فایل ورد کامل وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی ۳۸ صفحه در word


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
5 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی ۳۸ صفحه در word دارای ۳۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی ۳۸ صفحه در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی ۳۸ صفحه در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی ۳۸ صفحه در word :

موضوع : فایل ورد کامل وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی ۳۸ صفحه در word

توضیح:این فایل به صورت ورد و آماده چاپ می باشد

فایل ورد کامل وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی ۳۸ صفحه در word
فهرست مطالب
چکیده ۱
کلیدواژه : ۲
مقدمه ۲
بیان مسئله ۳
نتایج و آثار ولنگاری فرهنگی ۵
نمونه های عملی ولنگاری فرهنگی در جامعه ۶
چه عواملی باعث ایجاد ولنگاری فرهنگی شده است؟ ۶
آموزش و پرورش و پیشگیری از ولنگاری فرهنگی ۷
مفهوم توسعه و اعتلای فرهنگ ۱۲
اثر تعیین کننده‌ی آموزش و پرورش بر اعتلای فرهنگ‌ ۱۳
کارکردهای آموزش و پرورش و شاخص‌های توسعه‌ی فرهنگ‌ ۱۴
نگاهی به نظام آموزشی و دیدگاه‌های برنامه‌های درسی موجود ۱۶
ضرورت تحول در دیدگاه‌های برنامه‌های درسی موجود ۱۸
ملاک‌های تحول در دیدگاه‌های برنامه‌های درسی‌ ۱۹
ملاک اوّل: تربیت عقلی‌، تفکر انتقادی‌، برانگیختن فهم و درک فرهنگ‌ ۲۰
ملاک دوّم: تقویت ارتباط مؤثر اجتماعی‌، فرهنگ مدنی و مشارکت اجتماعی‌ ۲۲
نتیجه گیری ۲۳
پیشنهادات ۲۴
چند پیشنهاد به آموزش و پرورش جهت پیشگیری از ولنگاری فرهنگی ۲۶
منابع ۲۹

چکیده
آموزش‌ و پرورش‌ یکی‌ از ابزارها و قلمروهای‌ توسعه فرهن در جامعه و جلوگیری از ولنگاری فرهنگی است‌ که‌ بقای‌ فرهنگی‌ جامعه‌ را از طریق‌ فرایندهای‌ جامعه‌پذیری‌ و فرهنگ‌پذیری‌ تضمین‌ می‌نماید. یک‌ سوم‌ از جمعیت‌ ۶۰ میلیونی‌ کشور ما تحت‌ تأثیر مستقیم‌ فعالیت‌های‌ این‌ نهاد است‌. کودکان‌، نوجوانان‌ و جوانان‌ بهترین‌ و مساعدترین‌ زمان‌های‌ زندگی‌ خود را در مدارس‌، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها می‌گذرانند. آموزش‌ و پرورش‌ از یک‌ سو عهده‌دار حفظ‌ نظم‌ اجتماعی‌ از طریق‌ درونی‌ کردن‌ ارزش‌های‌ اصلی‌ فرهنگی جامعه‌ در دانش‌آموزان‌ و دانشجویان‌؛ و از سوی‌ دیگر عهده‌دار پرورش‌ حس‌ خلاقیت‌ و نوآوری‌ و در یک‌ کلام‌ تغییر در آنان‌ است‌. همانطور که واقفیم بسیاری از کلمات، سخنان، مفاهیم، کلید‌واژگان و حتی شعارها و جملات ناب در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هر از چند گاهی به مناسبتی یا به دلیل تاکید مقام رهبری بر سر زبان‌ها می‌افتد و در رسانه‌ها و سایت‌ها و سخنرانی‌ها و همایش‌ها مطرح می‌شود ولی به مرور زمان دچار یک نوع روزمرگی کلامی و شیوع زبانی شده و به‌تدریج هم فراموش می‌شوند یا بعد از زمانی یا دوره‌ای باز به همان دلایل مذکور دوباره بازپروری شده ولی هیچ‌گاه عملیاتی و کاربردی نمی‌شوند. از آن جمله واژگان کلیدی و بسیار ارزشمند که در معرض این خطر و آفت قرار دارد مانند بسیاری دیگر از این دست کلیدواژه‌ها واژه ولنگاری فرهنگی است که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود به آن اشاره کردند و آن را مساله‌ای مهم برشمردند و توجه مسئولان و مردم را به آن جلب نمودند.آنچه در اولین گام به ذهن می‌رسد این است که در فرهنگ، نوعی عدم نظارت دقیق و رصد عمیق وجود دارد و مساله‌ای به این مهمی یا بدون متولی است و یا اگر متولی یا متولیانی دارد، این متولیان کارشان را به نحو شایسته و بایسته صورت نمی‌دهند و از ابزارهای نظارتی کافی و لازم برخوردار نیستند و یا اگر هم هستند به آن بی‌توجه یا کم‌توجه و بی‌دقت هستند و اهمیتی نمی‌دهند. بله ولنگاری فرهنگی مفهومی که ما امروزه با آن زندگی می‌کنیم و در آن غوطه‌وریم، ولی چرا و به چه علت دچار آن شده‌ایم و راه‌های جلوگیری از آن و مسدود کردن ترویج آن چیست.در مقاله حاضر به بحث ولنگاری فرهنگی خواهیم پرداخت و به فایل ورد کامل وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی ۳۸ صفحه در word اشاره خواهیم نمود.
