فایل ورد کامل کار تحقیقی نظام قضایی امیر مؤمنان ع ۳۴ صفحه در word


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل کار تحقیقی نظام قضایی امیر مؤمنان ع ۳۴ صفحه در word دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل کار تحقیقی نظام قضایی امیر مؤمنان ع ۳۴ صفحه در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل کار تحقیقی نظام قضایی امیر مؤمنان ع ۳۴ صفحه در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل کار تحقیقی نظام قضایی امیر مؤمنان ع ۳۴ صفحه در word :

نظام قضایى امیر مؤمنان(ع)

نوع فایل: word

قابل ویرایش ۳۰ صفحه

مقدمه:
بى تردید حضرت امیرالمؤمنین(ع) محور قضاوتهاى اسلامى و شیعى و مهمترین چهره نظام ساز براى قضاى اسلامى است. آن حضرت در دوران حکومت نبوى، قاضىِ مدینه و یمن بود.[۱] قضاوت در مدینه، با حضور شخص رسول خدا(ص) افتخارى عظیم است. تأییدات مکرر رسول خدا نسبت به توانایى آن حضرت در قضاوتها، تأکیدى بر این محوریت است. پیامبر فرمود: «داناترین امت من نسبت به سنتها و قوانین قضایى على بن ابى طالب است»[۲] و «داناترین شما به روش داورى، على است»[۳] و «قضاوت آن گونه است که على حکم کند»[۴] و نیز «اى على! به سوى یمن حرکت کن و با کتاب خدا میان مردم قضاوت و حکومت کن. خدا قلب تو را به سوى حق رهبرى کند و زبان تو را از خطا و اشتباه صیانت بخشد»[۵] و همچنین «سپاس خدا را که در خاندان من کسانى را قرار داد که داورى آنها مانند داورى پیامبران است».[۶]
در زمان خلفا، برکنارى آن حضرت از خلافت باعث کناره گیرى از امور حکومت، از جمله قضاوت نشد و ایشان دستگاه نوپاى قضایى اسلام را هدایت و رهبرى مى کرد. گاه خلفا مسایل لاینحل قضایى را به حضرت ارجاع مى دادند[۷] و گاه خود مستقیماً دخالت مى کرد.[۸] و در پایان هر قضاوت، تحسین آنان را برمى انگیخت و همگى مى گفتند: زنهاى جهان از زاییدن فرزندى مانند على عاجزند؛[۹] قویترین قاضى در بین ما على است.[۱۰] حضرت در این باره به مالک اشتر مى گوید:
«در آغاز، در کار خلفا دخالت نمى کردم بعد دیدم مردم از اسلام رویگردان مى شوند، که دخالت کردم. ترسیدم اگر به یارى اسلام و مسلمانان برنخیزم، ویرانى در بناى اسلام ببینم، که مصیبت آن براى من بزرگتر از دورى حکومتِ چند روزه است که همچون سراب زایل مى شود».[۱۱]
داوریهاى آن حضرت، چه در زمان رسول و چه در هنگام خلافت و پیش از آن، نظر به پیچیدگى موضوع از یک طرف و ابتکار و دقت نظر در قضاوت از طرف دیگر، توجه صحابه پیامبر و علاقه مندان حضرت را جلب کرد و نظر به اهمیت آن، در قرون اولیه اسلام این قضاوتها در رسائل مخصوص تدوین شد. در قدیمى ترین فایل ورد کامل کار تحقیقی نظام قضایی امیر مؤمنان ع ۳۴ صفحه در word
فهرست کتابهاى شیعه، یعنى فایل ورد کامل کار تحقیقی نظام قضایی امیر مؤمنان ع ۳۴ صفحه در word
فهرست شیخ طوسى و فایل ورد کامل کار تحقیقی نظام قضایی امیر مؤمنان ع ۳۴ صفحه در word
فهرست نجاشى از این تألیفات نام برده شده است. در قرون بعد علما و محدثان شیعه و برخى از محدثان عامه تتبع کرده و این فروع را از موارد متعدد جمع آورى نموده، به صورت کتاب مخصوص درآورده اند.[۱۲]
در دوران بعد از شهادت آن حضرت، ائمه هدى، به ویژه صادقین(ع) و حضرت رضا(ع) مکرراً به قضاوتهاى آن حضرت استناد مى کردند و جملاتى مانند «کان على یقول» و «قضى امیرالمؤمنین» و «اُتى امیرالمؤمنین» و «عن على» و «قضى على» و «اِنَّ امیرالمؤمنین قضى» و «اِنَّ علیاً کان یقول» و «اِنَّ امیرالمؤمنین کان یقضى» و «اِنَّ علیّاً کان یقول» در کلمات آن حضرات فراوان است. ایشان در دیات و قصاص و حدود و قضا و فتاواى قضایى یا قضاوتها به سیره قضایى امیرالمؤمنین مستدل و مستند مى کردند[۱۳] و چنانکه از بعضى عبارات مذکور آشکار است، استناد، سیره عملى یا قولى ائمه بود و مخصوص واقعه اى خاص نبود.
