فایل ورد کامل تحقیق تعریف وماهیت و اقسام نسب ۸۸ صفحه در word
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحقیق تعریف وماهیت و اقسام نسب ۸۸ صفحه در word دارای ۸۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
لطفا نگران مطالب داخل فایل نباشید، مطالب داخل صفحات بسیار عالی و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق تعریف وماهیت و اقسام نسب ۸۸ صفحه در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق تعریف وماهیت و اقسام نسب ۸۸ صفحه در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق تعریف وماهیت و اقسام نسب ۸۸ صفحه در word :
بخشی از فهرست مطالب فایل ورد کامل تحقیق تعریف وماهیت و اقسام نسب ۸۸ صفحه در word
مقدمه
فصل اول :تعریف وماهیت نسب
مبحث اول :تعریف نسب
مبحث دوم : ماهیت نسب
فصل دوم : اقسام نسب
مبحث اول : نسب مشروع
گفتار اول : تعریف نسب مشروع
گفتار دوم : اثبات نسب مشروع
بند اول : اثبات رابطه زوجیت
بند دوم : اثبات نسب مادری
بند سوم : اثبات نسب پدری
الف : اماره فراش
ب : اقرار به نسب
ج: شهادت شهود
د: امارات قضایی
ه: آزمایش خون
گفتار سوم : نفی نسب ونفی ولد
بند اول : نفی نسب
بند دوم : نفی ولد
بند سوم: شرایط دعوای نفی ولد
الف: اصحاب دعوی نفی ولد
ب: نپذیرفتن دعوی نفی ولد پس از اقرار به نسب
ج: مهلت اقامه دعوای نفی ولد
د: دادگاه صالح و آیین دادرسی
گفتارچهارم: لعان
بند اول : مفهوم لعان
بنددوم: آثار لعان
بند سوم : رجوع پدراز لعان
مبحث دوم: نسب نامشروع (طبیعی )
گفتار اول : تعریف نسب نامشروع
گفتار دوم : ارکان زنا
گفتار سوم : الحاق یا عدم الحاق ولد زنا به زانی و زانیه
بنداول : عقاید فقهای امامیه
الف :مستند فقها بر عدم الحاق ولد زنا به زانی و زانیه
ب : فقهای قائل به الحاق نسب
بند دوم: عقاید فقهای عامه
بند سوم : اماره فراش و زنا
مبحث سوم : بررسی مصادیق مشتبه نسب
گفتار اول : بررسی نسب ناشی از نزدیکی به شبهه و مساحقه و آمیزش نامشروع دون زنا
بند اول : نسب ناشی از نزدیکی به شبهه
الف : اقسام شبهه
ب : حکم نسب ناشی از نزدیکی به شبهه
ج : اجرای اماره فراش در مورد شبهه
د: تزاحم اماره فراش در نکاح ونزدیکی به شبهه
بند دوم : نسب ناشی از مساحقه
بندسوم: نسب ناشی از آمیزش نامشروع دون زنا
گفتار دوم : نسب ناشی از آمیزش شخص مست ، خواب و بیهوش ، مجنون ومکره
بند اول : نسب ناشی از آمیزش شخص مست
بند دوم : نسب ناشی از آمیزش شخص خواب وبیهوش
بندسوم : نسب ناشی از آمیزش مجنون
بند چهارم : نسب ناشی از آمیزش شخص مکره
گفتار سوم: بررسی نسب ناشی از تلقیح مصنوعی و کودکان آزمایشگاهی
بنداول : نسب ناشی از تلقیح مصنوعی
الف :تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر
ب: تلقیح مصنوعی با اسپرم غیر شوهر
ج : تلقیح مصنوعی با تخمک بیگانه
بند دوم : نسب ناشی از کودکان آزمایشگاهی
بند سوم : انتقال جنین
گفتار چهارم : بررسی نسب کودکان بی سرپرست و فرزند خوانده
گفتار پنجم : نسب طفل متولد از شبیه سازی
فهرست منابع
بخشی از منابع و مراجع فایل ورد کامل تحقیق تعریف وماهیت و اقسام نسب ۸۸ صفحه در word
قرآن کریم
۱-صفایی ، سید حسین واسدا; امامی ، مختصر حقوق خانواده ، نشر میزان ، چاپ ۲۷ ، تهران ، ۱۳۹۰
۲-صفایی ، سید حسین و سید علی قزوینی ، « ارث کودکان آزمایشگاهی » ، اندیشه های حقوقی ، شماره ۱۱، تهران، ۱۳۸۵