کلیدواژه :
ولنگاری فرهنگی-نظام-آموزش و پرورش-شبیخون فرهنگی
مقدمه
آموزش و پرورش در شکل فراگیر و رسمی آن، حتی برای چند ساعت آموزش رسمی روزانه در مدرسه‌، توانایی آن را دارد تا در توسعه‌ی علمی و عقلانی افراد یک جامعه مؤثر باشد و با جامِه‌ی عمل پوشاندن به کارکردهای عمده‌ی خود بتواند یکی از سهامداران اصلی تغییر و تحول فرهنگی‌ و اجتماعی جامعه باشد. توسعه‌ی انسان‌ها بیش از همه به آموزش و پرورش و تحولات برنامه‌ای، روشی و کارکردی آن در تربیت انسان‌هایی بالنده و خود شکوفا وابسته است‌.این آموزش و پرورش است که می تواند بخش عمده ای از ولنگاری فرهنگی را برطرف نماید.
بخشی از مساله ولنگاری فرهنگی به خود ما و خانواده‌ و محیطی برمی‌گردد که بر آن احاطه داریم، مثل کنترل و نظارت همراه با آموزش صحیح خانواده بویژه فرزندان و جوانان عزیز که در معرض چنین آفت بزرگی هستند.
ایجاد فضای انسانی، اخلاقی، معنوی و دینی و ترویج این گفتمان در خانواده و اصالت‌بخشی به آن به عنوان یک رکن اصیل تربیتی، آن هم با بهره‌گیری از معارف ناب دینی یعنی آموزه‌های قرآنی و احادیث و کلام معصومین و تاکید بر این مساله که بدون شک زندگی و خانواده‌ای که بر محور دین حرکت می‌کند، دارای امنیت اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی محکم و استواری است.این بخشی است که به خود ما برمی‌گردد و بخش فوق‌العاده مهمی است، چراکه جامعه چیزی نیست جز همین خانواده وقتی در مقیاسی بزرگ‌تر دیده می‌شود.
بخش دیگر کار به نظام آموزشی و فرهنگی ما برمی‌گردد که در آن خانواده ما یعنی فرزندان ما به خانه دوم خود یعنی مدرسه یا دانشگاه قدم می‌گذارند، در آنجا نیز همین خطر چه‌بسا جدی‌تر و هولناک‌تر سراغ‌شان می‌رود، محیط باز و فضای آزاد و دوستان و یارانی که شدیدا روی یکدیگر تاثیر دارند و البته متون آموزشی و سبک و روش تدریس آنها از درس ریاضی گرفته تا درس قرآن و علوم دینی همه و همه باید روشمند ارائه شوند وگرنه همین معلومات به گونه‌ای دیگر (فضای مجازی) براحتی یافت می‌شود، ولی معلوم نیست با چه هزینه سنگین روحی و روانی برای خانواده‌ها، پس گام دوم در کنترل و دقت نظر در جلوگیری از ولنگاری فرهنگی در دست آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که جوانان برومند این مرز و بوم را چون مومی بر کف دارند و هرگونه که بخواهند آنها را شکل می‌دهند، بویژه دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و در نهایت دانشگاه، هر معلمی هر درسی را ندهد، هر کتابی کتاب آموزشی نباشد، هر شیوه‌ای شیوه تدریس نباشد؛ این هرچه شد، بشود.همان ولنگاری است. معلمی که اعتقاد به هویت، ملیت و تاریخ و عرق ملی ندارد، تاریخ درس می‌دهد، خوب معلوم است خروجی این کلاس و ذهن دانش‌آموزان این‌چنین کلاسی چه خواهد بود و قس علی‌ هذا.