در اسناد بسیارى از روایات قضایى که در سراسر کتب قضا و حدود و دیات و قصاص موجود است، به منابعى مانند کتاب ظریف،[۱۴] جامعه، قضایاى امیرالمؤمنین، کتاب على(ع) برمى خوریم که تماماً حاوى قضاوتهاى امیرالمؤمنین مى باشد. و ائمه یا روایان برجسته به آنان استناد کرده اند.
قضاوتهاى آن حضرت شالوده و شاکله نظام قضایى اسلام را تشکیل مى دهد.
نظام قضایى حضرت مرکّب از نظام ساختارى و حقوقى است که مجموعاً به کمک هم، اهداف بلند قضاوت و حکومت اسلامى را تأمین مى کنند. قبل از ورود به بحث، به کلیاتى اشاره خواهد شد و در پایان به ابعاد کاربردى بحث پرداخته مى شود.

فایل ورد کامل کار تحقیقی نظام قضایی امیر مؤمنان ع ۳۴ صفحه در word
فهرست مطالب:
الف) کلیات
۱. اهداف نظام قضایى علوى
۲. اهمیت قضاوت
۳. جایگاه خطیر قاضى
۴. مساوات همه در برابر قانون
۵. استقلال قاضى
ب) نظام ساختارى
۱. شرایط قاضى
۲. معیشت قاضى
۳. آداب قضا
۴. وظایف قاضى و دستگاه قضایى
۵. کیفیت دادرسى و صدور حکم

منابع و مأخذ:
۱ ـ وسائل الشیعه، ج۱۸، باب ۴، از ابواب آداب القاضى، ح۶.
۲ ـ همان، ج۱۹، ص۱۷۵، باب ۴، از ابواب موجبات ضمان؛ کنزالعمال، ج۲، ص۲۹۳.
۳ ـ همان، ج۱۸، باب ۳، ابواب صفات قاضى، ح۹.
۴ ـ کفایه الطالب، ص۱۹۰، چ نجف.
۵ ـ کنزالعمال، ج۶، ص۳۹۲.
۶ ـ مناقب، ابن شهرآشوب، ج۱، ص۴۸۸؛ صواعق محرقه، ص۱۷۵؛ بحارالانوار، ج۴، ص۲۱۹ ـ ۲۴۰، چاپ جدید.
۷ ـ وسائل الشیعه، ج۱۸، باب ۱۹، از ابواب کیفیت حکم، ح۱ و باب ۲۱، از ابواب کیفیت حکم، ح۱.
۸ ـ همان، ج۱۸، باب ۲۱، از ابواب کیفیه الحکم، ح۳.
۹ ـ فروغ ولایت، جعفر سبحانى، ص۲۸۸.
۱۰ ـ همان.
۱۱ ـ نهج البلاغه، نامه ۶۲.
۱۲ ـ قضاوتهاى حضرت على(ع)، دکتر محمدعلى شیخ، ص۵؛ فایل ورد کامل کار تحقیقی نظام قضایی امیر مؤمنان ع ۳۴ صفحه در word
فهرست شیخ طوسى، ص۸۶ و ۱۱۲.
۱۳ ـ وسائل الشیعه، ج۱۸ و ۱۹، ابواب مختلف کتب قضا و حدود و قصاص و دیات.
۱۴ ـ رجال نجاشى، ص۲۰۹، انتشارات جامعه مدرسین. «ظریف بن ناصح» کتاب دیات دارد و کوفى و متولد بغداد است. ثقه و راستگو در حدیث است.
۱۵ ـ مستدرک الوسائل، باب ۲، از ابواب آداب قاضى، ح۴، ج ۱۳، ص ۱۵۱.
۱۶ ـ نهج البلاغه صبحى صالح، خ۳۳، بخش ۲.
۱۷ ـ همان، خ۱۳۱، بخش ۳.
۱۸ ـ همان، نامه ۴۷، بخش ۳.
۱۹ ـ وسائل، ج۱۸، باب ۳، از ابواب صفات قاضى، ح۴.
