فایل ورد کامل هنرهای سنتی ایران ۴۰ صفحه در word
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل هنرهای سنتی ایران ۴۰ صفحه در word دارای ۴۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل هنرهای سنتی ایران ۴۰ صفحه در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل هنرهای سنتی ایران ۴۰ صفحه در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل هنرهای سنتی ایران ۴۰ صفحه در word :
موضوع : فایل ورد کامل هنرهای سنتی ایران ۴۰ صفحه در word
توضیح: این فایل به صورت ورد و آماده ی پرینت می باشد
قلمدان در زمانهای گذشته
قلمدان از سه قرن پیش که وسایل تحریر به صورت امروزی وجود نداشت، بهترین وسیله فراگیری خواندن و نوشتن و مهمترین عامل تشویق مردم در آموختن خطاطی و خوشنویسی بود. هنرمندان سعی داشتند قلمدانها را طی سه قرن اخیر زیباتر و نفیس تر ساخته و به صاحبان ذوق و هنر و طالبان علم و ادب عرضه دارند.
نکته ای که در اینجا قابل ذکر است، استفاده از قلمدان در روزگاران گذشته، برای حفظ قلمهای نیی تراشیده شده درون آن بود تا مانع شکستن آنها شود. دواتی فلزی از برنج، نقره یا طلا در داخل قلمدان قرار داشت. مضافاً اینکه علاوه بر چند قلم چاقوی قلم تراش، قاشق کوچک آب دوات، قط زن و قیچی باریک هم در قلمدان گذارده می شد.
در ایران باستان از وجود پدیده ای به نام قلمدان اطلاعی در دست نیست ولی بعد از اسلام کاربرد قلمدان برای کارهای تحریری معمول بود و در مکتب ها و مدرسه ها و مراجع دیوانی از آن بهره گیری می شده است (البته قلمدان هایی در دوران ساسانیان به صورت مشبک و غیر مشبک از فولاد و مفرغ بود و نقره کوبی و طلاکاری شده است).
قلمدانهایی که پیش از سده نهم هجری ساخته می شده بر دو نوع بوده است؛ چوبی و فلزی که نوع چوبی آن بیشتر ساده و گاهی با منبت کاری همراه بوده و نوع فلزی آن اکثراً از فولاد ساخته می شده، به ساده و مرصع تقسیم می گردیده است.
قلمدانهای فولادی مرصع طلاکوب و گوهر نشان جنبه اشرافی داشته و بر روی بعضی از آنها آیات قرآنی یا اشعاری به صورت کنده کاری دیده شده است.
در دوره تیموری به موازات ترقی هنرهای تزئینی از قبیل مینیاتورسازی (نگارگری) و خطاطی و تذهیب و صحافی می توان حدس زد که قلمدان سازی نیز تحولی توأم با ترقی یافته و به علت توجه خاصی که شاهان و شاهزادگان و دولتمردان زمان نسبت به هنر خوشنویسی داشته اند این وسیله نگارش، جنبه هنری و تزئینی پیدا کرده باشد.
ترقی قلمدان مقوایی نقشدار از اواخر دوران صفوی آغاز و در اواخر عصر قاجار پایان پذیرفته است. آنچه از قلمدانهای دوران صفوی به نظر می رسد از تاریخ ۱۰۷۰ هجری به بعد بوده است.
از ویژگی های قلمدان دوره صفوی، استواری و مرغوبیت مقوا و تفاوت سبک وزنشان و گل بته و کم تصویر بودن آنها در مقایسه با دوره های بعد است و از حیث اندازه و شکل نیز، قلمدان معمولی صفوی قدری بزرگتر و مسطح تر از قلمدان متعارف عصر قاجار می باشد. در دیواره زبانه برخی از آنها نیز گاهی معرق کاری با چرم دیده می شود.
تک صورت سازی ایستاده از شاهان و شاهزادگان صفوی با جامه های معمول آن زمان و تصویر بانوان زیبا در حالت ایستاده و نشسته و و لمیده (با جاذبه نگارگری) و همچنین نقش کاخهای آن عصر و دورنما و پلها و خیابانهای مشجر و تصویرهای نیم تنه ای اشخاص در بدنه دو طرف قلمدان از جمله ویژگیهای دوران صفویست که مورد تقلید نقاشان دوره های بعد نیز قرار گرفته ولی به پایه کارهای ممتاز این زمان نرسیده است.
