پاورپوینت کامل گروه تروریستی بوکوحرام ۶۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل گروه تروریستی بوکوحرام ۶۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گروه تروریستی بوکوحرام ۶۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل گروه تروریستی بوکوحرام ۶۴ اسلاید در PowerPoint :

بوکوحرام

گروه تروریستی «بوکوحرام» یا «جماعهاهل السنه للدعوه و الجهاد‌» یکی‌ از‌ گروه‌های سلفیه جهادی است که از سال ۲۰۰۱ میلادی در شمال نیجریه فعالیت دارد. در‌ چند دهه اخیر، جنبش‌های سلفی جهادی در مناطق مختلف جهان به وجود آمدند‌ و اقدامات نظامی فراوانی علیه‌ دولت‌ها‌ و مردم مسلمان و غیرمسلمان انجام دادند. یکی از مناطق مهم فعالیت سلفی جهادی، کشورهای شمال و شمال غرب آفریقا، به خصوص کشورهای نیجریه و تونس است که در این بین کشور نیجریه به‌ عنوان بزرگ‌ترین کشور مسلمان نشین قاره آفریقا، اهمیت بسزایی دارد.

[۱] بیگدلی‌، علی، اسلام در آفریقا، ص۲۲۷.

نیجریه یکی از مهم‌ترین کشورهای شمال غرب آفریقا است که گروه سلفی ـ جهادی جماعه اهل السنه للدعوه و الجهاد (بوکوحرام) عهده‌دار حرکت سلفی جهادی در این کشور است و بیشترین تمرکز آن بر دشمن نزدیک، یعنی مسلمانان نیجریه و به خصوص شیعیان است.
درباره شکل‌گیری این گروه‌ها مانند دیگر گروه‌های‌ سلفیه‌ جهادی تکفیری، دلایل مختلفی بیان می‌شود؛ از جمله عوامل شتاب‌زا در گسترش و تقویت سلفیه جهادی و ایجاد پایگاه نظامی در این مناطق، ظهور نهضت‌های موسوم‌ به‌ بیداری اسلامی در شمال آفریقا و جنوب غرب آسیا بود که حضور و دخالت برخی کشورهای غربی، زمینه را برای رشد و توسعه و قدرت یافتن جنبش‌های جهادی تکفیری در کنار نهضت‌های اصیل اسلامی‌ به‌ وجود آورد. رواج افراط‌گرایی در میان مسلمانان در اواخر قرن بیستم، نگرانی مسلمانان از‌ تبلیغات‌ گسترده‌ مسیحیت و نیز رشد مذاهب و فرق مختلف، گسترش تبلیغات و اقتدار آمریکا‌ و دیگر قدرت‌های جهانی در‌این منطقه

[۲] اسلامی‌، حامد، جایگاه بوکوحرام درتاکتیک‌ واستراتژی‌ غرب، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۹۳.

و تاثیرپذیری از تبلیغات فرقه‌های انحرافی مانند وهابیت و حمایت دولت‌های ثروتمند‌ عرب‌ را‌ می‌توان از مهم‌ترین دلایل این شکل گیری دانست.

[۳] بطحائی، سیدعلی، «بوکوحرام طعم تلخ اسلام تکفیری باچاشنی عقل‌گریزی وخشونت»، ص۹۱-۹۲.

فهرست مندرجات

۱ – پیشنه و نحوه شکل‌گیری
۲ – اقدامات و فعالیت‌های‌ مسلحانه‌
۳ – برخورد با‌ شیعیان‌
۴ – ایدئولوژی
۵ – ارتباط با داعش‌
۶ – پانویس
۷ – منبع

پیشنه و نحوه شکل‌گیری

«جماعهاهل السنه للدعوه و الجهاد‌» یکی‌ از‌ گروه‌های سلفیه جهادی است که از سال ۲۰۰۱ میلادی در شمال نیجریه فعالیت دارد.

[۴] عماد، عبدالغنی، الحرکات الاسلامیه‌ فی‌ الوطن‌ العربی، ج۲، ص۱۵۸۹.

البته برخی شروع آن را به سال‌های قبل نسبت داده‌اند‌.

[۵] امید، محمدجواد، ، بوکوحرام، ج۷، ص۵۸.

از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۰۹ میلادی، رهبری جماعه اهل السنه للدعوه و الجهاد (بوکوحرام) بر عهده فردی‌ به‌ نام‌ محمد یوسف بود.

[۶] ani، ‘The Popular Discourses of Salafi Radicalism and Salafi Counter-radicalism in Nigeria: A Case Study of Boko Haram’، Journal of Religion in Africa، Vol. 42.

او فعالیت‌های دینی خود را از حدود‌ سال‌ ۲۰۰۰ میلادی آغاز کرد.

