پاورپوینت کامل عوامل سانحه در محیط کار ۳۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عوامل سانحه در محیط کار ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عوامل سانحه در محیط کار ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عوامل سانحه در محیط کار ۳۵ اسلاید در PowerPoint :
عوامل خطر در محیط کار
عوامل خطر در محیط کار، یکی از مباحث مطرح در روانشناسی صنعتی و سازمانی بوده که به بررسی علل و عوامل خطر و حادثه در محیط کار پرداخته و راهکارهای جلوگیری از این نوع حوادث را بررسی میکند.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – علل حوادث شغلی
۲.۱ – عوامل انسانی
۲.۲ – عوامل محیطی
۲.۳ – عوامل سازمانی
۲.۳.۱ – پشگیری مربوط به کارکنان
۲.۳.۲ – کارکنان سانحهزا
۲.۳.۳ – آموزشهای ایمنی
۲.۳.۴ – سرپرستان حساس
۳ – پانویس
۴ – منبع
مقدمه
هر ساله میلیونها سانحه صنعتی در سرتاسر جهان به وقوع میپیوندد. بعضی از این حوادث مرگآور و بقیه به درجات مختلف موجب نقص عضو افراد میشوند. هر سانحه باعث رنج و عذاب فرد، خانواده و اطرافیان او میشود و علاوه بر آن، موجب از دست رفتن وقت و سرمایه قابل توجه میگردد. این مشکل در کشورهای در حال توسعه جدیتر است.
بنابراین، لازم است مساله پیشگیری از سوانح و ایمنی افراد در محیط کار مورد توجه جدی مدیریت سازمانها قرار گیرد. در بیشتر کشورهای صنعتی پیشرفته، قوانین، مقررات، روشها و شیوههای ایمن ساختن کارکنان از سوانح و حوادث، به میزان قابل توجهی تدوین و آموزش داده میشود و در رابطه با آن نیز کمیتههای ایمنی کار تشکیل میشود.
[۱] ساعتچی، محمود، روانشناسی بهرهوری، ص۳۷۵، تهران، ویرایش، ۱۳۷۷، چاپ دوم.
علل حوادث شغلی
به طور کلی میتوان یک سانحه شغلی را به عنوان مجموعه یا سلسله رویدادهایی تعریف کرد که منتهی به نتایج زیانبار میگردد. قبل از ذکر علل ایجاد تصادفات و سوانح باید گفت که هر سانحهای منجر به ایجاد تلفات، خسارات و ضایعههای انسانی نمیشود. چهبسا روزانه تصادفاتی در کارخانجات اتفاق افتد و باعث از بین رفتن وسائل و تجهیزات گرانقیمت شود بدون اینکه برای کارکنان اتفاقی بیافتد، اما بدون شک همه تصادفات و سوانح اینطور نیستند.
بنابراین اگر سانحهای باعث ایجاد ضایعات انسانی نشود نباید آن را بیاهمیت تلقی نمود، بلکه طرحهای ایمنی به طور کلی باید در جهت کاهش میزان سوانح تجهیز شوند. برای جلوگیری از تصادفات و سوانح باید ابتدا عامل به وجود آوردن آنها را شناخت. البته به لحاظ متفاوت بودن شرایط کار حکم ثابت و مشابهی در شناخت علل ایجاد تصادفات نمیتوان داد.
[۲] میرسپاسی، ناصر، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار، ص۲۹۳، تهران، میر، ۱۳۸۱، چاپ بیستم.
معمولا علل جراحات و حوادث شغلی در سه طبقه یعنی، عوامل انسانی یا اعمال ناایمن، عوامل محیطی یا شرایط ناایمن و عوامل سازمانی یا مدیریت ناکارآمد مورد بررسی قرار میگیرند.
عوامل انسانی
بیشتر صاحبنظران امور ایمنی و مدیران، خوب میدانند که غیرممکن است تنها از طریق ایجاد شرایط سالم (کم کردن شرایط ناسالم) مانع بروز حوادث شد. افراد موجب حوادث میشوند و هیچکس نتوانسته است راهی مطمئن برای جلوگیری کامل از “عملیات ناسالم” بیابد. در مورد اینکه یک نفر به شیوههای ناامن عمل میکند، هیچ توجیه و توضیحی وجود ندارد.
در برخی از حالتها، امکان دارد شرایط کار موجب شود که زمینه برای عملیات ناسالم یا مخاطرهآمیز فراهم شود، مانند کارکنانی که تحت فشار زیاد روانی کار میکنند یا کسانی که بر این باورند که تحت فشار زیاد قرار گرفتهاند تا کارها را با سرعت زیاد انجام دهند. کسانی که معتقدند جو حاکم بر سازمان به گونهای است که بیشتر به تولید، بهرهوری و سود توجه میشود (و نه رعایت نقاط ایمنی)، به روشی ناسالم یا مخاطرهآمیز عمل میکنند و این در حالی است که خوب میدانند چه کار میکنند.
گاهی کارکنان، آموزش مناسب ندیدهاند تا به روشی سالم و بیخطر کار کنند، بعضی از شرکتها به کارکنان شیوههای کار کردن (روشهای سالم و بیخطر) را نمیآموزند و اغلب کارکنان با شیوه یا روش مخصوص خود (که اغلب روشی نامناسب است) کارها را انجام میدهند. از سوی دیگر، اغلب نوع نگرش، شخصیت و مهارتهای فرد موجب رفتار نادرست میشود. ویژگیهای شخصی (شخصیت، انگیزه، مهارت فرد در حرکت و…) موجب تقویت و تشدید رفتارهای خاص میشود، مانند تمایل به خطرپذیری یا داشتن نگرشی نامطلوب.
تجربه و اطلاعات نشان میدهد که برای بعضی از کارکنان، سانحه و حادثه بیشتر پیش میآید. این دسته از کارکنان را اشخاص مستعد ایجاد سانحه میگویند. البته علت یا علل این خصوصیت در اشخاص مختلف است. گاه به بیدقتی و بینظمی آنها مربوط میشود، گاهی مسائل روانی باعث آن میگردد و گاه مسائل خانوادگی و غیره.
[۳] دسلر، گری، مبانی مدیریت منابع انسانی، ص۳۷۴، علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۸۱، چاپ دوم.
عوامل محیطی
در مطالعات مربوط به عوامل محیطی، ویژگیهای خاص یا اوضاع و احوال و موقعیتی که افراد در آن به کار اشتغال دارند از قبیل روشنایی، سر و صدا، درجه حرارت و نظایر آن، مورد توجه قرار میگیرد.
یکی از دلایل اصلی سانحه، تماس با شیء، ماده یا نیروی زیانآور است. اگر عامل خطرآفرینی در محیط کار وجود داشته باشد، همیشه احتمال سانحه نیز وجود دارد. به همین دلیل، در برنامههای خاص ایمنسازی محیط کار، نسبت به پیشگیری از سوانح و حوادث، تاکید میشود.
در تعیین شدت جراحات، لازم است عاملی که باعث جراحت شده و نیز نوع و میزان انرژی عامل خطرآفرین، مشخص شود. برای مثال، انجمن ملی ایمنی آمریکا گزارش داده است که ۲۴ درصد از همه سوانح شغلی منتهی به از کارافتادگی کامل و در عین
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 