۳-معین ، محمد ، فرهنگ فارسی ، انتشارات امیرکبیر ، چاپ چهارم ، تهران ، ۱۳۶۰
۴-بروجردی عبده ، محمد ، کلیات حقوق اسلامی ، چاپ دوم ، تهران ، ۱۳۳۹
۵-دهخدا ، علی اکبر ، لغت نامه ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ اول ، تهران ، ۱۳۷۳
۶-رضانیا معلم ، محمدرضا ، «وضعیت حقوقی کودک ناشی از انتقال جنین» ، روش های نوین تولید مثل انسانی از دیدگاه فقه و حقوق (مجموعه مقالات ) ، سمت و پژوهشکده ابن سینا ، تهران، ۱۳۸۲
۷-قربان نیا ، ناصر ، «حکم تکلیفی و وضعی انتقال جنین تکون یافته از اسپرم و تخمک زن و شوهر قانونی به رحم زنی دیگر » ، روش های نوین تولید مثل انسانی از دیدگاه فقه و حقوق (مجموعه مقالات ) ، سمت و پژوهشکده ابن سینا ، تهران ،
۸-امامی ، اسدا.. ، مطالعه تطبیقی نسب در حقوق ایران و فرانسه ، مؤسسه حقوق تطبیقی ، چاپ اول ، تهران ، ۱۳۴۹
۸-امامی ، سید حسن ، حقوق مدنی ، ج ۵ ، انتشارات کتابفروشی اسلامیه ، چاپ هفتم ، تهران ، ۱۳۷۲
۹-شهیدی ، مهدی ، مجموعه مقالات حقوقی ، نشر حقوقدان ، چاپ دوم ، تهران ، ۱۳۷۸
۱۰-قزوینی ، سیدعلی ، «آثار حقوقی تلقیح مصنوعی » ، روش های نوین تولید مثل انسانی از دیدگاه فقه و حقوق (مجموعه مقالات ) ، سمت و پژوهشکده ابن سینا ، تهران ، ۱۳۸۲
۱۱-قانون مسئولیت مدنی
۱۲-قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور
۱۳- قانون مجازات اسلامی مصوب
۱۴-قانون مدنی
مقدمه
درجهان حقوق ، وجود و اثبات حق با هم رابطه نزدیک دارد. به ویژه ، در امور پنهانی که در دیدگاه عمومی رخ نمی دهد و تنها دو طرف دعوا از حقیقت آگاهی دارند، این رابطه آشکارتر به چشم می خورد. نسب نیز یکی از این امور است . حال سؤال این است که نسب یعنی چه ؟ مقاله شامل دو فصل که در فصل اول تعریف و ماهیت نسب و در فصل دوم اقسام نسب را بررسی می نماییم
فصل اول :تعریف وماهیت نسب
در قانون مدنی ایران نسب ،تعریف نشده و ماهیت آن بیان نگردیده، ولی علمای حقوق کوشش کرده اند که سکوت قانونگذار را جبران نمایند .لذا در محبث اول تعریف نسب و در مبحث دوم ماهیت نسب را بررسی خواهیم کرد
مبحث اول :تعریف نسب
نسب در لغت به معنی نژاد واصل و خویشاوندی است .[۱]
قانون مدنی نسب را تعریف نکرده ، لیکن باب اول از کتاب هشتم جلد دوم (مواد ۱۱۵۸تا ۱۱۶۷) را به عنوان « درنسب » به آن اختصاص داده است
علمای حقوق نیز تعاریف تقریباً مشابهی را برای نسب ارائه داده اند برخی از حقوقدانان نسب را چنین تعریف نموده اند .« نسب عبارت است از رابطه ای خویشاوندی بین دو نفر که یکی از نسل دیگری یا هر دو از نسل شخص ثالثی باشند. » [۲] و به تعبیر دیگر « نسب علاقه ای است بین دو نفر که به سبب تولد یکی از آنها از دیگری یا تولدشان از شخص ثالثی حادث می شود.»[۳] و همچنین «نسب رابطه خونی وحقوقی است که پدر و مادر را به فرزندان آنان مربوط می کند.» [۴]
یکی دیگر از علمای حقوق بیان می نماید: « نسب به معنی قرابت وخویشاوندی است و امری است که به واسطه انعقاد نطفه از نزدیکی زن و مرد به وجود می آید . از این امر رابطه طبیعی خونی بین طفل و آن دو نفر که یکی پدر و دیگری مادر باشد موجود می گردد.»[۵]
