پاورپوینت کامل شخصیت کودکان ۵۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل شخصیت کودکان ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شخصیت کودکان ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل شخصیت کودکان ۵۰ اسلاید در PowerPoint :
شخصیّت کودک
شخصیت هر کسی عبارت است از «من» و «تو» و «او» و رویهای که به آن عادت کرده و کارآمدهایی که بدست آورده است.
پیریزی شخصیت کودک در دامن پدر و آغوش مادر آغاز میشود، یعنی از همان هفتههای اوّل ولادت، و اوقات شیرخوارگی و ایامی که طفل در گهواره زندگی میکند، احساسات روانی او آغاز میگردد، تندی و خشونت و مهر و نوازش در روح او اثر میگذارد و نتایج مطبوع یا نامطبوع اعمال دیگران در وی منعکس میشود.
عوامل مختلفی در ایجاد و ارتقای شخصیت در کودک تاثیر دارد که مورد سفارش اسلام قرار گرفته که در ادامه برخی از آنان را بیان میکنیم.
فهرست مندرجات
۱ – معنای شخصیت
۲ – احیای شخصیت
۳ – عوامل احیای شخصیت
۳.۱ – حق نام و هویت
۳.۲ – تکریم کودک و ارزش انسانی او
۳.۳ – ارضای غریزهی حبّ ذاب
۴ – تاکید ائمه در احترام به کودک
۴.۱ – دسته اوّل
۴.۲ – دسته دوّم
۴.۳ – دسته سوّم
۴.۴ – دسته چهارم
۴.۵ – دسته پنجم
۵ – پیریزی شخصیت کودک
۶ – پانویس
۷ – منبع
معنای شخصیت
بهطور اجمال میتوان گفت که مقصود از شخصیت، همان است که بهوسیله «من» و «تو» و «او» از آن یاد میکنیم، آنچه این الفاظ از آن حکایت میکنند، همان «شخص و شخصیت» است.
هر فردی در روابط خویش با مردم و در کارهای شخصی خود، دارای روش و سلیقهای است که سودمند و زیانبخش میباشد، این روشها سرچشمهای جز شخصیت انسان و روحیههای مخصوص او ندارد.
در حقیقت، منشا کارها و خُلق و خوهای مختلف، اعمّ از نیک و بد، همان «شخصی» است که گاه مسئول و سزاوار کیفر شناخته میشود و گاه سزاوار پاداش؛ کارها و خُلق و خوهای مختلف شخص، منوط به راه و روشی است که وی در زندگی برای خود برگزیده و به آنها عادت کرده است. پس شخصیت هر کسی عبارت است از «او» و رویهای که به آن عادت کرده و کارآمدهایی که بدست آورده است، از همینجا تفاوت شخصیتها روشن میشود که میگوییم شخصیت دینی، شخصیت سیاسی، شخصیت علمی، شخصیت اجتماعی و… عوامل بسیاری در پیریزی شخصیت کودک مؤثرند، خانواده، مدرسه، محیط خارج و بسیاری از عوامل که در همین مثلث با او مربوط میشوند، شخصیت او را پیریزی میکنند.
[۱] بهشتی، احمد، اسلام و حقوق کودک، ص۱۱۴-۱۱۵.
احیای شخصیت
برنامه زندگی و روشهای اخلاقی دوران عمر تمام انسانها عبارت از مجموعه تربیتهایی است که در دوران کودکی از پدران و مادران در محیط خانواده و از آموزگاران در محیط آموزشگاهها قرار گرفتهاند، هر خوب و بدی را که آنها در طفولیت بهکودکان آموختهاند در بزرگسالی از خود بروز میدهند و در عمل بهکار میبندند.
بهعبارت دیگر، وضع روحی و اخلاقی و کیفیت رفتار و گفتار مردم هر عصری محصول بذرهای تربیتی است که در ایام کودکی در مغز آنان افشانده شده است، خوبی و بدی، پاکی و ناپاکی، قوّت و ضعف فردا را باید در روش تربیت کودکان امروز جستجو کرد.
شخصیت، استقلال اراده، اعتماد به نفس، و همچنین زبونی، فرومایگی، عدم اعتماد به نفس، از صفاتی است که اساس آن در دامن پدر و آغوش مادر پیریزی میشود. پدران و مادران که علاقه دارند فرزند با شخصیتی پرورش دهند، لازم است از دوران کودکی به آن متوجّه باشند و این خوی پسندیده را از اوّل در آن احیا نمایند. طفلی که در خانواده سست و پست، بار آمده است، کودکی که پدر و مادر، با وی معامله یک انسان نکرده و او را یک عضو محترم خانواده به حساب نیاوردهاند، در بزرگی نمیتوان از او توقّع استقلال و شخصیت داشت، او خود را انسان لایق نمیداند و برای خویش شخصیتی نمیبیند، او یک موجود بدبختی است که از اوّل فرومایه و زبون بارآمده و مشکل است این خوی ناپسند را در خود تغییر دهد.
