پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint

پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint، یکی از مباحث مطرح در روان‌شناسی بالینی و یکی از شیوه‌های درمانی به معنای کاربرد اصول تجربی یادگیری برای تغییر رفتار ناسازگار و نامطلوب است. از اینرو رفتاردرمان‌گران دقیقا با این مساله مواجه‌ند که مراجع چگونه فرا گرفته است یا فرا می‌گیرد. چه عواملی یادگیری او را تقویت کرده و تداوم می‌بخشند و چگونه می‌توان فرایند یادگیری او را تغییر داد تا رفتارهای بهتری را جایگزین رفتارهای نامطلوب خویش کند.

[۱] شفیع‌آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا، نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی، ص۲۷۹، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۵، چاپ پنجم.

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه
۲ – سؤالات اساسی
۳ – هدف پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint
۴ – تاریخچه پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint
۴.۱ – دیدگاه‌ها
۴.۲ – نخستین رفتاردرمان‌گر
۴.۳ – محققان مطرح کننده پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint
۴.۴ – پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint در ایران
۵ – ماهیت انسان
۶ – فرایند
۶.۱ – گام اول
۶.۲ – گام دوم
۶.۳ – گام سوم
۶.۴ – گام چهارم
۶.۵ – گام پنجم
۷ – تکنیک‌ها
۷.۱ – شرطی‌کردن
۷.۲ – خاموش کردن و یا حذف رفتار
۷.۳ – حساسیت‌زدایی منظم
۷.۴ – جرات‌آموزی
۷.۵ – آموزش حل مساله
۷.۶ – آموزش مهارت‌های مقابله
۷.۷ – الگوسازی
۷.۸ – خودتنظیمی
۸ – پانویس
۹ – منبع

مقدمه

در واقع پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint به عنوان شیوه‌ای برای از بین بردن مسایل روانی بر این فرض اساسی استوار است که مسایل مزبور، یا نموداری از رفتارهای ناسازگارانه هستند که بر اثر یادگیری به وجود آمده‌اند و یا از عدم موفقیت فرد در فراگرفتن رفتارهای سازگارانه سرچشمه می‌گیرند. تاکید اصلی روی رفتار به صورتی که در حال حاضر بروز می‌کند، متمرکز است و هدف درمان‌گر رفتاری تغییر رفتار مزبور در جهت سازگاری و تطابق بیشتر می‌باشد.

[۲] راس، آلن، اختلالات روانی کودکان، ص۱۰۶، امیرهوشنگ مهریار و فریده یوسفی، تهران، رشد، ۱۳۷۶، چاپ دوم.

سؤالات اساسی

به عبارت دیگر، آنچه رفتاردرمان‌گران را از بقیه روان‌درمان‌گران جدا می‌کند آن است که رفتاردرمان‌گران، بیشتر به فرایند یادگیری توجه دارند و در رفع اختلالات رفتاری همواره از قوانین و اصول تجربی رفتار استفاده می‌کنند. بر اساس این اصل است که رفتاردرمان‌گران در فرایند درمان همواره سه سوال را مطرح کرده و آن‌ها را مبنا و اساس کار خویش قرار می‌دهند. این سوالات عبارتند از:
۱. چه رفتاری ناسازگار است، چقدر تکرار می‌شود و چه رفتارهایی را فرد باید افزایش یا کاهش دهد؟
۲. چه عوارض و عوامل محیطی در شرایط کنونی، رفتار فرد را تقویت و تداوم می‌بخشند؟
۳. چه تغییرات محیطی لازم است تا احتمالا به تغییرات رفتاری فرد منجر شود؟
بنابراین، اصل روش آن‌ها این است که رفتارهای نامطلوبی را که باید از بین برود و رفتارهای مطلوبی را که باید ایجاد شود، مشخص کنند و سپس از هر تکنیکی که برای ایجاد این تغییرات لازم و مفید است، استفاده کنند. در نتیجه پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint اصولا مبحثی از آموزش است.

[۳] شفیع‌آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا، نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی، ص۲۸۰، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۵، چاپ پنجم.