۲۰ ـ نهج البلاغه، نامه ۵۳، بخش ۷۰، صبحى الصالح.
۲۱ ـ وسائل الشیعه، باب ۹، از ابواب صفات قاضى، ح۱.
۲۲ ـ همان، باب ۱، از ابواب صفات قاضى، ح۵.
۲۳ ـ همان، ج۱۸، باب ۱، از ابواب آداب قاضى، ح۲.
۲۴ ـ همان، ص۵۲۱، باب ۲۶، از ابواب حد سرقت، ح۱.
۲۵ ـ نهج البلاغه صبحى صالح، نامه ۴۱.
۲۶ ـ بحارالانوار، ج۴۱، ص۹.
۲۷ ـ همان، ص۵۶.
۲۸ ـ همان، ج۹، ص۵۶۸، چاپ قدیم ـ تبریز.
۲۹ ـ نهج البلاغه صبحى صالح، نامه ۵۳، بخش ۶۹.
۳۰ ـ همان، بخش ۶۵ ـ ۶۸.
۳۱ ـ شرائع الاسلام، ج۴، ص۵۹.
۳۲ ـ جواهر، ج۴۰، ص۱۴ ـ ۱۵.
۳۳ ـ نهج البلاغه، خ۱۷، صبحى صالح.
۳۴ ـ همان، نامه ۵۳، بخش ۶۹، صبحى صالح.
۳۵ ـ مستدرک الوسائل، آداب قاضى، باب۹، ح۱.
۳۶ ـ نهج البلاغه، خ۳۱، بخش۷، صبحى صالح.
۳۷ ـ مستدرک الوسائل، ج۱۷، ص۳۵۳، باب۸، از ابواب آداب قاضى، ح۲.
۳۸ ـ نهج البلاغه، خ۱۷، صبحى صالح.
۳۹ ـ جواهر، ج۴۱، ص۵۱ ـ ۵۴.
۴۰ ـ مستدرک الوسائل، آداب قاضى، باب۹، ح۱؛ وسائل الشیعه، آداب قاضى، باب۹، ح۱.
۴۱ ـ وسائل الشیعه، آداب قاضى، باب۲، ح۱؛ مستدرک، آداب قاضى باب ۹، ح۱.
۴۲ ـ وسائل الشیعه، آداب قاضى، باب ۴، ح۶.
۴۳ ـ همان، باب ۲، ح۲.
۴۴ ـ همان، باب ۱، ح۱.
۴۵ ـ مستدرک الوسائل، آداب قاضى، باب ۱۱، ح۶.
۴۶ ـ همان، باب ۱.
۴۷ ـ سنن بیهقى، ج۱۰، ص۱۰۷.
۴۸ ـ وسائل الشیعه، آداب قاضى، باب ۳، ح۲.
۴۹ ـ احکام السلطانیه، ماوردى، ص۷۰؛ احکام السلطانیه، ابویعلى، ص۶۵.
۵۰ ـ شرائع الاسلام، ج۴، ص۷۱.
۵۱ ـ دراسات فی ولایه الفقیه، ج۲، ص۲۰۵، به نقل از احکام السلطانیه، ماوردى، ص۷۷ ـ ۸۴.
۵۲ ـ محمد بن محمد بن احمد القرشى (متوفى ۷۲۹ه;.ق).
۵۳ ـ کنزالعمال، ج۴، ص۱۵۸، باب ۲، از کتاب بیوع.
۵۴ ـ وسائل الشیعه، ج۱۸، باب ۹، از ابواب بقیه الحدود و التعزیرات، ح۱.
۵۵ ـ همان، باب ۸، از ابواب بقیه الحدود و التعزیرات، ح۲.
۵۶ ـ همان، باب ۴، از ابواب بقیه الحدود و التعزیرات، ح۱.
۵۷ ـ همان، باب ۳، از ابواب فلاح البهائم، ح۱.
۵۸ ـ الفقیه، ج۲، باب ۴۶، از ابواب قضایا و احکام، ح۴، چاپ جدید آخوندى.
۵۹ ـ مجله حکومت اسلامى (ویژه اندیشه و فقه سیاسى اسلام)، ج۱۳، ص۱۶۱، مقاله منصب محتسب در ایران، ابوالقاسم سرى.
۶۰ ـ وسائل، ج۱۳، ص۴۷۵، باب ۸۸، از کتاب وصایا، ح۳ و باب ۱۶، از ابواب عقدالبیع، ح۱.
۶۱ ـ همان، باب ۱۶، از ابواب عقد البیع، ح۲.
