پاورپوینت کامل فلسفه تحلیلی تعلیم و تربیت ۴۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فلسفه تحلیلی تعلیم و تربیت ۴۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فلسفه تحلیلی تعلیم و تربیت ۴۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فلسفه تحلیلی تعلیم و تربیت ۴۰ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل فلسفه تحلیلی تعلیم و تربیت ۴۰ اسلاید در PowerPoint
پاورپوینت کامل فلسفه تحلیلی تعلیم و تربیت ۴۰ اسلاید در PowerPoint، یکی از جریانهای فکری مطرح شده در فلسفه تعلیم و تربیت است که در قرن بیستم با شروع پویش نویی که رسالت فلسفه را نه کشفی و نه انتقادی، بلکه ایضاحی میدانست و کار عقل را روشن نمودن مفاهیم و گزارهها تلقی مینمود، گرایش فلسفه تحلیلی آغاز شد که آراء و نظرات مختلفی در مباحث بنیادین از جمله بحث تعلیم و تربیت ارائه کرد. در این مقاله ابتدا به بحث فلسفه تحلیلی و مبانی آن و سپس به دیدگاه آن در بحث تعلیم و تربیت میپردازد.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – بینش فلسفی
۳ – مبانی نظری فلسفه تحلیلی
۳.۱ – شناختشناسی
۳.۲ – انسانشناسی
۳.۳ – ارزششناسی
۴ – گرایش تربیتی
۴.۱ – ماهیت تعلیم و تربیت
۴.۲ – اهداف تعلیم و تربیت
۴.۳ – روشهای تعلیم و تربیت
۴.۴ – برنامه درسی
۵ – پانویس
۶ – منبع
مقدمه
جریانهای فکری در فلسفه تعلیم و تربیت، همواره تابعی از دگرگونی نگرشها در فلسفه بوده است. اگر در متن فلسفه محض، رخداد سرنوشتسازی افتاده است، در فلسفه تعلیم و تربیت نیز منعکس شده است، هنگامی که پراگماتیسم بر فلسفه حاکم بوده است، فلسفه تعلیم و تربیت نیز بر مبنای آن ماهیت و حدود خود را تعریف نموده است.
در طول تاریخ فلسفه، بشر همیشه دغدغه نسبتسنجی خود با اندیشه و حقیقت را داشته است اما در تحولات سریع پس از دوره رنسانس اروپا، نگرههای بسیار متفاوتی به این مساله طرح شده است. نزاع بین ایدهآلیسم و رئالیسم با اینکه به فلسفه یونان برمیگردد، در دوره جدید به شکل دیگری بروز نمود. در دوره مدرن وقتی حوزه متافیزیک به وسیله کانت، درهالهای از ابهام به عقل عملی احاله شد و مفاهیم عقل نظری، رازهای پنهان به حساب آمد، رسالت فلسفه چیزی بیش از تعیین حدود کاربرد عقل نبود. همین، مبدا حرکت سنگینی درباره فلسفه شد که ماهیت کشفی آن را برداشته، به آن وجهه انتقادی داد و در طول این سیر، قرن بیستم پویش نویی را تدارک دید که رسالت فلسفه را نه کشفی و نه انتقادی، بلکه ایضاحی میدانست و کار عقل را روشن نمودن مفاهیم و گزارهها تلقی مینمود. این جریان، همان گرایشی است که به “فلسفه تحلیلی” معروف شد.
بینش فلسفی
تلقی که فیلسوفان تحلیلی از فلسفه دارند، بیشتر به یک روش و نوعی فعالیت شبیه هست تا مجموعهای از گزارهها.
[۱] Colin W. Evers- Analytic and post analytic philosophy of education – Philosophy of education -Paul. H. Hirst – London – Routledge- 1 th ed 1998 – V1–p 120
از اینرو، نظام فلسفی سنتی که دارای بخشهای نظری و دستوری از قضایا هست، نمیشود از این نوع فلسفه انتظار داشت.
[۲] جرج. ف، نلر، آشنایی با فلسفه آموزش و پرورش، ص۱۰۹، ترجمه فریدون بازرگان، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۳۶.
بنابراین ما در این مکتب، نوعی بینش فلسفی داریم نه نظام فلسفی که مجموعهای از گزارهها را شامل شود. به همین جهت در این قسمت بینش فلسفه تحلیلی بررسی میشود تا ببینیم چه استنتاجی از آن میشود در تعلیم و تربیت، انجام داد.
