات از سوى خداوند بر اساس پاره‌اى حوادث و وقایع و تحت شرایط و عوامل ویژه است.[۴]

در روایات شیعه و سنی

بداء در جوامع روایى شیعه، به گونه‌اى مورد توجه خاصّ قرار گرفته است که برخى آن را نقلىِ صِرف دانسته‌اند.[۵]

اهل سنت نیز به رغم عدم پذیرش بداء و توهم مخالفت آن با علم الهى و نسبت دادن انحصار اعتقاد آن به شیعه، روایات بداء را بیش از امامیه در کتب خود نقل کرده‌اند.[۶]

به هر حال توجه به منزه بودن ذات الهى از هر گونه جهل و نقص از یک سو و اسناد بداء به خداوند در متون دینى از سوى دیگر زمینه‌اى فراهم آورده تا مسئله بداء به طور گسترده در منابع کلامى و تفسیرى مورد توجه و تحقیق قرار گیرد و به طور مستقل کتاب هایى در این زمینه تألیف شود. در این‌ گونه کتب دو جهت عمده مورد نظر بوده است: نخست تبیین مفهوم بداء و این که چگونه اعتقاد به آن مستلزم اسناد جهل به خداوند نیست و دیگر این که اعتقاد مزبور نه تنها موجب پذیرش نقص نیست بلکه مى‌تواند در تصحیح نگرش انسان به اداره جهان از سوى خداوند مؤثر باشد.

«بداء» به سبب نقشى که در جهات تربیتى و تشویق به سرعت گرفتن در کارهاى خیر دارد، در روایات شیعه با اهمیت فراوان تلقى شده است. در روایتى از امام صادق علیه السلام آمده است که خداوند به چیزى همانند بداء بزرگ شمرده نشده است[۷] و در مورد دیگر فرموده‌اند: اگر مردم پاداش اعتقاد به بداء را مى‌دانستند در سخن گفتن از آن سستى نمى‌کردند.[۸]

در آیات قرآن

قرآن کریم گرچه به طور مستقیم به مسئله بداء نپرداخته است، ولى مضمون آن از برخى آیات استفاده مى‌شود. این آیات در سه دسته جاى مى‌گیرد:

آیاتى که ناظر به مبانى و اجزاى مفهوم بداء است؛ از جمله آیات قضا و قدر محتوم و غیرمحتوم (سوره رعد/۱۳،۳۹)، علم مطلق و ازلى خداوند (سوره انعام/۶‌،۱۰۱)، عدم محدودیت قدرت خدا (سوره بقره/۲،۱۰۶) و نیز تأثیر اراده و فعل ذات‌ بارى‌ تعالى در هر زمان و بر همه حوادث. (سوره مائده/۵‌،۶۴‌؛ سوره الرحمن/۵۵‌، ۲۹)
آیاتى که تغییر سرنوشت انسانها را بر اثر افعال اختیارى آنان مطرح مى‌کنند؛ مانند ۱۱‌ سوره رعد/۱۳ و ۵۳ سوره انفال/۸‌.
آیاتى که ناظر به مصادیق عینى بداء بوده، به موارد خاص آن اشاره دارد؛ مانند: ۱۰ ـ ۱۱ سوره نوح/۷۱؛ ۱۰۵ ـ ۱۳۷ سوره صافات/۳۷؛ ۲۱ و ۲۶ سوره مائده/۵‌؛ ۹۶ و ۱۴۲ سوره اعراف/۷؛ ۱۱ سوره فاطر/۳۵ و ۴‌ سوره دخان/۴۴.

با درک صحیح مسئله بداء انسان درمى‌یابد که در جایگاه هر انتخاب و انجام هر کارى خداوند ناظر اوست و بر اساس همین انتخاب و عملکرد، مقدرات وى در هر لحظه از سوى خداوند رقم مى‌خورد: «…کُلَّ یَوم هُوَ فى شَأن» (سوره الرحمن،‌۵۵/۲۹)، برخلاف پندار یهود که خداوند پس از خلقت از تدبیر امور عالم دست کشیده است:[۹] «و قالَتِ الیَهودُ یَدُ اللّهِ مَغلولَهٌ غُلَّت اَیدیهِم ولُعِنوا بِما قالوا بَل یَداهُ مَبسوطَتانِ یُنفِقُ کَیفَ یَشاءُ…». (سوره مائده/۵‌،۶۴) در چنین زمینه فکرى ارزش امورى همچون توبه، دعا و کارهاى خیر در سایه التزام به توکل روشن‌تر مى‌شود.

برخى بر‌ این‌ پندارند که «بداء» این ایده فیلسوفان را نیز رد مى‌کند‌ که خدا پس از آفرینش عقول و نفوس فلکى بر اساس قاعده «الواحد» معزول از تصرف شده است؛[۱۰] ولى باید توجه داشت که این‌گونه اظهارنظرها ناشى از سوء برداشت و عدم توجه به عمق محتواى قواعد و مبانى عقلى است.

به رغم تصریح به مسئله بداء در صحاح معروف[۱۱] و نیز نقل برخى روایات در این زمینه از سوى برخى از مفسران اهل سنت[۱۲] برخى از ایشان بداء را ملازم با جهل خدا دانسته‌اند،[۱۳] در حالى که همچنان که در روایات امامان معصوم علیهم السلام آمده است، «بداء» به هیچ وجه علم الهى را محدود نمى‌کند و ناشى از جهل نیست.[۱۴]

توهم تلازم بداء با جهل و نقصا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.