فایل ورد کامل نقش معنویت در ایجاد بهداشت روانی ۴۵ صفحه در word


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل نقش معنویت در ایجاد بهداشت روانی ۴۵ صفحه در word دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل نقش معنویت در ایجاد بهداشت روانی ۴۵ صفحه در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل نقش معنویت در ایجاد بهداشت روانی ۴۵ صفحه در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل نقش معنویت در ایجاد بهداشت روانی ۴۵ صفحه در word :

موضوع : فایل ورد کامل نقش معنویت در ایجاد بهداشت روانی ۴۵ صفحه در word

توضیح: این فایل به صورت ورد و آماده چاپ می باشد

چکیده:
معنویت وارتباط با یک قدرت برتر،مهمترین نیاز بشر است.نیازهای روحی انسان از مسائل مادی جداست؛با عنایت به دیدگاهی که هر مکتب به انسان دارد، نگاه به معنویت نیز متفاوت خواهد بود.تلفیق روح وروان انسان با دین ومذهب موضوع اساسی در خلقت انسان به شمار می رود.معنویت به لحاظ نقش بازدارنده ای که دارد،می تواند در کاهش بیماریهای روانی مانند افسردگی،اضطراب و…نقش مؤثری داشته باشد بسیاری از افراد ، به خصوص مؤمنان معتقد به دین و مذهب ، برای مقابلاه با فشارهای روانی محیط کار، زندگی ومشکلات عاطفی ناشی از روابطشان به اعتقادات مذهبی خود متئسل می شوند . در واقع برای بسیاری از افراد توسل به اعتقادات مذهبی به خدا ، تنها راه حفظ سلامت روانی است.
امروزه بیش از هر زمان دیگر در این عصر ماشینی و فشارهای روانی حاصل از آن ، نیازمند تفکر واندیشه در باب تأثیرگذاری تقیدات دینی در مقابله با استرس و عوامل فشارآور روحی وجسمی انسان ها هستیم.بسیاری از اندیشمندان براین باورند که دین ومعنویت تأثیر انکار ناپذیری بر سلامت روح وجسم ودیگر ابعاد زندگی بشر دارد.
افراد مذهبی با اعتقاذات دینی خود از قبیل:عبادت،توکل،نماز،دعا وصبر می توانند با ایجاد امید ونگرش مثبت به دیگران باعث آرامش درون خود شوند.
معنویت مرحله ای است که در آن معنا،امیدآسایش وآرامش درون را در می یابیم.بسیاری از افراد از طریق اعتقادات مذهبی به آن دست می یابند.برخی آن را در روابط اجتماعی یا اصول وارزشهایشان می یابند.
معنویت مرحله ای است که طی آن افراد معنای زندگی را درک می کنند.این معنا چیزی فراتر از خودشان است.در واقع معنویت همان چیزی است که آرامش و امنیت خاطر را فراهم می کند.
افراد با باورهای مذهبی به واسطه بهره مندی از آرامش درونی کمتر دچار استرس می شوند،از طرفی سلامت روان به ایجاد نگرش مثبت کمک می کند واین به نوبه خود احساس درد را کاهش می دهد.عقاید دینی در امیدوار کردن انسانها وایجاد انگیزه شفا یافتن برای بیماریهای جسمانی وروانی آنان مؤثر است.ارتباط با خدا در سختی ها ومشکلات وبحران های زندگی به انسان آرامش می دهد.سلامت روان چیزی فراتر از نداشتن علائم بیماری روانی است.سلامت روان یعنی اینکه فرد بتواند عملکرد موفق وعالی از نظر تفکر، خلق وخو ورفتار داشته،همچنین فعالیت های مفیدی در جامعه ارائه دهد،روابط مثبت بادیگران برقرار کند،بامشکلات واسترس ها وناملایمات زندگی کنار آید وتوانایی کمک به دیگران را هم داشته باشد.
لذا در این پروژه با توجه به مستندات فوق به فایل ورد کامل نقش معنویت در ایجاد بهداشت روانی ۴۵ صفحه در word کارکنان ناجا پرداخته می شود.