در دوره (زندیه) هر چند از نظر افزایش تاثیر سبک اروپایی در نقاشی قلمدان، رگه های تحولی به چشم می خورد اما تقلید از استادان نام آور پیشین به طور کلی رایج و معمول بوده و آثار این دوره را حقیقت باید دنباله مکتب صفوی دانست. از این روی است که قلمدانهای این دوران تا حدی از اصالت سبک صفوی بی بهره نیست و بیننده صاحب نظر را به یاد شیوه آن زمان می اندازد. سبک زندیه در قلمدان نگاری تا اوایل دوره قاجاریه (قرن سیزدهم) ادامه دارد و از میانه های این عصر مکتب، بر روی دلبستگان خود باب آشنایی می گشاید و هنرمندان و هنرآموزان خویش را به پژوهندگان با ذوق می شناساند در این مکتب تنوع و نوآوری بنابر مقتضیات عصر که از آن جمله رفت و آمد با دنیای غرب است به نحو چشمگیری پدیدار و سبکهای گوناگون با سلیقه های جوراجور، از سوی استادان نامی به تجلیگاه هنر عرضه می گردد. این تنوع و تجدد هم در شیوه کار و هم در طرح موضوع (سوژه) به ظهور می رسد و به حدی گسترش می یابد که پژوهنده را به ترقی خاصی که در هنر قلمدان به وجود آمده است متوجه می سازد.
در این دوره سبک معمول به سه گونه تقسیم می شود: ایرانی سازی، فرنگی سازی، سبک میانه در شیوه ایرانی سازی، روش نقاشان قلمدان این بوده است که در چهره پردازی و جامه سازی و تجسم بخشیدن منظره ها، بکار خود رنگ ملی و اصالت ایرانی و هندو باین جهت موضوع کار خود رنگ ملی و اصالت ایرانی دهند و به این جهت موضوع کار خود را از تجلیات و شئون زندگی مردم ایران و محتوای فرهنگ و ادبیات فارسی و داستانهای ملی و عرفانی و مذهبی و رویدادها و جنگهای تاریخی برمی گزیده اما همچنان که برخی از رهروان این طریق سعی داشته اند ابتکاری در شیوه انتخاب شده خود به ظهور رسانند بعضی دیگر به تقلید پرداخته، در دنباله روی یا اکمال طرز پیشگامان خود قدم زده اند.
در سبک فرنگی سازی، استادان دلبسته به این شیوه تصویر زنان و مردان را با آرایش و پوشاک اروپایی می ساخته و از باسمه های فرنگی و تابلوهای نقاشان بزرگ ایتالیا و غیره الهام می گرفته و گاه در گزینش موضوع نیز از آنان تقلید می نموده اند.
در شیوه میانه استادان این سبک کوشیده اند که بین دو روش نامبرده آمیزشی پدید آورند و از مزایای هر دو سبک برای جلوه بخشیدن به آثار خود بهره برداری نمایند و مسلم است که برخی از آنان در این کوشش و پویش موفق بوده اند.
در دوره قاجار گل و بوته و پرندهسازی و تقسیمبندیهای آن در سطح رویین و سطوح جانبی قلمدان تنوع یافته و در کار بعضی از استادان گل و بوتهساز متأخر گرایشی به سبک اروپایی دیده میشود. نقش فندق به برگهای پهن رگه دار توأم با گل و برگ، از جمله کارهای رایج در میان گل و بوتهسازان است. همچنین در پرندهسازی بویژه پروانه حالات مختلف مرغان و پروانگان بر روی شاخه گلها و اقسام آنها در اقلام ریز و درشت تازگیهای را بنظر بیننده میرساند.
در دوره قاجار هنر قلمدان از جهات مختلف پیشرفت نموده و مکتبهای گوناگون پیدا کرده و استادان بزرگی در چهرهسازی و تذهبی و زرنشان و گل بوته به ظهور رسیدهاند که هر یک در جای خود فردی شاخص و هنرمندی ممتاز بشمار میروند و در راه بالا بردن سطح این هنر ملی گامهای بلند برداشتهاند.
مقوای قلمدان و شیوه ساختن آن
قلمدان خام یعنی ساده و بینقش از جنس مقوا ساخته میشده و قالبی چوبی به شکل خود داشته و به دو شیوه فراهم میشده است یا از خمیره مقوا یا از کاغذ.