علاوه بر این دو حوزه یعنی خانواده اول و خانواده دوم ـ خانواده سومی هم وجود دارد و آن اجتماع است که در آن دیگر ابزارهای کنترلی قبلی شاید اصلا به کار نیایند و یا کمتر. در اینجاست که جامعه‌شناسان اسلامی مولفه‌های یک جامعه سالم اخلاقی و فرهنگی را براساس معیارهای اصیل اسلامی معرفی می‌کنند.
بیان مسئله
«ولنگاری» در لغت به معنی؛ بی قیدی، بی بند و باری، و در اصل بی توجهی یا بی اهمیت دانستن یک موضوع است و «ولنگار» به معنی شخص بی بند و بار و بی قید و لا ابالی اطلاق می شود. به نظر می رسد منظور رهبر معظم انقلاب از ولنگاری فرهنگی، بی قیدی، بی خیالی و غفلت و بی توجهی افراد و سازمانهای مسئول کشور به مسئله مهم فرهنگ است، که در دو شکل خود را نشان می دهد؛ اول_ غفلت و کوتاهی در استفاده از منابع غنی اسلامی _ایرانی برای تولید محصولات فرهنگی مفید و دوم_ بی توجهی و غفلت از اقدامات دشمن و عوامل غافل یا خائن در تولید و توزیع کالای فرهنگی مضر در کشور.
به کارکردهای آموزش و پرورش و در قلب آن برنامه‌های درسی، شاخص‌هـای توسعه‌ی فـرهنگ و تحـول اساسـی در دیدگاه‌هـای برنامه‌هـای درسی«Curriculum Orientations» در راستای تقویت جامعه‌ی توسعه یافته توجهی دوباره کرد. ملاک‌هایی چون ایجاد فرصت یادگیری و ایجاد انگیزه در دانش‌آموز به جای کتاب‌مداری و انتقال معلومات‌، تربیت عقلی و تفکر انتقادی‌، برانگیختن فهم و درک، تقویت ارتباط مؤثر اجتماعی و توسعه‌ی مشـارکت‌گرایی‌، تأکید بر فرآیند یادگیری و خود راهبری «Self-Direction» دانش‌آموز به عنوان شاخص‌های راهنمای تحول در آموزش و پرورش و برنامه‌های درسی مدنظر باشند. برای تحقّق چنین معیارها و شاخص‌هایی می‌باید به نقش آموزش و پرورش و برنامه‌های درسی، از یک طرف و مطالعات فرهنگی ـ تربیتی از طرف دیگر،‌ نگاهی دوباره و عمیق داشت‌.
این مطالعه به طور عمده بر گرفته از دو کار پژوهشی این مؤلف می‌باشد که در سال ۱۳۸۲ انتشار یافته است. اوّلی‌، در ارتباط با موضوع کاربرد دیدگاه‌های برنامه درسی در آموزش و پرورش و حوزه برنامه‌ریزی درسی است (سلسبیلی، ‌الف۱۳۸۲) که عمدتاً برگرفته از رساله‌ی دوره‌ی دکتری نگارنده در حـوزه‌ی دیدگاه‌هـای برنامه ‌درسـی مـی‌باشد، پژوهش‌ چند مـرحله‌ای بوده است و در مراحل مختلف از روش‌های پژوهشی زمینه‌یاب، فلسفی‌ـ تحلیلی و الگوپردازی استفاده گردیده است. دیگری، پژوهشی در ارتباط با بحث تأثیر ابعاد فلسفی‌ـ ارزشی‌، سیاسی‌، اجتماعی و فرهنگی بر آموزش و پرورش و بر طراحی و تدوین برنامه‌های درسی است‌ که عمدتاً پژوهشی تحلیلی، تشخیصی و انتقادی بوده است. در بخش اول پژوهش به بررسی ریشه‌های فلسفی، ارزشی، اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آموزش و پرورش و برنامه‌های درسی ایران، ویژگی‌های نهادی آموزش و پرورش و دیدگاه‌های برنامه‌ درسی می‌پردازد. در بخش دوّم به بررسی وضعیت موجود و جهت‌گیری‌های برنامه درسی در آموزش و پرورش ایران، تحلیل و آسیب‌شناسی وضع موجود و شناخت نارسایی‌ها، محدودیت‌ها و تعارض‌ها می‌پردازد. در بخش سوم، پژوهش به ریشه‌یــابی و تعیین مــلاک‌ها و اصولی بــرای تحـول می‌پردازد و در انتها به نتیجه‌گیری و توصیه‌های راهبردی در مورد توسعه‌ی آموزش و پرورش و برنامه‌های درسی می‌رسد (سلسبیلی، ب ۱۳۸۲).