واژگان کلیدی:
دین،معنویت،بهداشت روانی،ایمان،نیروی انتظامی
مقدمه:
در طول تاریخ بشر، باورهای مذهبی ومعنویت حاصل از آن، جزو نیاز های اساسی ومبرم حیات انسانی محسوب شده ونیاز به منابع الهی برای رسیدن به آرامش در مقابل استرس های (تنید گی)محیطی ویا درمان پاره ای از اختلالات روحی مانند اضطراب،افسردگی،احساس گناه،وسواس ونیز بیماریهای جسمی نقش بسیار مهمی در روند تکامل انسان ایفا نموده است.در قرن بیست و یکم-که دوران پرالتهاب استرس های انسانی است –ارتقای سلامتی افرا جامعه جهت توسعه علمی،سیاسی،فرهنگی واقتصادی از مهمترین مسائل اساسی هر کشوری محسوب می گردد.طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت،بهداشت روانی علمی است که با آن انسان ها قابلیت ارتباط موزون وهماهنگ با دیگران را یافته وقادر به تغییر واصلاح محیط فردی اجتماعی،حل تضادها وتمایلات شخصی به طور عادلانه ومتناسب می شوند.
طب دنیای امروز وفردا،طب پیشگیری وبرنامه ریزی برای بهتر زیستن است اما آرامش درونی تمنای دایمی انسان وحلقه مفقود شده جوامع امروزی است به خصوص جوامعی که از مذهب و اخلاق فاصله گرفته اند وبه هرمیزان این جدایی بیشتر باشد ،معضلات روانی واجتماعی افراد(خصوصا نسل جوان جامعه)به همان اندازه خود نمایی می کند.نقش اثر بخش وتحول آفرین دین اسلام وکتب مذهبی تا بدان جاست که می تواند مایه اصلاح، تقوا وارتقای سطح بهداشت روان گردد.هدف عمده ادیان الهی راهنمایی وهدایت بشر، کمک به بهتر زیستن وحفظ آنان در برابر انحراف از مسیر رشد است.
در زمان معاصر ، از یک سو ما شاهد پیشرفت های گسترده در زمینه تکنولوژی هستیم واین دستاورد انسان صنعتی است؛از سوی دیگر جوامع بشری با مشکلات متعددی روبه رو هستند: افزایش جرم،جنایت،خشونت،بی بند وباری واحساس ناامنی از شاخص های زمان معاصر(یعنی قرن بیست و یکم)می باشند.علاوه بر مشکلات فوق ، اختلال در شناخت، بی معنا دیدن زندگی واحساس پوچی در ابعاد مختلف زندگی، منجر به بر هم زدن بهداشت روحی وروانی جوانان شده است.مشکل اساسی در بروز چنین عارضه هایی نداشتن روحیه معنوی و بی توجهی به تشکیلات الهی- به عنوان یک سیستم کارساز- برای کلیه تصمیم گیری ها وبرنامه ریزی های زندگی است.در این میان جزء لا ینفک سیستم (ایمان به خدا) است که اگر به خوبی به آن پرداخته شود،می تواند مسیر رشد انسان بی معنا ومادی رذا به سوی کمالات متعالی و ارتقای بهداشت روانی واجتماعی سوق دهد(حکمت نیا،۱۳۷۸،ص ۱۲۲).
هنگامی که انسان دردمند وتنها ، نا امید از کمک دیگران در کاهش دردهای جسمی یا روانی خود راهی به جایی نمی یابد،هنگامی که امید بهبودی از بیمار مبتلا به اختلال روانی یا جسمانی با سیری مزمن وپیش رونده سلب می شود ودر مان های کلاتسیک کمکی به او نمی کنند،تنها راهی که برای نجات از اضطراب،افسردگی ودردهای جان کاه او باقی می ماند یاری جستن از ایمان وباور دینی است.(کالا برس،۱۹۸۷).
باور به قدرت خداوند ونیایش او وسر نهادن به خواست واراده الهی،در تسکین دردها به انسان توان تحمل می دهد.در این حال است که نیازهای روحی تأمین مکی شوند،سرمایه های اخلاقی تبلور می یابند وانسان توان آن را می یابد که از جسم خود دور گردد و درد را حس نکند،یا آن چنان آرامش یابد که تنش را تجربه ننماید(گالانتر،۱۹۸۲).
رفتارهایی از قبیل توکل به خداوند،صبر،دعا،زیارت وغیره می توانند از طریق ایجاد امید به نگرش مثبت باعث آرامش درونی فرد شوند.باور به این خدایی که هست که موقعیت ها را کنترل می کند ومسئول عبادت کننده هاست،تا حد زیادی اضطراب مرتبط با موقعیت را کاهش می دهد،به طوری که اغلب افراد مؤمن ارتباط خود را با خداوند مانند ارتباط با یک دوست صمیمی توصیف می کنندومعتقدند که می توان از طریق اتکاء وتوسل به خداوند اثر موقعیت های غیر قابل کنترل را به طریقی کنترل کرد(کرال وشیهان،۱۹۸۹).
