پاورپوینت کامل نقد نظریه یونگ ۳۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نقد نظریه یونگ ۳۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقد نظریه یونگ ۳۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نقد نظریه یونگ ۳۰ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل نقد نظریه یونگ ۳۰ اسلاید در PowerPoint
پاورپوینت کامل نقد نظریه یونگ ۳۰ اسلاید در PowerPoint، یکی از مباحث مطرح شده در روانشناسی بوده که به بررسی و پاورپوینت کامل نقد نظریه یونگ ۳۰ اسلاید در PowerPoint پرداخته و نقاط مثبت و منفی این نظریه را بیان میکند. یونگ مانند فروید از رویکرد مطالعه موردی که آن را بازسازی تاریخچه زندگی (Life – history reconstruction) نامید، استفاده میکرد. این رویکرد شامل یادآوری گسترده تجربههای گذشته فرد است که در آن یونگ به دنبال مشخص کردن الگوهای رشدی بود یا الگوهایی که ممکن است به وضعیت روانرنجوری فعلی وی منجر شده باشد. در این مقاله به بررسی انتقادات وارد بر نظریه یونگ و بیان نکات مثبت این نظریه میپردازیم.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – انتقادات وارد بر نظریه یونگ
۲.۱ – مفاهیم اسطورهای و اثباتنشده
۲.۲ – فقدان نظمدهی در نظریه
۲.۳ – درمان نامنظم
۲.۴ – غیرعملی بودن
۲.۵ – تکرار اصطلاحات
۲.۶ – نمونههای باستانی
۳ – نکات مثبت
۴ – نظر نهایی
۵ – پانویس
۶ – منبع
مقدمه
روانشناسی تحلیلی یونگ در سالهای اخیر در ایالات متحده، از گسترش، نفوذ و پذیرش زیادی برخوردار بوده است. به طوری که در اواخر دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، کتابهای متعدد جدیدی درباره یونگ، از جمله پنج شرح حال زندگی، انتشار یافت. بسیاری از جوانان در آن زمان،اندیشههای یونگ را هماهنگ با علایق خود نسبت به مذاهب شرقی، وجودگرایی (Existentialism) و عرفان و افزایش نارضایتی خود نسبت به مادهگرایی یافتند.
از دهه ۱۹۶۰، آموزش رسمی تحلیل یونگی در نیویورک، لوسآنجلس و سانفرانسیسکو امکانپذیر شده است و هر ساله بر تعداد متقاضیان این مراکز افزوده میشود و موسسههای دیگری هم در انگلستان، فرانسه، ایتالیا و سوئیس وجود دارد که به آموزش روانشناسی تحلیلی یونگ میپردازند. همچنین انجمن روانشناسی تحلیلی، مجله روانشناسی تحلیلی یونگ را منتشر کرد و چنین علاقه به یونگ از سوی طرفداران و مراکز علمی، نشانه مقام علمی بالا و درخور تمجید اوست.
[۱] شولتز، دوانپی، نظریههای شخصیت، ص۱۳۳، یوسف کریمی و همکاران، تهران، ارسباران، ۱۳۷۸، چاپ دوم.
انتقادات وارد بر نظریه یونگ
نظریه یونگ نیز مانند هر نظریهای دارای اشکالاتی میباشد که میتوان به جنبه تجربی نبودن، عملی نبودن، استفاده از مفاهیم اسطورهای و اثباتنشده و ضعیف بودن سازماندهی مطالب اشاره کرد.
[۲] شولتز، دوانپی، نظریههای شخصیت، ص۱۲۸، یوسف کریمی و همکاران، تهران، ارسباران، ۱۳۷۸، چاپ دوم.
مفاهیم اسطورهای و اثباتنشده
محور اصلی انتقادات مخالفان نظریه یونگ، گرایش قوی و شدید او بر جنبههای ذهنی و نامشهود شخصیت انسان است، دادههایی که بر مشاهدات عینی مبتنی نبودند و در شرایط کنترلشده و نظامدار به دست نیامده و موقعیتهایی که براساس آنها، این دادهها به دست آمدهاند قابل تکرار و تایید نیستند.
[۳] شولتز، دوانپی، نظریههای شخصیت، ص۱۲۹، یوسف کریمی و همکاران، تهران، ارسباران، ۱۳۷۸، چاپ دوم.
مثلا گلاور (Glover)، روانکاو انگلیسی به تخطئه صورتهای ازلی یونگ پرداخته و آنها را مشتی مفروضات فلسفی اثباتنشده میداند. همچنین به نظر وی، روانشناسی یونگ گامی است به عقب در جهت ذهنی کردن روانشناسی و توجه به داستان از مد افتاده دروننگری.
[۴] کریمی، یوسف، روانشناسی شخصیت، ص۸۷، تهران، ویرایش، ۱۳۷۸، چاپ پنجم.
مفاهیمی مانند ناهشیار جمعی و کهن الگوها که محور نظریه یونگ را تشکیل میدهند به دشواری قابل آزمایش بوده و از تجربیات درونی خود یونگ به دست آمدهاند که قطعا به سختی میتوانسته آنها را به دیگران منتقل کند.
[۵] فیست، جس، نظریههای شخصیت، ص۱۵۵، یحیی سیدمحمدی، تهران، روان، ۱۳۸۶، چاپ دوم.
همچنین وی عقده ادیپ را رد نمیکند بلکه آن را به نمونههای باستانی مربوط میداند، اما ما میدانیم که بر فرض قبول عقده ادیپ در پارهای از موارد، باید گفت که این یک مساله فرهنگی و اجتماعی است و نمیتوان آن را یک اصل کلی روانشناختی برای همه انسانها دانست و شاهد این مدعا دستکم فقدان آن در برخی از فرهنگهای شرقی مثل فرهنگ ایرانیان است.
[۶] شکرشکن، حسین و همکاران، مکتبهای روانشناسی، ص۳۸۶، تهران، سمت، ۱۳۸۰، چاپ چهارم.
همچنین اینگونه مفاهیم و سمبلها را نه تنها نمیتوان به صورت تجربی و آزمایشگاهی مطرح کرد بلکه این مفاهیم با دانش معاصر بشر در زمینه زیستشناسی، ژنتیک، روانشناسی و فلسفه هم ناسازگار است.
[۷] راس، آلنا، روانشناسی شخصیت، ص۱۲۵، سیاوش جمالفر، تهران، روان، ۱۳۸۶، چاپ پنجم.
فقدان نظمدهی در نظریه
انتقاد دیگری که به یونگ وارد میشود، فقدان نظمدهی در نظریه او میباشد و ارزیابی یک نظام کلی و باثبات مشکل است و
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 