۶۲ ـ آیین دادرسى کیفرى، محمد آشورى، ج۱.
۶۳ ـ وسائل الشیعه، باب ۳، از ابواب صفات قاضى، ح۱.
۶۴ ـ همان، ج۱۹، کتاب دیات، باب ۲، از ابواب دیات عاقله، ح۱.
۶۵ ـ همان، ج۱۸، باب ۲۱، ص۲۱۰، از ابواب کیفیه الحکم.
۶۶ ـ همان، ح۳.
۶۷ ـ همان، باب ۱۲، از ابواب کیفیه الحکم، ح۳، و احادیث دیگر این باب.
۶۸ ـ همان، ح۱۹.
۶۹ ـ همان، باب ۱۹، از ابواب کیفیه الحکم، ح۱.
۷۰ ـ همان، باب ۲۰، از ابواب کیفیه الحکم، ح۱.
۷۱ ـ نهج البلاغه، نامه ۴۷، بخش ۲.
۷۲ ـ وسائل الشیعه، باب ۱۸، از ابواب کیفیه الحکم، ح۱.
۷۳ ـ همان، باب ۱، از ابواب حد مرتد، ح۱ و باب ۲۵، از ابواب حد قذف، ح۳.
۷۴ ـ همان، باب ۵، از ابواب حد لواط، ح۱.
۷۵ ـ القضاء فى الفقه الاسلامى، سید کاظم حسینى حائرى، ص۱۹۴.
۷۶ ـ همان، ص۱۸۹، به نقل از الوسیط، عبدالرزاق السنهورى، ج۲۷، ص۳۳.
۷۷ ـ مستدرک الوسائل، باب ۱۷، ابواب کیفیه الحکم، ح۵ و ۷.
۷۸ ـ شرائع الاسلام، ج۴، ص۷۴؛ جواهر، ج۴۰، ص۸۰.
۷۹ ـ دراسات فی ولایه الفقیه، ج۲، ص۴۳۵، به نقل از احکام السجون، موائلى، ص۴۵.
۸۰ ـ همان.
۸۱ ـ وسائل الشیعه، باب ۲۴، از ابواب کیفیه الحکم، ح۱۳.
۸۲ ـ تهذیب، شیخ طوسى، ج۱۰، ص۲۶۸، ح۸۸.
۸۳ ـ وسائل الشیعه، باب ۲۴، از ابواب کیفیه الحکم، ح۱۳.
۸۴ ـ دیدگاههاى نو در حقوق کیفرى اسلام، سید محمدحسن مرعشى، ص۲۳۰ ـ ۲۳۹.
۸۵ ـ کلیات مقدماتى حقوق، مهدى کى نیا، ص۱۰۱ ـ ۱۳۲.
۸۶ ـ رساله نوین، بى آزار شیرازى، ج۴، مسایل سیاسى و حقوقى، ص۲۵۲ ـ ۲۵۳.
۸۷ ـ نهج البلاغه، صبحى صالح، نامه ۴۷.
۸۸ ـ وسائل الشیعه، کتاب القضا، باب ۲، از ابواب کیفیه الحکم، ح۱.
۸۹ ـ نهج البلاغه، خ ۱۳۱.
۹۰ ـ وسائل الشیعه، باب ۱، از ابواب مقدمات الحدود، ح۴.
۹۱ ـ همان، ح۱.
۹۲ ـ همان، باب ۲۵، از ابواب مقدمات حدود، ح۱ و ۲.
۹۳ ـ همان، باب ۲۴، از ابواب مقدمات حدود، ح۴، و باب ۲۶، از ابواب حد زنا، ح۱۱.
۹۴ ـ همان، باب ۱۶، از ابواب مقدمات حدود، ح۲.
۹۵ ـ دعائم الاسلام، ج۲، ص۴۶۹، کتاب السراق و المحاربین، ح۱۶۶۹.
۹۶ ـ وسائل الشیعه، باب ۳، از ابواب حد لواط، ح۳.
۹۷ ـ همان، باب ۶، از ابواب حد مرتد، ح۱.
۹۸ ـ همان، باب ۳، از ابواب حد لواط، ح۹.
۹۹ ـ همان، باب ۱، از ابواب حد مرتد، ح۴.
۱۰۰ ـ همان، باب ۱۴، از ابواب حد زنا، ح ۴ ـ ۵.
۱۰۱ ـ همان، باب ۱۸، از ابواب مقدمات حدود، ح۳.
۱۰۲ ـ همان، باب ۲۰، از ابواب مقدمات حدود، ح۴.
