پاورپوینت کامل اصول و روشهای طراحی پرسشنامه ۹۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اصول و روشهای طراحی پرسشنامه ۹۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اصول و روشهای طراحی پرسشنامه ۹۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل اصول و روشهای طراحی پرسشنامه ۹۰ اسلاید در PowerPoint :
این پاورپوینت در مورد اصول و روشهای طراحی پرسشنامه در ۸۵ اسلاید کامل و شامل مقدمه،تعریف، اصول و روشهای طراحی پرسشنامه،پرشسنامه،طراحی پرسشنامه،پرسشنامه استاندارد چیست،شرایط پرسشنامه،روش های اجرای پرسشنامه ،انواع پرسشنامه ،پرسشنامه های جمع اجرا،پرسشنامه های پستی،تهیه شناسنامه پرسشنامه، و…و منابع می باشد.
قسمتی از متن:
چگونه پرسشنامهای خوب و مناسب تهیه کنیم که بهطور دقیق تصمیم و هدف مدنظرمان را مورد سنجش قرار دهد؟
پرسشنامه ابزاری تحقیقاتی با مجموعهای از پرسشهاست که با هدف جمعآوری و ثبت اطلاعات استفاده میشود. ابزار اندازهگیری (در اینجا پرسشنامه) باید با حداکثر دقت و حداقل خطا طراحی و به کار برده شود. در اینجا با توجه به تجربههای علمی و عملی «نظربازار»، نکاتی کوچک، اما کلیدی مطرح میشود که میتواند به توسع کیفیت و دقت نتایج حاصل از پژوهشهای پرسشنامهای منجر شود. امید است محققان عزیز با رعایت مباحث زیر به طراحی پرسشنام مدنظر خود اقدام کنند.
باید توجه داشت که پرسشنامه طوری تدوین شود که اولا از نظر حجم ، حوصله بر نباشد و ظرفیت روانی پاسخگویان دراین زمینه در نظر گرفته شود و در ثانی از نظر موضوعی، سوالها در یک ارتباط منطقی با هم طراحی شوند و خلایی بین آنها ایجاد نشود. یعنی هر سوال به سوال ما قبل و بعد خود ارتباط و اتصال موضوعی داشته باشد.
اهدافتان را مشخص کنید
قبل از اینکه حتی اولین پرسش را بنویسید، بسیار مهم است که ایدهای بسیار روشن دربار آنچه پرسشنام شما قصد دارد بهدست آورد، داشته باشید. اهدافی را بنویسید که قرار است در پرسشنامه سنجیده شود. دربار چیزهایی که باید از ذهن مخاطب استخراج شود، فکر کنید. همچنین به چگونگی تحلیل هر پرسش برای رسیدن به نتایج مورد نیاز خود بیندیشید. گاهی اوقات مطرحکردن یک پرسش به مقدمه نیاز دارد. باید چندین پرسش فرعی مطرح شود تا درنهایت این پرسش بدون هیچگونه موضعگیری پاسخ داده شود. هدف از طراحی پرسشنامه بهدستآوردن حداکثر پاسخهای قابل استفاده و دقیق است. برای مثال یک شرکت تولیدکنند آبمیوه میخواهد نوع جدیدی از نوشیدنی میوهای را وارد بازار کند. هدف این تولیدکننده از انجام تحقیقات بازار باید سنجش میزان آشنایی افراد با طعمهای مختلف آبمیوه، میزان و نحو مصرف و نوع بستهبندی محصول و… باشد.۱ برای حداکثرکردن سرعت پاسخ باید:
برای پرسشنام خود عنوانی کوتاه و معنیدار انتخاب کنید.
پرسشنام خود را تا حد ممکن کوتاه و مختصر طراحی کنید.
درصورت لزوم برای پاسخگرفتن، انگیزههایی ایجاد کنید.
جامع هدف را مشخص کنید
ممکن است دسترسی به افرادی که میتوانند پاسخ مفید به پرسشنام شما بدهند، عملی نباشد. در چنین مواقعی، نیاز خواهید داشت که یک نمونه از جامع مورد نظر را برای بررسی انتخاب کنید. ۲
جمعیت: هم اعضای گروهی که به آن علاقهمندید.
نمونه: زیرمجموعهای از جمعیت انتخابشده برای دریافت پرسشنامه.
مخاطبان: زیرمجموعهای از نمونههایی که پرسشنامه را کامل میکنند و برمیگردانند.