هدف پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint

همان‌طور که از عنوان این شیوه درمانی پیداست، پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint بیشتر بر تغییر رفتار تاکید دارد. انتظار و هدف رفتاردرمان‌گر آن است که با در نظر گرفتن سه سوالی که ذکر شد، یادگیری‌های نامطلوب و ناسازگار را معکوس کند و در جایی که مراجع پاسخ‌ها و طرح‌های رفتاری مطلوب را نیاموخته است، تجربیاتی را ارایه دهد که یادگیری این نوع رفتارها را تسهیل کند. از نظر پاپن (Poppen) هدف غایی پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint آن است که به مراجع آموخته شود تا در تبیین و تغییر رفتار خویش متخصصی ماهر و استاد شود، طرح‌های مناسب رفتاری را تدوین کند و به مرحله اجرا درآورد و نهایتا به جای بهره‌گیری از تقویت‌کننده‌های بیرونی به نوعی انگیزش و تقویت درونی دست یابد. انتظار و هدف‌های درمان که در اصل، یادگیری رفتارهای جدیدتر و مناسب‌تر و فراموشی رفتارهای نامطلوب است، چیزی نیست که به طور یک‌جانبه از طرف مشاور یا مراجع تعیین شود، بلکه تعیین آن‌ها وظیفه هر دو طرف است و موافقت مشترک آن‌ها برای قبول اهداف و رعایت پاره‌ای از اصول اخلاقی از شرایط اساسی کار است.

[۴] شفیع‌آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا، نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی، ص۲۸۰-۲۸۲، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۵، چاپ پنجم.

تاریخچه پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint

پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint به دنبال مکتب روان‌شناسی رفتارگرا به وجود آمده است. در واقع اصول و قوانین این مکتب روان‌شناسی، کاربرد درمانی دارد. پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint محصول تلاش‌هایی است که در جهت مطالعات عینی رفتار صورت گرفته است.

[۵] شفیع‌آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا، نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی، ص۲۷۶، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۵، چاپ پنجم.

دیدگاه‌ها

در تاریخچه پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint، دو دیدگاه عمده شرطی‌سازی فعال و کلاسیک، پایه و اساس پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint هستند. دیدگاه کلاسیک، بیشتر بر یادگیری‌های عاطفی تاکید دارد و کاربرد آن در روان‌درمانی اصطلاحا پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint نامیده می‌شود. افرادی مانند ولپی ((Wolpe، گلدشتاین (Goldstein)، لازاروس (Lazarus)، سالتر (Salter) و غیره از جمله کسانی هستند که در درمان، بیشتر از اصول شرطی‌سازی کلاسیک استفاده کرده‌اند. تاکید دیدگاه فعال بر رفتار قابل مشاهده و تغییرات قابل مشاهده‌ای است که از طریق تقویت تصادفی صورت می‌گیرد. کاربرد این نوع شرطی‌سازی را در درمان، اصطلاحا تعدیل و تغییر رفتار می‌نامند. افرادی نظیر بندورا (Bandura)، ‌هاسفورد (Hosford)، لیندزلی (Lindsley) و غیره از جمله کسانی هستند که از اصول شرطی‌سازی فعال برای تغییر رفتار استفاده می‌کردند و آن‌ها را بیشتر، مهندسان رفتار می‌شناسند. علاوه بر این دو دیدگاه، نظریه یادگیری اجتماعی یا یادگیری مشاهده‌ای بخش مهم دیگری را در سابقه پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint اشغال می‌کند. بر اساس این دیدگاه، فرصت مشاهده رفتار دیگران نقش عمده‌ای در تعیین و تغییر رفتار مشاهده‌کننده دارد. تعدادی از تکنیک‌های پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint بر اصول این نوع یادگیری استوارند.

[۶] شفیع‌آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا، نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی، ص۲۷۲، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۵، چاپ پنجم.

نخستین رفتاردرمان‌گر

نخستین رفتاردرمان‌گر، یکی از شاگردان جان واتسون به نام مری‌کاور جونز (۱۹۲۴) (Mary Cover Jones) است. او با درمان پسربچه‌ای به نام پیتر که از چیزهایی که پوست نرم و پشمالو داشتند، می‌ترسید، نشان داد که با به کارگیری اصول شرطی‌سازی کلاسیک، می‌توان پاسخ‌های ترس‌آور را از بین برد.

[۷] وکیلیان، منوچهر و کرباسی، منیژه، مقدمات راهنمایی و مشاوره، ص۷۹، تهران، پیام نور، ۱۳۸۶، چاپ دوم.