۱۰۳ ـ همان، باب ۷۰، از ابواب قصاص النفس، ح۱ و باب ۲۴، از ابواب مقدمات حدود، ح۳.
۱۰۴ ـ همان، باب ۵، از ابواب حد لواط، ح۱.
۱۰۵ ـ مبسوط، ج۸، ص۶۳؛ مستدرک، باب ۲۲، از ابواب قصاص نفس، ح۲ و ۳.
۱۰۶ ـ صحاح اللغه، ج۲، ص۷۴۴.
۱۰۷ ـ شرائع الاسلام، ج۴، ص۱۴۷.
۱۰۸ ـ آیین دادرسى کیفرى، ص۱۹۶.
۱۰۹ ـ غرر و درر، ج۴، ص۷۳، ح۵۳۴۲.
۱۱۰ ـ تهذیب، ج۱۰، ص۴۸، باب حدود الزنا، ح۱۷۵.
۱۱۱ ـ وسائل، باب ۱۵، از ابواب شهادات، ح۳.
۱۱۲ ـ همان.
۱۱۳ ـ معالم القربه، ص۱۹۴؛ سنن ابى داود، ج۱۰، ص۴۷۰.
۱۱۴ ـ وقعه صفین، ص۶۰؛ شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج۳، ص۱۷۶ و ج۲، ص۱۱۸؛ مستدرک، باب ۲۴، از ابواب کیفیت حکم، ح۶.
۱۱۵ ـ نهج البلاغه، نامه ۷۱.
۱۱۶ ـ وسائل الشیعه، باب ۳۷، قصاص النفس، ح۵.
۱۱۷ ـ مستدرک الوسائل، باب ۶، از ابواب بقیه الحدود، ح۳.
۱۱۸ ـ وسائل الشیعه، باب ۸، از ابواب بقیه الحدود، ح۳.
۱۱۹ ـ همان، باب ۳۰، موجبات ضمان، ح۱.
۱۲۰ ـ همان، ابواب مقدمات حدود.
۱۲۱ ـ همان، موجبات ضمان، ح۱ و ۲.
۱۲۲ ـ نهج البلاغه، حکمت ۱۹؛ غرر و درر، حدیث ۶۸۱۵؛ شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج۱، ص۲۳.
۱۲۳ ـ وسائل الشیعه، باب ۴، از ابواب قصاص النفس، ح۱.
۱۲۴ ـ مستدرک الوسائل، باب ۱۰، از ابواب دعوى القتل، ح۱؛ سنن بیهقى، ج۶، ص۵۶.
۱۲۵ ـ غارات، ج۱، ص۳۳۷.
۱۲۶ ـ همان، ص۳۷۱.
۱۲۷ ـ سیره ابن هشام، ج۴، ص۴۱.
۱۲۸ ـ مستدرک، باب ۲۳، از ابواب مقدمات حدود، ح۳.
۱۲۹ ـ همان، ح۵.
۱۳۰ ـ وسائل الشیعه، باب ۱۳، مقدمات حدود، ح۴.
۱۳۱ ـ سنن بیهقى، ج۸، ص۳۲۷.
۱۳۲ ـ همان، ص۳۲۶.
۱۳۳ ـ مستدرک، باب ۹، از ابواب حد زنا، ح۳.
۱۳۴ ـ همان.
۱۳۵ ـ احکام السجون، ص۳۰ ـ ۱۲۸، به نقل از دراسات فی ولایه الفقیه، ج۲، ص۴۵۷.
۱۳۶ ـ دراسات فی ولایه الفقیه، ص۴۴۶.
۱۳۷ ـ همان، ص۵۳۳.
۱۳۸ ـ وسائل الشیعه، باب ۳۲، از ابواب جهاد عدو، ح۲.
۱۳۹ ـ همان، از ابواب کیفیه الحکم، ح۲.
۱۴۰ ـ مستدرک الوسائل، باب ۱۷، از ابواب صلوه جمعه، ح۲.
۱۴۱ ـ احکام السجون، ص۱۲۴.
۱۴۲ ـ مستدرک الوسائل، باب ۶، از کتاب حجر، ح۳.
۱۴۳ ـ خراج، ابو یوسف، ۱۴۶ ـ ۱۵۱؛ احکام السجون، ص۱۲۵.
۱۴۴ ـ تشریع جنایى اسلامى، ج۱، ص۷۳۰ ـ ۷۴۲، به نقل از دراسات فی ولایه الفقیه، ج۲، ص۴۳۹ ـ ۴۴۲


  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.