این مطالعه بر آن است تا از یک طرف‌، از طریق مطالعه‌ی فرهنگ‌، برداشت‌های مختلف‌، عناصر و ویژگی‌های فرهنگ و پس از آن ارتباط متقابل فرهنگ و آموزش و پروش‌، نقش آموزش و پرورش و در قلب آن برنامه‌های درسی را در توسعه‌ی فرهنگ دریابد و از این چشم‌انداز کارکردهای اساسی آموزش و پرورش و شاخص‌های توسعه‌ی فرهنگی را ترسیم کند. از طرف دیگر، موضوع دیدگاه‌های حاکم بر برنامه‌های درسی ایران و پیامدها و چالش‌های آن را مطرح کند تا زمینه‌ها و ضرورت‌های تحول در جهت‌گیری برنامه‌های درسی را ملموس ساخته و ملاک‌ها و شاخص‌هایی برای تحول در برنامه‌های درسی، در راستای اعتلای ‌فرهنگ و ایجاد شرایط مناسب آموزشی برای پا گرفتن جامعه‌ای توسعه یافته‌تر را به خصوص از دریچه تحولات برنامه‌های درسی ارائه نماید.
نتایج و آثار ولنگاری فرهنگی
ولنگاری نشان دهنده انفعال افراد مسئول است و انفعال در هر حوزه ای که وارد شود با خود واماندگی و واپسگرایی و در نهایت آشفتگی را در پی دارد ولنگاری فرهنگی، پروژه نفوذ فرهنگی دشمن را تکمیل می کند و در نتیجه، تبادل فرهنگی جای خود را به وادادگی در برابر تهاجم فرهنگی دشمن می دهد.از دیگر نتایج ولنگاری فرهنگی، رواج تولیدات مسموم فرهنگی در همه زمینه ها و هر روز با ابزارهای مختلف در جامعه است و در مقابل عدم تولید محصولات فرهنگی خوب و مطابق اهداف نظام و منافع ملی است و نهایتا این امور به کاهش توفیقات کشور در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی منجر می شود.
نمونه های عملی ولنگاری فرهنگی در جامعه
برخی اقدامات و یا سهل انگاری ها درباره مد و لباس غفلت و یا انحراف نسبت به وضعیت پرورش در وزارت آموزش و پرورش ضعف و بعضا انحراف در برنامه های مراکز مذهبی و حتی مساجد کشور برخی فیلم ها و سریالهای ضد فرهنگی تولید داخل(شبکه تولید خانگی و بعضا صدا و سیما یا نهادهای مسئول) واردات کالاهایی با فرهنگ ضد اسلامی _ایرانی طرح مسئله حضور زنان در ورزشگاه ها و اصرار بر آن تولید و توزیع کتب و نشریات معاند و منحرف امکان و حتی اجازه فعالیت به عناصر منحرف، فاسد و بعضاً وابسته به دشمن برای تولید محصولات فرهنگی صرف بودجه کشور و بیت المال برای حمایت از آثاری که با چارچوب های فکری غالب مردم مسلمان ایران منافات دارد عدم احساس مسئولیت از سوی مسئولان و حتی نیروهای حزب اللهی و انقلابی و بی خیالی آنان برای افزایش و تولید محصولات فرهنگی ارزشی و پیشگیری تولید محصولات مخالف فرهنگ اسلامی – ایرانی بی تفاوتی عمومی نسبت به رواج انواع رفتارهای غیرشرعی و منکرات در جامعه اسلامی
چه عواملی باعث ایجاد ولنگاری فرهنگی شده است؟
عواملی که باعث به وجود آمدن ولنگاری فرهنگی شده اند را به اختصار چنین می توان نام برد:
فقدان فهم استراتژیک در میان مسئولان نسبت به مسائل فرهنگی_اجتماعی و فرهنگی_هنری حاکم نبودن نظام فکری مدون و مشخص در مجموعه های متولی فرهنگ و هنر درک اشتباه و بعضاً عدم تبعیت متولیان فرهنگ از منظومه فکری امام و رهبری و کم اعتقادی به اصول و ارزش های اسلام ناب بی اطلاعی و بی توجهی مسئولان دولتی و اجرایی به ارزش، جایگاه و نقش فرهنگ در امور جامعه


  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.