محققان مطرح کننده پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint

اصطلاح پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint به طور مستقل، از جانب سه گروه از محققان معرفی شد:
۱. در سال ۱۹۵۳ لیندزلی، اسکینر و سولومون این اصطلاح را به مفهوم کاربرد اصول شرطی‌سازی در بیماران روان‌پریش بستری به کار گرفتند.
۲. لازاروس نیز در سال ۱۹۵۸ به طور مستقل، اصطلاح پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint را به کار گرفت. منظور وی از پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint، استفاده از روش‌های عینی آزمایشگاهی در کنار روش‌های متداول روان‌درمانی بود. در واقع پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint از نظر لازاروس فقط بخشی از کل مجموعه درمانی را در برمی‌گیرد.
۳. در سال ۱۹۵۹ آیسنک از پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint در مقام یک رویکرد تازه درمانی سخن گفت. منظور وی از پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint عبارت بود از کاربرد “نظریه نوین یادگیری” در درمان اختلال‌های روانی. آیسنک برخلاف لیندزلی که پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint را منحصرا در محدوده شرطی‌سازی کنش‌گرانه اسکینری می‌نگریست، مفهوم وسیع‌تری بدان بخشید. به نظر وی شرطی‌سازی کنش‌گر و کلاسیک هر دو در پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint نقش دارند. او بعدها الگوسازی را نیز به این مجموعه افزود. بدین‌ترتیب معلوم می‌شود که ریشه‌های پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint را باید در مکاتب مختلف فکری، روش‌شناسی‌های متضاد، سیستم‌های گوناگون فلسفی، کشورهای متفاوت و پیشگامان مختلف جستجو کرد.
همزمان با این تحولات، “انجمن پیشبرد پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint” در سال ۱۹۶۶ در آمریکا تاسیس شد و چند مجله نیز که موضوع آن‌ها صرفا پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint بود، در آمریکا و انگلستان انتشار یافت.

[۸] قاسم‌زاده، حبیب‌الله، پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint، ص۴۹-۵۱، تهران، نشر جهاد دانشگاهی، ۱۳۷۰، چاپ اول.

پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint در ایران

آغاز کاربرد پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint به عنوان مجموعه روشی نظام‌دار و تبیین‌پذیر در ایران به سه الی چهار دهه قبل برمی‌گردد. نخستین گزارش تحقیقی در این باره در سال ۱۳۵۰ ارایه شده است. در این تحقیق دختری ۱۹ ساله که دچار ترس مرضی از گربه بود، با روش حساسیت‌زدایی منظم مورد درمان قرار گرفت. نخستین درس پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint در سال ۱۳۵۵ در دوره فوق‌لیسانس روان‌شناسی بالینی در گروه روان‌پزشکی دانشگاه تهران تدریس شد.

[۹] قاسم‌زاده، حبیب‌الله، پاورپوینت کامل رفتاردرمانی ۶۳ اسلاید در PowerPoint، ص۳۱، تهران، نشر جهاد دانشگاهی، ۱۳۷۰، چاپ اول.

ماهیت انسان

رفتاردرمان‌گران، انسان را به مثابه موجودی تجربه‌گر، واکنش‌گر و فاقد اراده آزاد و قدرت تسلط بر نفس می‌نگرند و از طرفی او را تابع شرایط محیطی و یک فلسفه جبری و مکانیکی می‌دانند. طبق این برداشت، انسان موجودی به حساب می‌آید که بر اساس شرطی‌شدنش زندگی می‌کند و نه بر اساس عقایدش. او ماحصل محیط است و همانند ماشین می‌تواند طبق اصول علمی تولید شود. عادات، عقاید، نگرش‌ها، آمادگی‌ها، استعدادها و تمام ناراحتی‌های او ذاتی نیستند، بلکه زاده محیط‌اند و محیط، نقش قاطع و تعیین‌کننده‌ای در ساختن انسان دارد. اضطراب و حالات روان‌نژندی زاده رشد معیوب اولیه شخصیت نیست، بلکه نتیجه یادگیری‌های نامطلوب و یا قصور فرد در یادگیری طرح‌های رفتاری مطلوب است و این حالات چون در اجتناب از موقعیت‌های دشوار به فرد کمک می‌کنند، تداوم می‌یابند. بر همین اساس رفتاردرمان‌گران در درمان بر تغییر رفتار از راه دگرگون‌سازی محیط تاکید می‌ورزند.

[۱۰] شفیع‌آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا، نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی، ص۳۰۸، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۵، چاپ پنجم.

فرایند

به نظر‌ هاسفورد مشاوره رفتاری، یک فرایند نظام‌دار است که در این فرایند اکثر رفتارهای مراجع، رفت

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.