[۷] steb، Terje، ‘Islamic Militancy in Africa’، Africa Security Brief No. 23، ۲۰۱۲.

گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که او تحت تاثیر شخصی سلفی‌مذهب‌ به‌ نام جعفر محمود آدم، (از مبلغان معروف سلفیه در نیجریه که جلسات‌ متعددی‌ علیه محمد یوسف برگزار کرد)

[۸] The Popular Discourse of ‘The Popular Discourse of Salafi Radicalism and Salafi Counter-radicalism in Nigeria: A Case Study of Boko Haram’، Journal of Religion in Africa،۴۲. no 2،۲۰۱۲.

بود که در آن‌ زمان‌ در جنبش‌های اسلامی نیجریه فعالیت داشت.

[۹] Ezedani، Emenike ،Boko Haram Chibok Girls And All Matters Nigeria Security، ۲۰۱۵، ۶۸-۷۰.

محمد یوسف قصد‌ داشت‌ با تشکیل این گروه، یک‌ دولت‌ اسلامی در‌ شمال‌ کشور‌ نیجریه برپایه تفکر طالبان به وجود‌ آورد‌. او باور داشت که دولت اسلامی می‌بایست در نیجریه یا در صورت‌ امکان‌ در سراسر جهان با «سخنرانی و دعوت‌» تاسیس شود.

[۱۰] Goujon، Emmanuel &‌؛ Aminu Abubakar، Nigeria’s ‘Taliban’ Plot Comeback from Hide-outs، Agence France-Presse. January 11.

از‌این‌رو افرادی از این گروه‌ را‌ به سودان، پاکستان، افغانستان فرستاد تا ضمن جذب کمک‌های مالی، آموزش و آمادگی نظامی‌ ببینند‌ و در صورت نیاز بتوانند در‌ مقابل‌ ارتش‌ نیجریه مقاومت کنند‌.

[۱۱] Nnochiri، Ikechukwu، Danger Alert: Al-Qaeda Boss in West Africa، Boko Haram Scare for Nigeria’s Police Boss،؛ PM News Nigeria. July 23.

جذابیت دعوت محمد‌ یوسف‌ حتی باعث جذب گروهی از دانشجویان دانشگاهای بورنو و یوب به‌این گروه شد.

[۱۲] Lawal، Abdulrafiu، Rage of the Puritans،Tell؛ cited in Onuoha، ‘The Islamist Challenge. 10 August 2009، p 54.

محمد یوسف به مرور‌ زمان‌ و با افزایش‌ نفوذ‌ عربستان‌ سعودی و کمک‌های مالی این‌ کشور به گروه‌های سلفی که از سال ۱۹۸۰ میلادی آغاز شده بود، از این جنبش‌ فاصله‌ گرفت و به جریان فکری از اهل‌ سنّت‌ که‌ با‌ این‌ جنبش در تقابل‌ بود‌ پیوست؛

[۱۳] Ibraheem، Zeenah، ‘The Islamic Awakening: Islamic Struggle، Correct Path to Lasting Success، Islamic Movement of Nigeria’.

زیرا وی عقیده داشت که مسلمانان فقط باید از «سلف واقعی» پیروی کنند.

[۱۴] Zenn، Jacob، Combating Terrorism Center، ‘Leadership Analysis of Boko Haram and Ansaru in Nigeria’. February 24، ۲۰۱۴.

دو‌ گروه سلفی مهمی که در این جریانات‌ در‌ شمال‌ نیجریه‌ و در‌ دهه‌ ۱۹۸۰ میلادی بوجود آمدند، عبارت بودند از:۱. «جماعه تجدید الاسلام» به معنای گروه احیای اسلام؛

[۱۵] Adesoji، ‘The Boko Haram Uprising and Islamic Revivalism in Nigeria’، Africa Spectrum. Vol. 45، No. 2. 2010، p 95–۹۸.

۲. «جماعه ازاله البدعه و احیاء السنه» به معنای گروهی برای‌ از بین بردن بدعت و پایه‌ریزی دوباره سنّت.محمد یوسف به «بورنو» (ایالتی در شمال نیجریه به مرکزیت مایدوگوری) رفت تا از این دو جریان برای جذب نیرو استفاده کند.

[۱۶] ‘Nigeria: Borno State Residents Not Yet Recovered from Boko Haram Violence’، ۴ November ، ۲۰۰۹.

درسال ۱۹۹۴ میلادی او دیگر به عنوان امیر «جماعه تجدید الاسلام» شناخته می‌شد. اعضای جماعه تجدید الاسلام بیشتر شامل تندروهای جنبش اسلامی نیجریه، مخالفان دولت و کسانی‌که علیه‌ رهبران‌ دینی طرد شده نیجریه فعالیت می‌کردند، بودند و برخلاف گذشته، با تاسی از تعالیم سلفی عربستان سعودی فعالیت می‌کردند.