تربیت صحیح و پرورش صفات پسندیده در کودک تنها در پرتو برنامه صحیح علمی و عملی میسر است، پدر و مادر باید آنرا بهگونهای مطلوب فرا گیرند و قدم به قدم دنبال کودک خود باشند و در عمل آنرا بهکار گیرند.
[۲] فلسفی، محمدتقی، گفتار فلسفی، کودک از نظر وراثت و تربیت، ج۲، ص۷۷.
عوامل احیای شخصیت
عوامل مختلفی در ایجاد و ارتقای شخصیت در کودک تاثیر دارد که مورد سفارش اسلام قرار گرفته است، در ادامه به مهمترین آنها میپردازیم.
حق نام و هویت
تاثیر اسم زیبا و با مفهوم بلند در احیای شخصیت کودک و تربیت وی به سوی کمال غیرقابل انکار است. در روایات آمده است: مردی دست کودک خود را گرفته به نزد پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) آورد و از حضرت سؤال کرد: حق این کودک بر من چیست؟ فرمودند: برایش اسم زیبا انتخاب کن و او را به نیکی تربیت کن! و در جایگاه زیبا قرار ده. «قالَ: تُحَسَّنُ اسمَهُ وَ اَدَبَهُ وَ ضَعَهُ مِوضِعًا حَسَنًا».
[۳] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۶، ص۴۸، باب حق الولد، ح۱.
در روایت دیگری از آن حضرت نقل شده که فرموده است: بیش از آنکه لقبهای زشت بر فرزندانتان غلبه پیدا کند، لقب و کنیههای خوب بر آنان بگذارید. «بَادِرُوا اَولادَکُم بالکُنی قَبلَ اَن تَغلِبَ عَلَیهِمُ الاَلقَاب».
[۴] متقی هندی، علی بن حسامالدین، کنز العُمّال، ج۱۶، ص۴۱۹، ح۴۵۲۰۲.
تکریم کودک و ارزش انسانی او
اوّلین شرط تربیت صحیح و پرورش شخصیت و استقلال کودک آن است که پدران و مادران، فرزندان خود را بشناسند و ارزش حقیقی آنها را از نظر دور ندارند، باور کنند که طفل آنها، همانند یک برّه یا یک مرغ نیست که فقط غذایی بخورد و حرکتی کند و در جایی بخوابد، بلکه طفل آنها یک انسان واقعی است، ولی ضعیف و ناتوان. یک بشر حقیقی است و دارای ذخائر و سرمایههای بزرگ انسانی که باید بهتدریج استعدادهای درونیاش شکفته شوند و از قوّه به فعلیت بیایند.
[۵] فلسفی، محمدتقی، گفتار فلسفی، کودک از نظر وراثت و تربیت، ج۲، ص۸۰.
ارضای غریزهی حبّ ذاب
یکی از سرمایههای فطری و ذخائر طبیعی که در باطن هر انسان به قضای حکیمانه الهی ایجاد شده، غریزه حبّ ذات است، هر انسانی قبل از هر چیز و هر کس، به خود علاقه دارد و بهطور فطری عاشق و شیفتهی خویشتن است و هیچچیز در نظر آدمی بهقدر خودش عزیز و محبوب نیست.
حبّ ذات یکی از بهترین و اساسیترین پایههای ثابت تربیت کودک است. غریزه حبّ ذاب در مزاج کودک، نیروی مهمّی است که اگر عاقلانه و بابرنامه صحیح رهبری شود و مورد استفاده قرار گیرد، منشا خوشبختی و سعادت است و اگر بهطور صحیح رهبری نشود بدبختیهای بسیاری بهبار میآورد.
یکی از راههای ارضای غریزه حبّ ذات، تکریم کودکان و توجّه بهشخصیت آنها است. طفلی که در خانواده به قدر کافی احترام شود، روحیهای طبیعی و روانی معتدل خواهد داشت، از چنین کودکی میتوان توقّع اخلاق پسندیده و رفتار عادلانه داشت. برعکس کودکی که از پدر و مادر، احترام و تکریم ندیده و در محیط خانواده خواهش طبیعی حبّ ذاتش ارضا نشده است، در خود احساس پستی و حقارت میکند، روحی شکست خورده و روانی افسرده دارد و بدون تردید این حالت درونی در خلال رفتار و گفتار کودک با وضع نامطلوبی آشکار میگردد.
چنین کودکی در معرض انحرافهای گوناگونی است و در راه زندگی با خطراتی مواجه میشود. احترام به شخصیت، نهتنها در محیط خانواده از ارکان اساسی تربیت کودک است، بلکه این سجیه انسانی از پایههای مهمّ زندگی اجتماعی و از وظایف دینی و علمی همه مردم است.
تاکید ائمه در احترام به کودک
در احکام تربیتی اسلام نسبت به احترام به انسان، بهویژه به کودک تاکید فراوان شده است، رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و ائمّه اطهار (علیهمالسّلام) در تمام دوران زندگی از این روش استفاده کردهاند و بدون مبالغه میتوان گفت، این خوی پسندیده از بزرگترین عوامل پیشرفت و موفقیت آنان بهحساب میآید. همه ائمّه بهویژه شخص رسول الله (صلیاللهعلیهو
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 