البته اکثر اختلاف نظرها درتعریف نسب در معنای عام آن است . نسب در معنی عام مترادف با قرابت نسبی است و رابطه طبیعی و خونی بین کلیه خویشاوندان نسبی خط مستقیم با خط اطراف را در بر می گیرد. اما نسب به معنی خاص عبارت است از رابطه پدر و فرزندی یا مادر فرزندی و به دیگر سخن، رابطه طبیعی و خونی میان دو نفر است که یکی بطورمستقیم (بدون واسطه) از صلب یا بطن دیگری به دنیا آمده است .[۶]
اما بعضی نسب را عرفاً ولغتاً رابطه ای می دانند اعتباری که از پیدایش یک انسان از نطفه انسان دیگری انتزاع می شود .[۷]
درفقه هم فقیهان تعریف جامع وکاملی از نسب ارائه نکرده اند و حتی به ندرت بعضی از فقیهان نسب را تعریف کرده اند
مرحوم صاحب جواهر در تعریف نسب می گوید: « هواتصال بالولاده بانتهاء احد هما الی الآخر کالأب و الابن أو بانتها ئهما الی ثالث .»[۸] یعنی نسب عبارت از منتهی شدن ولادت شخصی به دیگری مانند پدر و پسر یا انتهای ولادت دو شخص به ثالث (مانند منتهی شدن دو برادر به پدر)
مبحث دوم : ماهیت نسب
همانگونه که در مبحث اول بیان شد، از نسب تعاریف کم و بیش مشابهی ارائه شده است. در تعاریف مذکور نسب را به امر حاصل از انعقاد نطفه زن و مرد بیان کرده اند اما مشخص نکرده اند که این امر ، یک رابطه اعتباری و قراردادی است یا تکوینی و واقعی . به عبارت دیگر تعاریفی که حقوقدانان از نسب ارائه
کرده اند هیچ کدام حقیقت و ماهیت نسب را بیان نکرده اند که چرا به وسیله ولادت یا رابطه طبیعی ، فرزند به پدر و مادر منتسب میشود و ملاک این کار چیست ، آیا این ملاک ناشی از اعتبار و قرارداد است تا قابل تغییر به وسیله قانونگذار باشد یا اینکه این ملاک ، تکوینی و واقعی است و چاره ای نیست و قابل نفی و اثبات بوسیله هیچ کس نیست و فقط برخی از آثار جزئی آن به خاطر برخی مصالح ضروری بوسیله قانونگذار به ندرت قابل تغییر است .[۹]
علت این تفاوت آن است که اگر ماهیت نسب را رابطه ای اعتباری و قراردادی بدانیم ، آن گاه چگونگی احراز وجود این رابطه و آثاری که از وجود آن ایجاد می گردد، بی شک تابع همان قراردادی است که بر اساس آن نهادی به نام نسب را اعتبار کرده ایم . حال آنکه درصورتی که ماهیت نسب را امری تکوینی و واقعی بدانیم، با پدیده ای عینی وخارجی روبرو هستیم که بلکه ملزم به انطباق نظرات خود با این امر واقعی و ترتب آثار متناسب با ذات این امر تکوینی می باشیم . برخی از پژوهشگران [۱۰]معتقدند که ماهیت نسب از سوی شارع یاقانونگذار تعریف نشده وبنابراین مقنن دررابطه با حقیقت وماهیت نسب از عرف پیروی می کند . به عبارت دیگر ، این دسته از پژوهشگران معتقدند با آن که نسب را نمی توان امری دارای ماهیت اعتباری محض و فاقد هر گونه وجود حقیقی دانست، اما درهر حال در مورد نسب ، به اصطلاح اصولی حقیقت شرعیه ای وجود ندارد. [۱۱]بنابراین نظر، نسب در شرع وقانون دارای ماهیت و واقعیت اعتباری است و شرع هر آنچه را که عرف منشأ اعتبار رابطه ی نسبی بداند ، به عنوان منشأ ایجاد این رابطه می پذیرد.این عده نسب پدری را به طور جداگانه از نسب مادری مورد بحث قرار می دهند. به نظر این عده چون از نظر پزشکی منشأ پیدایش و ماده ی سازنده ی جنین از طرف جنس مذکر (پدر) همان اسپرم موجود در منی مرد است ، بنابراین عرف نیز معیار و ملاک نسب و ارتباط بین دو انسان را پیدایش یکی ازدیگری می داند و این امر واقعی وتکوینی را نسب