[۱۷] Zenn، Jacob، Combating Terrorism Center، ‘Leadership Analysis of Boko Haram and Ansaru in Nigeria’. February 24، ۲۰۱۴

محمد یوسف‌ در‌ اواخر قرن بیستم و اوایل سال‌ ۲۰۰۰‌ میلادی، با جنبش ازاله که هدف از تاسیس آن، اصلاح اسلام در منطقه و جلوگیری از نفوذ صوفی‌ها بود، پیوند خورد و آنها را وارد جنبش‌ خود‌ کرد.

[۱۸] Ben Amara، Ramzi، ‘The Izala Movement in Nigeria: Its split، Relationship to Sufis and Perception of Sharia Re implementation’، unpublished PhD dissertation، submitted to the University of Bayreuth. 2011.

وی‌ در سال ۲۰۰۲ میلادی دیگر رهبری شناخته شده بود و با عقاید سلفی جعفر محمود آدم به مخالفت علنی برخاست. این جریان باعث شد تا محمد یوسف به جایگاه نماینده بورنو‌ در‌ شورای عالی شریعت در نیجریه برسد؛ جایگاهی که بعدها توانست به واسطه آن پیروان زیادی را به سوی خود جذب کند.
با گذشت زمان و نارضایتی این شورا از عملکرد دولت‌ نیجریه‌ در گسترش‌ قوانین شریعت اسلامی، یوسف تصمیم گرفت تا جنبشی را با عنوان اهل السنه و الجماعه الهجره یا «پیروان‌ سنت و جامعه» تشکیل دهد.

[۱۹] Zenn، Jacob، ‘Nigerian al-Qaedaism’؛Abeeb Olufemi Salaam، ‘The Psychological Make-up of Mohammed Yusuf’، e-ir. info، ۴ November 2013.

وی قبل از سفر به‌ عربستان‌ سعودی‌ افرادی را مامور کرد تا مسئولیت این جنبش نوپا را به عهده گیرند؛ جنبشی که بعدها گرایش‌های ‌ضد‌ دولت‌های غربی نیز به خود گرفت. کسانی که تحصیلات و فرهنگ غربی را محکوم‌ کرده‌ و آن‌ را مضر دانستند، بعدها نام خود را به جماعه اهل السنه للدعوه و الجهاد تغییر دادند‌ و به «بوکوحرام» مشهور شدند.

پس از سال ۲۰۰۴ میلادی و زمانی که اختلافات‌ بین یوسف و جعفر محمود‌ بیشتر‌ آشکار شد،

[۲۰] ، Sani، ‘The Popular Discourses of Salafi Radicalism and Salafi Counter-radicalism in Nigeria: A Case Study of Boko Haram’، Journal of Religion in Africa، Vol. 42، p 118–۴۴.

آن‌ها جزواتی در زمینه سلامت و بهداشت، اشتغال، دولت و آموزش که نظرات آنها را در برداشت، منتشر کردند.

[۲۱] Loimeier، Roman، ‘Boko Haram: The Development of a Militant Religious Movement in Nigeria’، Africa Spectrum، Vol. 47، No. 2-3. 2012، pp. 137–۵۵.

آن دو‌ بیشتر در زمینه آموزش باهم اختلاف داشتند. جعفر محمود بر اهمیت آموزش به شیوه سکولار غربی پافشاری داشت، اما یوسف اظهار می‌داشت این نوع آموزش از بین برنده یکتاپرستی است.

[۲۲] Loimeier Roman، ‘Boko Haram: The Development of a Militant Religious Movement in Nigeria’، Africa Spectrum، Vol. 47، No. 2-3. 2012، pp. 137–۵۵.

به نظر وی آموزش سکولار به دلیل گسترش فرهنگ غرب، جامعه مسلمان را به فساد تحدید می‌کند، بنابراین به عنوان فاکتور اصلی ممانعت کننده از تحقق یک‌ نظم‌ اسلامی به شمار می‌آمد.

[۲۳] Loimeier، Roman، ‘Boko Haram: The Development of a Militant Religious Movement in Nigeria’، Africa Spectrum، Vol. 47، No. 2-3، ۲۰۱۲، p 137–۵۵.

پس از مرگ یوسف در جولای ۲۰۰۹ میلادی، این دسته از شبه نظامیان توسط ابوبکر شیکائو جانشین یوسف با نام‌ جماعه‌ اهل السنه للدعوه والجهاد اداره می‌شود که بعده

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.