هنگام انتخاب نمونه مطمئن شوید که او نمایند جمعیتی است که دربار آنها مطالعه کردهاید. برای مثال نمون مدنظر شامل زنان و مردان باشد. همچنین مخاطبان پرسشنامه از طیفهای مختلف جامعه با میزان تحصیلات متفاوت باشند. اینجا میتوانید دبار «کلانشهرهای ایران» بخوانید.
شرایط پرسشنامه
سرعت پاسخگویی را با فراهمآوردن اطلاعات و دستورالعملهای واضح بهصورت زیر افزایش دهید:
مشخص کنید شما چه کسی هستید. سعی کنید در چند خط هدف پرسشنامه را برای پاسخگویان بیان کنید.
دستورالعمل واضحی برای چگونگی پاسخگویی به پرسشها فراهم آورید؛ مثلاً آیا یک یا چند پاسخ مورد انتظار شماست؟ آیا پاسخها باید رتبهبندی شده باشند؟ در این صورت آیا «۱»، بالاترین امتیاز است یا پایینترین؟
بسته به نوع پرسشنامه (کتبی و ایمیلی و موبایلی) از پرسشهای متناسب استفاده کنید.
انواع پرسشها ۳
انواع مختلفی از پرسشها وجود دارد که شما میتوانید برای بهدستآوردن اطلاعات مورد نیازتان از آنها استفاده کنید. بهطورکلی میتوان پرسشها را در دو دست «باز» و «بسته» قرار داد. پرسش بسته به فرد کمک میکند تا با انتخاب یکی از گزینههای فراهمشده، سریعتر تصمیم بگیرد. «آیا تاکنون تجرب خرید اینترنتی داشتهاید؟» پاسخ این پرسش بله یا خیر است. بهتر است پرسشهای طیفدار را با تعداد پاسخهای «فرد» مطرح کنید؛ چراکه پراکندگی از پاسخهای «میانه»، دقیقتر تحلیل میشود. باید توجه کرد که در بیان پرسش، پاسخهای متناسب درج شود.
مثال: «من به تبلیغات برند بانک «آ» اعتماد دارم.»
پاسخهای متناسب: ۱) کاملاً مخالفم ۲) تاحدودی مخالفم ۳) مخالفم ۴) نه موافقم نه مخالف ۵) تا حدودی موافقم ۶) موافقم ۷) کاملاً موافقم
میتوان گزینههای ۲ و ۵ را حذف کرد.
مثال: «تا چه حد تبلیغات برند بانک «آ» را قابل اعتماد ارزیابی میکنید؟»
پاسخهای متناسب: ۱) خیلی کم ۲) کم ۳) متوسط ۴) زیاد ۵) خیلی زیاد
بهتر است از درج پرسشها و عبارات منفی خودداری شود؛ زیرا پراکندگی پاسخها را در افرادِ با دیدگاه همگن افزایش میدهد و درپی آن دقت پاسخها کاهش خواهد یافت. برای مثال، بهجای «من از محصول «آ» خرید نمیکنم» بهتر است نوشته شود: «من از محصول «آ» خرید میکنم».
مزایا و معایب هرکدام از اینها در جدول زیر پاورپوینت کامل اصول و روشهای طراحی پرسشنامه ۹۰ اسلاید در PowerPoint
فهرست شده است.
پرسشهای بسته پرسشهای باز
استخراج دادههای کمی استخراج دادههای کیفی
تشویق بهدلیل پاسخهایی که به فکر چندانی نیاز ندارند. تشویق بهدلیل آزادی بیان و عقیده.
پاسخگویی به آن برای هرکسی با هر میزانی از سواد، آسان است. ممکن است برای مخاطبانی که سواد کمی دارند، دلسردکننده باشد.
پاسخگویی به آن سریع است و سرعت پاسخ شما را افزایش میدهد. مدت بیشتری طول میکشد تا پاسخ داده شود و ممکن است برخی از افراد از پاسخگویی به آن صرفنظر کنند.
کدکردن و تحلیل آن آسان است. تحلیل آن دشوارتر است. پاسخها ممکن است اشتباه تفسیر شوند.
چارچوبهای طراحی پرسش ۴
پرهیز از جهتدهی به پاسخها: استفا
گرد آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق یکی از مراحل اساسی آن می باشد. جمع آوری داده ها به صورت مناسب
می تواند محقق را در اجرای صحیح پژوهش و نتیجه گیری دقیق و مبتنی بر واقعیت یاری نماید.
انواع روش های اجرای پرسشنامه ، محاسن و معایب آنها
راه های افزایش نرخ جواب
نحوه برخورد با عدم پاسخگویی
فاکتورهای مؤثر در انتخاب روش اجرای پرسشنامه
*
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 