اولین زمزمههای نگرش تحلیلی در فلسفه به جورج ادوارد مور برمیگردد. وی فلسفه تحلیلی را تحلیل مفاهیم زبان محاورهای و فهم عرفی میدانست.
[۳] Pearson – USA – Philosophical Foundations of Education – Samuel M. craver، Howard A. Ozman، P 256
توسط اصول ریاضیات برتراند راسل و وایتهد، زبان ریاضی به عنوان منطقی برای دقیق نمودن زبان طبیعی طرح شد
[۴] Pearson – USA – Philosophical Foundations of Education – Samuel M. craver، Howard A. Ozman، P 256
و لودویگ ویتگنشتاین، با رساله فلسفی – منطقی خود رسما اعلام نمود: نباید فلسفه را کشف حقیقت دانست، بلکه فعالیتی است برای حل معضلات، توضیح مسائل و روشن نمودن عقایدی که از منابع دیگر به دست آمده است و بایستی مرزهای زبان را نشان دهد. البته او علوم طبیعی را اولین منابع گزارهای درست میدانست.
[۵] Pearson – USA – Philosophical Foundations of Education – Samuel M. craver، Howard A. Ozman، P 260
دو اثر مهم اصول ریاضیات و رساله فلسفی – منطقی، تاثیراتی بر گروه موسوم به حلقه وین در سال ۱۹۲۹ به جای گذاشت و ایشان ادعاء نمودند طبق “اصل تحقیقپذیری”، فقط چیزی بامعنی هست که بتوان با منطق صوری یا تجربه درباره آن تحقیق نمود.
[۶] Pearson – USA – Philosophical Foundations of Education – Samuel M. craver، Howard A. Ozman، P 259
با توجه به تاریخ فلسفه تحلیلی میتوان گفت، این بینش ابتدا تلاشی برای واقعگرایی در برابر پندارگرایی، سپس راهی برای تدقیق زبان طبیعی با زبان صوری بود و پس از آن به صورت روشی برای تحدید و توضیح معرفت درآمد و با پوزیتویسم منطقی، الگوی معرفتشناختی تحصلی و تجربی را مطرح نمود.
با اینکه فلسفه تحلیلی، خود را فقط یک روش معرفی میکند اما مبانی نظری در آن نهفته است که به برخی از آنها اشاره میشود.
مبانی نظری فلسفه تحلیلی
فلسفه تحلیلی دارای مبانی است که به آنها اشاره میکنیم.
شناختشناسی
حقیقت از طریق زبان قابل حصول است. برای جلوگیری از خطا بایستی حدود معرفت که حدود زبان است، مشخص شود. اندیشهها قابل تحلیل به عناصر بسیط هستند که بایستی به تجربه ختم شوند.
[۷] شعاری نژاد، علیاکبر، فلسفه آموزش و پرورش، ص۳۳۱، تهران، امیرکبیر، ۱۳۷۰.
انسانشناسی
انسان، دارای امکانات زبان طبیعی است که میتواند با ساختن زبان منطقی آن را دقیقتر کند. هرگونه ادعاء فراتر از حوزه معرفت و زبان که محدود به تجربه است، بیمعنی میباشد و قابل تحقیق نبوده و ارزش علمی ندارد.
ارزششناسی
ارزشها، قابل تحقیق عینی نبوده و نسبی میباشند.
[۸] شعاری نژاد، علیاکبر، فلسفه آموزش و پرورش، ص۳۳۱، تهران، امیرکبیر، ۱۳۷۰.
با این تحلیلی که از مقدمات، الزامات، مبانی و پیشفرضهای فلسفه تحلیلی به عمل آمد، مشخص میگردد که فیلسوفان تحلیلی گرچه به صورت صریح درباره انسان، خدا، ارزش و شناخت سخن نگفتهاند اما در پیریزی روش خود ناگزیر از مبانی مرتبط بودهاند.
دو تعبیر مختلف از فلسفه تحلیلی میشود که نقش بسزایی در حوزه تعلیم و تربیت میتواند داشته باشد: تعبیر رایج همین است که فلسفه تحلیلی به توضیح مفاهیم و توجیه شر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 