افرا متدین به هر نسبت که ایمان قوی ومحکم داشته باشند از بیماریهای روانی مصون تر هستند.ایمان دینی به حکم اینکه به انسان که یک طرف معامله است نسبت به هیجان که طرف دیگر معامله است اعتماد واطمینان می بخشد،دلهره ونگرانی نسبت به رفتار جهان را در برابر انسان از میان می برد مبه جای آن به او آرامش می دهد(مطهری،۱۳۷۵).
بیان مسئله:
این تحقیق به برسی نقش دین در تأمین بهداشت روانی افراد براساس یافته های موجود می پردازد.بهداشت روان در لغت به معنی نگاه داشتن،تندرستی وحفظ صحت است(معین،۷۰).هر چند تعاریف مختلف از بهداشت روان بیان شده است تعریف مناسب از بهداشت روان باید در برگیرنده فرد وجامعه در سطح وسیعتر باشد.اما نقطه نظرهای متفاوتی در این باب وجود دارد.شکل تعریف بهداشت روانی از آنجا سرچشمه می گیرد که هنوز تعریف صحیح وقابل قبول برای بهنجاری نداریم.کارشناسان بهداشت جهانی،سلامت فکر وروان را اینطور تعریف کرده اند: سلامت فکر عبارت است از قابلیت ارتباط موزون وهماهنگ با دیگران ،تغییر واصلاح در محیط فردی ،اجتماعی وحل تضادها وتمایلات شخصی به طور منطقی،عادلانه ومناسب(به نقل از صدری،۸۰).
بوالهری می نویسد: بهداشت روان عبارت است از تأمین وحفظ سلامت روانی،فردی واجتماعی به طوری که فرد بتواند فعالیت های روزمره را به خوبی انجام دهد وبا افراد خانواده ومحیط خود ارتباط مناسب برقرار نماید.
در اسلام بهداشت روان به معنای بهداشت نفس انسانی است.تعریف بهداشت روانی در اسلام عبارت است از: (( اصول وروشهای مشروعی که در وهله اول باعث تأمین ،ایجاد وحفظ ودر وهله دوم تقویت وتکامل سلامت نفس ودر وهله سوم به درمان بیماریهای روانی انسان مسلمان تا رسیدن به مرتبه کمال مطلق است)).منظور از اصول وروشهای مشروع در شیوه های علمی وعملی است که در دستورات اسلاتم آمده وبه کار بستن آنها باعث سلامت روان انسان می گردد.منظور از “تأمین” بیشتر به جنبه های بهداشتی وپیشگیری قضیه مربوط است.در اسلام پیشگیری مقدم بر درمان است.یکی از مهمترین آموزه های تربیتی مکتب حیات بخش اسلام دعا ونیایش است هیچ انسانی نیست که گرفتاری ومشکلات در زندگی نداشته باشد.بلاهای روحی همه انسان ها رذا تهدید می کند و ارتباط با خدا درذدها را زایل می کند وباعث آرامش زندگی می شود.امام صادق (ع) می فرماید: دعا کن ، زیرذا شفای همه دردهاست.انسان وقتی از دارنده تمام کمالت چیزی را طلب می کند و با او ارتباط برقرار می کند،احساس لذت وسرور می کند وبه عکس وقتی از غیر خدا چیزی درخواست می کند احساس ذلت وخواری می کند.این احساس عزت وذلت بر سلامت روان تأثیر می گذارد.راز ونیاز از جمله راه های معنوی –عاطفی یاری جستن از قدرت بی نهایت خداوند است.
یکی از روانشناسان می گوید: ” امرذوزه یکی از علوم ،یعنی روان پزشکی همان چیزهایی را تعلیم می دهد که پیامبران تعلیم می دادندزیراروان پزشکان در یافته اند که دعا،نماز وداشتن یک ایمان محکم به دین،نگرانی،تشویش،هیجان و ترس را که عامل بیشتر ناراحتی های ماست ،برطرف می کند “.
بنابراین راز ونیاز علاوه بر اینکه غم واندوه را زایل می کند،باعث اطمینان قلب وقدرت روحی می شود،زیرا انسان در نهایت به ویژه در وقت اضطراب غالبا با حضور قلب و خلوص نیت رو به سوی خدا می آورد وبا او درد دل می کند.عقده های خویش را بیرون می ریزد و اسرار خود را که در نهان گاهش هست به زبان می آورد وتنها از او راه چاره وگریز را طلب می نماید.
دکتر آلکسیس کارل می گوید: ” دعا محکم ترین و بالاترین***** مشکلات است،تأثیر دعا واقعا شگفت انگیز است ، قدرت دعا ونیایش نشانه آزاد شدن انرژی استهمانطور که به کمک تکنیک های علمی انرژی اتمی را آزاد می کنند،با استفاده از قدرت دعا واز طریق شگردهای علمی می توان انرژی معنوی را آزاد ساخت‍‍ ‍‍.آثار این قدرت انرژی زا بر بسیاری از مردم آشکار شده است.”