برای تهیه مقوا از خمیر:
کاغذهای (باطله) را در یک ظرف بزرگ (تغار) خیس کرده، پس از آنکه بصورت خمیره کاغذ در میآمده با مختصری کتیرا و کمی شیره و سریش میآمیختهاند، بعد برای آماده کردن زبانه قلمدان یا قسمت درونی، قالب چوبی ساخته شده به شکل قلمدان را (به هر ابعادی که مورد نظر بوده) برداشته به جدار جانبی آن صابون مالیده آنگاه با کاغذ خشک بدون چسب دور تا دور جدار را میپوشاندهاند به گونهای که قالب چوبی در میان کاغذهای پیچیده به دور خود آزاد باشد. سپس از خمیره تهیه شده با تدبیر خاص به نظر مساوی اطراف قالب را بر روی کاغذی که سریش مالیدهاند پر میکرد. و بعد از آنکه بصورت نیمه خشک درمیآمده با تختهای صاف به اطراف قالب ضربه میزدهاند تا خمیر فشرده گردد و پس از خشک شدن کامل، با سوهان چوبسازی زبر، بصاف کاری آن میپرداخته پس از آماده کردن قالب چوبی ۲۴ برگ کاغذ مغزدار و مرغوب با ضخامت معمولی را کنار میگذاشته، نخست دوازده برگ آنها را یکان یکان روی هم چسبانده بر قالب قلمدان میپیچیدهاند و بوسیله سوهان چوبسای، در وضعی که کاغذ نیمه خشک بوده به آن ضربههای متوالی میزدهاند سپس سریش با شیره آمیخته شده را روی کاغذ میمالیدهاند تا سوراخهای ریزریز آن که بر اثر ضربه زدن پیدا شده پر شود بعد از آن (مغزی) را که عبارت از سه لا کاغذ بهم چسبیده بوده روی کاغذهای قبلی میچسبانده و پس از خشک شدن به وسیله چاقوی تیزی لبه آن را برش میداده تا چهار طرف کاغذ برش تیز و یکنواخت پیدا کند سپس ۱۲ لای دیگر یا کمتر (با در نظر گرفتن ضخامت مساوی به همان ترتیب روی آن چسبانیده میشده و بعد صافکاری و دهانه بری وی بدانگونه که در مقوای خمیره ذکر شده انجام میگرفته است.
در صافکاری مقوا چیزی که مورد دقت و توجه بوده است یکنواختی ارتفاع سطوح جانبی قلمدان و عرض سطح روئین و زیرین آن است که به وسیله قطعه کاغذی اندازهگیری میشده است.
و بعد از کسب اطمینان از صافی و خشکی آن، کاغذی دور تا دور قلمدان میچسبانیدهاند و آنگاه کاغذ روی زبانه را میبریده و برمیداشتهاند در مورد طلبه یا قسمت بیرونی قلمدان نیز خمیر را دورتا دور آن میگرفته و به همان ترتیب یاد شده عمل میکردهاند.
دهانهبری قلمدان:
برای دهانهبری قلمدان سه الگو تهیه میشود. برای روی قلمدان و زیر و طرفین آن این الگو شامل دو طرح است که یکی عادی یا نیمهگردی و دیگری دهنه اژدری نامیده میشود.
تهیه طرح عادی: نخست با قطعه کاغذی باید عرض سطح روئین قلمدان را اندازه گرفت، سپس آن قطعه کاغذ را دولا کرد و به وسیله قیچی برشی نیمه گرد و به دو طرف کاغذ تا شده داد به نحوی که با طرفین قلمدان تساوی داشته باشد بعد با پنبه آمیخته به رنگ روی الگوی کاغذی مقوای قلمدان را رنگ زد تا علامت مشخص داشته باشد و به همین طریق برای تهیه الگوی زیرین با قطعه کاغذی به همان شکل عمل کرد. در اینجا باید تناسب الگوی سطح زیرین با روی قلمدان کاملاً مراعات شود. برای تهیه الگوی دو طرف نیز به همین ترتیب باید کاغذ دولا را برش نیمهگرد داد و برای علامت آن را رنگ و سپس با ابزار ویژهای که خیلی تیز است با مراقبت کامل محل رنگ شده الگوی دو جانب قلمدان را برید و آنگاه کله قلمدان را از بدنه جدا ساخت این کله پس از یافتن نقش و زر نشان از سوی نقاش با سریش به بدنه زبانه وصل خواهد شد.فایل ورد کامل هنرهای سنتی ایران ۴۰ صفحه در word
فهرست مطالب
عنوان صفحه۱- قلمدان در زمانهای گذشته ۱
۲- مقوای قلمدان و شیوه ساختن آن ۵
۳- قلمدان خام در دست نقاش ۷
۴- بوم سازی قلمدان ۹
۵-جعبه قلمدان ۱۳
۶- محتویات قلمدان- اندازه قلمدان ۱۳
۷- اقسام قلمدان ۱۵
۸- فایل ورد کامل هنرهای سنتی ایران ۴۰ صفحه در word
فهرست منابع و مأخذ ۳۴
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 