می نامند. مستند روایی و قرآنی این افراد نیز، آیاتی نظیر آیه ۵۴ سوره مبارکه فرقان است که میفرماید: « وهو الذی خلق من الماء بشراً فجعله نسباً وصهراً ;» بر اساس این نظریه ، این اعتبار عرف ، منشأ واقعی دارد . یعنی به رغم آن که ماهیت وحقیقت نسب امری اعتباری است ، اما این اعتبار از یک امر واقعی و تکوینی منشأ گرفته است . در اصطلاح به چنین امور اعتباری که خود از واقعیت یا واقعیت هایی نشأت می گیرند، اعتبارات نفس الامری می گویند . بنابراین به نظر این عده ، نسب ازاعتبارات نفس الامری است.[۱۲] این پژوهشگران در مورد منشأ انتساب فرزند به مادر نیز همین شیوه استدلال را به کار می برند، با این تفاوت که درمعیار پیدایش فرزند از ناحیه مادر میان طرفداران این نظریه اختلاف وجود دارد . عده ای [۱۳]معتقدند که ملاک انتساب فرزند به مادر «زاییدن » است . این گروه معتقدند : در لغت و همین طور در عرف ، مادر یا والده به شخصی اطلاق میشود که کسی را می زاید ودیگری از او متولد می شود ، بنابراین زنی که کودکی راحمل کرده و سپس او را زاییده است، مادر آن کودک است. این گروه نیز ، به آیاتی همچون آیه ۲ سوره مبارکه مجادله که می فرماید: « ان امهاتهم اللاتی ولدنهم ;» و آیات ۱۴ سوره مبارکه لقمان ،۱۵ سوره مبارکه احقاف و ۷۸ سوره مبارکه نحل که مضامین مشابهی دارند استناد می نمایند . بر این نظریه انتقاداتی نیز وارد شده است ، از جمله آن که استناد به آیه ۲ سوره مبارکه مجادله وافی به مقصود نیست .زیرا، اولاً آیه اطلاق ندارد، بلکه درمقام رد پندار کسانی است که گمان میکردند به صرف ظهار، زنانشان مانند مادرانشان می شوند ودر نتیجه بر آنان حرام ابدی میشوند ،پس درمقام بیان مفهوم شرعی «ام » نبوده و مقدمات حکمت از جهت اخذ اطلاق تمام نیست
[۱] -محمد معین ، فرهنگ فارسی ، ج ۴ ، انتشارات امیرکبیر ، چاپ چهارم ، تهران ، ۱۳۶۰، ص
[۲] -سید حسین صفایی واسدا; امامی ، مختصر حقوق خانواده ، نشر میزان ،چاپ ۲۷ ، تهران ، ۱۳۹۰ ،ص ۲۸۷
[۳] -محمد بروجردی عبده ، کلیات حقوق اسلامی ،چاپ دوم ، تهران ، ۱۳۳۹ ، ص ۲۸۰
[۴] -ناصر کاتوزیان ، دوره حقوق مدنی خانواده ، ج ۲، شرکت سهامی انتشار ، تهران ، ۱۳۸۹ ، ص
[۵] -سید حسن امامی ، حقوق مدنی ، ج۵ ، انتشارات کتابفروشی اسلامیه ، چاپ هفتم ، تهران ، ۱۳۷۲ ، ص ۲۵۱
[۶] -سید حسین صفایی واسدا;امامی ، پیشین
[۷] -مهدی شهیدی، مجموعه مقالات حقوقی ، نشر حقوقدان ، چاپ دوم ، تهران ، ۱۳۷۸،ص ۱۱۴
[۸] -محمد حسن نجفی ، جواهر الکلام ،ج ۲۹ ، انتشارات دارالکتب الاسلامیه ، چاپ سوم ، تهران ، ۱۳۶۷ ، ص ۲۳۸
[۹] -سید علی قزوینی ، آثار حقوقی تلقیح مصنوعی ، روش های نوین تولید مثل انسانی از دیدگاه فقه وحقوق (مجموعه مقالات ) ، تهران ، سمت و پژوهشکده ابن سینا ، تهران ، ۱۳۸۲ ، ص
[۱۰] -سیدجواد حسینی خواه ، تلقیح مصنوعی از منظر فقه و حقوق ، نشریه علمی دانشجویی دانش پژوهان ، شماره ۵ (سال سوم ، بهار وتابستان ۱۳۸۳ ) ، ص
[۱۱] – ناصر قربان نیا ، حکم تکلیفی و وضعی انتقال جنین تکون یافته از اسپرم و تخمک زن و شوهر قانونی به رحم زنی دیگر ، روش های نوین تولید مثل انسانی از دیدگاه فقه و حقوق (مجموعه مقالات ) ، سمت و پژوهشکده ابن سینا ، تهران ، ۱۳۸۲ ،ص۳۸۶
[۱۲] – سید علی قزوینی ، پیشین
[۱۳] -سید ابوالقاسم خویی ، توضیح المسایل ، نشر مدینه العلم ، قم ، ۱۴۰۹ ه . ق ، ص ۵۶۱ ؛ محمد آصف المحسنی ، الفقه والمسایل الطبیه ، بوستان کتاب ،قم ، ۱۴۱۴ ه .ق ،ص ۹۱
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 