اهداف پژوهش:
یکی از مهمترین مسائل دین مبین اسلام توجه به بهداشت روانی وجسمانی است؛نظر به اینکه مسئله سلامتی وبیماری هم برای فرد وهم برای جامعه از اهم موضوعات بوده لذا همیشه بشر به دنبال کشف علل وعوامل پیدایش بیماری وراه های پیش گیری از آن بوده است.هم چنین کشف وتبیین علل بیماری فقط مخصوص انسانهای عادی نبوده ،بلکه اولیای الهی هم سایر انسانها را به رعایت و حفظ بهداشت روان سفارش نموده وبه منظور شناسایی و راه های پیشگیری از ابتلا به انواع بیماریهای روانی راهکارهایی را همچون دعا ، نیایش، تقرب به خداوند متعال پیشنهاد داده اند که باعث آرامش درونی و احساس تنها بودن را از انسان دور می کند.با توجه به اینکه اسلام دینی است جاودانه و جهان شمول مجموعه برنامه های آن می تواند تأمین کننده سلامت و سعادت هر انسانی در طول تاریخ و در هر مکان ودر تمام فرهنگ ها باشد.لذا به این منظور موضوع پروژه خود را به بررسی نقش معنویت وبا محوریت دین اسلام در ایجاد و افزایش سلامت روان فرد وجامعه انتخاب کردم.
اهمیت مسئله وسؤالات مربوطه :
در جامعه کنونی ما بسیاری از افراد دچار مشکلات عاطفی و روانی شده وبا آن ذست وپنجه نرم می کنند.لذا در بین درمانهای مختلف روانشناختی راهبردهای مقابله اسلامی وتقرب خداوند متعال از جمله راه هایی است که می توانو افراد را در این راه کمک کند.مشاهدات تجربی نیز نشانگر آن است که دین ومعنویت در فرد جرأت ، انگیزه، اعتماد به نفس، خوش بینی ، آرامش وصبر ایجاد می کند پژوهشها هم مؤید آن است که نماز، روزه،توکل به خدا،صداقت وغیره باعث کاهش اضطراب ، افسردگی، خوبی ، شکایات جسمانی ناشی ازمسایل روانی وایجاد احساس آرامش وصبر می شود(صدری،۸۰)
فایل ورد کامل نقش معنویت در ایجاد بهداشت روانی ۴۵ صفحه در word
فهرست مطالب
فایل ورد کامل نقش معنویت در ایجاد بهداشت روانی ۴۵ صفحه در word 1
چکیده: ۱
واژگان کلیدی: ۲
مقدمه: ۳
بیان مسئله: ۵
اهداف پژوهش: ۷
اهمیت مسئله وسؤالات مربوطه : ۸
روش ونوع پژوهش: ۹
فصل اول :۱-۱فقدان معنا در زندگی ۱۰
۱-۲ایمان عامل نجات بخش انسان از استرس و تنیدگی ۱۳
فصل دوم ۱۶
۲-۲ امان ،امید و عشق سه ویژگی اصلی انسانهای معنوی ۱۸
فصل سوم ۱۹
۳-۱ مذهب و بهداشت روانی ۱۹
فصل چهارم ۲۱
۴-۱راههای مقابله با تنیدگی و حفظ بهداشت روانی در تعالیم اسلام ۲۱
الف-روشهای شناختی: ۲۲
۴-۲ ایمان و باور مذهبی ۲۲
بینش فرد نسبت به وقوع سختیها ۲۲
۳-۴نقش صله رحم در بهداشت روانی : ۲۴
۴-۴توکل ۲۵
۴-۵نقش اعتقاد به مقدرات الهی در مقدرات در مقابله مًوثر با استرس ۲۶
روشهای عاطفی-معنوی : ۲۷
یاد خدا ۲۷
۴-۷دعاو نیایش ۲۸
۴ ـ ۸ نماز ۳۱
فصل پنجم: ۳۱
۵-۱ تأثیرآموزه ها دینی بر بهداشت و سلامت روان ۳۱
«امنیت روانی»: ۳۲
۵-۳ سلام و سلامت روان ۳۳
۵-۴ توسل به ائمه معصومین –علیهم السلام- اولیاء خدا ۳۴
فصل ششم ۳۴
۶-۱ توسعه و رشد معنویت جهت ارتقاء بهداشت روانی: ۳۴
نتیجه گیری: ۳۷
پشنهادات : ۳۹


  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.